Jump to content
gcloud

Video Editing - V.2

Recommended Posts

Assalamualaikum semua. InsyaAllah saya dalam proses menghasilkan tutorial berkenaan dengan Tips & Techniques dalam video editing. Buat masa ini saya masih dalam proses meyiapkan satu laman khas video editing khas dalam bahasa melayu/malaysia untuk dikongsi bersama semua peminat video editing. Sekiranya selesai nanti insyaAllah saya akan post tutorial mengenai video editing dan saudara semua juga sangat digalakkan berkongsi pengetahuan terutama dalam video editing untuk dikongsi bersama. Sementara itu di sini saya post kan satu tutorial bagaimana untuk menghasilkan "Motion Title Bar" yang sering kita lihat di kebanyakkan stesen TV masa ini.

Motion Title Bar Tutorial

Anda juga boleh merujuk post yang tulis oleh saya dan rakan-rakan kita di:

http://forum.putera.com/tanya/index.php?showtopic=4851

Semoga dapat membantu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sejahtera Semua...

Utk pengetahuan dah banyak software editting yg saya try. Sekarang confius apa software yg terbaik untuk tujuan video editting ni. Setiap satu ada kebaikan dan kelemahan. Base on expirience awk.....software apa yg awk recomend.

Maksud saya dari segi....pluginnya.....kelajuan renderingnya....funtionnya....web update.....compatiblenya....keperluan memory....dan lain2 support yg bagus2.

Thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saya setuju kata saudara setiap perisian ada pros dan cons. Secara realitynya tiada satu pun software yang perfect boleh melakukan segala-galanya dengan sempurna. Itu sebabnya setiap software perisian editing disokong oleh third-party plugin.

Dibawah saya sebaraikan software yang sering digunakan untuk tujuan editing samada consumer dan mereka yang serius dalam video editing.

Consumer.

Ulead Video Studio

Pinnacle Studio

Cyberlink Power Director

iMovie (mac)

Vegas Movie Studio

Canopus Let's Edit

Media 100

Adobe Premiere Element

...banayak lagi

Prosumer/Pro

Adobe Premiere

Vegas 5

Ulead Media Studio Pro

Canopus Edius

Final Cut Pro (mac)

Avid Pro System

AutoDesk Discreet Fire

.....dan banyak lagi.

Untuk consumer saya sarankan Ulead Video Studio 9 dan Pinnacle Studio 9. Ini kerana software ini mudah digunakan dan mempunyai ciri-ciri lebih dari ciri-ciri asas dalam kebanyakan video editor untuk consumer. Cuma bagi bagi pinnacle Studio 9 agak kurang stabil walaupun PC anda dilengkapi dengan kuasa CPU dan memori yang tinggi. Kedua-dua software ini boleh dikatakan agak fleksibel. Tidak terlalu sukar bagi mereka yang pertama kali menggunakan software ini tanpa perlu merujuk dahulu kepada manual. Kedua-dua software ini juga menyokong chromakey (blue/green screen).

Bagi mereka yang serius saya mencadangkan Adobe Premiere, Canopus Edius, & Sony Vegas,Ulead Media Pro 7. Ini kerana software ini mempunyai ciri tambahan yang tidak ada pada software bagi katogeri pengguna biasa. Contoh multi layer, keyframing untuk fungsi-fungsi tertentu dan banyak lagi. Satu lagi kebanyakkan software ini terutama Premiere banyak disokong oleh third-party plugins. Namun ia bergantung juga kepada keselesaan dan tahap kebiasaan seseorang itu menggunakan software tertentu. Contohnya bagi mereka yang biasa menggunakan Sony Vegas mereka mengatakan agak sukar menggunakan Premiere, begitu juga sebaliknya. Saya selesa menggunakan Premiere kerana telah lama menggunakan software ini. Ini ditambah lagi dengan video editing card yang saya miliki RT.X100 Xtreme Pro memang di buat khusus untuk Premiere.

Realtime editing untuk PC based editing

Secara amnya buat masa ini mungkin tiada satu pun editor yang betul-betul berkemampuan membuat realtime editing terutama untuk effects tanpa dibantu oleh hardware (editing card). Cuma bagiCanopus EDIUS Pro 3 boleh dikatakan agak berbeza sedikit kerana mampu melakukan preview secara reatime terhadap effect tanpa bantuan hardware dan cuma bergantung keupayaan CPU/memori/graphicard anda. Namun ia masih terhad kepada untuk effect-efect tertentu dan berapa video layer yang digunakan dalam satu-satu masa.Untuk full realtime capability masih dibantu hardware. Jadi jika anda sanggup membuat pelaburan terhadap hardware saya sangat-sangat mengalakkan gunakan premiere bersama Matrox rtX 100 Pro dan jika sekadar solely software based editing saya sangat-sangat mengalakkan Canopus Edius 3.0

Memory - Secara amnya minimum memory bagi video editing adalah 512MB tetapi bergantung kepada tahap mana kompleksnya kerja-kerja editing anda. Jadi 1 gig atau lebih adalah digalakan untk kerja-kerja editing yang kompleks.

Compatibilty- Most editing software compatible dengan kebanyakkan standard video format seperti DV(avi), Mpeg1/2, mov dan sebagainya. Tapi jika anda membuat editing dari campuran pelbagai video format dalam satu project saya mencadangkan gunakan Canopus Edius Pro.

Encoder (software)

Tak semua encoder dihasilkan sama dari segi quality antara satu sama lain. Antara yang popular:

TMPEGnc Xpress 3 / TMPEGenc 2.5

CinemaCraf Encoder

MainConcept

Canopus Procoder

..dan banyak lagi.

Anatara di atas pilihan saya adalah Canopus Procoder 2.0 & TMPEGnc Xpress 3 / TMPGEnc 2.524 Bagi mereka yang ingin convert avi ke VCD terutamanya gunakan TMPEGenc 2.5 kerana hasilnya agak baik dan ia percuma. Tetapi jika ingin hasil yang lebih baik dan cepat dan suppport untuk convert ke pelbagai format yang lain Canopus ProCoder 2.0 adalah pilihan yang terbaik. Namun harga agak mahal sedikit. Seperti apa yang saya katakan terdahulu jika anda membuat video hanya sekadar hobi atau suka-suka gunakan saja TMPEGenc 2.5. Walaupun proses encoding agak perlahan tetapi ia lebih cost effective.

Full Scale Video Production Level

Final Cut Pro (mac)

Avid Pro System

AutoDesk Discreet Fire

Untuk software di atas saya rasa tak perlulah saya bincangkan dengan lebih lanjut kerana software agak tidak termampu untuk pengguna biasa seperti kita dan kebanyakkanya hanya dapat berfungsi dengan system yang direka khusus untuk perisian ini

Semoga dapat membantu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saya ada menerima email adakah boleh dan bagaimana untuk menghasilkan maproute atau animasi yang menunjukan laluan di dalam sebuah peta seperti yang selalu terdapat di dalam sesebuah dokumentari. Jawapannya ya..memang boleh di hasilkan dengan menggunakan perisian yang sesuai.

user posted image

Sila lihat clip video yang saya hasilkan mengenai maproute ini:

Perisian yang di cadangkan: Adobe premiere, Photoshop

Masa: 35s

Format: wmv

saiz: 4MB: klik di sini untuk klip video(broadband connection recommended) (right click..save as)

InsyaAllah saya akan buat tutorial tentang ini.

Semoga dapat membantu

Edited by gcloud

Share this post


Link to post
Share on other sites

Assalamualaikum...

Alhamdulilah, akhirnya topik yg saya cari akhirnya dah dijumpai. Saya nak tanya dari segi software apakah yg paling userfriendly dan banyak function dier? Saya pernah pinnacle mmg tak berapa user friendly. Sekarang saya baru nak cuba Ulead Video Studio 9. Spefisikasi pc saya sekarang cpu adalah AMD Barton 1.92GHz dan ram 1GB. Harap ni dapat mencukupi dan membantu saya dalam pembikinan video editing. smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spec pc dah ok cuma kalau boleh ada extra harddisk pada pc untuk store video file at least 80g. Ulead Video Studio 9 adalah antara yang baik untuk consumer level sebab versi terbaru support dua track untuk video sesuai untuk PIP atau titling. Transition effects juga ok...cuma nasihat saya cuba buat satu video dalam 15 ke 30 minit untuk membiasakan menggunakan persian ini. Cuba masuk musik track, title dan effects kemudian convert ke VCD DVD atau save kembali ke DV. Satu lagi saya sangat-sangat menggalakkan semua peminat video editing tahu sedikit sebanyak dalam term-term (teori) video editing bukan setakat praktikal sahaja. Ini sangat penting kerana jika ada faham term video editing anda dapat menyeleasikan sesuatu masalah dalam masa yang sama mempertingkatkan quality video yang anda hasil. Sila baca term-term dalam video editing untuk menambahkan pengetahuan anda dalam video editing.

http://www.high-techproductions.com/glossary.htm

Atau

http://www.profim.ch/News/MandVGlossary.HTML

Semoga dapat membantu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seperti yang saya janjikan...disini saya telah membuat tutorial mengenai teknik MATTING untuk PiP atau Picture in Picture seperti di dalam contoh image di bawah

user posted image

Sila click link di bawah untuk tutorial

Matting technique tutorial for PiP

atau anda boleh melihat contoh video clip yang telah saya hasilkan

Sample video clip

Untuk lain-lain tutorial sila lawat laman dibawah:

http://tutorial.gcloud.com

InsyaAllah saya akan tambah dari masa ke semasa

Edited by gcloud

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saya ada menerima email adakah boleh dan bagaimana untuk menghasilkan maproute atau animasi yang menunjukan laluan di dalam sebuah peta seperti yang selalu terdapat di dalam sesebuah dokumentari. Jawapannya ya..memang boleh di hasilkan dengan menggunakan perisian yang sesuai.

user posted image

Sila lihat clip video yang saya hasilkan mengenai maproute ini:

Perisian yang di cadangkan: Adobe premiere, Photoshop

Masa: 35s

Format: wmv

saiz: 4MB:  klik di sini untuk klip video(broadband connection recommended)  (right click..save as)

InsyaAllah saya akan buat tutorial tentang ini.

Semoga dapat membantu

salam...

aku tau selepas bro gcloud citer pasal routemap ni.. ramai yang tak sabar nak tau cara penghasilannya.... termasuklah aku heheh...

sesaper yant tak sabar nak tau tu buleh le rujuk kat site ni (aku terjumpa secara kebetulan untuk paham secara basicnya...)

penjelasan lanjutnya.. buleh le kita tunggu gloud menceritakannya secara details nya.... http://www.abcdv.com/article/articleview/113/1/79/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dear gcloud

Saya dah tengok mapping route yang di buat oleh saudara soalannya macamana saudara gerakan angle camera ketika saudara shoot gambar peta malaysia tu ?kebiasaannya saya hanya tengok pergerakan mendatar sahaja ( satu angle sahaja ) tapi berbeza dengan yang saudara punya. macamana saudara masukkan peta terdebut kedalam sceen tersebut . Cantik dan berbeza suka tengok pergerakan camera saudara kat dalam sceen tersebut.

sekian

hamlaww

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dear gcloud

Saya dah tengok mapping route yang di buat oleh saudara soalannya macamana saudara gerakan angle camera ketika saudara shoot gambar peta malaysia tu ?kebiasaannya saya hanya tengok pergerakan mendatar sahaja  ( satu angle sahaja ) tapi berbeza dengan yang saudara punya. macamana saudara masukkan peta terdebut kedalam sceen tersebut  sekian

hamlaww

Pada asalnya video ini saya hasilkan dalam 2D. Tapi selepas berulang-ulang kali tengok timbul idea nak buat dalam bentuk 3D beserta dengan teknik "flying camera" Pada asasnya teknik untuk menghasil map route adalah sama iaitu menggunakan teknik matting (alpha channel) untuk route yang saya hasilkan dengan menggunakan Photoshop. Mengenai "flying camera" saya gunakan software Canopus Imaginate http://www.canopus.com yang mana software ini sesuai untuk membuat zooming, 3D camera angle dsbnya yang boleh disetkan melalui timeline. Dan software ini memang khusus untuk membuat animasi terhadap image. Mengenai gambar peta saya just download dari internet http://www.tourismmalaysia.de/maps/map-perak.gif .Saya pilih image ini kerana mempunyai resolution yang tinggi dan sesuai untuk zooming. Pasal tutorial maproute ramai yang dah bertanya bila nak buat tutorial. Saya minta maaf banyak-banyak sebab belum berkesempatan untuk membuat tutorial tentang ni sebab ia agak komplek sedikit mengambil sedikit masa. Tapi saya janji akan tetap buat..tapi untuk yang asas dulu (2D). Bila siap saya akan post kan di ruangan ini. InsyaAllah.

Kepada saudara isfann terima kasih banyak sebab bagi link untuk teknik maproute ni. Saudara juga boleh menggunakan teknik ini dan lain-lain teknik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saya telah menghasilkan tutorial map route seperti yang dijanjikan. Di dalam tutorial ini diterangkan bagaimana menghasilkan animated maproute secara asas iaitu dalam 2D. Untuk 3D animated beserta "Flying Camera" effect insyaAllah akan saya terangkan kemudian. Silat rujuk link tutorial seperti dibawah..Selamat mencuba. smile.gif

http://tutorial.gcloud.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saya telah menghasilkan tutorial map route seperti yang dijanjikan. Di dalam tutorial ini diterangkan bagaimana menghasilkan animated maproute secara asas iaitu dalam 2D. Untuk 3D animated beserta "Flying Camera" effect insyaAllah akan saya terangkan kemudian. Silat rujuk link tutorial seperti dibawah..Selamat mencuba. smile.gif

http://tutorial.gcloud.com

Sejahtera semua...

Software Adobe Primier

Macammana nak separate satu movie(avi) dalam satu timeline menjadi bahagian2 yg saiz lebih kecil.

Saya tak tau macamna nak tanya sad.gif

Contoh:

Saiz movie 1 jam, nak bahagikan setiap satunya menjadi 5 minit..

Ok..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sejahtera semua...

Software Adobe Primier

Macammana nak separate satu movie(avi)  dalam satu timeline menjadi bahagian2 yg saiz lebih kecil.

Saya tak tau macamna nak tanya sad.gif

Contoh:

Saiz movie 1 jam,  nak bahagikan setiap satunya menjadi 5 minit..

Ok..

Macam ni ko letak avi file tu kat timeline. Make sure start dari mula-mula timeline. Maksud aku dari 00:00:00. Pastu ko dragkan slider sampai ke 00:05:00:00 then guna option Razor tool (icon pisau cukur) di sebelah kiri timeline then clik pada garisan pada slider tu..untuk seterusnya pergi ke 00:10:00:00 guna sekali razor tool. Begitulah seterusnya untuk setiap lima minit. Bila dah cut/split boleh dragkan mana-mana bahagian ke mana-mana layer...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Macam ni ko letak avi file tu kat timeline. Make sure start dari mula-mula timeline. Maksud aku dari 00:00:00. Pastu ko dragkan slider sampai ke 00:05:00:00 then guna option Razor tool (icon pisau cukur) di sebelah kiri timeline then clik pada garisan pada slider tu..untuk seterusnya pergi ke 00:10:00:00 guna sekali razor tool. Begitulah seterusnya untuk setiap lima minit. Bila dah cut/split boleh dragkan mana-mana bahagian ke mana-mana layer...

Sejahtera semua...

TQ....camna lak kalau movie(avi) yg baru di capture bersaiz 60 minit.

Kendian nak di separate setiap satu nya menjadi 5 minit. Pecahannya nanti akan digunakan untuk dimasukkan kedalam adobe after effect.

2 - Ada tak setting dalam Adobe Primier , semasa capture filenya nanti automatik di separate pada masa2 tertentu.

Ok..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sejahtera semua...

TQ....camna lak kalau movie(avi) yg baru di capture bersaiz 60 minit.

Kendian nak di separate setiap satu nya menjadi 5 minit. Pecahannya nanti akan digunakan untuk dimasukkan kedalam adobe after effect.

Loadkan video anda ke timeline dan laraskan "Work Area Bar" untuk permulaan dan akhir sequence yang hendak di save/export. Rujuk image dibawah:

user posted image

kemudian plih export ------Movie---setting----di Range pilih Work Area Bar--tekan ok..nama kan video sequence anda. Untuk sequnce yang seterusnya laras semula awal/akhir bahgian yang mana yang hendak di save/export.

2 - Ada tak setting dalam Adobe Primier , semasa capture filenya nanti automatik di separate pada masa2 tertentu.

Ok..

Sila rujuk di dalam help file---dibawah Search---taipkan Batch capture. Di sini ada boleh tentukan bahagian mana untuk buat multiple capture berdasarkan timecode yang anda telah setkan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ade sape tahu tak kat final output tmpeg 3.0 semasa last sekali nanti ade keluar satu page yang suruh kita select dalam format apekah output kita ! . saya biasa pilh VCD DAN PALS betul ke saya buat ni .tolong bagi panduan . Bro Gcloud kalau dapat explain pun lagi baik.

rolleyes.gif

terima kasih

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ade sape tahu tak kat final output  tmpeg 3.0 semasa last sekali nanti ade keluar satu page yang suruh kita select dalam format apekah output kita ! . saya biasa pilh VCD DAN PALS betul ke saya  buat ni .tolong bagi panduan . Bro Gcloud kalau dapat explain pun lagi baik.

rolleyes.gif

terima kasih

.

Kalau nak buat VCD pilih VCD..dan kalau nak DVD atau SVCD pilih mengikut format apa yang saudara ingin. Selalu malaysia pilih PAL.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ramai yang tanya pada saya selain Premiere atau Canopus Edius ada tak cara lain yang boleh buat route mapping. Sebabnya ramai yang tidak biasa dengan interface premiere / edius. Jadi jawapan nya memang boleh. Kaedah yang paling sesuai ialah dengan menggunakan fungsi transition dalam Pinnacle Studio iaitu dibawah option "Alpha Magic" transition. Namun saudara perlu biasa menggunakan Adobe photoshop atau mana-nama image editor untuk menghasikan "gradient" pada sesuatu image. InsyaAllah saya akan buat tutorial route mapping ini untuk versi Pinnacle Studio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Animated Maproute Using Pinnacle Studio:

Satu lagi tutorial mengenai maproute dengan menggunkan perisian popular Pinnacle studio. Di harap tutorial ini dapat membantu anda semua. selamat mencuba. smile.gif

http://tutorial.gcloud.com

macam mana pulak nak buat 3d dan flying camera dalam map route berdebar - debar ni brother gcloud !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

macam mana pulak nak buat 3d dan flying camera dalam map route berdebar - debar  ni brother gcloud !!!

ish..jangan la sampai berdebar-debar smile.gif . Ok macam ni..nampaknya ramai yang nak tahu mengenai flying camera. Jadi sebelum saya membuat tutorial mengenai flying camera over the map. Sila dapatkan perisian seperti dibawah:

Canopus Edius

Canopus Imaginate

Adobe Photoshop

saya rasa untuk trial version boleh di dapati di http://www.canopus.com (daftar dulu sebagai member untuk download trial version) atau mana-mana saja yang anda boleh dapati perisian ini. smile.gif

Cuba bermain-main dengan interface software dari Canopus ini untuk memudahkan ada memahami tutorial itu nanti.

Satu lagi saya ada postkan video mengenai title effect...clik disini Title Effect (size 2.0MB) untuk melihat video:

Edited by gcloud

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...