Jump to content
TJ-Ariff

Bahagian Agama Islam

Recommended Posts

Assalamualaikum.
Tajuk ini dibuka untuk membincangkan apa juga bentuk soalan berkenaan dengan Agama Islam.

Peraturan Topik
1) Dinasihatkan jangan menimbulkan soalan dan jawapan yang akan mengelirukan forumer lain.
2) Jika setiap soalan yang berkaitan dengan hukum dan akidah , sipenjawab hendaklah seboleh bolehnya memberikan sumber rujukan yang boleh diguna pakai.
3) Jangan bertengkar atau bersoal jawab secara kasar.
4) Jaga tingkah tutur dalam memperkatakan hal hal Islam.


*Akan dikemas kini dari masa kesemasa.

Sekian.

Wassalam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ok, saya tanya dulu.

perlukah namakan orang dalam islam nama arab? some cakap, yes & some no. pernah saya hadiri ceramah Uztaz Al-Hafiz Hassan Din, dia cakap... NO. tak semestinya nama arab & namakan lah apa pun dalam bahasa sendiri asalkan meaning dia baik.

please clarify.

Share this post


Link to post
Share on other sites
salam..

persoalan dari dulu lagi..

sebenarnya dalam islam kita ble x cabut uban??kebanyakan orang muda skang pun dah beruban n uban tersebut telah menyebabkan dirinya rasa cam dah tua walaupun muda g(cam member akue)..dan uban tersebut telah mengaibkan dirinya..tp akue de bca statement yang dalam islam xble cbut uban..tp hakikatnya ramai jugak antara kiter nie cabut uban..(agak jer tp mmg tul pun)

kadang2 der gak orang tutup ubannya dengan mewarnakan rambutnya(hitam)..klu perempuan takpe sebab diorang ble pki tudung tp lelaki yang susah ckit sebab diorang x pkai tudung..hehehe..

camne ye..?musykil2..

Share this post


Link to post
Share on other sites
ustaz aku cakap..nama2 ni perlulah mempunyai maksud yg baik..contohnya nama FAHMI..maksud dlm bahasa arab KEFAHAMANKU..jadi nama2 ni elok di gunakan sbb kita seolah2 mendoakannya..

jika kita guna nama MELOR..(org dulu2 pakai nama ni)..maksud dia apa? boleh je pakai nama ni tapi kan lebih baik kita menggunakan nama2 yang menggambarkan kebaikan dan secara tidak langsung kita mendoakannya menjadi insan yang sama maksud dengan namanya apabila kita memanggilnya..wallahualam...

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(kyokusanagi @ Dec 19 2008, 01:07 PM) <{POST_SNAPBACK}>
ustaz aku cakap..nama2 ni perlulah mempunyai maksud yg baik..contohnya nama FAHMI..maksud dlm bahasa arab KEFAHAMANKU..jadi nama2 ni elok di gunakan sbb kita seolah2 mendoakannya..

jika kita guna nama MELOR..(org dulu2 pakai nama ni)..maksud dia apa? boleh je pakai nama ni tapi kan lebih baik kita menggunakan nama2 yang menggambarkan kebaikan dan secara tidak langsung kita mendoakannya menjadi insan yang sama maksud dengan namanya apabila kita memanggilnya..wallahualam...




btul 2..tp name akue nie depan je arab tp blakang name biase jer(xder maksud)..tp pe2 pun makbapk kiter yang bagi namer 2..kiter xble nk ckp pe2 pun..yang penting generasi kiter(anak2 korang) bagi la name yang der maksud ye..barulah berkembang maksudnyer..

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(syaAz @ Dec 19 2008, 01:04 PM) <{POST_SNAPBACK}>
salam..

persoalan dari dulu lagi..

sebenarnya dalam islam kita ble x cabut uban??kebanyakan orang muda skang pun dah beruban n uban tersebut telah menyebabkan dirinya rasa cam dah tua walaupun muda g(cam member akue)..dan uban tersebut telah mengaibkan dirinya..tp akue de bca statement yang dalam islam xble cbut uban..tp hakikatnya ramai jugak antara kiter nie cabut uban..(agak jer tp mmg tul pun)

kadang2 der gak orang tutup ubannya dengan mewarnakan rambutnya(hitam)..klu perempuan takpe sebab diorang ble pki tudung tp lelaki yang susah ckit sebab diorang x pkai tudung..hehehe..

camne ye..?musykil2..


mengikut apa yang saya pernah belajar dahalu kite janganlah mencabut uban sebab uban itu merupakan cahaya seorang muslim pada hari kiamat kelak..
kalau mengikut mazhab syafie ia adalah makruh dan bukanya haram..

QUOTE
Makruh mencabut uban ataupun janggut yang beruban dan makruh membakarnya dengan api ataupun sebagainya supaya nampak seperti orang yang sudah tua. (Mughni al-Muhtaj, kitab al-udhiyyah fasal fi al-aqiqah: 4/374)
Edited by SiR_FAiZ

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(kyokusanagi @ Dec 19 2008, 01:07 PM) <{POST_SNAPBACK}>
ustaz aku cakap..nama2 ni perlulah mempunyai maksud yg baik..contohnya nama FAHMI..maksud dlm bahasa arab KEFAHAMANKU..jadi nama2 ni elok di gunakan sbb kita seolah2 mendoakannya..

jika kita guna nama MELOR..(org dulu2 pakai nama ni)..maksud dia apa? boleh je pakai nama ni tapi kan lebih baik kita menggunakan nama2 yang menggambarkan kebaikan dan secara tidak langsung kita mendoakannya menjadi insan yang sama maksud dengan namanya apabila kita memanggilnya..wallahualam...

btul ape yg dkatakan sdare kt nie..saya skng 100% ttpi slidik dlu mksd2nya jgn min truk jer..tkt2 tertruk name yg x bik..tanya kepada orng2 yg pkar dlam nahu dan srof arab


Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(ChloeAgnew @ Dec 19 2008, 12:58 PM) <{POST_SNAPBACK}>
ok, saya tanya dulu.

perlukah namakan orang dalam islam nama arab? some cakap, yes & some no. pernah saya hadiri ceramah Uztaz Al-Hafiz Hassan Din, dia cakap... NO. tak semestinya nama arab & namakan lah apa pun dalam bahasa sendiri asalkan meaning dia baik.

please clarify.

Sebelum tu, elok buat je topik baru kat dalam subkategori agama ni pasal hal yang spesifik macam ni.

Apa yang Ustaz Hasan Din tu betullah tu. Berkenaan dengan persoalan, sebenarnya takde paksaan untuk namakan dalam nama arab atau nama-nama yang spesifik. Cuma seperti yang kyokusanagi cakap, adalah elok sekiranya nama tersebut mempunyai maksud yang baik, tak kisah nama apa pun. Dan kebaikan menamakan sedemikian, contoh bila kita letak nama anak Abdul Rahman atau Abdul Rahim, kedua-dua Rahman & Rahim antara nama-nama Allah SWT, jadi bila letak nama tu mudah-mudahan anak tu jadi anak yang soleh dan sentiasa ingat pada Allah SWT, ataupun diberi nama Muhammad atau para sahabat macam Umar ke, Abu Bakar ke, semoga anak tu mencontohi teladan yang telah ditunjukkan, tu je lah. So, dalam perkara ni, kesimpulannya takde paksaan atau kemestian.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ader kawan saya mualaf, dier punya mak bukan orang islam. mak dia pun memang dah tua sangat pun, kawan sy ni nak sangat mak die masuk islam, Boleh tak kalau, mungkin mak dia nazakkan, sebelum dia mati tu kawan saya ni suruh mak dia baca bismillah, kira dah islam ke? Atau tak betul ke?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Assalammualaikum,

kalau setakat baca bismillah mahupun mengucap dua kalimah syahadah belum tentu die akan jadi seorng muslim..Niat si ibu itu macam mana??Nak masuk islam mestilah kena faham maksud dua kalimah syahdah itu..Nak masuk islam mesti perasaan atau keinginan itu kena lahir dari hati dan benar-benar berniat nak memeluk islam..kite x boleh paksa seseorang itu memeluk agama islam..ingat tiada paksaan dalam islam..tengok pada situasi ini kawan saudara sangat berharap ibunya memeluk agama islam..apa yang harus dilakukan ialah berdoa kepada Allah SWT supaya ibunya die beri petunjuk dari Allah sambil membimbing ibunya supaya faham apa itu Islam..InsyaAllah mungkin berkat doa anak ibunya akan mendapat petunjuk dan akhirnya memeluk agama Allah pada suatu hari nanti. smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE (ChloeAgnew @ Dec 19 2008, 12:58 PM) <{POST_SNAPBACK}>
ok, saya tanya dulu.

perlukah namakan orang dalam islam nama arab? some cakap, yes & some no. pernah saya hadiri ceramah Uztaz Al-Hafiz Hassan Din, dia cakap... NO. tak semestinya nama arab & namakan lah apa pun dalam bahasa sendiri asalkan meaning dia baik.

please clarify.


betul la tu. Actually name such as Daniel and Benjamin tu name Islam. Ade nabi name Benjamin and Daniel. Ni my mom yg cakap la. Nanti try carik source untuk statement ni.

But, kalau certain language, pronouncation kene betul. Macam name aku(my real name), salah sebut jadi maksud buruk. Betul sebut jadi baik. (but people selalu salah sebut... tongue.gif) Same la cam word perang

perang - war
perang - warna

QUOTE (syaAz @ Dec 19 2008, 01:04 PM) <{POST_SNAPBACK}>
salam..

persoalan dari dulu lagi..

sebenarnya dalam islam kita ble x cabut uban??kebanyakan orang muda skang pun dah beruban n uban tersebut telah menyebabkan dirinya rasa cam dah tua walaupun muda g(cam member akue)..dan uban tersebut telah mengaibkan dirinya..tp akue de bca statement yang dalam islam xble cbut uban..tp hakikatnya ramai jugak antara kiter nie cabut uban..(agak jer tp mmg tul pun)

kadang2 der gak orang tutup ubannya dengan mewarnakan rambutnya(hitam)..klu perempuan takpe sebab diorang ble pki tudung tp lelaki yang susah ckit sebab diorang x pkai tudung..hehehe..

camne ye..?musykil2..


bab2 cabut uban, kaler rambut ni, x silap aku kalau sampai mendatangkan cacian dan penghinaan yang boleh jatuhkan maruah orang tu, dibolehkan. Example budak 15 tahun rambut putih, beruban. Everyone around kutuk, caci. Dibolehkan untuk kaler rambut itam. Same goes untuk plastic surgery. Contoh kalau ade tahi lalat kat tengah2 idung besar 2 ibu jari laugh.gif, dibolehkan buang takut akan mendatangkan cakap2 orang yang tak elok.

Depends jugak perception masyarakat. Dulu zaman Nabi kaler rambut guna inai tujuan untuk takutkan musuh ketika perang. Zaman sekarang? Nak tunjuk stylo. Niat tu jugak kene tengok.

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE (ChloeAgnew @ Dec 19 2008, 12:58 PM) <{POST_SNAPBACK}>
ok, saya tanya dulu.

perlukah namakan orang dalam islam nama arab? some cakap, yes & some no. pernah saya hadiri ceramah Uztaz Al-Hafiz Hassan Din, dia cakap... NO. tak semestinya nama arab & namakan lah apa pun dalam bahasa sendiri asalkan meaning dia baik.

please clarify.

mmg betul. kalo tak susah la berbilion org islam kat China laugh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE (5T@r9rEEn @ Dec 19 2008, 09:25 PM) <{POST_SNAPBACK}>
kepada TJ-Ariff..

wa..tolong la buang tanda warn 2..janji tak wat lagi sad.gif ..

Nie nak kena warning nie...
Ruangan nie hanya untuk membincangkan hal hal Agama Islam, bukan untuk meminta kurangkan warning Bar ko ! lagi pun aku tengok ko tak kena apa apa warning pun.. unsure.gif


back to topic ..




QUOTE (Ma_Az88 @ Dec 19 2008, 11:54 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Ader kawan saya mualaf, dier punya mak bukan orang islam. mak dia pun memang dah tua sangat pun, kawan sy ni nak sangat mak die masuk islam, Boleh tak kalau, mungkin mak dia nazakkan, sebelum dia mati tu kawan saya ni suruh mak dia baca bismillah, kira dah islam ke? Atau tak betul ke?

Betul kata Sir FaiZ tu.. kalau setakat membaca Bismillah belum tentu seorang itu menjadi Muslim.
Kalau kawan ko tu menyuruh ibu nya mengucap dua kalimah dengan kefahaman, InsyaAllah Ibu nya Muslim.
Untuk Lebih menyakinkan, sila rujuk kepada mufti yang terdekat.

Wassalam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
aku de masalah..ni menjadi persoalan aku..
mcm ni..dlu aku penah keje part time kat 7-Eleven..

tu nak survive utk duit poket..yuran..studio..n bla2..
aku keje sebulan je sbb tak sedap hati..
atas alasan 7-Eleven ni jual minuman keras..

adakah aku di kira bersubahat dan dosa aku sama je ngn peminumnya wlpn aku x minum..
yg aku pelik..kebanyakkan pekerja 7-Eleven ni org melayu..jarang nmpk cina or india..

aku was2..sapa2 yg arif ttg ni tolong leraikan persoalan ni..
sama2 kita berikan petunjuk pada sesama saudara seagama..wassalam..

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(kyokusanagi @ Dec 22 2008, 06:53 PM) <{POST_SNAPBACK}>
aku de masalah..ni menjadi persoalan aku..
mcm ni..dlu aku penah keje part time kat 7-Eleven..

tu nak survive utk duit poket..yuran..studio..n bla2..
aku keje sebulan je sbb tak sedap hati..
atas alasan 7-Eleven ni jual minuman keras..

adakah aku di kira bersubahat dan dosa aku sama je ngn peminumnya wlpn aku x minum..
yg aku pelik..kebanyakkan pekerja 7-Eleven ni org melayu..jarang nmpk cina or india..

aku was2..sapa2 yg arif ttg ni tolong leraikan persoalan ni..
sama2 kita berikan petunjuk pada sesama saudara seagama..wassalam..

Apa yang aku boleh kata cumalah, bila dah sedar, maka bertaubatlah. Memang ramai yang kerja kat 7E merupakan orang Islam. Kekadang bila ditanya, ramai kata takde pilihan, terpaksa dan sebagainya. Tapi bukan nak kata apa, setinggi mana gaji atau duit yang kita dapat sekalipun tapi dari sudut kerja yang dilakukan adalah sesuatu yang bercorak sama ada direct atau tak dengan perkara yang mendatangkan dosa, ia telah menjadi satu perkara yang mendatangkan was-was terhadap keberkatan kerja tersebut. Kerja lain pun banyak lagi. So bila dah sedar, bertaubatlah. Bertaubat ni bukan untuk orang yang rasa pernah buat kerja salah ke tak, semua kena bertaubat, sebab samada kita pernah buat salah secara sedar atau tak Allah SWT saja yang tahu.

Diriwayatkan oleh Ibnu Tarmizi dan Ibnu Majah: “Rasulullah SAW melaknat sepuluh golongan yang berkaitan dengan arak; yang memerasnya (memerahnya), yang minta diperaskannya, yang meminum, yang membawa, yang minta dihantari, yang menuangkannya, yang menjual, yang makan harganya, yang membeli dan yang meminta dibeli.”

Banyakkan bertaubat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ya Allah..ampunkan dosaku yg lalu...

trs terang..ada orang melayu kita beli air kencing syaitan ni..
slalunya area kol 2@3 pagi..aku mmg x jual kat diaorg..siap sound lg..
ada gk terlepas skali dua..(sbb ingat cina)

last2 aku x tahan..rasa berdosa sebab bersubahat menjual air tu..
walaupun jual pd org bukan islam..
betul kata Sir Pyan tu..kira betul la tindakan aku brenti kan..

pada sedara seagamaku yg akan@tengah keje kat 7E..
ambil tindakan segera..BERHENTI..dari post Sir Pyan tu..aku simpulkan..
NIAT TIDAK MENGHALALKAN PERBUATAN....thanks bro..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Untuk itu, jika kita tahu mana mana kawan kawan kita yang bekerja seperti itu, cuba cubalah nasihatkan agar berhijrah ketempat yang baru.

Share this post


Link to post
Share on other sites


Depends jugak perception masyarakat. Dulu zaman Nabi kaler rambut guna inai tujuan untuk takutkan musuh ketika perang. Zaman sekarang? Nak tunjuk stylo. Niat tu jugak kene tengok.
[/quote]



mmm ckap psal inai nie..zman dlu inai bleh amek dr pokok dier..tp cam zaman skarang dah der inai yang dah dpaketkan(inai segera)..bleh ke klu kiter guna n aku tgok rmai gak orang tua n orang muda zman skarang x fikir dlu sblum guna..diorang tgok asalkan der perkataan inai diorang pkai bli je..x tegok dlu pe kandungan yang ade d sebalik inai yang d paketkan td..pelik tul..

persoalannye ble ke kiter inaikan rmbut gunakan inai segera(dalam paket) tnpa tgok kandungannye..n slamat x gunakan sebab inai yang berpaket tu cam bahan utk kalerkn rmbut jer(dai rmbut)..tkut jer golongan ni dpt dosa tnpa sedar..huhuhu..tkutnye produk zaman skarang..

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE (5T@r9rEEn @ Dec 23 2008, 01:28 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Depends jugak perception masyarakat. Dulu zaman Nabi kaler rambut guna inai tujuan untuk takutkan musuh ketika perang. Zaman sekarang? Nak tunjuk stylo. Niat tu jugak kene tengok.




mmm ckap psal inai nie..zman dlu inai bleh amek dr pokok dier..tp cam zaman skarang dah der inai yang dah dpaketkan(inai segera)..bleh ke klu kiter guna n aku tgok rmai gak orang tua n orang muda zman skarang x fikir dlu sblum guna..diorang tgok asalkan der perkataan inai diorang pkai bli je..x tegok dlu pe kandungan yang ade d sebalik inai yang d paketkan td..pelik tul..

persoalannye ble ke kiter inaikan rmbut gunakan inai segera(dalam paket) tnpa tgok kandungannye..n slamat x gunakan sebab inai yang berpaket tu cam bahan utk kalerkn rmbut jer(dai rmbut)..tkut jer golongan ni dpt dosa tnpa sedar..huhuhu..tkutnye produk zaman skarang..


nak tace ori ke tak ori? senang je. inai boleh lekat kat rambut beruban @ bleach @ putih je. rambut itam? sorry. kalau rambut itam lekat. tak ori le tu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Assalamualaikum..

aku nak tanya sapa2 yg arif berkenaan dgn sembahyang Jamak..

macam ni..katakan kita ni musafir n kuar mencari rezeki..kita di bolehkan sembahyang jamak rite..
n kita di bolehkan sembahyang jamak selama 3 hari apabila kita sudah sampai ke destinasi kita..

soalan aku..
1) adakah hari kita sampai di kira hari pertama?
cth : aku sampai destinasi hari ahad..hari ke berapa aku masih boleh sembahyang jamak? Selasa @ Rabu?
2) aku dalam perjalanan pulang ke rumah (rumah tetap)..dalam 30 minit lagi sampai..boleh ke aku buat sembahyang jamak kat mana2 masjid?

wassalam..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Assalamualaikum..

Pasal kerja di 7eleven itu boleh membuatkan rezeki kite bercampur halal dan haram..Yang menjadi haram itu bila kite terlibat dalam penjualan Arak..tak kira la yang membeli itu yang bukan islam atau islam maka kat situ dah dapat dosa dan laknat dari Rasulullah SAW kerana dah terlibat dalam membantu penjulalan dan pembelian arak..jadi tindakan yang baik berhenti kerja kat situ..cari kerja yang halal dan tidak ade unsur syubhah, barulah rezeki pendapatan kita halal dan mendapat berkat dari Allah SWT. smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
x pyh kt 7E.. kita ambik contoh waiter/waiteress kt hotel/restoran terkemuka..
dulu aku keje waiter kt hotel..jgn kata jual arak, siap kena serve arak kt guest lg tu..
tiap2 hari la aku pk halal ke gaji aku tu?
penyudahnye aku berenti..3bln je aku keje dn duit gaji yg aku kumpul tu aku beli guitar.
xmau beli kete or pkai wat bende2 pnting takut timpa badi nnti.. tongue.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(kyokusanagi @ Dec 23 2008, 03:12 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Assalamualaikum..

aku nak tanya sapa2 yg arif berkenaan dgn sembahyang Jamak..

macam ni..katakan kita ni musafir n kuar mencari rezeki..kita di bolehkan sembahyang jamak rite..
n kita di bolehkan sembahyang jamak selama 3 hari apabila kita sudah sampai ke destinasi kita..

soalan aku..
1) adakah hari kita sampai di kira hari pertama?
cth : aku sampai destinasi hari ahad..hari ke berapa aku masih boleh sembahyang jamak? Selasa @ Rabu?
2) aku dalam perjalanan pulang ke rumah (rumah tetap)..dalam 30 minit lagi sampai..boleh ke aku buat sembahyang jamak kat mana2 masjid?

wassalam..


aku jawab soalan kedua.Untuk jamak(menghimpun) dan qasar(memendekkan) sembahyang boleh dilakukan sekira2 kita berada di luar mukim samada semasa memulakan musafir atau ketika pulang.Dari segi masa,bergantung kpd jarak mukim tu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...