FixxxxxeR 1 Report post Posted September 20, 2008 Yang penting dalam game adalah "GAMEPLAY" , walaupun game ringkas tapi menarikini salah satu contoh :-http://jalisoftware.net84.net/buildingtrouble.htm Quote Share this post Link to post Share on other sites
mfaizul89 3 Report post Posted September 20, 2008 oh... interesting...budak umur 14 tahun tuh yg buat...dahsyat btol la...thanks for sharing... Quote Share this post Link to post Share on other sites
De_Great 0 Report post Posted September 20, 2008 try jugak aku..mana tau best. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ihsan94 0 Report post Posted September 20, 2008 wow! impossible!...lol aku pown pakai game maker nak wat game ..source code pown amek dari org then mod balik... ko dapat mane berite nie? Quote Share this post Link to post Share on other sites
MalaYneuMaya 4 Report post Posted September 20, 2008 assalamualaikum...pehh game bitmaping.. betul punya stail zaman Atari nih..hehe Quote Share this post Link to post Share on other sites
LanoV 22 Report post Posted September 20, 2008 assalamualaikum...pehh game bitmaping.. betul punya stail zaman Atari nih..heheTeringat aku dulu2 zaman MSDOS, buat game bitmapping jugak pakai QBASIC. Quote Share this post Link to post Share on other sites
coisox 0 Report post Posted September 20, 2008 Apasal kau nak org convert ke windows? kan dah boleh main? or kau nak tambah features? Quote Share this post Link to post Share on other sites
FixxxxxeR 1 Report post Posted September 21, 2008 *ihsan94* aku pown pakai game maker nak wat game ph34r.gif ..source code pown amek dari org then mod balik... tongue.gif <--- at least ko dah start belajar buat game!! tak der orang dalam dunia ni lahir jer buleh terus berlari tul tak? *LanoX , MalaYneuMaya , Coisox *Percayalah ..sekiranya anda belajar buat game sendiri dan akhirnya anda berjaya buat game sendiri ( walaupun game tu orang tengok macam hampeh .. macam cipan sekali pun ) . Tetapi kepuasan yang anda dapat untuk itu lebihhhhh dari keseronokkan anda bermain dengan komputer game yang terbaik yang anda telah beli dan main <---- korang mesti faham bila aku tulis cam ni , hanya jauhari yang mengenal maknikam ....hanya orang yang pernah buat game sendiri jer yang faham apa itu kepuasan dalam GAME!! tul tak?*Coisox*Apasal kau nak org convert ke windows? kan dah boleh main? or kau nak tambah features? <--- dalam Windows Vista tak leh run , kalau ko nak tambah features pun okay gak!!-----------------------another version of PC72 Builiding Trouble ialah http://jalisoftware.net84.net/download/gam...uble/[email protected] <--- yang ni tak pakai random map.-----------------------**Sekilas lalu , ... penerangan ringkas tentang bitmapping...contoh bitmapping dalam Qbasiccontoh 1:SCREEN 13'bitmap FOR y = 1 TO 5FOR x = 1 TO 5READ clrIF clr = 1 THEN LINE (x * 5, y * 5)-(x * 5 + 5, y * 5 + 5), 1, BFIF clr = 0 THEN LINE (x * 5, y * 5)-(x * 5 + 5, y * 5 + 5), 4, BFNEXTNEXT'ini adalah data untuk bit mapDATA 1,0,0,0,1 DATA 0,1,0,1,0DATA 0,0,1,0,0DATA 0,1,0,1,0DATA 1,0,0,0,1contoh 2:DIM bground1(1000), bground2(1000) 'Dim the background pics before the'Get commands...SCREEN 13FOR y = 1 TO 10 ' the first bitmap is 10 x 10FOR x = 1 TO 10READ clrPSET (x, y), clrNEXTNEXTGET (1, 1)-(10, 10), bground1FOR y = 1 TO 10 ' the second bitmap is 10 x 10FOR x = 1 TO 10READ clrPSET (x, y), clrNEXTNEXTGET (1, 1)-(10, 10), bground2CLSFOR y = 1 TO 5 'This reads the 5 by 5 map andFOR x = 1 TO 5 'puts the tiles where they belongREAD tilenumberIF tilenumber = 1 THEN PUT (x * 10, y * 10), bground1, PSET 'This puts theIF tilenumber = 2 THEN PUT (x * 10, y * 10), bground2, PSET 'tiles downNEXTNEXT' DATA untuk BITMAP pertama'This is the first background pic, not the map yet...'This is pseted on the screen and then saved as bground1DATA 1,1,1,7,7,7,7,2,2,2DATA 1,1,7,7,7,7,7,7,2,2DATA 1,8,1,7,7,7,7,2,8,2DATA 8,8,8,1,7,7,2,8,8,8DATA 8,8,8,8,1,2,8,8,8,8DATA 8,8,8,8,4,3,8,8,8,8DATA 8,8,8,4,7,7,3,8,8,8DATA 4,8,4,7,7,7,7,3,8,3DATA 4,4,7,7,7,7,7,7,3,3DATA 4,4,4,7,7,7,7,3,3,3'DATA untuk BITMAP ke dua'This is the second background pic, still not the map...'This is pseted on the screen and then saved as bground2DATA 9,9,9,9,9,9,9,9,9,9DATA 9,7,7,7,1,4,8,8,8,9DATA 9,7,7,7,1,4,8,8,8,9DATA 9,7,7,7,1,4,8,8,8,9DATA 9,1,1,1,1,4,4,4,4,9DATA 9,3,3,3,3,2,2,2,2,9DATA 9,8,8,8,3,2,7,7,7,9DATA 9,8,8,8,3,2,7,7,7,9DATA 9,8,8,8,3,2,7,7,7,9DATA 9,9,9,9,9,9,9,9,9,9'THIS IS THE MAP!! it is 5 x 5DATA 1,1,1,1,1DATA 1,2,2,2,1DATA 1,2,1,2,1DATA 1,2,2,2,1DATA 1,1,1,1,1contoh dalam Assembly languagealien_shot_y: dw 0alien_shot_x: dw 0alien_map: db 00000001b, 01010101b, 01010101b, 01000000b db 00000110b, 10101010b, 10101010b, 10010000b db 00011010b, 00000010b, 10000000b, 10100100b db 01101010b, 10101010b, 10101010b, 10101001b db 00011010b, 10101010b, 10101010b, 10100100b db 00000001b, 01101001b, 01101001b, 01000000b db 00000001b, 10100100b, 00011010b, 01000000b db 00000110b, 10010000b, 00000110b, 10010000b db 00000101b, 01000000b, 00000001b, 01010000bship_map: db 00000000b, 00000010b, 10000000b, 00000000b db 00000000b, 00000110b, 10010000b, 00000000b db 00000000b, 00011010b, 10100100b, 00000000b db 00000000b, 00011010b, 10100100b, 00000000b db 00000000b, 00011010b, 10100100b, 00000000b db 00000000b, 00011010b, 10100100b, 00000000b db 00000000b, 01101010b, 10101001b, 00000000b db 00000001b, 10101010b, 10101010b, 01000000b db 00000110b, 10101010b, 10101010b, 10010000b db 00000101b, 01010101b, 01010101b, 01010000bfile bitmap dia kalau kita perati betul-betul akan jadi macam ni :- 00000000000000101000000000000000 ship ----->kalau perati betul betul data dia , ada nampak bentuk space ship 00000000000001101001000000000000 00000000000110101010010000000000 00000000000110101010010000000000 00000000000110101010010000000000 00000000000110101010010000000000 00000000011010101010100100000000 00000001101010101010101001000000 00000110101010101010101010010000 00000101010101010101010101010000 00000001010101010101010101000000 alien ----->kalau perati betul betul data dia , ada nampak bentuk alien invader 00000110101010101010101010010000 00011010000000101000000010100100 01101010101010101010101010101001 00011010101010101010101010100100 00000001011010010110100101000000 00000001101001000001101001000000 00000110100100000000011010010000 00000101010000000000000101010000contoh program dalam ASM boleh di download di:-http://jalisoftware.net84.net/download/gam...rs/INVADERS.ziphttp://jalisoftware.net84.net/download/gam...rs/psrinvad.zipsekian penerangan ringkas tentang bitmap.... kaedah grafik awal untuk games sebelum adanya Mouse dan Grafik Editorsekang ni orang dah tak guna dah...sebab dah canggih...zaman windows...grafik editor pun bersepah..canggih canggih lak tu,tapi kalau zaman dulumacam ni la cara orang lukis sprite/charecter/grafik utk games... especially kalau coding tu dibuat dalam assembly language (asm) Quote Share this post Link to post Share on other sites
LanoV 22 Report post Posted September 22, 2008 Aku takleh main game nie... sebab pakai Vista. Hmm... btw, orait ler tu..., kena rajin ler nak buat sebab setiap piksel kena amik kira dalam code. Sekarang dah takperlu benda2 camni sebab banyak tool yang memudahkan orang nak lukis2 character etc. Quote Share this post Link to post Share on other sites
FixxxxxeR 1 Report post Posted September 22, 2008 Aku takleh main game nie... sebab pakai Vista. Hmm... btw, orait ler tu..., kena rajin ler nak buat sebab setiap piksel kena amik kira dalam code. Sekarang dah takperlu benda2 camni sebab banyak tool yang memudahkan orang nak lukis2 character etc.boleh guna DOSBox apa http://www.dosbox.com/ha ah ..memang orang tak guna dah kaedah BITMAPPING ni , tapi sekurang-kurangnya kita tahu sejarah asal usul dia tul tak?? Quote Share this post Link to post Share on other sites