Jump to content
Sign in to follow this  
Putera Al-Farid

Fahaman Wahabi?

Recommended Posts

Segala puji bagi Allah Tuhan Sekalian alam.

Fahaman wahabi di malaysia?sejauh mana pengetahuan anda?sedarkah anda?apakah itu fahaman wahabi?ayuh kita kongsi sama2..kita cambahkan pendapat mencari ilmu membuka minda mengkaji dan mentafsir segala bentuk macam perkara2 dalam beribadat kepada Allah.

Share this post


Link to post
Share on other sites
salam ukuwwah....
sebelum kita hurai panjang apa yang dikatakan sebagai fahaman wahabi,elok benar kiranya andai saya beri beberapa contoh perkara yang dikatakan mengikut fahaman wahabi ni.kita ambik satu contoh,nabi kita nabi Muhammad s.a.w naik unta untuk perjalanan yang jauh...tapi kita menaiki kapal terbang,kereta,kapal dan sebagainya...adakah ini mengikut sunnah nabi?jadi ini adalah stu contoh daripada secebis fahaman wahabi ni.banyak lagi jika hendak disenaraikan..jadi secara amnya,ia merujuk kepada amalan Nabi sahaja,tidak berkaitan dengan ijmak ulama dan alussunnah wal jamaah.
sekian dulu...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Apa yang aku nak bagitau sebelum kita membincangkan tentang fahaman wahabi, apa kata kita bincang pasal fahaman orang yang suka meng'wahabi'kan orang lain. Orang-orang yang dikatakan wahabi lazimnya tak pernah pun mengisytiharkan mereka ni wahabi. Then again, kita paham ke maksud wahabi? Maksud asal sebenar istilah wahabi tidak seserius mana bahkan ia bukan sesuatu yang tidak baik mana masa tersebut, tapi setelah digulai kari menjadi satu istilah berbentuk penentangan terhadap sesuatu doktrin dan fahaman, maka jadilah satu fenomena baru yang hanya memecahbelahkan umat Islam. Melainkan apabila ia menyentuh perlaksanaan fizikal, kita kena faham yang fahaman akidah tetap sama.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wahabi?

Penyelewengan dlm ibadah.
Secara ringkasnya merupakan fahaman yg suka memecahbelahkan masyarakat.
Bahayanya fahaman ini boleh membawa kepada perpecahan dan permusuhan dikalangan umat Islam.
Mereka sering mendakwa amalan ibadat umat Islam yang sunnah dikatakan mrk sbg bid'ah.
Masalah yg mereka timbulkan sebenarnya adalah perkara furu' (cabang).
Contohnya mereka mengatakan bid'ah doa qunut dlm solat subuh.
Hakikatnya perkara ini tlh dibincangkan secara pjg lebar oleh ulama' muktabar terdahulu.
Dan tidak menjadi masalah melakukan qunut dlm solat subuh krn thabit dari perbuatan Nabi Muhammad s.a.w sendiri.

Penyelewengan dlm akidah:
Secara ringkasnya mereka berakidah spt yahudi dengan menyamakan Allah mempunyai jisim dan bersifat spt makhluk.
Maha suci Allah dr sbrg bentuk penyerupaan dgn makhluk.
Pemahaman spt ini adalah syirik!

Sekian, secara ringkas yg dpt dikongsikan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bagi aku la kan..

Islam ini adalah agama yang mudah, jadi jangan sesekali memberatkan sesuatu yang mudah.

kadang2, ada perkara yang kita tidak perlu fikir. Sebab bila kita fikirkan mengenainya, bimbang akan membawa kepada kemudaratan..

Share this post


Link to post
Share on other sites
betul la slaughter..
ttg wahabi ni aku rsa xyah la bincang kt forum ni
forum ni utk org awam..
so bila bncang bnda sensitif mcm ni
tkut blaku slh tggapan ttg agama plak..

ttg wahabi ni bkn xleh bncang..bleh
tp bkn kt cni

Share this post


Link to post
Share on other sites
Salam Maulidur Rasul..selawat dan salam ke ats junjungan besar nabi Muhammad s.a.w.

Salam persaudaraan..
Pelbagai komen dan maklum balas kita dapat kongsi bersama mengenai tajuk ini.
Sebenarnya maudhuk utama saya buka topik ini hanya sekadar panduan dan pengetahuan am untuk semua yang terlibat dalam mentafsir sesuatu masalah berkaitan agama.tidak terhad pada sesiapa pun.kita kongsi dan ambil mana yang penting tinggal mana yang rasa perlu.
Pengetahuan ini amat berguna dalam kehidupan seharian dalam menjalani ibadah dalam beragama..tetapi andai topik ini difikirkan memudaratkan sesetengah pihak,terpulang pada moderator untuk membuat keputusan..kita cari yang terbaik.jangn pula topik ini menyebabkan kita ragu2 dalam melakukan sesuatu hal berkaitan agama..nauzubillah.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Salam Maulidur Rasul..
Ya Nabi Salamun 'Alaik

Bagi saya..
wahabi adalah satu topik yg berat utk org awam
kalau thread ni dijadikan wadah utk menjelaskan bahaya fahaman wahabi adalah baik
ttp jika thread ni nanti terbawa-bawa membincangkan masalah furu'
yg mmg telah jelas dibincangkan oleh ulama' dahulu..
maka tidak mustahil akan berlaku kekeliruan dikalangan kita sendiri

kesimpulannya..
apabila kita hendak membicarakan sesuatu
perlu dititik beratkan kemampuan audiens dlm menanggapi apa yg hendak dibincangkan

kalau putera al-farid ada info tiada salahnya utk dikongsikan
harapnya kita tidak terbawa-bawa membincangkan masalah furu'
yg telah dijelaskan hukumnya oleh ulama' terdahulu berpandukan al-Quran dan al-Sunnah

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Assalamualaikum...

alhamdulillah... masih ramai umat Islam yang ingin mempelajari Islam.

saya mohon memberi pendapat. tajuknya ok. perbahasannya pun ok. bagus.

gunakan ruang ini untuk mencambahkan idea dan pendapat sekadar kemampuan kita.

cuma...

sebagai penambahbaikan...

jangan kita berenti belajar takat ni sj...

carilah pengetahuan mengenai isu ini di dalam laman web yang lain atau daripada buku2 agama yang ditulis oleh pakar agama yang diiktiraf.


dan.... sebaiknya....

belajarlah secara berguru. itu yang terlebih baik.

salah dan silap mohon dimaafkan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
aku sblm ni tak pernah dgr pun adanya fahaman wahabi...mcm wasabi la pulak... ::icon_biggrin::

Share this post


Link to post
Share on other sites
salam..sebenarnya banyak yg perlu kita kaji sebelum kita mengatakan TIDAK pada wahabi..bukan nak pro-wahabi tapi kadang2 kita tak telus tapi senang2 menghukum orang itu dan ini..contohnya, org kata di perlis mereka wahhabi kerana tidak mengamalkan zikir secara jahr..tapi kemungkinan besar mereka mempunyai pegangan hadis yg sahih bahawa Nabi S.A.W dan para sahabat tidak mengamalkan zikir yang sedemikian..oleh itu, mereka tidak berani utk mengamalkan sesuatu yg tiada nas dan dalil bahawa amalan tersebut bersumberkan Nabi SAW..

"kita ambik satu contoh,nabi kita nabi Muhammad s.a.w naik unta untuk perjalanan yang jauh...tapi kita menaiki kapal terbang,kereta,kapal dan sebagainya...adakah ini mengikut sunnah nabi?jadi ini adalah stu contoh daripada secebis fahaman wahabi ni.banyak lagi jika hendak disenaraikan..jadi secara amnya,ia merujuk kepada amalan Nabi sahaja,tidak berkaitan dengan ijmak ulama dan alussunnah wal jamaah.."

dalam hal ini, rasanya mereka yg kita 'gelarkan' wahabi ini tidak berpandangan demikian..sebabnya perkara tersebut adalah berhubung dengan perkara duniawi semata2..sedangkan mereka yg kita 'gelarkan' wahabi ini malah terkedepan kehidupan mereka dari segi duniawi..hanya dari aspek amalan berkaitan aqidah dan ibadat, mereka agak 'ketat' kerana mereka ingin memastikan setiap amalan yg dilakukan adalah bersandarkan kepada nas dan dalil al-quran dan sunnah yg shahih..

"Apa yang aku nak bagitau sebelum kita membincangkan tentang fahaman wahabi, apa kata kita bincang pasal fahaman orang yang suka meng'wahabi'kan orang lain. Orang-orang yang dikatakan wahabi lazimnya tak pernah pun mengisytiharkan mereka ni wahabi. Then again, kita paham ke maksud wahabi? Maksud asal sebenar istilah wahabi tidak seserius mana bahkan ia bukan sesuatu yang tidak baik mana masa tersebut, tapi setelah digulai kari menjadi satu istilah berbentuk penentangan terhadap sesuatu doktrin dan fahaman, maka jadilah satu fenomena baru yang hanya memecahbelahkan umat Islam. Melainkan apabila ia menyentuh perlaksanaan fizikal, kita kena faham yang fahaman akidah tetap sama.."

apa yg sir pyan katakan tu adalah realiti kebanyakan masyarakat di Malaysia..kita 'gelar' mereka wahhabi walhal mereka sendiri tidak berasa demikian..kalau kita katakan golongan wahhabi ini adalah orang yg mengikut fahaman Muhammad Abdul Wahhab, berapa ramai org di Malaysia tahu dan kenal siapakah tokoh agung tersebut?yg ramai ulama dan tokoh2 agama mengkaguminya?bukan nak mengagungkan fahaman wahhabi ni, tapi cuma sekadar mengingatkan agar kita tidak menuduh seseorang begitu dan begini kerana kemungkinan mereka lebih baik dari kita..

"Penyelewengan dlm ibadah.
Secara ringkasnya merupakan fahaman yg suka memecahbelahkan masyarakat.
Bahayanya fahaman ini boleh membawa kepada perpecahan dan permusuhan dikalangan umat Islam.
Mereka sering mendakwa amalan ibadat umat Islam yang sunnah dikatakan mrk sbg bid'ah.
Masalah yg mereka timbulkan sebenarnya adalah perkara furu' (cabang).
Contohnya mereka mengatakan bid'ah doa qunut dlm solat subuh.
Hakikatnya perkara ini tlh dibincangkan secara pjg lebar oleh ulama' muktabar terdahulu.
Dan tidak menjadi masalah melakukan qunut dlm solat subuh krn thabit dari perbuatan Nabi Muhammad s.a.w sendiri.

Penyelewengan dlm akidah:
Secara ringkasnya mereka berakidah spt yahudi dengan menyamakan Allah mempunyai jisim dan bersifat spt makhluk.
Maha suci Allah dr sbrg bentuk penyerupaan dgn makhluk.
Pemahaman spt ini adalah syirik!"


manakala apa yg saudara kita katakan ni hanya cakap2 yg tidak bersandarkan bukti yg kukuh walhal mereka yg kita gelar 'wahhabi' ini tidak sedemikian..permasalahan qunut memang telah dibincangkan oleh golongan ulama' yg muktabar..cuma bila depa kata qunut itu bidaah, mereka ada pegangan mereka sendiri dari hadis nabi..tapi kita yg mengamalkan qunut, adakah kita juga mempunyai sebarang hadis yg kita pegang?fikir2kanlah..manakala dari kata2 sahabat kita tentang akidah mereka yg spt yahudi dengan menyamakan Allah mempunyai jisim dan bersifat spt makhluk, janganlah kita menabur fitnah..kalau betullah pemikiran mereka mengikut fahaman Syeikhul Islam Muhammad bin Abdul Wahhab, pastinya kita tidak akan berkata yg demikian..cuma nak bagitau, sekarang ni ada satu golongan al-ahbash, mereka ini banyak menabur fitnah pada golongan yg cuba utk mengamalkan islam mengikut al-quran dan as-sunnah yg sebenar..boleh rujuk di sini bahaya al-ahbash..oleh itu, berhati2lah..

sekiranya ada terlanjur bicara dan terkasar bahasa, harap dimaafi..apapun, skop perbincangan ini tidak sesuai utk dibincangkan sekiranya kita tidak mempunyai asas yg kukuh..wallahu a'lam..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
islam itu mudah...

maksudnya islam tidak memberatkan umatnya untuk bribadah.

satu contoh mudah...kiranya tak mampu solat cara berdiri, solat cara baring boleh, duduk pun boleh, guna isyarat mata pun boleh. duduk atas kerusi pun boleh kalau tak mampu duduk terus. asalkan kita solat...its ok.

masalahnya...ada orang yang cuba memudahkan dengan cara tak solat langsung...salah.

ada jugak orang yang mengambil jalan susah. pelbagai macam syarat diletakkan sehinggakan kalau orang yang tak mengaji sungguh2 bab agama, dia tak tau ini syarat ka rukun. ini wajib ka sunat. jadi bila dia rasa susah nak buat...dia tinggai terus.

so, apa yang kita dengar dalam agama, kita nak buat , kita tanya 2 3 orang tok guru.

malaysia ikut taqlid imam syafie untuk beribadat. sebab tu kita ada qunut. imam hanafi tak ada qunut. kedua-duanya imam besar islam. qunut bukannya rukun dalam mazhab syafie. jadi tak baa pun tak apa, tapi kena sujud sahwi.


jadi, kena faham. bab apa pun kena tau hukum. baru bleh bg pendapat.
wallahu a'lam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nampaknya thread ni akan panas jika x dikawal

assyauq wrote:salam..sebenarnya banyak yg perlu kita kaji sebelum kita mengatakan TIDAK pada wahabi..bukan nak pro-wahabi tapi kadang2 kita tak telus tapi senang2 menghukum orang itu dan ini..contohnya, org kata di perlis mereka wahhabi kerana tidak mengamalkan zikir secara jahr..tapi kemungkinan besar mereka mempunyai pegangan hadis yg sahih bahawa Nabi S.A.W dan para sahabat tidak mengamalkan zikir yang sedemikian..oleh itu, mereka tidak berani utk mengamalkan sesuatu yg tiada nas dan dalil bahawa amalan tersebut bersumberkan Nabi SAW....


glgn ini yg sebenarnya suka menghukum org lain dgn perkataan bid'ah ::icon_lol::

berkenaan zikir slps solat sama ada jahr, sir atau sbgnya..tlh djelaskan oleh ulama' scara pjg lebar
dan mmg terdapat hadis Nabi s.a.w melakukannya
kesemuanya bentuk zikir dibolehkan asalkan bersesuaian masa dan keadaan..

tiada siapa yg mengatakan org di perlis wahabi..
mmg xsalah jika tidak mahu berzikir selepas solat sekalipun
yang menjadi masalah disini bukan soal tidak mahu berzikir atau mahu berzikir..
ttp golongan ini menganggap zikir selepas solat secara berjemaah adalah bid'ah
pokok persoalanya..jika mereka tidak mahu berzikir sekalipun..mengapa mengatakan kami yg berzikir sbg bid'ah?
sedangkan ada hadis yg menunjukkan Nabi s.a.w berzikir slps solat

jika mereka tidak mahu berzikir, terpulang kpd mereka, kami xmrh pn mereka xmahu berzikir cos bkn perbuatan yg wajib
skrg kami mahu berzikir, mengapa katakan kami bid'ah? biarkan kami berzikir ::icon_lol::

Renungkan ayat berikut:
Firman Allah s.w.t: Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang menyekat dan menghalangi dari menggunakan masjid-masjid Allah untuk (sembahyang dan) menyebut nama Allah di dalamnya, dan ia berusaha pula untuk meruntuhkan masjid-masjid itu? Orang-orang yang demikian, tidak sepatunya masuk ke dalam masjid-masjid itu melainkan dengan rasa penuh hormat dan takut kepada Allah (bukan secara yang mereka lakukan itu). Mereka (dengan perbuatan itu) akan beroleh kehinaan di dunia, dan di akhirat kelak mereka mendapat azab seksa yang amat besar. (Al-Baqarah(2):114)

Share this post


Link to post
Share on other sites
assyauq wrote:

"kita ambik satu contoh,nabi kita nabi Muhammad s.a.w naik unta untuk perjalanan yang jauh...tapi kita menaiki kapal terbang,kereta,kapal dan sebagainya...adakah ini mengikut sunnah nabi?jadi ini adalah stu contoh daripada secebis fahaman wahabi ni.banyak lagi jika hendak disenaraikan..jadi secara amnya,ia merujuk kepada amalan Nabi sahaja,tidak berkaitan dengan ijmak ulama dan alussunnah wal jamaah.."

dalam hal ini, rasanya mereka yg kita 'gelarkan' wahabi ini tidak berpandangan demikian..sebabnya perkara tersebut adalah berhubung dengan perkara duniawi semata2..sedangkan mereka yg kita 'gelarkan' wahabi ini malah terkedepan kehidupan mereka dari segi duniawi..hanya dari aspek amalan berkaitan aqidah dan ibadat, mereka agak 'ketat' kerana mereka ingin memastikan setiap amalan yg dilakukan adalah bersandarkan kepada nas dan dalil al-quran dan sunnah yg shahih..


bersandarkan kepada nas dan dalil al-quran yg sahih?
al-Quran sudah semestinya sahih, tiada keraguan di dalamnya ::icon_biggrin::

cumanya sunnah/hadis terdapat perbahasan yg luas utk menilai kesahihannya..
utk hadis mutawatir, kita wajib beramal dengannya krn dihukum sahih dan tarafnya adalah spt mana al-Quran dr segi kesahihannya ::icon_biggrin::
dan hadis ini boleh jg dijadikan hujjah

ttp tidak bermakna hadis yg tidak mutawatir tidak boleh diamalkan..
bezanya spt hadis dho'if..kita boleh beramal dgnnya ttp tidak boleh dijadikan hujjah

Share this post


Link to post
Share on other sites
assyauq wrote:
"Apa yang aku nak bagitau sebelum kita membincangkan tentang fahaman wahabi, apa kata kita bincang pasal fahaman orang yang suka meng'wahabi'kan orang lain. Orang-orang yang dikatakan wahabi lazimnya tak pernah pun mengisytiharkan mereka ni wahabi. Then again, kita paham ke maksud wahabi? Maksud asal sebenar istilah wahabi tidak seserius mana bahkan ia bukan sesuatu yang tidak baik mana masa tersebut, tapi setelah digulai kari menjadi satu istilah berbentuk penentangan terhadap sesuatu doktrin dan fahaman, maka jadilah satu fenomena baru yang hanya memecahbelahkan umat Islam. Melainkan apabila ia menyentuh perlaksanaan fizikal, kita kena faham yang fahaman akidah tetap sama.."

apa yg sir pyan katakan tu adalah realiti kebanyakan masyarakat di Malaysia..kita 'gelar' mereka wahhabi walhal mereka sendiri tidak berasa demikian..kalau kita katakan golongan wahhabi ini adalah orang yg mengikut fahaman Muhammad Abdul Wahhab, berapa ramai org di Malaysia tahu dan kenal siapakah tokoh agung tersebut?yg ramai ulama dan tokoh2 agama mengkaguminya?bukan nak mengagungkan fahaman wahhabi ni, tapi cuma sekadar mengingatkan agar kita tidak menuduh seseorang begitu dan begini kerana kemungkinan mereka lebih baik dari kita..


Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab adalah ulama' yg bangkit membersihkan akidah umat Islam ketika mana berleluasanya khurafat pd zamannya..beliau adalah salah seorang ulama' dan disebut juga pentajdid pd zamannya. SMAW mmg tidak bersalah dalam hal ini dan tidak perlu dikaitkan dgn beliau.

yang menjadi permasalahannya kini ialah glgn yg mengaku kononnya pengikut/pengagum/pentaksub SMAW
mereka membid'ahkan kbykn amal ibadat umat Islam yg tidak pernah dibid'ahkan oleh SMAW sendiri.. ::icon_lol::
jgnlah perangai buruk membid'ahkan amal ibadat umat Islam ini disandarkan kpd SMAW

Share this post


Link to post
Share on other sites
assyauq wrote:
manakala apa yg saudara kita katakan ni hanya cakap2 yg tidak bersandarkan bukti yg kukuh walhal mereka yg kita gelar 'wahhabi' ini tidak sedemikian..permasalahan qunut memang telah dibincangkan oleh golongan ulama' yg muktabar..cuma bila depa kata qunut itu bidaah, mereka ada pegangan mereka sendiri dari hadis nabi..tapi kita yg mengamalkan qunut, adakah kita juga mempunyai sebarang hadis yg kita pegang?fikir2kanlah..manakala dari kata2 sahabat kita tentang akidah mereka yg spt yahudi dengan menyamakan Allah mempunyai jisim dan bersifat spt makhluk, janganlah kita menabur fitnah..kalau betullah pemikiran mereka mengikut fahaman Syeikhul Islam Muhammad bin Abdul Wahhab, pastinya kita tidak akan berkata yg demikian..cuma nak bagitau, sekarang ni ada satu golongan al-ahbash, mereka ini banyak menabur fitnah pada golongan yg cuba utk mengamalkan islam mengikut al-quran dan as-sunnah yg sebenar..boleh rujuk di sini bahaya al-ahbash..oleh itu, berhati2lah..


siapakah 'depa' utk dibandingkan dgn imam al-Syafi'e dgn mengatakan qunut bid'ah? ::icon_lol::
dan siapakah 'mrk' yg berkata2 seolah2 qunut yg kami amalkan tiada sebarang hadis?
layakkah mrk utk membid'ahkan amalan yg ada dalilnya dari hadis?
imam syafi'e merupakan ulama mazhab..siapakah 'depa/mereka' ini? ulama' mazhab mana plak?

sila rujuk kitab berikut utk menemukan hadis berkenaan qunut:
1- al-Tadrib. karangan Imam Al-Suyuti, jilid 2, halaman 174.
2- Ulum Al-Hadis, karangan Muhamad Abu Al-Laith, halaman 131
didalamnya diterangkan turuq hadis ini beserta perawinya, antara mereka ialah Anas bin Malik, Ibnu Abbas dll
3- Kitab Hadis utama yg ln.
inilah pegangan hadis kami...

apakah pegangan hadis 'depa/mereka' yg katakan qunut ni bid'ah? ::lol::

Share this post


Link to post
Share on other sites
assyauq wrote:
sekiranya ada terlanjur bicara dan terkasar bahasa, harap dimaafi..apapun, skop perbincangan ini tidak sesuai utk dibincangkan sekiranya kita tidak mempunyai asas yg kukuh..wallahu a'lam..


benar kata saudara..
tidak perlu mempertahankan sesuatu fahaman yg kita sendiri tidak tahu siapa pengasasnya
SMAW bknlah pengasas fahaman ini..ttp beliau dimangsakan oleh glgn ini seolah2 ini adlh fahman beliau ::icon_lol::

SMAW adalah penentang khurafat pd zamannya..
ttp glgn ini menentang ibadah umat Islam pd zaman ini..
x sama, jauh panggang dr api ::icon_question::

Share this post


Link to post
Share on other sites
mizinaka wrote:
malaysia ikut taqlid imam syafie untuk beribadat. sebab tu kita ada qunut. imam hanafi tak ada qunut. kedua-duanya imam besar islam. qunut bukannya rukun dalam mazhab syafie. jadi tak baa pun tak apa, tapi kena sujud sahwi.


jadi, kena faham. bab apa pun kena tau hukum. baru bleh bg pendapat.
wallahu a'lam.


lihat bagaimana indah dan mudahnya Islam.. ::icon_biggrin::
dan bagaimana akhlak para imam mujtahid mazhab apabila berhadapan dgn sesuatu masalah furu'

adakah Imam Hanafi membid'ahkan qunut Imam Syafi'e? tidak..
bahkan Imam Syafi'e jg tidak mengatakan mazhab Hanafi yg xberqunut sbg salah
ttp..bagaimana pula dgn fahaman glgn yg membid'ahkan qunut ini?
siapakah mereka? imam mujtahidkah mereka?
Astaghfirullah..

kesimpulannya, klu x nak buat xpe...x salah pn kalau x buat
tp jgn kata org yg buat qunut ni bid'ah ::lol::

'depa/mereka' ni mcm hebat je dr imam mujtahid/mazhab

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ya betul, kelainan kecil dalam mazhab Sunnah Wal Jamaah, contoh seperti kes qunut tersebut adalah antara perkara yang tidak perlu diperbalah-balah hingga bergaduh bermasam muka hingga memecahkan umat.

Info-info tambahan yang boleh dikongsi untuk meningkatkan pemahaman berkenaan hal sedemikian:
http://hafizfirdaus.com/ebook/musafir/bhg46.htm
http://www.emasjid.org.my/viewfaq.jsp?usergroup=02&fldname=Sengaja_meningggalkan_doa_Qunut.txt&pv=Y&bval=

Berbalik kepada persoalan Wahabi, sekiranya kita mahu mencari jawapan, mula-mula elok dikaji selidik asal-usul istilah tersebut, bagaimana ia boleh bermula. Ini boleh ler cari sendiri di mana-mana sumber berkaitan. Kemudian, kita selidik macamana pula istilah tersebut boleh timbul di Malaysia khususnya. Berdasarkan pemerhatian aku, istilah Wahabi belum pernah pun diwartakan sebagai salah satu fahaman atau ajaran, khususnya kalau di Malaysia sebagai satu ajaran sesat yang telah diwartakan di Malaysia. Jika ia tidak diwartakan, adakah mungkin ia satu fahaman atau gerakan baru? Kesimpulan yang aku nampak, istilah tersebut seperti sengaja diperbesar-besarkan oleh golongan tertentu. Mula-mula, adakah wujud sekarang satu gerakan yang menggunakan dan mengisytiharkan istilah "Wahabi" sebagai asas dasarnya? Aku rasa takde pun. Sebab tu aku rasa benda ni hanya satu fenomena yang akhirnya akan memecah-belahkan umat Islam sendiri. Bila ada orang tegur tentang kesalahan yang nyata, kita kata orang tu Wahabi, padahal dia menjalankan kewajipannya. Bila kita biasa melakukan sesuatu yang salah tetapi tak dapat menerima kenyataan apabila ditegur, kita kata orang tu Wahabi. Inilah fenomena yang lazimnya berlaku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sir Pyan wrote: Kesimpulan yang aku nampak, istilah tersebut seperti sengaja diperbesar-besarkan oleh golongan tertentu. Mula-mula, adakah wujud sekarang satu gerakan yang menggunakan dan mengisytiharkan istilah "Wahabi" sebagai asas dasarnya? Aku rasa takde pun. Sebab tu aku rasa benda ni hanya satu fenomena yang akhirnya akan memecah-belahkan umat Islam sendiri.


bg sy istilah dlm perkara ini tidak menjadi masalah krn tidak melibatkan hukum ::icon_biggrin::

letaklah apa istilah sekalipun..
istilah biasanya merujuk kpd golongan yg mngikut pemikiran/fahaman tertentu
cthnya majoriti kita pengikut mazhab syafi'e dlm perkara fiqh, maka diistilahkan sbg syafi'iyyah

ttp jika dirujuk mereka sbg 'wahabi' kurg tepat kerana glgn ini bukanlah pengikut pemikiran sebenar SMAW..
mereka lebih byk membid'ahkan amal ibadat umat Islam daripada membanteras syirik dan khurafat spt yg dilakukan oleh SMAW sendiri

walaupun istilah ini bg saya kurang tepat,
ttp oleh krn majoriti telah mengiktiraf 'mereka' sbg wahabi dan utk mudah dikenali
maka rujukan spt ini adalah utk mengelompokkan mereka dlm satu istilah utk mudah dikenali.

sbg cth yg ln..puteranian jg kdg2 dirujuk sbg ahli2 putera.com ini
maka istilah yg digunakan ini utk mengelompokkan dan tidak perlu adanya perisytiharan dan perakuan ::icon_smile::

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sir Pyan wrote: Berdasarkan pemerhatian aku, istilah Wahabi belum pernah pun diwartakan sebagai salah satu fahaman atau ajaran, khususnya kalau di Malaysia sebagai satu ajaran sesat yang telah diwartakan di Malaysia. Jika ia tidak diwartakan, adakah mungkin ia satu fahaman atau gerakan baru?


Sememangnya 'wahabi' tidak pernah diwartakan sbg satu ajaran atau fahaman di Malaysia.
(kalau xnk kata wahabi kita guna istilah lain la ye, 'wasabi' ke mcm yg loy_azloy ckp)
Sesuatu ajaran tidak perlu diwartakan sbg satu fahaman atau ajaran, dan tiada undang-undang yg mewajibkannya.

'Kesesatan' satu perkara yg perlu diperhalusi.. ::icon_biggrin::

Kita tidak boleh menuduh sesuatu fahaman/ajaran itu sesat secara keseluruhan
sedangkan kebiasaannya asal ajaran itu adalah betul pada landasannya..
sbg contoh, dikalangan Syafi'iyyah (pengikut mazhab Imam al-Syafi'e)
ada jg yg melakukan dosa dan sebagainya,
maka kita tidak mengatakan mazhab Syafi'e ini sesat oleh kerana pengikut-pengikutnya melakukan dosa.

Dalam perkara yg dibincangkan ini,
kesesatan lebih menjurus kepada individu dan bukannya fahaman/pemikiran yg dijadikan panduan individu tersebut..
pemahaman/pemikiran itu tidak salah, ttp cara aplikasi yg perlu dilihat

Wallahu A'lam ::icon_question::

Share this post


Link to post
Share on other sites
Itu ler maksud aku. Apakah kriteria yang membolehkan seseorang itu digelar Wahabi? Adakah dia mengikuti Muhammad Abdul Wahhab? Kalau ya adakah dia mengikuti beliau dengan cara yang benar? Sebab pada pemahaman aku, beliau sendiri pun tidak mengasaskan apa yang kita panggil \"Wahabi\". Cuma secara umumnya mereka yang kita gelar \"Wahabi\" pada era sekarang merupakan apa yang kita panggil sebagai pelampau, sedangkan Islam melarang kita melampaui batas. Seperti juga apa yang telah dilakukan oleh puak Khawarij yang dengan mudah mengkafirkan Muslim yang lain. Dalam hadis Bukhari, Rasulullah SAW telah memberi amaran tentang akan kemunculan puak-puak yang sedemikian.

Apa pun, pengajaran yang boleh diambil adalah bersederhana dalam perlakuan. Bersederhana bukan bermaksud ambil mudah, tapi melakukan tanpa melampaui batas. Cuma yang lazim terjadi sekarang bukan kerisauan terhadap kemunculan apa yang kita panggil Wahabi, tetapi melabelkan orang lain Wahabi secara berleluasa, walhal perilaku sedemikian hanya mengundang perpecahan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...