Jump to content
King_Rudolf

Siapa Faham Maksud Sebenar Hadis Ni

Recommended Posts

Diriwayatkan dari Abu Malik Al-Asy’ari sesungguhkan Rasulullah s.a.w bersabda;

“ Sesungguhnya di kalangan manusia ada yang bukan dari golongan Anbiya’ dan juga bukan dari golongan para syuhada’. Mereka dicemburui oleh para anbiya’ dan para syuhada’ kerana ketinggian kedudukan mereka disisi Allah.”.

Para sahabat bertanya, “ Wahai Rasulullah, beritahulah kami siapakah mereka itu?”.

Rasulullah menjawab.” Mereka adalah golongan yang berkasih sayang kerana Allah tanpa ada pertalian persaudaraan antara mereka dan bukan kerana harta benda. Demi Allah muka mereka adalah cahaya dan mereka adalah di atas cahaya. Mereka tidak takut meskipun manusia lain berasa takut dan tidak bersedih ketika orang lain bersedih."

Share this post


Link to post
Share on other sites
sambungan hadis berkenaan....
"Lalu baginda membaca ayat al-Quran:

Surah Yunus Ayat 62[size="6"]أَلَآ إِنَّ أَوۡلِيَآءَ ٱللَّهِ لَا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ[/size]
(maksudnya)
Ketahuilah sesungguhnya wali-wali Allah tiada ketakutan untuk mereka dan tidak pula mereka berdukacita”
(Hadis riwayat Abu Daud, dinilai sahih oleh al-Albani).

Jelas mereka yang dimaksudkan itu adalah [b]Waliyullah[/b]. Edited by OngBok

Share this post


Link to post
Share on other sites
perawinya saya tak pasti siapa . tapi saya jumpa hadis ni:

Rasulullah juga bersabda dalam satu hadis lain :

“Sesungguhnya Allah berfirman pada hari kiamat : Dimanakah golongan yang berkasih sayang kerana kemuliaanKu? Pada hari ini Aku payungi mereka di bawah payunganku pada hari yang tiada perlindungan kecuali dari Aku”. Hadis riwayat Muslim.

[quote name='OngBok' timestamp='1291680205' post='1055818']
sambungan hadis berkenaan....
"Lalu baginda membaca ayat al-Quran:

Surah Yunus Ayat 62[size="6"]أَلَآ إِنَّ أَوۡلِيَآءَ ٱللَّهِ لَا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ[/size]
(maksudnya)
Ketahuilah sesungguhnya wali-wali Allah tiada ketakutan untuk mereka dan tidak pula mereka berdukacita”
(Hadis riwayat Abu Daud, dinilai sahih oleh al-Albani).

Jelas mereka yang dimaksudkan itu adalah [b]Waliyullah[/b].
[/quote]

pasti ke "mereka" yg dimksudkan dalam hadis tu Waliyullah ?
saya ingatkan "mereka" yg dmksudkan tu adalah dua orang lelaki atau perempuan yang berkasih sayang kerana Allah . :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites
golongan yang berkasih sayang kerana kemuliaan Allah adalah suatu sifat yang sangat tinggi dan sangat mulia disisi Allah. Sifat ini ada pada para Rasul, Nabi dan Waliyullah.

Waliyullah nie tidak ada tanda2 yang jelas pada tubuh badan mereka, hanya Allah yang Maha Mengetahui dan Rasulnya. Mungkin anda, mungkin ahli Putera lain, tiada siapa yang tahu. Tapi beruntunglah mereka yang termasuk dalam golongan ini.

pasti ke "mereka" yg dimksudkan dalam hadis tu Waliyullah ?
saya ingatkan "mereka" yg dmksudkan tu adalah dua orang lelaki atau perempuan yang berkasih sayang kerana Allah

[size="6"]عَلَيۡهِم[/size] maksudnya atas mereka (ramai lebih dari 2 orang)
kalau 2 orang jadi 'alaihima (untuk 2 orang)

Macamnie la:
Bagi matan Hadis yang lengkap sekali dengan perawi dan martabat hadis.
kalau nak lebih pasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Salam,


Mereka adalah orang yang bertaqwa kepada Allah yang termasuk di dalam 7 golongan yang diberi perlindungan pada hari akhirat kelak.


[quote name='King_Rudolf' timestamp='1291679893' post='1055817']"Mereka tidak takut meskipun manusia lain berasa takut dan tidak bersedih ketika orang lain bersedih." [/quote]

Ini adalah ciri orang yang bertaqwa di mana mereka tidak takut melainkan kepada Allah dan tidak bersedih kerana Allah berjanji melindungi mereka. [b]Inilah ajaran yang diajar di dalam Al-Quran jika kita pelajari Al-Quran betul-betul dan kisah Allah mengajar Rasullulah S.A.W. mengenai hal ini juga jelas dinyatakan di dalam Al Quran.[/b]


[quote]“Laa tahzan innallaha ma’anaa, Jangan Bersedih sesungguhnya Allah bersama kita.” (QS. at-Taubah: 40)”

{Dan, janganlah kamu bersikap lemah dan jangan (pula) bersedih hati.} (QS. Ali ‘Imran: 139)

Bersabarlah (hai Muhammad), dan tiadalah kesabaranmu itu melainkan dgn pertolongan Allah, dan janganlah kamu bersedih terhadap (kekafiran) mereka, dan janganlah kamu bersempit dada terhadap apa yg mereka tipu dayakan (an-Nahl:127)

. . .maka barangsiapa yg mengikuti petunjuk-Ku, niscaya tidak ada kekhawatiran atas mereka, dan tidak pula mereka bersedih (al-Baqarah:38)

. . . dan janganlah kamu bersedih hati terhadap mereka dan berendah dirilah kamu terhadap org2 yg beriman (al-Hijr:88).

[b]Hai anak-anak Adam, jika datang kepadamu rasul-rasul daripada kamu yg menceritakan kepadamu ayat-ayat-Ku, maka barangsiapa yg bertakwa dan mengadakan perbaikan, tidaklah ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak pula mereka bersedih (al-A'raf:35).[/b]

Sesungguhnya org2 mukmin, orang-orang yahudi, shabi'in, dan oranng-orang nasrani, siapa saja (diantara mereka) yg benar-benar saleh, maka tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak pula mereka bersedih (al-Ma'idah:69). Juga al-An'am:33,48, al-Ma'idah:26,68, Ali Imran:120,139,153,170, al-Baqarah:62,112,262,274,277.

[/quote]


[quote]Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: ”Tujuh golongan manusia yang akan diberi perlindungan oleh Allah dalam naungannya di hari yang tiada naungan melainkan perlindungan Allah itu sendiri iaitu: Imam (pemimpin) yang adil, pemuda yang sentiasa beribadat kepada Allah, lelaki yang hatinya sentiasa terpaut dengan masjid, dua orang yang saling cinta mencintai kerana Allah di mana keduanya berkumpul dan berpisah kerana Allah, seorang lelaki yang diajak oleh wanita rupawan serta berkedudukan tinggi untuk melakukan zina, lalu ia menjawab, “Aku takut kepada Allah”, seseorang yang bersedekah dengan sesuatu sedekah lalu menyembunyikan sedekahnya itu sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang dibelanjakan oleh tangan kanannya, seseorang yang mengingati Allah di tempat yang sunyi lalu mengalir air matanya.”

(Riwayat Abu Daud, Tirmidzi dan Ibnu Majah)[/quote]

[quote]"Ada tujuh golongan orang yang akan diberi naungan oleh Allah dalam naungan-Nya, pada hari tiada naungan melainkan naungan-Nya (yakni pada hari kiamat), yaitu: imam/pemimpin yang adil, pemuda yang tumbuh dalam beribadah kepada Allah Azza wa jalla, seseorang yang hatinya bergantung kepada mesjid (selalu melakukan shalat jama’ah di dalamnya), dua orang yang saling cinta-mencintai kerana Allah, keduanya berkumpul dan berpisah karena Allah, seseorang Ielaki yang diajak (berzina) oleh wanita cantik dan berkedudukan, tapi ia berkata: "Sesungguhnya saya ini takut kepada Allah,", seseorang yang bersedekah kemudian merahasiakannya, sehingga tangan kanannya tidak tahu apa yang dikeluarkan tangan kirinya dan seseorang yang ingat kepada Allah di dalam keadaan sepi lalu meneteskan airmata dari kedua matanya."

[Hadits ini diriwayatkan oleh Bukhari (No.620, 1334, 5998, 6308), Muslim (No.1712), Tirmidzi (No.2313), dan juga dikeluarkan oleh Imam An-Nasa’i, Ahmad, dan Malik. Lihat juga di Riadushalihin No.374][/quote] Edited by BasicCX

Share this post


Link to post
Share on other sites
sorry, lambat reply...dah lama nak baca topic ni tapi line slow sangat, bukak putera sampai kat forum_index je...nak reply pun satu hal..kawan donlod banyak sangat kot..

aku dah semak dalam kitab tafsir, merujuk kepada ayat 62 surah Yunus, hadis tersebut berenaan ayat ini. sebijik. nak salin hadis ja [s]malas, sebab[/s] panjang :D

tapi kalau nak diumumkan maksud hadis, kepada 7 golongan di bawah arah di akhirat tu, pun boleh jugak, tapi setakat kefahaman aku baca kitab tafsir tu, ayat 62:Yunus tu memang sesuai sangat dengan hadis yang dibawa TT

Allahu a'lam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...