Jump to content
Sign in to follow this  
Mr Ijan

Snr Margin Drop

Recommended Posts

Salam, memandangkan ada banyak pakar dalam topik ni, aku ada soalan mengenai SNR Margin ni. Ok, senario dia camni ..

Package : 1 mbps.

1) Bulan lepas aku telefon 100 untuk adukan mengenai :

a ) SNR Margin drop antara 0-7 dan kerap kali berlaku.

b ) Speed yang agak tak best bagi aku .. 810 kbps (dengan harapan kalau godek2 cable ke, DSLAM ke, takpun port ke, mungkin boleh naik 950 kbps) . Sebelum ni, masa guna package 512 kbps, aku dapat 512 full speed. So, peningkatan hanya (810 - 510) = 300 kbps sahaja ..

2) Setelah 2 hari, technician upkan speed kepada 2 mbps . So, average dapat 1600 mbps. Ok, aku gembira sebab speed dah laju dan proses download aku akan best. Yup, torrent (VPN) dan download dari RS, MegaUpload, Microsoft, dan sbagainya lebih laju dari biasa dan maksimum boleh cecah 1600. Lagipun banyak lagi user lain yang berjaya ditambah speed lepas diorang buat aduan sebelum ni, so mungkin kes ni normal bila dapat lebih dari sepatutnya.

3) Tetapi, SNR margin drop lagi macam dulu. Turun ke 0-7 balik semula.

4) Aku telefon technician tu dan dia salahkan cable copper. Katanya, kawasan aku gunakan copper wire dan tak boleh terima speed lebih dari 1 mbps. Dalam website TMNET, jalan tempat tinggal aku boleh mendaftar sehingga 4 mbps. Detail lagi, jalan dengan nombor sekali boleh daftar package tu. Kalau paling teruk pun, 2 mbps sepatutnya. Anyway, aku diam, mungkin ada betulnya. So, katanya lagi untuk menyedapkan hati, dia dah tukarkan port aku kepada antara yang terbaik walaupun aku tetap demand pasal SNR margin yang memang dah berlaku masa 1 mbps lagi. So, aku teruskan proses mendownload aku.

5) Lepas sebulan, setelah masalah yang sama berlaku setiap hari, hari Rabu minggu ni aku telefon 100 yang aku tak berpuas hati dengan SNR Margin. Technician telefon pada hari Khamis dan katanya dia dah reducekan speed dan takkan ada problem lagi katanya dan terus tutup report. Dan beliau salahkan copper wire dan speed yang aku dapat 1.6 mbps. Memandangkan masa dia telefon tu, SNR Margin mencecah 26, so aku kata ok. Malang sekali lepas 2 jam, SNR Margin down balik hingga 3-7 kbps.

6) Semalam, aku telefon balik 100, dan mintak diorang buka balik report.

a ) Operator yang pertama - detect SNR 6 - resert port dan SNR naik ke 26 - cadangkan kat aku supaya pantau dan report balik kalau berlaku lagi, katanya lagi, dia remark bukti SNR 6 tu dalam sistem - lepas 2 minit aku tutup telefon, dari 26 turun balik 7 . Aku telefon lagi ..

b ) Operator yang kedua - detect SNR 7 - dia open report lepas aku cakap yang aku baru lepas telefon .

7) Hari ni, technician tu down kan balik speed aku kepada normal 1 mbps. Ok, aku tak boleh cakap apa la kan, benda orang kasi free tapi tak reti nak jaga, tapi masalah aku ni dah bermula dari masa 1 mbps lagi, bila pula nak baiki ni? Kalau jadi lagi, nak salahkan copper wire lagi? Awal tahun ni, boleh je SNR margin aku kekal antara 20-24 .. walaupun aku dah berkali2 demand pasal SNR Margin ni, tak pernah pulak diorang ni ambil kira dan faham yang benda ni dah jadi masa 1 mbps lagi .. bukannya masa dapat 1.6 kbps tu ..


Sila berikan cadangan dan komen anda .. yeah, karangan yang agak panjang .. tongue.gif


Note : SNR margin yang rendah menyebabkan kadang-kadang modem restart balik, so mengganggu masa download dan kena restart balik .. untuk surf internet pun macam lambat sket .. Edited by Mr Ijan

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(Mr Ijan @ Nov 22 2008, 04:15 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Salam, memandangkan ada banyak pakar dalam topik ni, aku ada soalan mengenai SNR Margin ni. Ok, senario dia camni ..

Package : 1 mbps.

1) Bulan lepas aku telefon 100 untuk adukan mengenai :

a ) SNR Margin drop antara 0-7 dan kerap kali berlaku.

b ) Speed yang agak tak best bagi aku .. 810 kbps (dengan harapan kalau godek2 cable ke, DSLAM ke, takpun port ke, mungkin boleh naik 950 kbps) . Sebelum ni, masa guna package 512 kbps, aku dapat 512 full speed. So, peningkatan hanya (810 - 510) = 300 kbps sahaja ..

2) Setelah 2 hari, technician upkan speed kepada 2 mbps . So, average dapat 1600 mbps. Ok, aku gembira sebab speed dah laju dan proses download aku akan best. Yup, torrent (VPN) dan download dari RS, MegaUpload, Microsoft, dan sbagainya lebih laju dari biasa dan maksimum boleh cecah 1600. Lagipun banyak lagi user lain yang berjaya ditambah speed lepas diorang buat aduan sebelum ni, so mungkin kes ni normal bila dapat lebih dari sepatutnya.

3) Tetapi, SNR margin drop lagi macam dulu. Turun ke 0-7 balik semula.

4) Aku telefon technician tu dan dia salahkan cable copper. Katanya, kawasan aku gunakan copper wire dan tak boleh terima speed lebih dari 1 mbps. Dalam website TMNET, jalan tempat tinggal aku boleh mendaftar sehingga 4 mbps. Aku diam, mungkin ada betulnya. So, katanya lagi untuk menyedapkan hati, dia dah tukarkan port aku kepada antara yang terbaik. So, aku teruskan proses mendownload aku.

5) Lepas sebulan, setelah masalah yang sama berlaku setiap hari, hari Rabu minggu ni aku telefon 100 yang aku tak berpuas hati dengan SNR Margin. Technician telefon pada hari Khamis dan katanya dia dah reducekan speed dan takkan ada problem lagi katanya dan terus tutup report. Dan beliau salahkan copper wire dan speed yang aku dapat 1.6 mbps. Memandangkan masa dia telefon tu, SNR Margin mencecah 26, so aku kata ok. Malang sekali lepas 2 jam, SNR Margin down balik hingga 3-7 kbps.

6) Semalam, aku telefon balik 100, dan mintak diorang buka balik report.

a ) Operator yang pertama - detect SNR 6 - resert port dan SNR naik ke 26 - cadangkan kat aku supaya pantau dan report balik kalau berlaku lagi, katanya lagi, dia remark bukti SNR 6 tu dalam sistem - lepas 2 minit aku tutup telefon, dari 26 turun balik 7 . Aku telefon lagi ..

b ) Operator yang kedua - detect SNR 7 - dia open report lepas aku cakap yang aku baru lepas telefon .

7) Hari ni, technician tu down kan balik speed aku kepada normal 1 mbps. Ok, aku tak boleh cakap apa la kan, benda orang kasi free tapi tak reti nak jaga, tapi masalah aku ni dah bermula dari masa 1 mbps lagi, bila pula nak baiki ni? Kalau jadi lagi, nak salahkan copper wire lagi? Awal tahun ni, boleh je SNR margin aku kekal antara 20-24 .. walaupun aku dah berkali2 demand pasal SNR Margin ni, tak pernah pulak diorang ni ambil kira dan faham yang benda ni dah jadi masa 1 mbps lagi .. bukannya masa dapat 1.6 kbps tu ..


Sila berikan cadangan dan komen anda .. yeah, karangan yang agak panjang .. tongue.gif


Note : SNR margin yang rendah menyebabkan kadang-kadang modem restart balik, so mengganggu masa download dan kena restart balik .. untuk surf internet pun macam lambat sket ..



Akum,

Masalah uni lbh kurang mcm masalah i jgklah ni,tiap2 hri kena call 100....sya nak tanya sket....SNR tu apa,boleh terangkan sket...mcmana nak dpt readingnya tu...saya pakai pakej merdeka RM77....dulu sya pakai auto ..pas tu bru 2-3 hri lps saya try manual connection..modem riger...download p2p mg slow...kdg2 lg sket je...tapi averagenya slow lah......pada sya lah...nak bg pendapatni....sya pun tak berapa pandai...kalau ikut technical nya...problemnya...

1.Server streamyx
2.Line tel...cooper/fiber optic
3.Exchange yg ada port line kita kt situ(lbh kurang mcm motherboardlah)...biasanya 1 board tu dia share smpi 10 line(lbh krglah.)
kalau nk tukar port...cthnya 1 user....xblh..sb akn effect user lain.


haii..mcmnilah..sakit kepala klu nk fikirkan problem streamyx ni...byr2...tapi service..intermittent...mcm biskut...


Maaf ye kalau komen sya ni tak tepat...sya hanya nak kongsikan...dn sama2 betulkan mana yg salah..

Skang ni sya try manual connection...nmpknya tak de putus2(requet time out)lg....download speed ni..sya tak berapa pandai...ada download laju,ada slow...


Wassalam


Wassalam

QUOTE(Mr Ijan @ Nov 22 2008, 04:15 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Salam, memandangkan ada banyak pakar dalam topik ni, aku ada soalan mengenai SNR Margin ni. Ok, senario dia camni ..

Package : 1 mbps.

1) Bulan lepas aku telefon 100 untuk adukan mengenai :

a ) SNR Margin drop antara 0-7 dan kerap kali berlaku.

b ) Speed yang agak tak best bagi aku .. 810 kbps (dengan harapan kalau godek2 cable ke, DSLAM ke, takpun port ke, mungkin boleh naik 950 kbps) . Sebelum ni, masa guna package 512 kbps, aku dapat 512 full speed. So, peningkatan hanya (810 - 510) = 300 kbps sahaja ..

2) Setelah 2 hari, technician upkan speed kepada 2 mbps . So, average dapat 1600 mbps. Ok, aku gembira sebab speed dah laju dan proses download aku akan best. Yup, torrent (VPN) dan download dari RS, MegaUpload, Microsoft, dan sbagainya lebih laju dari biasa dan maksimum boleh cecah 1600. Lagipun banyak lagi user lain yang berjaya ditambah speed lepas diorang buat aduan sebelum ni, so mungkin kes ni normal bila dapat lebih dari sepatutnya.

3) Tetapi, SNR margin drop lagi macam dulu. Turun ke 0-7 balik semula.

4) Aku telefon technician tu dan dia salahkan cable copper. Katanya, kawasan aku gunakan copper wire dan tak boleh terima speed lebih dari 1 mbps. Dalam website TMNET, jalan tempat tinggal aku boleh mendaftar sehingga 4 mbps. Detail lagi, jalan dengan nombor sekali boleh daftar package tu. Kalau paling teruk pun, 2 mbps sepatutnya. Anyway, aku diam, mungkin ada betulnya. So, katanya lagi untuk menyedapkan hati, dia dah tukarkan port aku kepada antara yang terbaik walaupun aku tetap demand pasal SNR margin yang memang dah berlaku masa 1 mbps lagi. So, aku teruskan proses mendownload aku.

5) Lepas sebulan, setelah masalah yang sama berlaku setiap hari, hari Rabu minggu ni aku telefon 100 yang aku tak berpuas hati dengan SNR Margin. Technician telefon pada hari Khamis dan katanya dia dah reducekan speed dan takkan ada problem lagi katanya dan terus tutup report. Dan beliau salahkan copper wire dan speed yang aku dapat 1.6 mbps. Memandangkan masa dia telefon tu, SNR Margin mencecah 26, so aku kata ok. Malang sekali lepas 2 jam, SNR Margin down balik hingga 3-7 kbps.

6) Semalam, aku telefon balik 100, dan mintak diorang buka balik report.

a ) Operator yang pertama - detect SNR 6 - resert port dan SNR naik ke 26 - cadangkan kat aku supaya pantau dan report balik kalau berlaku lagi, katanya lagi, dia remark bukti SNR 6 tu dalam sistem - lepas 2 minit aku tutup telefon, dari 26 turun balik 7 . Aku telefon lagi ..

b ) Operator yang kedua - detect SNR 7 - dia open report lepas aku cakap yang aku baru lepas telefon .

7) Hari ni, technician tu down kan balik speed aku kepada normal 1 mbps. Ok, aku tak boleh cakap apa la kan, benda orang kasi free tapi tak reti nak jaga, tapi masalah aku ni dah bermula dari masa 1 mbps lagi, bila pula nak baiki ni? Kalau jadi lagi, nak salahkan copper wire lagi? Awal tahun ni, boleh je SNR margin aku kekal antara 20-24 .. walaupun aku dah berkali2 demand pasal SNR Margin ni, tak pernah pulak diorang ni ambil kira dan faham yang benda ni dah jadi masa 1 mbps lagi .. bukannya masa dapat 1.6 kbps tu ..


Sila berikan cadangan dan komen anda .. yeah, karangan yang agak panjang .. tongue.gif


Note : SNR margin yang rendah menyebabkan kadang-kadang modem restart balik, so mengganggu masa download dan kena restart balik .. untuk surf internet pun macam lambat sket ..




Akum

SNR margin ni...normalnya berapa...?mcmana nak dptkan figure dia..tlg guide..boleh..

Share this post


Link to post
Share on other sites
SNR margin nak elok atas 23 untuk remote dgn local . Aku punya SNR margin drop gak bila hujan lebat tapi setakat dekat 9-17 camtu je . Nak report pun karang elok2 dapat 1.5mbps jadi 1mbps tapi still tak elok SNR margin tu tak best ler tongue.gif ..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Downstream Upstream
Noise Margin 8.1 dB 14.0 dB
Line Attenuation 63.0 dB 31.5 dB


ni aku nye modem config... teruk kan line aku.... dry.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
pergh ...ko dah buat repot ke ? Kalau repot dah buat, tech dah datang tapi masih camtu gak aku rasa wiring tepon umah pe yang tak best . :\

Share this post


Link to post
Share on other sites

saya ni sebenarnya salah sorang troubleshooter utk streamyx ni....tapi baru beberapa bulan bertugas...jadi lom berapa arif lagi....
Setahu saya laaa snr margin akan menjadi rendah apabila open port yg tinggi digunakan...contohnya 2048 atau 8060...

bagi user 512kbps selalunya jika masalah ni berlaku saya akan turunkan open port utk line tu kpd 1024....atau user 1mbps akan gunakan open port 1536...dan bukannya 2048 atau 8060...

user sepatutnya mendapat sekurang2nya 70% daripada kelajuan yg dilangganinya....contoh 700kbps bagi user 1mbps....SNR 17dB keatas....Line Attenuation dibawah 50 dB.....

selain itu jarak dslam dari rumah user dan kualiti sambungan kabel amat mempengaruhi speed streamyx. bagi user yang gunakan lebih dari satu set telefon juga perlu mengikuti diagram pendawaian yang sebenar....iaitu sambungan berganda selepas "splitter"....

ada juga user yg sambungkan system alarm rumah ke talian telefon tidak mengikut diagram yg sepatutnya menyebabkan speed mereka amat2 mengecewakan....

didlm system streamyx, setiap satu port mempunyai tahap maksimum standardnya sendiri....dan yg PENTING.....ia tidak boleh dikongsi2 oleh orang lain....maksudnya satu port hanya utk satu user sahaja.....kebanyakan port2 baru yg ada sekarang mempunyai kelajuan maksima 8060kbps....

itu jer dulu kot......tq

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 db? Customer Service baru telefon petang tadi, katanya 12 db dah mencukupi .. dia kasi 3 hari untuk aku pantau lagi benda ni .. anyway, good info mlkutara, cuma wiring tu takde problem, semua dah ikut rule yang sepatutnya .. yang aku suspek baru2 ni ialah lepas aku tukar drop wire sendiri, snr naik kepada 2 .. tapi technician yang jaga tak turun side pun check cable .. cuma drop speed je .. asyik salahkan copper wire tak boleh bawa 1.6 mbps .. hehehe

Update: Baru je turun sehingga 9db tadi dalam 1 mbps .. sama je .. print screen .. yeh yeh ... Edited by Mr Ijan

Share this post


Link to post
Share on other sites
hurm kira ok gak la ko nyer rumah 9db (snr kan ?) leh connected lagi . Aku kalau snr bawah 20 salah satu (remote atau local) memang tensen la tak dapat connect langsung .

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(hampeh @ Nov 22 2008, 10:57 PM) <{POST_SNAPBACK}>
hurm kira ok gak la ko nyer rumah 9db (snr kan ?) leh connected lagi . Aku kalau snr bawah 20 salah satu (remote atau local) memang tensen la tak dapat connect langsung .


Hehe .. aku 0db pun boleh connect lagi, pelik tahap gaban aku masa tu .. tapi 5-6 minit je la tahan, lepas tu dia auto restart ..

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(ApoKalypse @ Nov 22 2008, 07:17 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Downstream Upstream
Noise Margin 8.1 dB 14.0 dB
Line Attenuation 63.0 dB 31.5 dB


ni aku nye modem config... teruk kan line aku.... dry.gif


ada sapa2 boleh komen pasal aku nye ni x?

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(ApoKalypse @ Nov 23 2008, 10:00 AM) <{POST_SNAPBACK}>
ada sapa2 boleh komen pasal aku nye ni x?


kat maner kampung u ni? saya rasa paling tidak pun mesti lebih daripada 5.2 km daripada dslam yang terdekat....sama jer cam reading streamyx yg saya guna skang ni....tapi lagi teruk...SNR 8 dB line attenuation 77dB

Share this post


Link to post
Share on other sites
5.2 KM? hehehe actually x sampai pon 2 KM tau tak dia punya main dia... dekat jer.... aku bukan nk ckp pe la even org TM pon angkat tangan.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
aku punya snr margin reading lagi "gila"
kalau mula2 on modem, tgk keadaan jgk, kadang dapat lebih 20 db, kadang sekitar 15 db.

tp lepas lama2 guna mmg snr margin akan drop skt2, dan kadang2 sampai 0 db
cuma downstream margin jer drop...jadi 0 db atau adakala -1 db
***tapi yg best, tak pernah dsl led blinking, atau disconnect walau dah 0 db / -1 db

tapi pada modem LinkSys ni aku taktau yg mana satu bacaan snr margin yg pelu ditgk

yg ada pada status...
-DSL Status : UP
-DSL Modulation Mode : Auto
-DSL Path Mode : Interleaved
-Downstream Rate : 1024 Kbps
-Upstream Rate : 512 Kbps
-Downstream Margin : 13 db (bacaan sekarang, tadi petang dalam 18 db) <-kat sini suka berubah
-Upstream Margin : 18db
-Downstream Line Attenuation : 56
-Upstream Line Attenuation : 29
-Downstream Transmit Power : 13
-Upstream Transmit Power : 12
-LOS Errors : 0

encik mlkutara boleh komen2 skt tak. biggrin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(sawi @ Nov 23 2008, 09:09 PM) <{POST_SNAPBACK}>
aku punya snr margin reading lagi "gila"
kalau mula2 on modem, tgk keadaan jgk, kadang dapat lebih 20 db, kadang sekitar 15 db.

tp lepas lama2 guna mmg snr margin akan drop skt2, dan kadang2 sampai 0 db
cuma downstream margin jer drop...jadi 0 db atau adakala -1 db
***tapi yg best, tak pernah dsl led blinking, atau disconnect walau dah 0 db / -1 db

tapi pada modem LinkSys ni aku taktau yg mana satu bacaan snr margin yg pelu ditgk

yg ada pada status...
-DSL Status : UP
-DSL Modulation Mode : Auto
-DSL Path Mode : Interleaved
-Downstream Rate : 1024 Kbps
-Upstream Rate : 512 Kbps
-Downstream Margin : 13 db (bacaan sekarang, tadi petang dalam 18 db) <-kat sini suka berubah
-Upstream Margin : 18db
-Downstream Line Attenuation : 56
-Upstream Line Attenuation : 29
-Downstream Transmit Power : 13
-Upstream Transmit Power : 12
-LOS Errors : 0

encik mlkutara boleh komen2 skt tak. biggrin.gif

line attenuation agak tinggi tu....SOP <50dB
SNR yg maner satu....NOISE RATIO ??
open port dah canteekk
cuba check kat sambungan wayar yg masuk ke umah....potong sikit ujungnya dan buat sambungan baru..mesti ader perubahan....tq

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(mlkutara @ Nov 23 2008, 09:39 PM) <{POST_SNAPBACK}>
line attenuation agak tinggi tu....SOP <50dB
SNR yg maner satu....NOISE RATIO ??
open port dah canteekk
cuba check kat sambungan wayar yg masuk ke umah....potong sikit ujungnya dan buat sambungan baru..mesti ader perubahan....tq


Alhamdulillah... berkat doa n sabar aku, bercakap hampir 1/2 jam jgk dgn operator telekom semalam (Ahad 23/11/08), hari ni pagi2 lg dlm 10am technician telekom cek port. Tak pasti dia tukar/reset port. Cuma dlm 10am, dsl led modem blinking, then lps 5 mnt ok semula, check status semua dah stable, then technician call tanya status aku ok tak.

setakat ni dah sejam SNR Margin takde gangguan lagi. Dan spt mlkutara katakan line attenuation agak tinggi, dan turun.

berikut status aku yg berubah...
-DSL Path Mode : FAST sebelum ni -> Interleaved
-Downstream Margin : 31 db sebelum ni suka berubah2 turun sampai 0 db & kdg2 -1 db
-Upstream Margin : 13 db
-Downstream Line Attenuation : 9 sebelum ni dlm 56 tak berubah2
-Upstream Line Attenuation : 3 sebelum ni 29
-Downstream Transmit Power : 11
-Upstream Transmit Power : 12

tips aku kat korang, call tmnet hari2 cuti, sbb hari cuti support staff kerja, then ikut apa dia suruh, sampai takde apa lagi support center tu nak suruh korang buat, nnt dia open report, then bila hari Isnin, report2 tu sampai ke technician dgn cepat, dan dapat la masalah settle dgn cepat.

jgn lupa ambil no report. simpan utk rujukan.
n kalau korang bertuah, dpt technician yg very nice, dia akan call tanya + tinggal no handphone, nnt apa2 hal blh trs call hp dia

bro mlkutara, apa beza DSL PATH .. Interleaved & FAST? biggrin.gif Edited by sawi

Share this post


Link to post
Share on other sites
What do the numbers in my modem statistics mean and are my stats good?
A: Most modems and routers have the ability to monitor line statistics. Some modems have very detailed monitoring while others may only show basic information.

Although what is monitored and the exact name may be different depending on manufacturer, the overall information is the same. Below are some of the common terms and measurements used to judge line quality. Remember these are not hard numbers but simply a generalization of line statistics:

Attainable Line Rate (AKA Synch Rate)
This is the maximum rate at which your modem can connect to the DSLAM if there was no service provisioning limiting the bandwidth. Anything over 2,000Kbps is considered good. The higher the number the better.

Used Line Rate
Your Used ATM Rate (actual service rate) plus bandwidth to cover the overhead and provisioning of the service.

DSL Rate
Your provisioned ATM Rate (actual service rate) plus bandwidth to cover the overhead and provisioning of the service.

Relative Capacity (AKA Line Capacity)
Percentage of your overall available bandwidth used to obtain your service ATM rate. For example; if your max line synch rate was 5888Kbps and you were provisioned on a 1472Kbps service you would be using 25% capacity. 1472/5888=25% capacity. The lower the relative capacity the better, but you can still get maximum speeds (although a less stable connection) even with a very high relative capacity. In other words you could be synching at 1472Kbps with 98% relative capacity and achieve maximum speeds, but you may experience more disconnects.

SN Margin (AKA Signal to Noise Margin or Signal to Noise Ratio)
Relative strength of the DSL signal to Noise ratio. 6dB is the lowest dB manufactures specify for modem to be able to synch. In some instances interleaving* can help raise the noise margin to an acceptable level. The higher the number the better for this measurement.
> 6dB or below is bad and will experience no synch or intermittent synch problems
> 7dB-10dB is fair but does not leave much room for variances in conditions
> 11dB-20dB is good with no synch problems
> 20dB-28dB is excellent
> 29dB or above is outstanding

Line Attenuation
Measure of how much the signal has degraded between the DSLAM and the modem. Maximum signal loss recommendation is usually about 60dB. The lower the dB the better for this measurement.
> 20dB and below is outstanding
> 20dB-30dB is excellent
> 30dB-40dB is very good
> 40dB-50dB is good
> 50dB-60dB is poor and may experience connectivity issues
> 60dB or above is bad and will experience connectivity issues

Output or TX Power
How much power modem (upstream) or DSLAM (downstream) is using. Maximum recommended is about 15dB. The lower the power the better for this measurement.

CRC Errors (Cyclic Redundancy Check)
CRC is a method of detecting errors in data transmission. A high CRC count in inself is not really cause for alarm. However, any increase in CRCs after your initial connection is established is a problem and usually points to a physical issue somewhere.

* Interleaving
Interleaving is an error correction protocol that is implemented for your line at the DSLAM. With Interleaving enabled, the DSLAM can correct errors in the data stream it receives before passing that data to your gateway router. It is usually implemented on noisy or marginal lines and can greatly increase sync stability and effectively eliminate "first hop" packet loss. The largest drawback to Interleaving is that it will significantly increase your ping time, specifically to your first hop gateway router.

If Interleaving is not enabled on your line, it is configured as FastPath. FastPath allows the DSLAM to pass the data received from you to the first hop router without performing any error correction. As a result, marginal lines could experience an increase in packet loss and decrease in sync stability (i.e. frequent sync loss). However, FastPath does produce decreased ping times, especially to the first hop router.

Credit wub.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
LOL aku takdapat nak post sini pasal 2 hari ni asik SNR margin aku dapat bawah 20(hujan lebat 2-3 hari T.T) ... sad.gif . Memang kalau interleaved dia akan kurangkan masalah SNR margin ni tapi respon dia slow sikit berbanding fast .. Tapi kalai interleaved memang jarang dc pun (rumah aku sebelum ni pakai interleaved). Ades Sekarang ni pun aku duk dc2 setiap 15 saat camtu XD

Share this post


Link to post
Share on other sites
Macam mana aku nak edit interleaved atau fast tu yek, berbuih aku godek2 cari label yang tulis DNS dan boleh edit interleaved dan fast tak jumpa2 gak .. modem aku jenis DLink 2540T, kalu tak silap interface dia dengan model yang DLink yang lain lebih kurang sama .. ada sesape tahu? laugh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(Mr Ijan @ Nov 25 2008, 04:14 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Macam mana aku nak edit interleaved atau fast tu yek, berbuih aku godek2 cari label yang tulis DNS dan boleh edit interleaved dan fast tak jumpa2 gak .. modem aku jenis DLink 2540T, kalu tak silap interface dia dengan model yang DLink yang lain lebih kurang sama .. ada sesape tahu? laugh.gif


Mr Ijan...
nak ubah tu kena setting kat DSLAM.
paling mudah, ko call semula 100, then buat sampai dia open report, dan pastikan salin no report.
nnt technician akan check port, dan dia akn cuba buat sesuatu, dia call back tanya status Mr Ijan mcm mana, kalau dapat, minta no phone technician tu, apa2 hal trs direct contact.

setting interlaved/fast ni masing2 ada kelebihan/kekurangan, bergantung pada situasi ko jgk rasanya.

broadband dsl ni mmg amat bergantung pada kualiti cooper cable.
andaikata cabling dalam rumah dah cantik, takde "luka", takde ganggung oleh alatan elektrik ke, masih tak ckp utk dapatkan kualiti line yg baik.

kena ambil kira keadaan cabling di luar rumah, kalau wayar kat luar tu jenis tiang, kadang2 jadi tempat monyet gayut2, takpun ada luka, karat kena air hujan, duduk dalam rimbun dahan pokok plak. Kadang2 cable dalam tanah pun boleh "luka", terendam dlm air, so effect dia, reset port mcm mana pun, kualiti line ko ttp merudum.

mcm aku sebelum SNR margin mmg mula2 je tinggi, then drop skt2 sampai jadi "0", tp yg best dia takde masalah disconnect/led dsl blinking. Dan mmg aku biarkan jer, cuma bila dah jadi -1 aku reboot modem. Tu jer aku buat, tp lps baca topik ni, aku try la dial 100, akhirnya Alhamdulillah settle jgk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aku sebenarnya nak jugak mintak TM tolong check copper cable kat luar tu, tapi malang sekali takde sape yang sudi, balik2 telefon kata keje dah selesai dengan downgrade speed, tukar port yang terbaik dan apa saja yang melibatkan dalam exchange. Takde pun yang sudi memanjat tiang2 telefon tu (bunyi macam senang je kan .. padahal .. tongue.gif) . Customer is always right aper (masa aku praktikal kat Telekom dulu), ape salahnya buat full check .. hehehe

Sebaik la kabinet kat luar tu berkunci, kalu tak lama dah aku gi test sendiri sambil pinjam alat tu dari kawan bapak aku .. isk isk isk ..

Update Case :

1) Customer Service telefon hari Isnin (semalam) .. masalahnya ..

Hari Sabtu - 9
Hari Ahad - Constant 20
Hari Isnin malam - 14

So, memandangkan masa dia telefon tu SNR tengah baik, so aku confirmkan dah baik tapi mintak dia remark dalam sistem masih ada masalah berulang. Malangnya tak boleh buat macam tu, dia suruh aku pantau balik dan report kalu masalah berulang. Ulang balik process dari awal. Malangnya malam tadi turun balik dan hari ni pun sama ...

2) Jadi, mulai semalam, aku akan kumpulkan bukti2 melalui print screen yang ada sehingga tempoh sebulan. Print Screen setiap hari. Dan 24 Disember nanti aku akan submit e-mail dan bukti2 sekali.

3) Jikalau tetap berulang dan tiada tindakan, MCMC mungkin jalan terakhir yang ada. wacko.gif


Edited by Mr Ijan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Akum,

Cuba usha2...tk de kenal2 ke member2 telekom...klu ada kenal tu senang sket...boleh tgk2 kan...tapi skgni kontraktor yg buat.


Wassalam


Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...