Jump to content
gmos

Hahaha...streamyx!

Recommended Posts

mm..

memandangkan banyak mende yang aku tak tau kat sini..

walaupun aku dah baca kat atas tu ada gak yang aku tak berapa clear..

ok..

1. aku nak register caller id punyer servis.. tapi dia cakap ibusawat tempat aku jenis lama.. tak gune fiber lagik (adakah boleh diterima?)

2. stimix memang tak sapot lagik kat tempat aku nih.... itu tak pe la..

3. 'tong' telekom tepi jalan tuh... ada yg 4 segi.. ada yang bujur.. mende tu ker yang kene ade linkungan 5 km dari rumah?

4. cemana nak tau line rumah aku dari 'tong' tu?

harap membantu!

jawapan dier

1)jawapan tu mungkin tak berapa sesuai.tapi mungkin dier maksudkan ko nyer tu mungkin copper yg takbleh support utk clip.biase kawasan kampung2 tak dapat pasang benda ni.mungkin jarak/kabel quality/service availability pun boleh jadi issue.

2)ko dah jawab

3)tak.maksud lebih 5km (bagi copper line) ialah jarak dari ibusawat ke rumah anda.walaupun nampak bagi pandangan kite tak sampai 5km tapi mungkin kabel tu berpusing2 kat bawah tanah lebih 5 km.pasal diorang ade laluan dier sendiri.bukan main short cut jer.

4) takde kena mengena dgn ape2 service. melainkan fiber.tu pun takde kaitan dgn jarak

Share this post


Link to post
Share on other sites

tu la MrCo0L,

kat awal posting ni aku dah bagi tau yg kalau nak harap dia pakai fibre mmg berjanggut la tunggu.tapi sekarang ni area sementa tu pun dah banyak kawasan perumahan.harap tak terlalu lame la masa menunggu tu.

pasal sementa plak.DSLAM sementa terletak kat bukit raja.bukan kat ibusawat sementa.tu switching jer tu.bukan MDF.

maksudnye DSLAM pakai kat satu site je ke?

aku ingat DSLAM ni lebih kurang cam HDSL.convert copper ke fibre dan sebaliknya.so dia ade bahagian remote dan ade bahagian host.

macam kat gambar atas tu,dia pasang DSLAM 'host' kat bkt raja..masuk fibre gi sementa,keluar kat DSLAM remote kat sementa tu.

tapi kalau jenis switching tu camna pulak.

al-siput,

3. 'tong' telekom tepi jalan yang bujur ade aku lukis kat layout atas nu.(manhole dengan patching station)

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku pun dah regester strimik, dah masuk 1 minggu, tak sampai² lagi contactor dia.. sesat jalan ker?? biggrin.gif..

ni pon tengah guna dial-up paling tinggi bleh 52 kbps... dah ler bil tertungak 3 bulan.. tapi Tmnet punya ler bengang.. tak potong² lagi line nie.. bil dah tertungak dekar RM400... wink.gif-

Share this post


Link to post
Share on other sites

tu la MrCo0L,

kat awal posting ni aku dah bagi tau yg kalau nak harap dia pakai fibre mmg berjanggut la tunggu.tapi sekarang ni area sementa tu pun dah banyak kawasan perumahan.harap tak terlalu lame la masa menunggu tu.

maksudnye DSLAM pakai kat satu site je ke?

aku ingat DSLAM ni lebih kurang cam HDSL.convert copper ke fibre dan sebaliknya.so dia ade bahagian remote dan ade bahagian host.

macam kat gambar atas tu,dia pasang DSLAM 'host' kat bkt raja..masuk fibre gi sementa,keluar kat DSLAM remote kat sementa tu.

tapi kalau jenis switching tu camna pulak.

al-siput,

3. 'tong' telekom tepi jalan yang bujur ade aku lukis kat layout atas nu.(manhole dengan patching station)

ntah;a gmos.aku nak explain secara teori ni susah plak.tapi area meru,sementa,rantau pajang dan selanjutnye pakai dslam dari bukit raja. atau kod dier BRA.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ntah;a gmos.aku nak explain secara teori ni susah plak.tapi area meru,sementa,rantau pajang dan selanjutnye pakai dslam dari bukit raja. atau kod dier BRA.

BRA ??..jangan memain... hokokhhokhokhokkohokh laugh.gif

Edited by Condenser

Share this post


Link to post
Share on other sites

ceh...hampeh ko Corn.

cth kod.

BRA = Ibusawat Bukit Raja

KLG = Ibusawat Klang

SAL = ibusawat Shah Alam

SBJ = Ibusawat Subang Jaya

dan seterusnye

Corn Otak kuning.khokhohokhokhohkhohok gak

Edited by MrCo0L

Share this post


Link to post
Share on other sites

tong tepi jalan tu apa fungsi dia?

yg tu dipanggil kabinet

dlm tu berserabut wire

dari exchange ke pengguna...

dari kabinet tu pegi ke d.p box

yg warna hitam tu

atas tiang tu

hehehehhe.............

tongue.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

ooo... camtuh...

d.p box tu singkatan utk aper?

mende tu la kene panah petir dulu..

huehuehueuhe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Distribution Point

memana yang masih tak ada streamyx tu, apa kata korang usya website jaring, tengok kawasan ko termasuk atau tak dalam liputan jalurlebar tanpawayar tu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

haa..besh jugak tu ,wireless...

ok aku dah cek kat site jaring..

malang nye tempat aku takde!

kuangkuangkuang...

sabo je la..

coverage paling dekat tempat aku kat uitm shahalam.

kalau nak dikira ade la dlm 7 atau 8 batu umah aku dari uitm tu..

tapi aku rase kalau wireless ni ade harapan kot..sebab kalau diorang nak pasang pun tak susah/mahal cam nak tarik cabling underground baru.

camna pun kena tunggu lagik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

cakk..

hmm..sebenonye cuma nak bagi tau..

petang tadi dpt terima call dari kontraktor nak dtg pasang streamyx.

WTH!kate ari tu takleh masuk serbis..nape masih nak keluarkan order..

aku pun pelik..

tak pe lah..tunggu je la dia dtg,tengok camna dia test..bleh jln ke tak..(kross phingger)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kalo exchange tu berada pada jarak 15 kilometer memang tak de harapan dapat streamyx ker?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kalo exchange tu berada pada jarak 15 kilometer memang tak de harapan dapat streamyx ker?

baca nii...

Below are the basic requirements to subscribe for the tmnet streamyx service:

The customer must be within 5km of the supporting tmnet streamyx TM exchange.

The customer must have a direct copper connection through a Telekom Malaysia fixed line.

This must link the premise to the TM exchange where the DSL is available.

TM Home prepaid, Ezeephone, ISDN, hunting lines and the CDMA service do not support tmnet

streamyx.

Telephone lines served with fiber connections are supported at limited areas only.

hehehe..

mmg takde hrpan laaaa..

klu ada duit byk

bina exchange baru sebelah rumah kau..

hehehe...

gurau je..

biggrin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

lingkungan 5KM tu kalo x silap untuk copper line sahaja. area yang pakai fibre kalo x silap memang xder masalah.

Telephone lines served with fiber connections are supported at limited areas only.

yang nie mungkin disebabkan kawasan yang pakai fibre kena pasang pizza box untuk dapatkan signal DSL. telekom x akan pasang pizza box kat kawasan yang x banyak permintaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lingkungan 5KM tu kalo x silap untuk copper line sahaja. area yang pakai fibre kalo x silap memang xder masalah.

yang nie mungkin disebabkan kawasan yang pakai fibre kena pasang pizza box untuk dapatkan signal DSL. telekom x akan pasang pizza box kat kawasan yang x banyak permintaan.

betul laaa tuu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

uheuheuhe..

kalo camtuh memang tak de harapan la beruk nih nak datang rumah aku...

semua kat sini copper lagik..

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha..ade gak yg lagi malang dari aku ke? biggrin.gif

btw..ati tu kontraktor tu ade dtg..

dia tak caya aku cakap aku dah cek kat telekom yg line aku tak brape bagus..

last2 dia pasang modem tu asik kelip2 je..patutnya kalau ok dia duk nyala tak kelip2..last2 dia gi cuba pasang lagi satu customer kat area aku gak..dia cakap kalau kat sana ok dia nak dtg lagi..

tapi lepas tu dia senyap..tak ok la tu..

hampas tul..sah tempat aku tak leh masuk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

itulah pasal....... aku pkai stimix (dah 2 bulan) tapi line?.... lajuk lagik dial-up aku.... aku report dah bertimbun,..... bil dah sampai..... tapi kepuasan = takder..... jadik ...ko kira untung le sebab baru daftar tapi tak pasang lagik... agak2nya kalo umah ko tuh pasang jugak.... mesti jadik cam kes aku... buat sakit hati jerk... so... saber jer le

betul ke isfann memang teruk ke line stimix ko tu...

kalau mcm tu terpakselah aku cancel dulu nak register stimiix ni...

nanti bile bil dah dtg connection plak haprak tak laju pun...

membazir duit aku bayar bil je..

guna jelah dial up..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alhamdulilah.....

Selama aku menanti akhirnya dapat juga aku merasa 1024kbps Downstream 384kbps upstream.....

Apa yang terjadi...Pagi tadi (Khamis, 3 March 2005, Jam 11.48 pagi) aku menuju ke Clickers Bayan Baru, Pulau Pinang yang jaraknya lebih kurang 700m dari rumah aku. Sejurus aku masuk kedalam clickers, aku menekan nombor giliran ( Aduan/Pertanyaan). Selalunya clickers nie memang kosong. Aku terus pergi ke Kaunter No.5.

Aku mengadu mengenai Proses Naik Taraf Streamyx 512K ke 1.0MB. Dia kata tunggu sebentar... Apantah dia click2 dalam PC tue...pastu dia capai ganggang telephon dan dia terus call....aku nampak dia tekan 03-xxxxxxxx. Dia call belah KL.....Pastu aku dengar dia kata " Tolong configurekan connection ke 1MB. user id xxxx". Pastu ada lagi dia cakap...macam2 la...pastu dia letak ganggang...

Dia kata Process naik taraf sedang dijalankan. Dalam masa 1 Jam, akan selesai. Pastu dia kata..Kalau ada masalah....dia suruh aku call number clickers....aku rasa dalam masa 1 1/2 jam dah settle...skrg..aku dah dapat apa yang sepatutnya aku dapat....

Apa yang ingin aku utarakan disini ialah.....Aku rasa kepada mereka-mereka yang masih menghadapi masalah connection package yg masih belum diupgrade....tak payahlah mengharap kepada e-mail@custcare atau Hotline number....membuat aduan melalui net atau phone...Jalan yang paling baik....korang kunjungilah kedai clickers....senang dan mudah....

Jumpa terus mereka yang berkenaan. Bila korang guna Phone and e-mail....diorang takkan ambik tindakkan pantas sebab, diorang tak nampak kedendak korang yang sebenarnya....dan aduan korang tue bukannya sampai kepada technician/engineer dalaman yang configure connection korang....aduan korang diterima oleh kerani/frontdesk...dari mereka baru aduan sampai kepada technician/engineer. So, aku rasa korang turun padang je senang....jumpa diorang dan buat aduan serta merta.....

Semoga apa yang korang kehendakkan akan tercapai tak lama lagi....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alhamdulilah.....

Selama aku menanti akhirnya dapat juga aku merasa 1024kbps Downstream 384kbps upstream.....

Apa yang terjadi...Pagi tadi (Khamis, 3 March 2005, Jam 11.48 pagi) aku menuju ke Clickers Bayan Baru, Pulau Pinang yang jaraknya lebih kurang 700m dari rumah aku. Sejurus aku masuk kedalam clickers, aku menekan nombor giliran ( Aduan/Pertanyaan). Selalunya clickers nie memang kosong. Aku terus pergi ke Kaunter No.5.

Aku mengadu mengenai Proses Naik Taraf Streamyx 512K ke 1.0MB. Dia kata tunggu sebentar... Apantah dia click2 dalam PC tue...pastu dia capai ganggang telephon dan dia terus call....aku nampak dia tekan 03-xxxxxxxx. Dia call belah KL.....Pastu aku dengar dia kata " Tolong configurekan connection ke 1MB. user id xxxx". Pastu ada lagi dia cakap...macam2 la...pastu dia letak ganggang...

Dia kata Process naik taraf sedang dijalankan. Dalam masa 1 Jam, akan selesai. Pastu dia kata..Kalau ada masalah....dia suruh aku call number clickers....aku rasa dalam masa 1 1/2 jam dah settle...skrg..aku dah dapat apa yang sepatutnya aku dapat....

Apa yang ingin aku utarakan disini ialah.....Aku rasa kepada mereka-mereka yang masih menghadapi masalah connection package yg masih belum diupgrade....tak payahlah mengharap kepada e-mail@custcare atau Hotline number....membuat aduan melalui net atau phone...Jalan yang paling baik....korang kunjungilah kedai clickers....senang dan mudah....

Jumpa terus mereka yang berkenaan. Bila korang guna Phone and e-mail....diorang takkan ambik tindakkan pantas sebab, diorang tak nampak kedendak korang yang sebenarnya....dan aduan korang tue bukannya sampai kepada technician/engineer dalaman yang configure connection korang....aduan korang diterima oleh kerani/frontdesk...dari mereka baru aduan sampai kepada technician/engineer. So, aku rasa korang turun padang je senang....jumpa diorang dan buat aduan serta merta.....

Semoga apa yang korang kehendakkan akan tercapai tak lama lagi....

yup, betul laa tuu

lagi cepat

tapi klu ada kenalan yg keja kat telekom lagi baik

suruh je mereka buat

hahahahhahha....

rolleyes.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...