Jump to content
coisox

Ipcc 2008 Grant Winner

Recommended Posts

Nasib kurang menyebelahi. Kedua-dua wakil Putera tertewas :D

Bagi pihak team aku, kitorang akan cuba siapkan game kitorang dan cuba jual kat tempat lain. Gagal kat sini, maybe berjaya kat tempat lain kan? Lain org lain citarasa. Aku tetap percaya game kitorang tu akan ada peminatnya yg tersendiri. Agaknya org Jepun akan suka kot game camnie :P

So pemenang2 IPCC 2008 bagi kategori permainan komputer ialah:

Weetopia

Adaptasi dari kategori game board. Pakai dadu... tolak pihak lawan... sape sampai dulu...

No Straight Roads

Ciptaan group Hazmer yg telah memenangi beberapa siri pertandingan di peringkat antarabangsa. Jenis tembak-tembak.

Mystery! Death by Solitaire

Jenis Solitaire remake

Edited by Coisox

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aku tak pueh hati betul ler.... <_< Memang betul2 dissapointed nie....

From wiki...

A casual game is a video game targeted at a mass audience of casual gamers. Casual games can have any type of gameplay, and fit in any genre. They are typically distinguished by their simple rules, in contrast to more complex hardcore games.[1] They require no long-term time commitment or special skills to play, and there are comparatively low production and distribution costs for the producer.[2] Casual games typically are played on a personal computer online in web browsers, although they now are starting to become popular on game consoles, too. Casual gaming demographics also vary greatly from those of traditional computer games, as the typical casual gamer is older [3] and more predominantly female,[4] with over 74% of those purchasing casual games being women.

ps://korang rasa pompuan suka main tembak2 ker?

Edited by LanoX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sabor... tahun depan ada lagi. Tak pun polishkan je game tu. Banyak lagi competition lain. Submit je kat semua. Try satu-satu.

Takleh nak sabar nie... so, apa kata kita challenge winner2 tu siapkan game diorang dalam 8 bulan dan market kat mass. Kalau betul diorang bleh.. dan dapat income dari game tu. So, aku akan shut my mouth! :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

assalamualaikum...

apsal lak cam tak best jek? apakah kejadian yg menimpa kalian? :huh:

Takde ler tak best... memang best, experience tuh.. hehehehe. Sajer jer nak luahkan perasaan kat sini... kekekeke!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aku tak puas hati sungguh dengan judging kali ni. Kalau ada 'post mortem' nanti aku akan protes habis-habisan.

Aku jamin semua game yang dipilih tu nanti takkan siap sama macam game yg menang tahun2 lepas. Kalau siap pun takkan betul2 attractive as a game. Membazir....

1. Semua game yang menang langsung takde demo. Game shubal awaken, fragment, bubbletter ada demo. Aku yakin kita semua ni terpaksa bagi penuh perhatian untuk siapkan demo. Memang dah boleh main guna input mouse atau kekunci untuk move character dan sebagainya malah dah nampak gameplaynya. Tapi yang lain cuma buat proposal. cuma tulis dan lukis je cantik2 dalam power point game apa yang nak dibuat dan cerita....dan yang satu lagi cuma buat animasi game tu...baik masuk kategori animasi (saya rasa takkan layak pun)

2. Fragment...great idea. guna 'drag power' untuk angkat karekter tu naik atas titi2 tu dengan mouse....kalau tak cukup power untuk pegang karektor tu akan jatuh balik walaupun mouse terus angkat ke atas... good

kita bercakap soal IP Intelectuall Property... bukan game 'avoid enemy shot' and 'shot the enemy'...sejak dari budak kecik lagi aku dah main game mekanik yang macam ni ...contoh 1942 dan beribu2 game lagi macam ni. elak tembakan musuh dan tembak musuh...cuma tukar grafik je...

3. aku rasa ada perkataan NON VIOLENT dalam peraturan game. bawak kereta huyung hayang dan tembak2 musuh...game ni bagus untuk kanak2...

4. Salah sorang judge kata cuma malaysian saja yang familiar dengan our lovely congkak game. Stupid...Dalam phone primitif nokia 3310 dah ada game congkak ni - bantumi.. dia tahu tak yang variasi game ni berasal dari egypt 3000 tahun dulu...kita boleh pertikai kewibawaan judge macam ni.

5. game soliatare tu...tak de demo...saya amati betul2 dengan teliti perlahan2 cuba fahamkan cara mainnya...gelap, blank, konfius, harubiru. macam tengok kad yang disusun macam mahjung... tak tahu nak mula kat mana pun. kita bercakap pasal CASUAL game... aku akan letak game demo aku bubbletter esok. no instruction, no clue. boleh download dan cuba main... kalau tak faham....aku tak tahulah....

banyak lagi nak tulis ni nanti sambung.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itula, orang-orang MDEC ni semua bengong-bengong belaka. Dia org tulis syarat tapi sendiri langar syarat, semata-mata nampak eye-candy game walaupun dari segi content nya dah langgar syarat. Kalau game macam mario,sonic tu oklaa. Apa jadahla game tempak2 dpt. Baik bagi game zon-kematian tu dpt grant lagi bagus.

Pedulikkan dia org tu. Skrg buatla game kamu semua dan jual je online. Banyak tmpt leh jual secara digital.

Share this post


Link to post
Share on other sites

assalamualaikum...

oho kes pengadil yg tak adil la ni..sabo aje la..janji korang dah buat yg terbaik..

Share this post


Link to post
Share on other sites

assalamualaikum...

oho kes pengadil yg tak adil la ni..sabo aje la..janji korang dah buat yg terbaik..

Memang tak adil aku rasa... sebab game Warungs ada judge yang komplen yang diorang takde demo, so takleh nak tau camner cara main..... Pastu game2 lain yang takde demo tu judge tak complaint plak. Kan pelik tu... nampaknya eye-candy jer lah yang judge nampak rasanya...

Dari ketiga2 game yang menang tu, aku rasa yang memang bagus ialah game Weetopia. Yang dua lagi tu tak taulah nak cakap apa...

apa2 pun semua dah lepas, memang ada hikmah disebaliknya. :D

Edited by LanoX

Share this post


Link to post
Share on other sites

huhuh.... membara tul para contestant kita.. :) rilek... dulu pon sebelum si zx menang dia ada masuk competition nih... tapi tak menang...sama jek apa yg dia komplen... "mamat tu pandai cakap..game haram tak buat lagi tapi menang"... pastu dia try lagi taun berikutnya dan saksess...

PS: Apa animation/game yg menarik taun nih?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Assalamualaikum semua,

Ini Hazmer dari Easy Only! Games. Sebenarnya, aku rasa pelik kenapa Shuball tak menang. Ada demo menarik, game concept pun best jugak. Dan I rasa game-game lain pun boleh terus develop dan bawa ke publisher antarabangsa. Kalau nak contact publishers atau URL nak jual game tu, aku boleh berikan.

Terima kasih atas komen2 yang diberikan untuk No Straight Roads. Sebenarnya, No Straight Roads ni lebih dari sekadar tembak2 saje. Seperti Ballistic Wars dan The Last Canopy, konsep Easy Only! Games ialah untuk "casualize"-kan hardcore game mechanics. Ballistic Wars cuba casualize-kan strategy games. The Last Canopy cuba casualize-kan shooter games.

The Last Canopy pun tembak2 jugak, tapi aku rasa konsep ni tak define-kan casual games. Kalau tengok komen2 international casual community untuk The Last Canopy, mereka kata game tu senang main, dan objektifnya simple dan menarik. Seperti apa LanoX post dari Wiki, "Casual games can have any type of gameplay, and fit in any genre. They are typically distinguished by their simple rules, in contrast to more complex hardcore games."

I masukkan passion untuk "simple rules" ni masuk dalam No Straight Roads. Biasanya banyak game selalu kena tembak dan gerak pada masa yg sama. Jadi, untuk casualize game macam ni, aku pecahkan kepada dua, dan dua-dua mode pun guna mouse aje. Untuk buat game tu lagi menarik dan simple untuk casual audience, game tu tukar camera angle tapi controls masih sama. Macam House of the Dead atau any gun games. Kita programkan semua action sequences, you guna mouse saje.

Dari Ballistic Wars, aku noticed casual audience semua suka wit and humour, jadi I buat No Straight Roads ada banyak brands of humour, dan cuba buat boss-boss ada backstory menarik. Nak defeat the boss pun kena guna otak sikit, bukan tembak saje. Casual audience suka simple rules, tapi diaorang suka gunakan otak nak solve the problem, lepas tu rasa puas diaorang dapat solvekan puzzle tu.

Dan game ni sebenarnya tak violent. I tau ada tembak2, tapi semua characters dalam game ni takkan mati. Seperti kartun-kartun tembak2 untuk children and teens macam Kim Possible, Totally Spies, Justice League, etc, mereka sekadar escape dan kata nonsense mcm "I'll come back, and next time I'll defeat you!". :D No Straight Roads punya look and feel sebenarnya inspired by The Incredibles dan Speed Racer. Dua-dua ada banyak action, tapi masih tak violent.

Wiki mengatakan "...as the typical casual gamer is older [3] and more predominantly female,[4] with over 74% of those purchasing casual games being women." Kalau kita ikut link [3] dan [4], Ini betul untuk PC downloads, tapi No Straight Roads akan dijual juga as a console download. Console downloads masih dominated by males, tapi game ni aims for both genders. I rasa tak fair kalau kita kata females tak suka action. Kenapa mereka masih tengok action movies (selain tengok actor2 hansem :D)? Mungkin mereka suka action, tapi tak suka control the action? Sebab tu dalam No Straight Roads, semua action spoon-fed kepada audience.

I cuma nak defen No Straight Roads sikit, tapi I welcome any sorts of comments, good and bad. I rasa happy bila ada orang komen pasal game-game saya, so I tau macam mana nak improvekan game tu lagi. Sebenarnya I rasa semua game yang presented semalam, semua ada potentialnya, hanya diserahkan kepada judges aje.

Harap2 saya tak terbingung perasaan sesiapa. Kalau ada, maafkan saya.

Hazmer

Easy Only! Games

p.s. I tak biasa type BM dalam forum, jadi maaf kalau post ni rasa pelik sikit :P

Edited by ahbonk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wahh.. en. Hazmeer masuk sini. Terima kasih atas penerangan yang informatif. Sebenarnya kami bukan apa, jika tengok dari segi sejarah semenjak tahun 2006 dan 2007, belum nampak satu game pun yang jadi winners IPC tu yang telah complete dan di commercialkan (tak tahu ler kalau ada.. hehehe). :D

Tu ler sebab agak terkilan sikit... jika pemenang tu nanti tak tunjukkan hasil yang sepatutnya selama 8 bulan yang diperuntukkan tu. Diharap semua pemenang tahun 2008 nie bleh tunjukkan yang tanggungjawab yang diberi tu dapat complete sepenuhnya... Lagipun fund tu dari government dan government dapat dari cukai... so sebagai taxpayer, kita taknak government bazirkan duit camtu saja tanpa ada apa2 hasil. Jika macam tu, objective MSC/MDEC tu tak tercapailah nanti....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Well, Jordan from 2007 baru disiapkan game dia (Ice Blast) dan sekarang ada negotiation dengan Big Fish Games. Buzz pun sudah siapkan Vyrus sebagai game open source.

But LanoX, good point :)

Itu pun I punya concern, dan sebab itu lah I nak join competition ni. Sebenarnya, I siapkan Ballistic Wars dan The Last Canopy dalam lebih kurang 4 minggu each, jadi rasa hairan lah kenapa MDeC punya grant takde hasil sebelum ni. Dan I rasa Hasnol pun fikir sama, sebab tu dia tiap kali remind us "Finish the game! Finish the game!"

So I kumpulkan my group members, sama members dengan Ballistic Wars dan The Last Canopy, dan kita semua janji yang kalau kita menang grant ni, kita akan siapkan game ni sepenuhnya, dan buktikan kepada yang lain yang initiatif MDeC is a good step for the Malaysian game industry.

Insya Allah, dalam masa 8 bulan, game ni boleh dibeli di kedai website yang berhampiran :)

Hazmer

Easy Only! Games

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm.. so far in my opinion, selling points to catch judge's attention are:

1. Beautiful presentation slides combine with clear gameplay explaination. Presenter must show their commitment and convince judges that they have an ability to complete their game on time.

2. Game development tool is FLASH.

3. Show off your team skill and previous experience (if available) and your games that are already in the market.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aku punya komen plak. :D

First, aku tak pertikaikan pemilihan Weetopia. Kalau aku judge pun aku pilih dia.

Pasal team Hazmer, aku confident diorang leh deliver the project. Dari reputation je dah boleh tau. Plus dia tu lecturer MMU and dah masuk paper pasal kejayaan Flash game dia. So takde masalah dari segi nak outsource. Aku confident game tu fun. Cuma aku agak terkejut bila definasi casual game yg diketengahkan oleh your team is from different angle. Daytona, House of The Dead, etc... macam mana boleh dikatakan casual game? Sebab spoon fed? Hmm.... Actually benda nie subjective, so aku still boleh accept pemilihan judge pasal nie. Tapi kalau laa your team propose Balastic War II, or similar genre, even aku tengok tajuk PowerPoint je, kalau aku judge aku dah boleh buat keputusan utk pilih korang.

P/S: Actually aku pelik apasal Ballastic War dapat 3rd place while The Last Canopy 1st place... Macam terbalik je...

Kepada team Solitaire, minta maaf kalau korang baca and terasa. Actually, aku kurang jelas pasal gameplay korang. Yg aku tau, korang modified the Solitaire rules. Tapi modified yg macam mana? Camne nak main dia? Apa yg beza? Selain dari tak tunjuk demo, korang tunjuk plak demo mini game. Benda nie yg buat kelakar... Mini game? Anyway, I like you graphic, I like the theme, I like you "close" and "minimize" button.

Kesimpulan:

1. Eye candy is nombor one, gameplay is nombor two. Aku rasa nie mindset yg kita kena ikut. Sebab kalau kita nak download Flash game misalnya, mesti kita tengok cover dulu kan? Tak sama macam serious game di mana kita tengok review from website dulu. Tapi dari sudut replay value, eye candy cuma utk umpan orang download, tapi gameplay yg menentukan samada user akan uninstall dalam masa 10 minit or not.

2. Aku rasa judging kali nie prefer team from company. Mungkin sebab kalau dah ada company, team tu akan lebih serious berbanding freelancer.

3. Marketing strategy not marketing potential. Aku rasa judges mengambil berat pasal marketing strategy. Camne kita nak jual, camne profit, katne boleh jual, etc. Tapi bagi aku, MDEC sebagai badan yg cuba membantu entrepreneurs, patutnya tidak mengambil kira pasal marketing strategy sebaliknya fokus kepada content. Sebab MDEC boleh bagi support dari segi kursus pemasaran, strategy business partner, etc. Diorang adalah badan yg besar yg sudah tentu ada banyak connection ngan pihak luar. Freelancer2 kampung cam kami cuma tau nak buat game... cuma tau main game... mana kami tau strategy yg bijak utk pemasaran sebab background masing2 berbeza.

4. Presentation. Actually memang dah digariskan dalam borang di mana antara kriteria pemilihan adalah berdasarkan presentation. So tak boleh dipertikaikan. Cuma aku terkilan kenapa mesti menitik beratkan presentation. Memang betul presentation penting, but once our game idea and gameplay berjaya disampaikan dengan sempurna, presentation yg berkilat-kilat tu patutnya dah boleh diketepikan. Sebab yg nak dijual is the actual product bukannnya nak jual PowerPoint sekali.

Edited by Coisox

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan game ni sebenarnya tak violent. I tau ada tembak2, tapi semua characters dalam game ni takkan mati.

I like this point. Bagus idea tak boleh mati tu... Tak perasan plak masa Pitching day tu. Maybe sebab masa cuma ada 10 minit so korang tak sempat nak inform pasal nie.

Harap2 saya tak terbingung perasaan sesiapa. Kalau ada, maafkan saya.

You are my inspiration. There's no way I'll terbingung bout you ... :)

p.s. I tak biasa type BM dalam forum, jadi maaf kalau post ni rasa pelik sikit :P

Dahsyat!! Biasanya kalau kat forum Lowyat, aku akan tulis "Pst...sorry for my bad english"

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry le kalau nampak 'terlebih sudah' sebelum ni. hari ni dah cool sikit.

takpelah...tahun depan kita cuba lagi.

ni game bubbletter. http://lingovista.googlepages.com/Bubbletter.zip seperti kata judge..just another word anagram.

saya akan siapkan jugak game ni dan dijual bersama game2 saya yang lain2 tapi sayang kita takkan dapat 50K punya grafik, visual dan sound effect yang saya idam-idamkan.

walaubagaimana pun tapi saya masih percaya, mesti ada 'game demo' untuk pitching macam ni. sama macam animation dan comic.

gameplay akan lebih mudah difahami tanpa banyak cerita dan jika tidak ia juga kelihatan seperti menggalakkan outsource....

Congaratulation to all winners.

edit

Edited by fnd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wah!! Apasal letak kat google? Nape tak letak je kat website kau or lanox? Anyway, aku akan add game kau tu kat blog aku. Download link akan tetap ke Google. Tapi aku lagi suka kalau korang host kat website sendiri supaya aku leh point kepada website korang. Atleast, kalau2 ada org tengok Bubbletter, dia akan nampak game korang yg lain.

ni game bubbletter. http://lingovista.googlepages.com/Bubbletter.zip seperti kata judge..just another word anagram.

Aku dah download but: run-time error '76': Path not found: 'point/number-0.bmp'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aku dah download but: run-time error '76': Path not found: 'point/number-0.bmp'

Ko download semula... dah tukar fail baru. Fail lama tadi memang ada error. Kesilapan teknikal tu.. hehehe :D

Ringan jer fail dia.... cuma perlukan kurang 2 MB harddisk space... Windows 98 pun bleh jalan game nie. Takperlukan decent graphic card.. hehehe :D

walaubagaimana pun tapi saya masih percaya, mesti ada 'game demo' untuk pitching macam ni. sama macam animation dan comic.

gameplay akan lebih mudah difahami tanpa banyak cerita dan jika tidak ia juga kelihatan seperti menggalakkan outsource....

Nie memang aku setuju..... perlu ada "actual gameplay prototaip" + presentation.

Edited by LanoX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Windows 98 pun bleh jalan game nie. Takperlukan decent graphic card.. hehehe

Hampeh! :P Kalau semua org asyik pandang ke belakang, asyik nak consider laptop 5 tahun lepas boleh main game, tak guna laa kita study new technique... Shader model, particles, physics... Tak guna laa grafik card dicipta. What a waste of technology.

Bukankah grafik kad diciptakan utk meningkatkan kualiti experience permainan game? Takkan laa hanya hardcore games yg layak guna teknologi nie. Kalau camtu, 100 tahun lagi, takkan kita expect Flash game akan sama kualiti ngan sekarang?

Lagipun, games is for gamer. Gamer yg tak pakai 3D card panggil gamers ke? Gamer yg masih mengharapkan laptop 5 tahun lepas boleh main Diablo III panggil gamer ke... Gamer ialah seorang yg sanggup tak makan semata-mata nak kumpul duit upgrade komputer :D

Memang aku consider bukan semua org ada duit nak upgrade. Dan disebabkan nama pun dah casual game, spec yg aku harapkan takde laa berat sangat. Decent 3D card tu, even laptop yg pakai Intel GMA X3100 pun dah jauh better dari apa yg aku harapkan. So patutnya takde masalah. Kalau betul pun masih ada org simpan laptop 5 tahun lepas, boleh pakai lagi ke laptop tu? Aku rasa hanya 10% je laptop kat dunia nie yg dah berusia 5 tahun tapi masih tidak rosak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pasal team Hazmer, aku confident diorang leh deliver the project.

Uwa~ terima kasih :)

Dari reputation je dah boleh tau. Plus dia tu lecturer MMU and dah masuk paper pasal kejayaan Flash game dia. So takde masalah dari segi nak outsource. Aku confident game tu fun. Cuma aku agak terkejut bila definasi casual game yg diketengahkan oleh your team is from different angle. Daytona, House of The Dead, etc... macam mana boleh dikatakan casual game? Sebab spoon fed? Hmm.... Actually benda nie subjective, so aku still boleh accept pemilihan judge pasal nie. Tapi kalau laa your team propose Balastic War II, or similar genre, even aku tengok tajuk PowerPoint je, kalau aku judge aku dah boleh buat keputusan utk pilih korang.

Sebenarnya I lecturer The One Academy dan APIIT :)

Anyway, definisi casual games for me has always been:

  1. Simple rules
  2. Single-minded gameplay (always one objective at a time)
  3. Easy to pick up and play
  4. Not much time commitment

Kalau ikut list kat atas, bukan arcade cabinet games dikira sebagai casual games? Sebab I rasa casual games tidak didefinasikan atas grafik yang digunakan atau betapa hardcorenya premis game tu. Macam House of the Dead. Masukkan duit, guna pistol, bunuh zombie. Lepas 10 - 30 minit, habis cerita. Daytona: Masukkan duit, guna steering wheel, sampai finish line. Lepas 10 minit, habis cerita.

I bet kalau some of the good easy-to-learn casual games kat Kongregate atau Big Fish Games jadi arcade games, banyak orang akan main jugak.

That's why kalau you tengok Times Square Arcade sekarang, ada pompuan main game game macam ni. Kat Jepun lagi banyak. I pergi Tokyo dua tahun dulu, pegi ke arcade center, half of the audience are girls. Sebab games semua senang nak main. The only arcade games yang takde girls main are Fighting games dan Shoot'em ups.

For me, that shouts "casual games" all over. Hanya access aje yang limit the audience (sebab arcade gelap, bising, etc.)

P/S: Actually aku pelik apasal Ballastic War dapat 3rd place while The Last Canopy 1st place... Macam terbalik je...

Haha, that depends on the player I guess. Setengah orang cakap Ballistic Wars is too slow and kena fikir banyak, whereas The Last Canopy lagi senang nak main. Of coz, it also depends on the competitors on both competitions.

4. Presentation. Actually memang dah digariskan dalam borang di mana antara kriteria pemilihan adalah berdasarkan presentation. So tak boleh dipertikaikan. Cuma aku terkilan kenapa mesti menitik beratkan presentation. Memang betul presentation penting, but once our game idea and gameplay berjaya disampaikan dengan sempurna, presentation yg berkilat-kilat tu patutnya dah boleh diketepikan. Sebab yg nak dijual is the actual product bukannnya nak jual PowerPoint sekali.

Well definitely dua dua presentation dan produk pun important. Sebab through the presentation, judges akan tau betapa passionatenya you are about the game. And trust me, your presentation skills were excellent! The presentation is very clear and concise. I enjoyed your presentation.

Oh yeh, I pun tak agree with the 3D card issue by the judges. But then, the judges ada banyak experience with international publishers, so diaorang lebih tau pasal isu-isu macam ni. I rasa semua advice by the judges ada hikmahnya, jadi kita kena serap dan analisis lebih lanjut lagi. Kalau dah analisis dan advice diaorang tak betul, jangan ikut aje lah. Betul tak? :)

Hazmer

Easy Only! Games

Edited by ahbonk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hampeh! :P Kalau semua org asyik pandang ke belakang, asyik nak consider laptop 5 tahun lepas boleh main game, tak guna laa kita study new technique... Shader model, particles, physics... Tak guna laa grafik card dicipta. What a waste of technology.

Bukankah grafik kad diciptakan utk meningkatkan kualiti experience permainan game? Takkan laa hanya hardcore games yg layak guna teknologi nie. Kalau camtu, 100 tahun lagi, takkan kita expect Flash game akan sama kualiti ngan sekarang?

Lagipun, games is for gamer. Gamer yg tak pakai 3D card panggil gamers ke? Gamer yg masih mengharapkan laptop 5 tahun lepas boleh main Diablo III panggil gamer ke... Gamer ialah seorang yg sanggup tak makan semata-mata nak kumpul duit upgrade komputer :D

Memang aku consider bukan semua org ada duit nak upgrade. Dan disebabkan nama pun dah casual game, spec yg aku harapkan takde laa berat sangat. Decent 3D card tu, even laptop yg pakai Intel GMA X3100 pun dah jauh better dari apa yg aku harapkan. So patutnya takde masalah. Kalau betul pun masih ada org simpan laptop 5 tahun lepas, boleh pakai lagi ke laptop tu? Aku rasa hanya 10% je laptop kat dunia nie yg dah berusia 5 tahun tapi masih tidak rosak.

Wakakaka... rilex2 Coisox. Ko dah jawab dah masa pitch arituh... sebagai peserta terpaksa ler ikut rentak judges.. kekekeke :D

Sebenarnya I lecturer The One Academy dan APIIT :)

Owh.. ada short course tak untuk game design..... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Actually masa Pitching tu, aku tak menjawab camnie bila di tanya samada sesuai utk laptop buruk... Sebab member aku pesan, kalau judges bagi komen, cakap ok je :D Sebab actually, takde pihak yg betul or salah. itu path masing2. Kalau ikut cara aku, memang betul skop market aku utk PC lama jadi kecik. Tapi kalau ikut pandangan judge tu, skop aku utk market PC yg ada high-end spec akan jadi kecik gak.

Katakan kau ada graphik kad yg baru beli setahun, takkan kau masih mencari game yg takde graphic power. Mesti nak cari game yg betul2 utilized duit yg kita dah invest kan?

Takpe, tutup story. Pandangan masing2...

BTW, aku dah main dah game korang. Dah habis first level. hmm... memang easy to learn. Tak perlukan manual pun:

Level 1.1 - aku agak2 camne nak main

Level 1.2 - aku dah mula paham

Level 1.3 - aku dah sedar kegunaan paku

Level 1.4 - baru aku tau turutan tu penting. kalau tak, opponent akan gerak ke depan

Level 1.5 - 100% complete understand about the game

So aku tak setuju yg ada judges kata game nie susah nak paham. Dah honestly speaking (bukan sebab kau member aku), aku rasa game nie memang setaraf ngan game kategori text yg aku pernah main from PopCap or GameHouse. Aku dah main beberapa tapi yg aku ingat nama cuma Text Twist. So aku rasa korang nye lagi best dari Text Twist.

Dan honestly speaking lagi (bukannya nak merendahkan diri), aku rasa game kau lagi senang nak market compare to game aku. Walaupun korang punya is just another text game, but whats wrong with that? Gameplay ada innovation. cuma bunyi laa buruk skit. Tapi bunyi takde kena mengena ngan programming dan bila2 masa boleh tukar. Dan bila aku dah start level 3, aku dah tak perasan pun pasal bunyi sebab aku fokus kat gameplay je. pehtu lepas dah dekat habis garisan penamat, aku ingat dah betul2 habis rupanya baru level 1!

Satu lagi komen aku, utk interface 2 bar yg color hijau and pink, aku suggest korang tukar jadi lebih matured. Tukar laa gambar kura2 and Tapak sulaiman tu jadi something more general like Star (tapi jgn tambah mata plak), Circle, Trophy, etc. Sebab aku tak setuju game nie sesuai utk kindergarten. Macam game commersial, diorang buat interface style Web 2.0 but still tak terlalu kebudak-budakan.

Err... aku rasa ok laa plak pasal interface guna kura2 tu. Mana kurang nya ek... apa kata, kau animate kan skit kura2 and tapak sulaiman tu. Atleast, buat dia grow and shrink. So nampak laa lebih banyak animation.

Great! Congrat! Cuma terget audience, aku rasa yg betul is between teenage to 35. Macam aku yg lemah BI nie, aku rasa level 1 pun dah mencabar :D

Edited by Coisox

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...