Jump to content
Sign in to follow this  
modasma_1

External Harddisk Driver

Recommended Posts

Salam Sejahtera semua,

Saya ada satu external hardisk(enclosure dan hardisk beli asing2),saya gunakan external hardisk untuk simpan semua gambar2 yang saya ambil dari digital camera sejak beberapa tahun yang lalu termasuk gambar anak-anak saya dari semasa bayi hingga dah sekolah sekarang ni.Saya langsung tak buat back up dekat lain-lain tempat.
Masalahnya sekarang, bila saya plug kan hardisk ni dekat pc dan laptop saya, dia bagitau tak ada driver (cannot locate driver).Harddisk langsung tak dengar bunyi apa2...
Untuk pengetahuan tuan-puan, saya dah tak plug external hardisk dekat2 6 bulan..hanya usung dalam bag laptop aje...sebelum ni takde masalah...Adakah enclosure saya yang problem..atau hardisk saya...kalaulah hardisk yang rosak...dapatkah file2 saya dalam tu diselamatkan?Rasa macam nak nangis kalau file2 tu gagal diselamatkan..
Minta bantuan tuan-tuan untuk beri sedikit panduan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Saya dah cuba tukar enclosure baru....dia tak detect hardisk...setelah dibuat penyiasatan, saya dapati apa yang berlaku adalah sama kalau saya plug in enclosure saja...jadi sebenarnya mungkin hardisk saya tak berfungsi atau tidak dapat detect.Untuk pengetahuan tuan-tuan, hardisk saya tak pernah ada apa-apa bunyi pun...adakah cara untuk saya dapatkan kembali file2 saya dalam hardisk tersebut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
saya cuba gantikan hardisk tersebut ke dalam laptop...dia detect hardisk tersebut.malah kalau buat setup window, file2 dalam hardisk tu masih nampak.macamana saya nak copy balik file2 tersebut ke tempat lain selain dari guna enclosure external hardisk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Masa setup windows, nampak fail2 dalam tu ye?

Camni, saya pernah mneggunakan software TestDisk utk dapatkan fail daripada patition yang langsung tidak kelihatan (hilang) dalam HDD, dan berjaya. Mungkin modasma juga boleh mencuba, mana tahu ada tuah.

Semoga berjaya. ::icon_wink::

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...