Jump to content
Sign in to follow this  
Evilngenious

Akukah Yang Bersalah? :(

Recommended Posts

aslmkm

aku ada beli sebiji kipas kat tesco semalam
aku pegi test kat tempat test tu
tak sempat aku nak tengok tukang test tu test dia dah dengan cepatnya masuk balik dalam kotak
aku pun optimistik beranggapan ok la tu kot tanpa mengesyaki sesuatu yang buruk la
pastu dia cakap tesco warranty 7 hari..kilang setahun
aku pun bayar cash!

bila dah sampai rumah aku bukak tengok2 plastik kat skru kepala kipas tu dah pecah
aku ejas2 skit ok la lekat balik..aku pun malas nak gi tukar penat lagipun dah maghrib
pastu aku gi pasang dalam bilik aku..tengok2 butang dia tak boleh tekan..
tekan-tekan butang no.3 je boleh tekan..yang lain tak "lekat"
so aku akan gi tukar balik dalam masa 7 hari la..

persoalannya disini integriti pekerja tesco tu..
aku pasti dia tahu kipas tu dah rosak sebab masa nak test mesti kena tekan tiap2 butang.
tapi dia mendiamkan perkara itu dan cepat2 memasukkan balik dalam kotak dan membiarkan aku berlalu membayar harga sebuah kipas yang rosak.


persoalannya disini adakah ini satu marketing strategi TESCO?menjual barang2 yang ROSAK?ataupun strategi pekerja TESCO itu sendiri?yang mengejar shift?malas nak gi tukar takut terlebih masa?so membiarkan aku blah dengan sebuah barang yang rosak padahal dia mesti tahu barang tu rosak?
ok katakan customer tu jenis yang tak kisah..malas nak gi tukar sebab katakan rumah jauh?maknanya diorang dah berjaya melupuskan sebuah barang yang rosak.tapi untuk kes aku ni aku dengan nekadnya akan gi tukar nanti.

tapi aku tak puas hati sebab benda ni akan mengambil masa berharga aku.kos minyak kereta.dan lain2 kos sampingan.

ok kalau nak kata salah aku sebab aku sendiri tak periksa betul2 ok
tapi itulah hakikatnya cerita aku ni.saje nak berkongsi pengalaman membeli sebuah kipas di tesco.
dan persoalannya adakah aku yang bersalah?

terima kasih sbb baca.

Share this post


Link to post
Share on other sites
70% salah pekerja tu manakala 30% kesilapan ko kerana tak pantau ketika dia test...

aku lagi teruk beli almari kat carefour tapi pasang2 jadi almari tapi terbalik,bukan aku salah pasang tapi bahan2 dia silap buat,yg bhgn bawah jadi belah atas,yg bhgn atas jadi belah bawah,nasib baik tak jejaskan fungsi perabot aku yg bernama almari... dry.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aku rasa pekerja tu malas nak gi jalan amik replacement baru kot . Lain kali kalau ko pergi hantar balik kipas tu komplen la pekerja cek tak betul .

Edit: . Ko tak salah . biggrin.gif lupa lak nak tambah hehe Edited by hampeh

Share this post


Link to post
Share on other sites
Biasanya bukan pekerja tu yang akan gi ambik replacement tu. Dia cuma akan test.
Kalau ada problem and tak memuaskan, ko yang kena pegi ambik replacement tu sendiri.
So takde isu pekerja tu pemalas or tak.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cerewet la sikit masa nk beli barang.. kalau aku, aku chek sebiji2.. biar mencuka pekerja kat situ.. hehehe

Apapun.. seeloknya beli barangan elektrik kat kedai elektrik yang bertauliah.. pasal mereka ada pengalaman dalam bidang ni.. Tesco tu selalu tukar pekerja.. jadi pekerja tu tak se pro mana lah..

Tesco tu bagi aku adalah tempat membeli barangan keperluan harian je.. barangan elektrik kat kedai elektrik, komputer kat kedai komputer, perabut kat kedai perabut..

PS: Ayam tesco tu datang dari mana ek? Ada yang kata dari Siam.. huhuh

Share this post


Link to post
Share on other sites
actually memang bajet nak beli kat kedai letrik
tapi malangnya hari tu kedai letrik berdekatan dah tutup
jadi pergila tesco plak
bajet boleh pakai setahun pun ok la sebab barang2 letrik tesco/giant/sewaktu dengannya memang pakai buang je..habis warranti terus K.O

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(MatchMaker @ Nov 10 2008, 10:31 AM) <{POST_SNAPBACK}>
So takde isu pekerja tu pemalas or tak.

Hehe pekerja tu pemalas la pasal dia tak nak bagitau customer barang tu ada kerosakan .Takpun mungkin management kata "rosak sikit takpe" jangan bagitau customer . ph34r.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(MatchMaker @ Nov 10 2008, 10:31 AM) <{POST_SNAPBACK}>
Biasanya bukan pekerja tu yang akan gi ambik replacement tu. Dia cuma akan test.
Kalau ada problem and tak memuaskan, ko yang kena pegi ambik replacement tu sendiri.
So takde isu pekerja tu pemalas or tak.

jadi apa isunya disini?
akukah yang bersalah?kadang2 kita ni berpikiran positif sangat tak boleh jugak kot?akan menyusahkan diri sendiri jugak dikala waktu mendatang

QUOTE(hampeh @ Nov 10 2008, 10:39 AM) <{POST_SNAPBACK}>
Hehe pekerja tu pemalas la pasal dia tak nak bagitau customer barang tu ada kerosakan .Takpun mungkin management kata "rosak sikit takpe" jangan bagitau customer . ph34r.gif

aku pun rasa macam tu jugak.
"you got my point"

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(MatchMaker @ Nov 10 2008, 10:31 AM) <{POST_SNAPBACK}>
Biasanya bukan pekerja tu yang akan gi ambik replacement tu. Dia cuma akan test.
Kalau ada problem and tak memuaskan, ko yang kena pegi ambik replacement tu sendiri.
So takde isu pekerja tu pemalas or tak.

tapi evil dah kata pekerja tu tak bagitau apa2 pun lepas test barang tu.kalau rosak pekerja tu kena bagitau,benda tu rosak,lepas tu terpulang pada pembeli nak tukar barang yg lain atau tidak,dan ianya adalah isu pekerja tu yg tak prihatin dan kurang bertanggungjawab...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pembeli yang bersalah sebab:

1. Beli barang tak check ada pecah2 ker, ada cap sirim ker etc., main ambik jer barang tu taknak check fizikal dia dulu.
2. Masa pekerja test barang tu, pembeli tak tengok betul2 dan tanya itu dan ini. Pembeli ada hak untuk check setiap sudut barang dan pastikan ia berfungsi sepenuhnya.
3. Pembeli membeli barangan elektrik di Tesco dan bukan kat kedai elektrik sepatutnya. Barangan yang berjenama biasanya tidak akan mengalami kerosakan serius sebab mereka ada Quality Control.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ckp huhahuha kat sini takder guna klu tak amik tindakan lagi..lum tukar lagi ke kipas tuh? Klu tak tukar mmg bertambah salah la ko..hehe biggrin.gif
Masing² ade salah dan kecuaian..mcm Lanox ckp, kite kena test kaw kaw dlu sblum blik. Pekerja leh claim yg dorang dah wat check bebetul dan boleh bg alasan kerosakan waktu dlm perjalanan balik / pemasangan oleh customer kat rumah..Tapi klu kerosakan agak kronik insyaAllah mmg dpt tukar punyer..

Klu stail aku, klu pekerja² die byk songeh time nk tukar, aku mintak terus jumper management..kena berani beb, sbb dorang rmai pemalas..(tapi mesti dlm tempoh warranty la) sleep.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(Evilngenious @ Nov 10 2008, 10:10 AM) <{POST_SNAPBACK}>
aslmkm

aku ada beli sebiji kipas kat tesco semalam
aku pegi test kat tempat test tu
tak sempat aku nak tengok tukang test tu test dia dah dengan cepatnya masuk balik dalam kotak
aku pun optimistik beranggapan ok la tu kot tanpa mengesyaki sesuatu yang buruk la
pastu dia cakap tesco warranty 7 hari..kilang setahun
aku pun bayar cash!

kejap aku nak tanya.kipas tu brand apa.kena tgk brand jugak.kalau dah mmg target x tahu apa2 pasal brand pastu beli kat Tesco plak tu habis la.aku suspek ni mesti kipas `tak true `power.kipas cap ayam.tapi peraturan tesco kalau ada apa2 urusan kena dalam 7 hari siap resit.kalau ko beli kipas macam panasonic atau Philips xde problemnya bro...kalau beli cap ZApporo/NIPPON/uknown brand mmg payah la.

diorang ni jual sahaja.stok diorang banyak2.x leh nak salahkan diorang 100%.nak beli apa-apa pun beli yang branded.cth sony utk TV.bukan SONYA.sonya tu brand cap ayam.

korang tahu courts mamorth?

aku ada cerita menarik kat sini.ada customer aku beli laptop baru.kat courts mammorth la.beli laptop Toshiba.aku tgk.ram dalam tu 1GB.customer aku kata ada 1GB lagi.tapi kena pasang sendiri wacko.gif WTH....kena pasang sendiri? aku tgk kotak ram 1GB yang satu lagi tu bebetul baru.cap kingston.sticker semua ada lagi.x bukak langsung.yang customer tu plak leh plak simpan buatt perkasam laugh.gif dapat kat aku ........aku pasangkan la.customer ni beli laptop kat courts mamorth pasal isntallment boleh buat.rm 200 sebulan.bayar selama 2 tahun.

P:S aku suka belek2 iklan letrik kat careffour ngan tesco.mmg murah giler.

Share this post


Link to post
Share on other sites
aku beli kipas brand Pensonic
keke
kira brand mahal gak tu kan?
harga dia lebih kurang Panasonic sebab nama pun dekat sama..hehe

aku setuju kalau ada yang kata salah aku sebab aku tak check betul-betul
benda tu dalam kotak
aku angkat kotak pastu gi check kat kaunter test..
aku pegang piagam kepuasan pelanggan tesco..
kalau ada masalah nak tukar nanti memang cap ayam la tesco ni

aku takde masa nak gi tukar buat masa ni
aku nak gi tukar hari ke-6 dari tarikh pembelian nanti
masih dalam lingkungan 7-hari jadi sepatutnya takde masalah langsung

kalau nak kata rosak dalam perjalanan memang cap ayam la sebab semua kerosakan boleh nak guna alasan tu.
kita tengok jela nanti siapa yang kena
kalau tesco yang kena ok la maknanya piagam pelanggan diorang terpegang la
kalau aku yang kena maka diorang pun tak heran pun akan kehilangan seorang pelanggan macam aku kot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(Evilngenious @ Nov 10 2008, 11:49 AM) <{POST_SNAPBACK}>
kalau nak kata rosak dalam perjalanan memang cap ayam la sebab semua kerosakan boleh nak guna alasan tu.
kita tengok jela nanti siapa yang kena
kalau tesco yang kena ok la maknanya piagam pelanggan diorang terpegang la
kalau aku yang kena maka diorang pun tak heran pun akan kehilangan seorang pelanggan macam aku kot.

kalau lama sangat pending.diorang x nak ganti.kalau aku sekarang jugak aku pi ganti.jangan tangguh2 beb karang melayang duit kipas tu nanti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(nocturnal @ Nov 10 2008, 12:00 PM) <{POST_SNAPBACK}>
rule of caveat emptor - let the buyer beware.
ko bawak court pun xleh menang.

habis tu mana customer satisfactory warranty diorang kalau semua nak kena beware?
maknanya takleh terlepas pandang langsung la?
maknanya memang sah sah diorang ni nak tipu pelanggan?
ingat semua kerosakan/kecelaan pada suatu barangan tu boleh kesan on the spot ke?
so 7-hari tesco warranty tu takleh pakai la?
takleh kutuk dulu sebab tak try lagi nak gi tukar ni.


Share this post


Link to post
Share on other sites
pe2 hal ko g tukar dulu... kekadang pasaraya besar ni, cam susah skit.. ko pun dah anta test kan.. jadi nape pekerja tu xperasan.. ni keje pekerja tu sendiri... dier kena realize ape yg rosak kat product tu.. ko still ade kuasa lg.. sebab ko dah anta test n then pekerja tu test trus masuk dalam kotak.. jd ko percaya dengan hasil keje dier...

kalu rosak.. memang pekerja tu xwat keje or dier pekerja baru.. ko igt x muka brader/minah test tu...? kalu xdpt tukar.. makna nya ko kena wat report la.. ade kat customer service... xpun ko leh wat surat kat syarikat pensonic..

lg1 pensonic ni pun dah kire high brand dah.. mula2 kuor tu mmg cam ciplak sebab bunyi dah macam panasonic... aku rasa kan senq ade brand ni.. banyak dah elektronik brand pensonic ni... mak aku pakai blender pensonic dah 3 abad(tahun) dah.. ok je...

Share this post


Link to post
Share on other sites
satu aku paling menyampah kat pasaraya2 besar ni, display brg yg takde stok. dah byk kali gak la aku kena, bila dah berkenan ngan satu brg tu pastu bila nak ambik stok takde.
satu lg display harga lain. bila scan nak byr kat kaunter, harga jd lain plak. pekerja punye la ramai tp benda2 remeh mcm ni pun bole berlaku

Share this post


Link to post
Share on other sites
company establish mcm tesco... xkan la nak jual brg2 rosak...
kalo brg rosak... biasa buat return balik kat vendor... so, diorg x rugi pape pon...
tesco ada sistem die sndiri... bkan mcm kedai runcit...

mengikut pngalaman ak la... tesco mmg la besar... tp pekerja die mcm xmenang tangan...
n i don't think pekerja2 die nak check satu2 item yg ok ke mulfunction ke etc....
tmpat yg jual brg dgn murah mmg best.. tp pengguna kene very2 alert la...

buat pilihan yg bijak....

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(sh4m @ Nov 10 2008, 12:25 PM) <{POST_SNAPBACK}>
pe2 hal ko g tukar dulu... kekadang pasaraya besar ni, cam susah skit.. ko pun dah anta test kan.. jadi nape pekerja tu xperasan.. ni keje pekerja tu sendiri... dier kena realize ape yg rosak kat product tu.. ko still ade kuasa lg.. sebab ko dah anta test n then pekerja tu test trus masuk dalam kotak.. jd ko percaya dengan hasil keje dier...

kalu rosak.. memang pekerja tu xwat keje or dier pekerja baru.. ko igt x muka brader/minah test tu...? kalu xdpt tukar.. makna nya ko kena wat report la.. ade kat customer service... xpun ko leh wat surat kat syarikat pensonic..

memang aku cam muka mamat tu
kalau takleh tukar memang aku akan wat report la

QUOTE(soulseex @ Nov 10 2008, 12:28 PM) <{POST_SNAPBACK}>
satu aku paling menyampah kat pasaraya2 besar ni, display brg yg takde stok. dah byk kali gak la aku kena, bila dah berkenan ngan satu brg tu pastu bila nak ambik stok takde.
satu lg display harga lain. bila scan nak byr kat kaunter, harga jd lain plak. pekerja punye la ramai tp benda2 remeh mcm ni pun bole berlaku

tu la pasal
mulanya aku berkenan kat kipas panasonic
tengok2 macam takde stok
so aku ambik la pensonic sebab nama dekat2 sama dan harga pun sama gak..

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(Evilngenious @ Nov 10 2008, 12:15 PM) <{POST_SNAPBACK}>
habis tu mana customer satisfactory warranty diorang kalau semua nak kena beware?
maknanya takleh terlepas pandang langsung la?
maknanya memang sah sah diorang ni nak tipu pelanggan?
ingat semua kerosakan/kecelaan pada suatu barangan tu boleh kesan on the spot ke?
so 7-hari tesco warranty tu takleh pakai la?
takleh kutuk dulu sebab tak try lagi nak gi tukar ni.



actually tu dah termaktub dalam law smile.gif
even kalau barang ko beli tu under 'trade name' or brand, memang x boleh saman..
pelik kan undang-undang ni?
laugh.gif
kalau ko nak tukar boleh cuba kot. lagi pun rasa nya boleh.
ko boleh claim for warranty

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(nocturnal @ Nov 10 2008, 12:43 PM) <{POST_SNAPBACK}>
actually tu dah termaktub dalam law smile.gif
even kalau barang ko beli tu under 'trade name' or brand, memang x boleh saman..
pelik kan undang-undang ni?
laugh.gif
kalau ko nak tukar boleh cuba kot. lagi pun rasa nya boleh.
ko boleh claim for warranty


btul la... aku lupa lak.. membe aku ade wat macam ni... dier beli radio cam ayam.... sekali rosak baru pakai 2 hari.. dier nak tukar tp stock dah abih... jd supervisor tu syorkan amik model lain.. membe aku juz tambah 20 hinggit je.. sebab radio tu mahal 20 hinggit dr radio yg rosak tu..

pastu sampai sekarang leh pakai.. dah 2 tahun.. even radio tu dah di bogelkan... wayar2 terkuor.. antena patah..

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(crazy_labelle @ Nov 10 2008, 12:31 PM) <{POST_SNAPBACK}>
company establish mcm tesco... xkan la nak jual brg2 rosak...
kalo brg rosak... biasa buat return balik kat vendor... so, diorg x rugi pape pon...
tesco ada sistem die sndiri... bkan mcm kedai runcit...

mengikut pngalaman ak la... tesco mmg la besar... tp pekerja die mcm xmenang tangan...
n i don't think pekerja2 die nak check satu2 item yg ok ke mulfunction ke etc....
tmpat yg jual brg dgn murah mmg best.. tp pengguna kene very2 alert la...

buat pilihan yg bijak....

tula pasal
aku yakin yang pekerja dia perasan barang tu rosak masa test
tapi apasal dia tak maklumkan pada aku sebaliknya terus masukkan dalam kotak?
dan dia highlightkan kat aku yang tesco warranty 7 hari & kilang 1 tahun.
maknanya dia nak aku bawak balik barang rosak tu pastu bila dah balik aku sedar yang barang tu rosak jadi aku pun terpikir2 samada nak gi tuakr atau tak mungkin dia ingat aku pun macam dia malas nak gi tukar kot?

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(hampeh @ Nov 10 2008, 10:39 AM) <{POST_SNAPBACK}>
Hehe pekerja tu pemalas la pasal dia tak nak bagitau customer barang tu ada kerosakan .Takpun mungkin management kata "rosak sikit takpe" jangan bagitau customer . ph34r.gif


QUOTE(Evilngenious @ Nov 10 2008, 10:45 AM) <{POST_SNAPBACK}>
jadi apa isunya disini?
akukah yang bersalah?kadang2 kita ni berpikiran positif sangat tak boleh jugak kot?akan menyusahkan diri sendiri jugak dikala waktu mendatang



aaa ayat aku tak abis ek. aku komen pasal ko kata dia malas nak pi ambik replacement je/mengejar shift.
kalau nak ikutkan, betul la macam tun kat kat bawah ni, pekerja tu kurang bertanggungjawab.

QUOTE(Tun loy_azloy @ Nov 10 2008, 10:47 AM) <{POST_SNAPBACK}>
tapi evil dah kata pekerja tu tak bagitau apa2 pun lepas test barang tu.kalau rosak pekerja tu kena bagitau,benda tu rosak,lepas tu terpulang pada pembeli nak tukar barang yg lain atau tidak,dan ianya adalah isu pekerja tu yg tak prihatin dan kurang bertanggungjawab...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...