zealios 0 Report post Posted September 18, 2008 Ada cadangan lain? Aku ada cadangan skit.1. Jumlah kotak patut bertambah mengikut level sampai lar max size yang ko set.2. Sediakan combo sebagai contoh kalau player dpt buat kotak biru dikelilingi kotak merah so secara automatic kotak2 biru tu tukar jd merah dan player dpt extra point. Mcm ni player akan main dengan strategi. Kalau dpt wat combo berturut2 mgkin markah yg dpt double atau triple.My 2 cent lar Quote Share this post Link to post Share on other sites
coisox 0 Report post Posted September 19, 2008 oh, bagus cadangan nie! tak terpikir aku nak buat style keliling. thank you so much heran laa, apasal aku tak dapat notification pasal reply kau nih Quote Share this post Link to post Share on other sites
FixxxxxeR 1 Report post Posted September 21, 2008 aku dah download...waaa best laa game ni... mana ko dapat idea ni.. grafik pun cantik ... ko lukis sendiri ker atau download dari internet jer? Quote Share this post Link to post Share on other sites
coisox 0 Report post Posted September 21, 2008 Lukis sendiri je pakai flash.. tu yg huduh! Illustrator pun aku tak reti. Aku rasa macam lagi senang lukis vector pakai Flash. Aku suka function tarik2 magnetic dalam flash tu.Game tu semi prototype. Masa tu aku belum tau coding utk keyboard and audio. Nie aku tengah buat Kurin version yg baru. paper work dah siap. Tapi ambik masa sikit game nie sebab aku nak cari grafik artist. Quote Share this post Link to post Share on other sites
LanoV 22 Report post Posted September 22, 2008 Lukis sendiri je pakai flash.. tu yg huduh! Illustrator pun aku tak reti. Aku rasa macam lagi senang lukis vector pakai Flash. Aku suka function tarik2 magnetic dalam flash tu.Game tu semi prototype. Masa tu aku belum tau coding utk keyboard and audio. Nie aku tengah buat Kurin version yg baru. paper work dah siap. Tapi ambik masa sikit game nie sebab aku nak cari grafik artist.Kena ada paperwork dulu ker sebelum nak buat game?? Quote Share this post Link to post Share on other sites
coisox 0 Report post Posted September 22, 2008 Tak perlu. Tapi kalau terus buat coding, flow tak jelas dan kita mungkin teraba2 nak buat. So in overall, tanpa paper work lebih memakan masa. Actually paper work tu works as story board. Kita design game, flow, story, idea dulu. Kita bermain dengan imiginasi dulu. Dah jelas and rasa2 best, dah tau kedudukan interface, rasa dah betul, baru start develop.Kalau tanpa paper work, mungkin kita buang masa buat icon_A kat sudut kanan atas, then lepas seminggu develop, baru kau sedar kedudukan tu tak sesuai sebab perlu tambah icon2 lain. Lebih teruk, dah penat2 design complete interface, tetiba rasa nak ubah story line (atau tema) sebab rasa ada yg lagi best. At least, dengan paper work kita dah boleh start mintak komen dari org lain. Kalau paper work org dah kata tak best, tak perlu laa proceed. Or boleh rombak balik.Lagi satu, dengan paper work laa kita nak cari artist. Takkan tiap kali nak approach org, perlu chat kat YM lama2 nak kasi org paham game kita tu pasal apa. Quote Share this post Link to post Share on other sites
LanoV 22 Report post Posted September 22, 2008 Owhh.. patut ler. Aku takde nyer nak buat paperwork, imagine dulu seminit dua, then terus buat... hahaha. Tapi betul jugak lah, sebab banyak masa dihabiskan dengan benda yang kita nak adjust sana adjust sini... tu yang projek yang boleh siap sejam dua tapi hanya siap dalam sehari dua. Okey, aku akan guna approach paperwork dulu untuk projek ke-3 aku nanti. Quote Share this post Link to post Share on other sites
coisox 0 Report post Posted September 22, 2008 Tapi kalau setakat mini games, takyah paper work laa. Terus buat je. or lakar kat kertas. Tapi kalau nak setup team, kena laa ada. Quote Share this post Link to post Share on other sites
LanoV 22 Report post Posted September 22, 2008 Tapi kalau setakat mini games, takyah paper work laa. Terus buat je. or lakar kat kertas. Tapi kalau nak setup team, kena laa ada.Owhh.. kira Kurin Box dibina oleh team Silverise ler ek.. , memang tak dinafikan kalau one-man-show memang sangat2 mengambil masa nak buat.. banyak benda kena pikir.. programming, bugs, graphics, interface.. etc, boleh jadi zombie duduk depan PC lama2... hahaha. Orait.. semoga berjaya. Quote Share this post Link to post Share on other sites
coisox 0 Report post Posted September 22, 2008 Hampeh... Kurin tu aku sorang laa. Yg aku cakap paper work tu, is the next version of Kurin (aka the actual product). Kurin yg aku kasi tu just prototype. Yg betulnya aku plan nak jual. Harap2 game tu akan menjadi game pertama aku yg berjaya dijual. Nama dia pun takkan lagi Kurin or Kurin 2. Something else. Quote Share this post Link to post Share on other sites
fnd 0 Report post Posted September 22, 2008 Sejak kemunculan Coisox ni, saya rasa ruangan pembangunan game ni semakin rancak pulak ditambah juga dengan ulasan tambahan Lanox.Nak cerita pasal grafik atau modeling tu boleh...tapi saya lebih suka idea game. kalau ada terjumpa game yang anda rasa unik idea nya mungkin boleh diulaskan di ruangan pembangunan game ni.Dalam game coisox tu mungkin boleh masukkan cerita dalam game tu. Saja nak bagi idea kalau sesuai la dlm game kurin ni... Dalam game ni player perlu neutralise kan molekul 'racun' (dot merah tu) menggunakan 'objek nano khas' (yang segitiga tu) menerusi mikroskop. sesuai ke..? kalau sesuai kena sediakan konsep grafik yang kena la... Quote Share this post Link to post Share on other sites
coisox 0 Report post Posted September 22, 2008 (edited) Uih? Fnd, Dark Crow dah cite kat kau ke pasal story line Kurin aku? Apasal sama jek? Aku ingat P&C? He he... aku nak reveal skit pasal tajuk Kurin yg akan datang; its either Hybrid Cell or Toxic DNA.Aku cite kat dia sebab aku jemput dia join team aku as grafik artis. Tapi dia taknak masuk bidang 2D. Dia nak fokus kat 3D hard core genre. Jenis AAA je. Now dia tengah team up ngan programmer overseas utk project FPS. Edited September 22, 2008 by Coisox Quote Share this post Link to post Share on other sites
LanoV 22 Report post Posted September 22, 2008 (edited) fnd sebagai orang lama dalam bidang nie... mesti tahu idea gameplay tu akan berdasarkan apa. So, ko reveal ke tak... memang dah tau dah tu, dia boleh baca fikiran ko.. hahahaha. BTW ko plan nak jual game nie ek... bagus ler camtu... memang ada potensi commercial nie. So, ko akan further develop pakai Flash ker atau ikut jejak game sebelum nie.. Toy Ninja (pakai Flash) ---> Shubal Awaken (pakai 3D GameStudio). Edited September 22, 2008 by LanoX Quote Share this post Link to post Share on other sites
coisox 0 Report post Posted September 22, 2008 (edited) ha ha... stick to flash Kalau camnie, aku malas laa nak active kat forum nie. Nanti habis semua fikiran aku di scan oleh si fendi Edited September 22, 2008 by Coisox Quote Share this post Link to post Share on other sites
BasicCX 27 Report post Posted September 22, 2008 (edited) fnd sebagai orang lama dalam bidang nie... mesti tahu idea gameplay tu akan berdasarkan apa. So, ko reveal ke tak... memang dah tau dah tu, dia boleh baca fikiran ko.. hahahaha. BTW ko plan nak jual game nie ek... bagus ler camtu... memang ada potensi commercial nie. So, ko akan further develop pakai Flash ker atau ikut jejak game sebelum nie.. Toy Ninja (pakai Flash) ---> Shubal Awaken (pakai 3D GameStudio).LanoX dan Coisox.. dah cuba DarkBasic? Cuba la... aku ada mention program ni dekat section pragramming dulu dan program ni dah lama. Pernah cuba tak? Tak pernah? hehe.. Nah pegi sini.. http://darkbasic.thegamecreators.com/ Edited September 22, 2008 by BasicCX Quote Share this post Link to post Share on other sites
coisox 0 Report post Posted September 23, 2008 Aku dah pernah usha dah middleware tu. Tapi tak berkenan Quote Share this post Link to post Share on other sites
fnd 0 Report post Posted September 23, 2008 (edited) fnd sebagai orang lama dalam bidang nie... mesti tahu idea gameplay tu akan berdasarkan apa. So, ko reveal ke tak... memang dah tau dah tu, dia boleh baca fikiran ko.. hahahaha. BTW ko plan nak jual game nie ek... bagus ler camtu... memang ada potensi commercial nie. So, ko akan further develop pakai Flash ker atau ikut jejak game sebelum nie.. Toy Ninja (pakai Flash) ---> Shubal Awaken (pakai 3D GameStudio).'orang lama' tu betullah...tapi 'orang lama dalam bidang ni' tu tak berapa nak tepatlah. banyak lagi yg nak kena belajar sama macam 'orang baru' terutama bab flash ni.disamping itu aku rasa elok jugak kita bincang pasal idea-idea game besar macam spore. reporter game nampaknya suka nak ulas pasal game ni. aku dengar pemikir game ni ambil masa 8 tahun untuk cari idea konsep game yang berkisar soal evolusi ni, sebelum masuk production. lama tu..coisox. Edited September 23, 2008 by fnd Quote Share this post Link to post Share on other sites
coisox 0 Report post Posted September 23, 2008 8 tahun? hmm.... camne nak cakap ek... aku tengah main game nie...Stage 1 (Evolution) = Konsep Katamari Damacy. Kemudian banyak game flash tiru seperti Feeding Frenzy.Stage 2 (Atas Darat) = Konsep RPG biasaStage 3 (Tribe) = Konsep RTS macam Age of EmpireStage 4 (Angkasa) = Cedok 20% Galactic CivilizationsStage 5 = aku belum sampai Yg aku nampak innovative, ialah dia gabungkan banyak genre ke dalam satu game. Then yg aku respect, dia punya modelling. Entah apa pendekatan dia, kita boleh suka2 hati nak letak anggota kat memana. Dan kalau korang perasan, anggota badan yg berdekatan automatik akan bersatu. Camne nak cakap ek... katakan tangan terlalu dekat ngan kaki, tangan tu macam cair dan gam ngan kaki. Kalau game biasa, bila 2 anggota intercept, dia akan saling tebus. Tapi spore nie macam real time skinning.Apa-apa hal pun, game nie bagi aku agak merbahaya dari segi target audience. Sebab bukan semua org suka RTS (macam aku), bukan semua org suka SIM, bukan semua org suka Galaxy. So aku enjoy masa Stage 1, then bila masuk darat boring skit, then masuk Tribe lagi boring, bila masuk Galaxy, aku berhenti seketika sampai ada mood balik Quote Share this post Link to post Share on other sites
zealios 0 Report post Posted September 23, 2008 8 tahun? hmm.... camne nak cakap ek... aku tengah main game nie...Stage 1 (Evolution) = Konsep Katamari Damacy. Kemudian banyak game flash tiru seperti Feeding Frenzy.Stage 2 (Atas Darat) = Konsep RPG biasaStage 3 (Tribe) = Konsep RTS macam Age of EmpireStage 4 (Angkasa) = Cedok 20% Galactic CivilizationsStage 5 = aku belum sampai Yg aku nampak innovative, ialah dia gabungkan banyak genre ke dalam satu game. Then yg aku respect, dia punya modelling. Entah apa pendekatan dia, kita boleh suka2 hati nak letak anggota kat memana. Dan kalau korang perasan, anggota badan yg berdekatan automatik akan bersatu. Camne nak cakap ek... katakan tangan terlalu dekat ngan kaki, tangan tu macam cair dan gam ngan kaki. Kalau game biasa, bila 2 anggota intercept, dia akan saling tebus. Tapi spore nie macam real time skinning.Apa-apa hal pun, game nie bagi aku agak merbahaya dari segi target audience. Sebab bukan semua org suka RTS (macam aku), bukan semua org suka SIM, bukan semua org suka Galaxy. So aku enjoy masa Stage 1, then bila masuk darat boring skit, then masuk Tribe lagi boring, bila masuk Galaxy, aku berhenti seketika sampai ada mood balik Betul cakap Coisox. Bila nak buat game kena lar faham target audience kita. Banyak kena amik kira, jangan nak buat game syok sendiri jer..hehe. Dari segi genre/gameplay sesuatu game, kita boleh combine 2-3 jenis tapi jangan terlalu jauh berbeza antara satu sama lain. Biasa nyer orang yang minat RTS akan minat jugak PUZZLE, RPG dan sebagainyer. Bagi yang minat FPS biasanya diaorg juga cenderung kepada PLATFORM, FIGTHING and so on. Pikir2 lar and be creative untuk kasi game kita disukai ramai Quote Share this post Link to post Share on other sites
LanoV 22 Report post Posted September 24, 2008 'orang lama' tu betullah...tapi 'orang lama dalam bidang ni' tu tak berapa nak tepatlah. banyak lagi yg nak kena belajar sama macam 'orang baru' terutama bab flash ni.disamping itu aku rasa elok jugak kita bincang pasal idea-idea game besar macam spore. reporter game nampaknya suka nak ulas pasal game ni. aku dengar pemikir game ni ambil masa 8 tahun untuk cari idea konsep game yang berkisar soal evolusi ni, sebelum masuk production. lama tu..coisox.8 tahun untuk pikir jer... lama tul. Dalam tempoh tu, dia asyik pikir jer camner game yang nak buat tu ek... Quote Share this post Link to post Share on other sites