Jump to content
razirazo

Soalan Cepumas Untuk Otak Yang Gila

Recommended Posts

penah gak dego "kamus dewan bandaraya" tu

ader kat lab MBI ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

wah.. akak aku nangis 8 liter mase tgk citer tu.. die dah tgk mase taun lepas...

bukak akak ko je nangis,aku pon nangis gak mase tgk cite tu..tiap2 episod nangis...huhuhu

apasal sush sgt teka teki tuh.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku mula2 nak gak jawab soklan tu.... tapi cuba korang tgk tajuk thread hehehe

' soalan cepumas untuk otak yg gila'. tu yg aku tgk jer thread ni..huhuhu :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hai puteranian semua,kemarin aku dah terima satu soalan yang bengong tapi soalan tu tak bengong pun. :wacko:

dah berapa hari aku pikir tapi masih tak dapat jawapannya lagi...korang nak tau tak apa soalannya?

1) I.T.U berbunyi ='itu'. kita selalu menggunalan perkataan ini dalam dalam perbualan seharian.jika kita menyabut 'itu arnab';

kita tahu kita sedang melihat arnab.soalannya,apakah maksud perkataan 'itu' itu? <_<

2)kalau lori sampah disebut 'lori sampah' kerana ia ialah lori yang membawa sampah;'mesin jahit' kerana ia mesin yang menjahit, ..soalannya mengapakah pintu disebut 'pintu'?

3)dalam hukum kata tanya,ada kata tanya yang berbunyi 'siapa';soalanya,siapakah 'siapa' itu? :P

4)mengapakah perkataan "kenapa" disebut 'kenapa' ;dan bukan sudu,cakera,dan sebagainya?

mengapa ek?siapa yang merasa dirinya pakar bahasa,boleh tak terangkan kepada aku.....hohoho.....

buduh betul soalan di atas ni,tapi buduh jugak kalo tak dapat jawab sebab soalannya basic jer :lol: ,tanya maksud 'itu',siapa,mengapa sebutannya.....darjah 1 pun dah belajar rasanya....hahaha...tapi aku pon tak dapat lagi jawapannya....kui3... :D:rolleyes:

Itu la keunikan manusia yg unik, menunjukkan kegungan Tuhan yg maha bijaksana menciptakan manusia berbangsa-bangsa, bersuku-suku...

aku rasa sebutan ataupun bahasa yg ada sekarang memerlukan proses evolusi yg panjang. mungkin pada awal2 dlu, ia hanya bunyi-bunyian yg digunakan utk menunjukkan suatu maksud atau benda yg akhirnya bunyi-bunyian itu berevolusi menjadi bahasa.

Ingat, Dlu nabi Adam a.s dgn Hawa dgn 1 bahasa shj. tapi kalau kita lihat sekarang di dunia ni ada bermacam-macam bahasa yg kadang-kadang kalu kita dengar bunyinya, sebutannya kita pn geleng kepala...ada bermacam-macam bunyi yg ganjil. contohnya, cuba korang dengar org timor timur berbual, atau org russia bercakap mesti korang jadi mcm cicak tertelan kapur...

tentang persoalan sekarang ni, kenapa kenapa disebut kenapa. cuba kita tgk contoh lain, mengapa kalau kita makan, disebut makan bukan minum atau bukan mandi dsb. pada pendapat aku memang dari dulu lagi telah ditentukan sebegitu...

sekian , tq

Share this post


Link to post
Share on other sites

ia mungkin disebabkan perkatan kenapa disebut kenapa dan itulah yang menimbulkan persoalan mengapakah kenapa tidak diapa-apakan oleh kenapa yang ditanya 'napa kenapa tak ada apa-apa?'oleh itu,apa,yang diapa-apakan oleh kenapa perlu diapa-apakan oleh apa-apa....

Share this post


Link to post
Share on other sites

ia mungkin disebabkan perkatan kenapa disebut kenapa dan itulah yang menimbulkan persoalan mengapakah kenapa tidak diapa-apakan oleh kenapa yang ditanya 'napa kenapa tak ada apa-apa?'oleh itu,apa,yang diapa-apakan oleh kenapa perlu diapa-apakan oleh apa-apa....

Ah,ape tu?ape ape?knape ape?aku dah knape?aaaaaaaa..... :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

tapikan..

kenapa tak disebut dengan kenapi ?

contoh ayat :

kenapi dia pergi ke sana ?

macam mana yek perkataan awal-awal dahulu dicipta ?

macam mana diorang mengambbarkan perkataan tu dengan imej atau perkara yang hendak disampaikan..

adakah melalui perbuatan, melalui tingkah-laku, objek, peristiwa, masa, ruang dan sebagainya ..

macam mana bayi dapat menafsirkan perkataan demi perkataan sehingaa dia memahami apa

perkara yang hendak disampaikan oleh ibunya..

cuba kalau kita kata kat baby kita yang telefon itu adalah kucing ..

dan kucing itu adalah telefon ..

mesti dia akan setkan perkataan itu dalam otak dia..

kalau jumpa telefon dia akan cakap ..

itu adalah kucing ..

kalau tiada orang betulkan baby tu maka sampai dewasa la dia akan mengatakan telefon itu kucing..

oleh itu memang dah asal sejak zaman azali dah disebut kenapa itu sebagai bahasa yang menunjukkan ..

sebab apa .. dan bla bla...

harap anda memahaminya ... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nape 1 + 1 = 2?

kenape 2?

kenape tak 4 ke 3 ke 1 ke?

tapi kenape mesti 2 jugak japannyer? :wacko:

ntah, cikgu aku ada cakap, lecture dia terangkan kenapa jawapan 1+1=2, pastu diterangkan berjela2 sampai satu page notepad...

jawapan last dia = 2

aku rase hensem tu adalah aku, iaitu alat yg digunakan dalam mengepam tayar keretapi..

ko datang dari planet mana? :lol:

depend pada orang yang create bahasa tu

kalau orang tu membahasakan

keyboard = mangkuk

taip = kuali

saya = karipap

so ikut la "saya menaip menggunakan keyboard" jadi = "karipap menguali menggunakan mangkuk"

*boleh gila kalo aku pikir soalan topik starter ni :ph34r:

Edited by neko

Share this post


Link to post
Share on other sites

close ajalah topik nie...nokuro nade? kadak kau arau2 bah...

liwa-liwa ongkukut...hahaha.. :lol: mungkin pemula thread blh buat kajian tentang bahasa. kajian sejarah evolusi bahasa n tulisan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

oku akau lana detriou sepalit

huh! ni bahasa apa pla ni?

dlu aku prnh terbaca tulisan dlm satu majalah humor tempatan...asal usul perkataan "air" dlm bahasa omputeh.

..pendek ceritanya...pada zaman dahulu kala, ada sorang mamat mengambil air di sebuah perigi dengan sebuah tin yg dah bocor. selepas mengambil air, mamt tu memikul tin air lalu pulang ke rumah. semasa dalam perjalanan balik, tanpa disedari olehnya air yg dibawa di dalam tin yg bocor tadi menitis sampai habis. di pertengahan jalan mamat td berselisih dgn sorang mamat org puteh. omputeh tadi merasa heran dan ingin tahu apakabenda yg dipikul oleh mamat td lalu dia bertanya..."apa yg awak bawa di dalam tin tu?". mamat tu pun menjawab "ia adalah air". omputeh td berkata lagi "blh tak saya lihat?". "boleh" kata mamat td dan menunjukkan tin air kpd omputeh tersebut.

omputeh td bila dia tgk dlm tin td kosong dan tak berisi, beliau membuat kesimpulan bahawa"air" itu adalah udara sebab tidak melihat air yg sudah habis menitik drpd tin tadi....

kesimpulannya, bahasa itu ada pelbagai dan sebutan yg bermacam2 yg kadang2 pada sesetengah kaum/org hanya bunyi2an yg tak membawa maksud apa2... :rolleyes:

...selamat berpuasa...

Edited by gaman80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silap ari bulan bole jadi gila isim ni...

Silap = cengkodok

Ari = mendulong

Bulan = munkok

Bole = im

Jadi = skondo

Gila = isudu

Isim = popo

Ni = apun

Cengkodok mendulong munkok im skondo isudu popo apun.

Soalannya kenapa perkataan di atas tak bunyi macam ni dulu aaa????? Kenapa ... kenapa.....???

Mari kita buat bahasa sendiri supaya kita tak pening2 nak pikir kenapa bahasa tu macama tu... dan tak payah nak tanya orang lagi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

apekate ko delete aje thread ni sbb kurang faedah dan takde halatuju topik nih. :ph34r:

eleh....takpela..mana tau silap aribulan dapat jugak jawapan yang bernas... -_-

Edited by razi_90@IBM thinkcentre

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...