Jump to content
eddyra

Streamyx Yang Berhantu...

Recommended Posts

:::.. Download Stats ..:::

Connection is:: 412 Kbps about 0.4 Mbps (tested with 579 KB)

Download Speed is:: 50 KB/s

Tested From:: http://www.testmy.net/

Test Time:: Sun Feb 20 19:07:48 UTC+0800 2005

Bottom Line:: 7X faster than 56K 1MB download in 20.48 sec

Diagnosis: Looks Great : 3.52 % faster than the average for host (170.146)

Validation Link:: http://testmy.net/id-JCZGVIFRM

:::.. Upload Stats ..:::

Connection is:: 100 Kbps about 0.1 Mbps (tested with 97 KB)

Upload Speed is:: 12 KB/s

Tested From:: http://www.testmy.net/

Test Time:: Sun Feb 20 19:09:34 UTC+0800 2005

Bottom Line:: 2X faster than 56K 1MB upload in 85.33 sec

Diagnosis: Looks Great : -100 % faster than the average for host (170.146)

Validation Link:: http://testmy.net/id-E87AUZ2FV

Kalau melalui TMNet Speedometer dapat 423.25 kbps

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masalah cam ni dah terjadi pada aku..aplly 512K dapat 384 (masa tu). Bila call sevice center siap bagi macam-macam alasan...line telefon rak ok laa...dan macam-macam laa. So cara terbaik aku rasa masuk web management (password/username bergantung jenis modem). Dan lepas dapat masuk tengok berapa speed download/upload . Kalau apply 1 Meg dapat 512k maknanya something wrong. So buat "print sreen" pada frontpage pada web management dan printkan kat printer. Pas tu bawak yang dah print tu ke Telekom kat mana daftar streamyx. Kalau call service centre diorang bukan boleh buat apa pun..diorang just catit report pas tu bagi technician yang terdekat dengan tempat kita daftar streamyx. Dan kalau boleh bawak sekali bill streamyx sebgai bukti yang menyatakan anda subscribe 1 Meg (RM 88.00).

Benda cam ni aku dah buat...lepas tu baru diorang setkan balik pada sepatutnya selepas aku jumpa terus kat Telekom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jika connection pd modem management anda kurg drpd pakej yg anda subscribe,

buat report, minta no. report utk dibuat rujukan,

perlu diingat connection pd modem management kurang drpd full speed spt dlm pakej yg dilanggan  krn faktor2 spt best effort service.

average speed saya utk pakej 512kbps hanya kira2 40-52kB/s (dlm kB/s bkn kbps) ketika dl guna torrent).

smile.gif

iklan streamyx tmnet ???  blink.gif 

http://www.tm.net.my/html/images/product/tmstreamyx01.jpg

Asallamualaikum dan Salam Sejahtera,

PANAS...PANAS...PANAS

Aku baru saja menalipon 1-300-88-9515. Seorang Staff dengan ikhlas memberitahu bahawa pasal up-grade ini. Promosi yg dibuat oleh TMNet itu sebenarnya adalah strategi marketing untuk menarik ramai pelangan. Mereka membuat up-grade dikawasan orang orang kaya dahulu, contohnya Taman Tun Dr Ismail KL. Lebih kurang 15 minit juga perbualan aku dengan staff tersebut. Jadi kita kena cari orang dalam...iaitu teknisyen Telekom secara persendirian. Paling penting buat report dahulu dan dapatkan No.Report tersebut. Beritahu teknisyen tersebut no. report kita tu.

Edited by ramonsalem

Share this post


Link to post
Share on other sites

hhaaaa...

try la buat camtu....

biggrin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK geng meh aku sambung cerita lagi pasal streamyx yang berhantu ni..

Streamyx (tmnet) staff selalu contact aku pasal nak follow up problem aku, actually hampir setiap malam aku hantar SMS kat dia sekitar jam 8.00 mlm.. aku tulis 'streamyx speed 480kbps, ADSL still blinking'.. so mungkin report aku di 1-300 tu masih belum settle jadi aku rasa dia tak bleh duduk diam.

OK geng, aku cuba tukar PCI network card (built in ASROCK) kepada SURECOM 10/100MB Ethernet PCI adapter.. manalah tau lagi laju kan.. sama jugakkkk!

Entah lah geng.. masalah aku masih belum settle.

1- ADSL blinking sekitar jam 7.00 ptg hingga jam 10.30 malam setiap hari.

2- Losess of 300kbps-400kbps tu...

Tak reti dah nak fikir..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jangan pikir sangat......

Aku pun sama, dekat 14 kali dah dia tipon aku tanya "encik ada buat report ker"...........

aku report balik polis kang baru tau.....

laugh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jangan pikir sangat......

Aku pun sama, dekat 14 kali dah dia tipon aku tanya "encik ada buat report ker"...........

aku report balik polis kang baru tau.....

laugh.gif

laaa..

kau report kat polis buat apa!!!!

mungkin tecnichan telekom tu sibuk sgt

sangka baik laaaa.....

laugh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jangan pikir sangat......

Aku pun sama, dekat 14 kali dah dia tipon aku tanya "encik ada buat report ker"...........

aku report balik polis kang baru tau.....

laugh.gif

Aku terima SMS dari budak perempuan practikal tranning kat 1-300 tu.. dia kata

"kalau encik rasa tak berbaloi dengan RM88 tu elok juga encik cancel je subscription tu."

Aku call dia, dia kata masa call 1-300 tu ramai yang 'spy' conversation so dia tak leh la kata cancel subscription tu... sebab dia kata lagi, memang ramai yang sedang bermasalah dengan streamyx nih..

Alahaii..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asallamulaikum dan Salam Sejahtera,

Betul apa yg eddyra kata tu. Teknisyen Telekom ada juga beritahu aku bahawa kabel Telekom dari tiang kerumah dan kabel didalam rumah perlu ditukar kepada yang baru. Rata rata kabel dari tiang kerumah dan kabel didalam rumah kita ada yang ada sekarang ini sudah berusia lebih 10 ke 15 tahun, entah2 ada yang lebih lagi dari itu lagi. Kita perlu minta Telekom tukar kabel kabel tersebut untuk pemegang akaun Streamyx. Kalau untuk kegunaan talipon sahaja, tidak mengapa, tetapi berlainan sekali isunya dengan talian Streamyx. Kita perlu ramai ramai asak TMNet dan Telekom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sebelum ni aku penah kena dgn problem ni, 2 bulan woo baru setel.. Cenggini masalah dier, Telekom ada upgrading masa tahun 2003 (bln 11-12) kalu tak silap. After that line asyik problem itu pun mula pada akhir bulan Januari. So aku call ler dari bulan dua dan setel sampai bulan 3 (baru setel penuh)

Problem aku sama cam sapa tu kat atas, line akan dc sekita pukul 2-3 dan pada pukul 6.15 hingga ke malam tak tau bila. Aku ni dari Swk, area bintulu. Diaorg tukar cabel itu ini dan buat itu ini sampai aku call KL punyer technician yg prihatin sebab staff telekom ni diaorg kerja office hour. So aku mintak no phone KL kalu ada apa apa berlaku. Cek punyer cek, problem berpunca dari Miri.

So, kalau dah line tepon di tukar, dan selalu putus sekitar time yg sama, something wrong tempat lain yg org takder buat report.

Pengajaran : Username aku mmg diaorg kenal pada tahun lepas sekita bulan 2-3.. tak payah eja diaorg dah tahu.

Aku sarankan, buat report byk byk.. nanti kena marahla staff die yg tak berpengetahuan tu.. LOL sampai sekarang diaorg mesti tanya perkembangan (kena perhatian).

Share this post


Link to post
Share on other sites

salam semua,

Sekali lagi aku menulis.

Selepas beberapa hari aku biarkan PC aku dalam keadaan slow internet connection sekitar 400kbps-500kbps akhirnya aku format C dan reinstall winxpsp2. Aku suspect ada programme atau untraceable spyware dalam PC aku yang menyebabkan loses 300kbps tu.

Namun keputusannya juga hampeh, PC aku sekarang hanya ada Norton AV, Norton Firewall, MS Antivirus, dan Ad Aware personal. dengan ini kesimpulan yang aku buat, losess 300kpbs bukan disebabkab oleh programe dalam PC aku..

Last trial mungkin aku akan godeh CPU aku .. bersihkan abuk dan sawang labah2... tawakkal.

Any suggestion?

Share this post


Link to post
Share on other sites

okies ko ada guna any surge protector ke?..if yes, cuba kau gunakan direct tanpa surge protector terus ke modem kau.

Kalau masih bermasalah, last solution yang boleh dicuba, rewiring drop wire tu semula

*cadangan untuk hiasan

Share this post


Link to post
Share on other sites

memang tactic kotor streamyx secara default bagi

Downstream Data Rate: 512kbps

Upstream Data Rate: 256kbps

kalau korang tak report/tak tahu nak check...dengan selambanya korang akan dapat connection tuh. aku tengah kena sekarang ni. malam ni nak call lagi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

memang tactic kotor streamyx secara default bagi

Downstream Data Rate: 512kbps

Upstream Data Rate: 256kbps

kalau korang tak report/tak tahu nak check...dengan selambanya korang akan dapat connection tuh. aku tengah kena sekarang ni. malam ni nak call lagi.

rileks laa

jgn sangka buruk

tak baik tau !!!!

mmg Downstream Data Rate: 512kbps

tapi Upstream Data Rate:384kbs bukan 256kbps yee(tak pasti laa)

sori klu silap.

betulkan

telekom buat camtu sbb nak mudah setting jumper dia

klu kau lggn 1mb tapi still dpt 512kbs

tu maknanya org telekom tak ubah lagi laa setting kat port tuu

klu kau nak cpat report kat bhgn MOV

ok

wink.gif

Edited by scorps

Share this post


Link to post
Share on other sites

telekom buat camtu sbb nak mudah setting jumper dia

klu kau lggn 1mb tapi still dpt 512kbs

tu maknanya org telekom tak ubah lagi laa setting kat port tuu

klu kau nak cpat report kat bhgn MOV

ok

wink.gif

hampeh... memang taktik kotor laaa

kohkohokokhkohokhko

member aku kena 6 bulan..sebab dia tak tahu mcm mana nak check

toksah dok backup la.. kerja dia yg pastikan customer mendapat servis terbaik. takkan nak tunggu org report dulu. dia yg cap connection, so dia kena set betul2 laa..

utk makluman en. scorps, tak semua org tahu pasal connection streamyx, so akan ramai la tertipu nanti. (memang dah ramai tertipu)

tadi aku call 1300- streamyx, aku dah cakap connection aku dapat 512kbps, dia suruh test bandwitdh plak. dia cakap mana tau aku boleh connection 600kbps. pasal dia bagitau min speed bagi 1mbps connection 600kbps. kalau dah connection capped at 512kbps, imposibble laa kalau boleh dapat connection lebih. i'm not dets stupid.

p/s:

aku dah 5 tahun menunggu adsl, 2 minggu lepas baru dapat

hanging sket..sorry

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok

kau dok area mana???

takkan takde member ko kerja dgn telekom kot????

ajak dia dtg tgk speed streamyx kat rumah kau tuu

pastu tau la dia nak buat camne???

aku rase masalah nii bukan sbb org telekom kat tmpt kau tu

tapi org yg jaga bhgian data kat kl tuu

aku penah tanya tecnichan telekom ari tu

dia mengaku laaa

ramai pengguna yg langgan 1mb tu

tapi belum dapat speed tuu

mmg problem ni kat bhagian MOV tu laaa

kasihan...

tongue.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...