Jump to content
Sign in to follow this  
Shanai

Ruangan Tutorial

Recommended Posts

Satu lagi ruangan baru dalam percubaan adalah ruangan "Tutorial".

Ruangan ini adalah untuk membolehkan ahli-ahli yang rajin buat tutorial mengenai sesuatu subjek dan poskan ke situ untuk dikongsi oleh semua umat.

Tutorial ni boleh jadi tutorial programming ke, grafik ke, atau lain-lain yang seumpama dengannya.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tips, artikel, tutorial, manual.

kkadang, susah nak beza juga nak guna istilah yg tepat. sampai sekarang, aku pun tak tahu kalau buat web, nk namakan section tu sebagai apa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bagi aku ,tips ialah panduan ringkas yg hanya mengandungi satu frasa atau satu ayat atau satu perenggan sebagai panduan ttg sesuatu.contoh,tips utk setup windows-tipnyer backup dulu fail2 penting anda!

tutorial pulak suatu penerangan utk membuat sesuatu secara menyeluruh dlm satu2 perkara.tutorial lebih panjang n lengkap berbanding tip.contoh, tutorial membina laman web akan menerangkan langkah2 dari awal hingga akhir pembinaan laman web.kalau tip membina laman web,tip-pelajari kod2 asas html walaupun anda menggunakan html editor kerana anda akan memerlukannya juga pada stu2 tahap.

artikel plak ,ialah rencana ttg ape2 perkara.

manual plak, ialah panduan asas menggunakan sesuatu software yg mencakupi kesemua atau hampir kesemua perkara2 yg berkaitan software tersebut.penerangannyer lebih kpd 'apa itu'.berbanding ngan tutorial penerangannyer lebih kpd 'bagaimana utk'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kalo admin nak reset kiriman nara sekarang pun xkisah la.. laen la kalo admin nak buat awards ntuk sape yg posts terbanyak.. gelabah skit kot taim tu... tak ada mood dah nak gado2 pasal posts ni..

tutorial ni kalo ditukar name nye kepada PDP (Projek Dokumentasi Putera.com) pun buleh ape kan?

since PDP = Tutorial jadi implement dgn tutorial ni aje la..

buleh bagi akses kat DarkWan soh dia test.. (DarkWan ni orang lama, xkan admin xcaya ngan DarkWan kot?)

sebab utama napa PDP sampai skrang tak jalan2 pasal nak cari *platform* (wiki/stand-alone/pdpnuke/mambo/etcs) ntuk letak tutorial2 banyak2 tu..

Edited by NaRa

Share this post


Link to post
Share on other sites

sebab utama napa PDP sampai skrang tak jalan2 pasal nak cari *platform* (wiki/stand-alone/pdpnuke/mambo/etcs) ntuk letak tutorial2 banyak2 tu..

Apa pandangan admin tentang PDP ni?

Kalau nak pakai sistem MyArtikel (http://puterasoftware.e-niaga.biz) pun boleh (F.O.C). Aku dah nak tutup dah web tu tak lama lagi. Tapi kalau aku nak sumbangkan sistem tu? nak host kat mana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku setuju dgn cadangan puteranetwork. sistem MyArtikel dah bagus pada aku. benda yg dh ada, cuma perlu di mantain sahaja. aku ada idea tp mgkn kurang popular la. kita merging' benda dh ada pada MyArtikel dan PDP . lgpun, PDP bawa spirit Putera.com sendiri dan bknnya utk baru dlm Putera.com. cumanya, ketika itu tiada satu ruang khusus utk dokumentasi, baru aku timbulkan idea PDP ni.

jika admin nk sesuatu yg lebih beridentiti Putera.com, mungkin perlu la effort yg lebih utk tukar interface dan lain-lain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Darkwan, nak merge kandungan tu tak jadi masalah cumanya nak merge database tu yang leceh, struktur database myartikel dengan IPB kena disatukan terutama sekali akaun-akaun pengguna.

Cadangan aku ialah. Database buat dua:

1. IPB

2. myartikel

Table akaun IPB dilikkan dengan table myartikel. Aku nak terangkan susah sikit sebab terlalu compilated sangat benda ni. kena study dulu dua-dua sistem ni.

Apa kata admin lantik satu pasukan Administration team yang lain, tugas pasukan ni adalah untuk mengendalikan hal-hal yang berkaitan dengan Sistem dimana pasukan ini ada akses ke atas sistem tersebut. Maksudnya mereka ni akan sama-sama membangunkan sistem yang dah ada sekarang ni.

Bila dah ada team ni juga, secara tidak langsung Kategori Pangkalan data juga akan sentiasa aktif..

lagipun memang ramai calon-calon dari ahli kita yang berkebolehan dalam PHP & MySQL ni untuk dipilih

macam mana?

Edited by puteranetwork

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku nampak apa yg ko nk terangkan tu. tapi aku tak pernah buat tongue.gif bgmanapun, dlm kepala aku ternampak la benda2 nya.

aku sokong cadangan Administration Team tu. mgkn sekarang benda ni pun dah ada, dari kalangan moderator sendiri tapi cuma tak ada dalam portfolio je biggrin.gif Administration lebih kepada admin sistem, bukannya penulis content. penulis content - mgkn ramai yg blh contribute.

kalau nk minta pandangan aku, calon selain moderator yg patut ada dlm Administration Team adlh psyhoX. dia pun ada pengalaman dengan PHP. ada web tutorial sendiri (bukusiber) dan aktif juga dlm Putera.com (boleh beri komitmen, tak bersekolah lagi, dan bukan ahli biskut)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aku cuma bagi idea je darkwan, kalau cakap lebih2 nanti admin kata lawan tokey pulak  smile.gif

aku pun nk ckp mcm tu jugak. laugh.gif bg aku, aku dh beri pandangan perkara2 yg patut dipertimbangkan oleh admin. jadi, sekarang ni terserahlah pada admin utk menilai...

mengenai PDP, ia adalah gagasan idea dari members Putera.com .. utk Putera.com .. dan wajarlah ia dipulangkan kepada Putera.com bila Putera.com sudah ada fasiliti/ruangan yg sesuai...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Assalamualaikum,

saya menghargai semua idea serta sumbangan rakan-rakan semua termasuk dalam mengambil pelbagai inisiatif seperti PDP dan myartikel.

Buat masa ni saya masih mencari dan menguji cms yg boleh intergrate dengan IPB. Skrip php yg try sebelum ini tidak begitu efisien dan ada banyak yg saya tak puas hati.

Banyak juga skrip lain, tapi tak ada ipb intergration. Kalaulah ada sapa-sapa yg rajin godek2, saya ada download IPB SDK yg disediakan oleh 3rd party developers (atau boleh download sendiri dari invisionize.com).

myartikel tu pakai skrip mana? sendiri punya atau mod dari mana2?

pasal database myartikel tu, bolehlah export SQL dia dan kirim pada saya supaya saya boleh try masuk ke sistem baru bila ok nanti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Untuk pengetahuan, sistem myartikel telah diambil dari sistem Open Source e107.org dah telah dimodified dengan rakusnya sehinggalah terhasilnya sistem myartikel.

kalau encik Shanai nak mencubanya saya akan berikan program tersebut kemudian, sekarang ni file tersebut berada di tempat lain (di rumah) saya akan berikan sekali struktur databasenya skali.

cuba la dulu yer, mana tau boleh ngam.. hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

mane pegi orang PDP? ako nak continue pon malas, orang pon tak jenguk2 dah thread PDP tuh. ape ah

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruangan tutorial yang disebutkan terpaksa ditangguhkan kerana masalah teknikal.

Bagaimanapun, ruangan artikel/tutorial yang baru telah disiapkan dan akan diperkenalkan tidak lama lagi. Harap bersabar, kami tengah testing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

huhu x sabor rasanyer nak tggu. aku harap pada sapa2 yg wat tutorial tu nti letak yg lengkap skit. Klu blh disertakan dgn pic sekali dan disusuli dgn example yg munasabah. Lgi satu klu dlm tutorial tu nti menggunakan 3rd party software sertakan sekali version berapa. bkn apa nti klu 3/4 bulan org baca lps tu nak try buat, bila download je software tu dah lain mcm je step dia. yela version baru biasanyer sedikit sebyk akan berubah interfacae dia. pepehal pun aku dgn penuh perasaan dan sokongan 120% atas apa yg korang buat ni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...