Jump to content
Shanai

Design Laman Utama Putera.com

Design Laman Utama  

124 members have voted

  1. 1. Wajarkah design laman utama Putera.com diubah?

    • Wajar dirombak dan diperindahkan lagi
      76
    • Perlu dikekal tetapi diperbaiki
      38
    • Tak perlu, yang ada sudah OK
      10


Recommended Posts

Berikan pandangan anda tentang reka bentuk (design) Laman Utama Putera.com yang ada sekarang.

Adakah anda suka atau tidak? Mengapa?

Adakah anda ada design laman web lain yang anda rasa perlu dicontohi? Mengapa anda suka yang itu?

Berikan kritikan, komen dan pandangan anda untuk memperbaiki lagi persembahan dan penampilan Laman Utama Putera.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wah .. leh kasi cadangan ..

1) Warna background patut ditukar ...

2) Dekat homepage .. muka surat depan .. ditambah dengan berita2 terkini yang dilengkapi gambar2 terbaru ... dan mungkin boleh ditambah dengan hasil karya warga Putera yang sudi menyumbang grafik2/lukisan2 karya diorang .. :)

P/s: tapi kalau leh, problem2 bug diperhalusi terlebih dahulu? Contoh -1 new messages .. huhuhu

Edited by Mr Ijan

Share this post


Link to post
Share on other sites

sais body laman utama tu dilebarkan seperti sais body tanya@putera.

lepas tu pengumuman dan latest news jadikan 2 line,

cuba tukar warna tema yang tak crowded, simple dan menarik

contoh :

copyofanimepapernetqp3.png

sumber link gambar tu

tq

Edited by neko

Share this post


Link to post
Share on other sites

berita kat depan tu mcm dah out of date la.

itu satu...dan satu lagi, rasanya petikan pendek artikel tak perlu dipaparkan di page depan, cukup link sahaja...dan untuk berita terbaru barulah diletakkan sedutan menarik dari artikel...

-----------

link posting terbaru...ok, xde masalah...cumanya kalau boleh disetkan macam di putera.com/tanya jugak...klik untuk ke posting terbaru yang belum dibaca...xperlu nak selak page selalu...

.....

saya berpandangan theme putera.com (page depan, bukannya forum) perlukan suntikan baru, khususnya warna..agak kelam, x best..ruangan forum ni ok...

xde contoh....nanti kalau jumpak saya edit balik...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok bagi pendapat saya , putera.com ini perlu ditouch dgn more color yg lebih segar ... like warna biru ni rasa macam menyuramkan skit .. lagi satu, ruang depan di forum Putera.com tu yg membabitkan pengumuman kena di shortkan skit .. kalau tak dapat nak dipendekan pun, apa kata pilih pengumuman yg penting penting sahaja..

ruang yg lebihnya boleh letak , like Mr Ijan write, kena tambah ruangan berkaitan hasil tangan warga Putera.com .. kira mcm publisiti skit tentang hasil yg dihasilkan itu.. itu pandangan saye mengenai design laman utama Putera.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perlu dikekal tetapi diperbaiki adalah pilihan aku.

Kenapa perlu kekal [tetapi diperbaiki]?

• Bagi ruangan tanya@putera aku rasa tak perlu kepada perubahan,

ia dah cukup mudah untuk kita [user & guest] layari dan mencari bahagian2 rujukan yang diperlukan.

Tentang color biru ni, aku rasa juga dah amat sesuai dengan konsep logo putera.com sendiri,

so no need to change it!

•[Tetapi diperbaiki] aku lebih mengkhususkan kepada Main Page, pendapat aku lebih kurang macam

panglimakhalid cakap, perlukan suntikan yg lebih ada umphh!

•Antara cadangan aku untuk main page:

- Buat intro flash [with skip function!] yang simple tetapi menggambarkan apa itu putera.com [<10 saat je!] kemudian

baru masuk main page.

- Main page tu mungkin boleh setkan kepada theme ala2 vista ke [tapi kekalkan warna biru korporat putera.com ni]...

- Ni salah satu sample yg aku boleh tunjukkan:

AX0078BL.jpg

-Ni contoh flash intro, tapi bukan macam yang aku cakap kat atas tu, tapi yg ni intro untuk sample imej yang tunjuk kat atas;

Sample Intro Heading Flash

Setakat ni je yg aku dpt fikir on the spot... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

saya rasa design forum putera sekarang ni, terus terang saya kata, nampak macam design static html - maksud saya yang muka depan tu..bukan nak kutuk ke apa, tapi sebab diberi peluang untuk lontarkan pendapat macam ni, saya cakap terus dari apa yang saya rasa..tak kisah la kalau ada yang rasa nyampah ngan pos saya ni sampai nak panggil saya cekadak ke apa..

DESIGN MUKA DEPAN

muka depan tu, perlu sentuhan design baru yang lebih segar dan menarik tanpa melambatkan masa loading forum. kalau boleh buat la style web 2.0 sikit biar nampak moden dan ikut peredaran zaman..warna hijau sebagai latar belakang forum sekarang ni tu tak berapa sesuai sebab tak nampak harmoni..kena fikir betul-betul design camna sesuai dengan forum ni..desgin minimalistic ke..

SIDEBAR

pasal penggunaan sidebar tu, saya tengok ruang dalam sidebar tu tidak dimanfaatkan sepenuhnya dan ada benda yang saya rasa tak berapa sesuai diletak dalam tu macam "online users" dan "top posters"..senarai online users dan top poster tu dah ada kat bahagian bawah sekali dalam page forum..tak perlu letak kat sidebar lagi..memadai satu je..mungkin boleh dimasukkan benda lain yang lebih penting macam link-link berguna contoh link ke website microsoft updates, link untuk download SP2 XP/directx/.net framework atau apa-apa link lain yang memudahkan..boleh jugak letak mini poll kat situ baru nampak macam ada interaksi sikit..komen saya pasal sidebar ni adalah berdasarkan perbandingan yang saya buat dengan website forum Microsoft Software Forum Network: http://www.msfn.org harap boleh pegi tengok dan adaptasi kan idea dari sidebar forum tu ke sidebar untuk forum kita ni..lagi satu, panel login tu boleh dikekalkan dan di bawah panel tu rasanya boleh letak menu utama yang menyenaraikan link ke bahagian subforum utama forum (windows, perkakasan, multimedia dsb)..jangan lupa letak link ke page peraturan forum (amaran, apa boleh buat dan apa dilarang, dsb) dan panduan ringkas mengguna forum (cara upload gamba, cara tutup topik dsb) untuk ahli baru daftar baca..

kalau ada 2 sidebar pun ok jugak..satu(kiri) guna untuk menu navigasi/menu/links penting/panel login dsb dan satu lagi (kanan) guna untuk letak info ringkas tertentu macam logo pagerank ke, jumlah ahli berdaftar, jam@clock analog@kalender, chatbox ke (mungkin tak praktikal yang ni) atau letak iklan/logo apa-apa..

TOPIK HANGAT/TERKINI

kekadang, saya konfius dengan dua ni..

topik terkini = topik terbaru orang buka ataupun topik yang mempunyai reply terbaru?

topik hangat= topik yang orang banyak reply atau banyak orang baca?

cadangan saya untuk ni, buat frame/table untuk letak kandungan topik hangat/terkini - frame/table tu kena ikut kesesuaian design muka depan forum takut nanti nampak tak serasi..idea frame ni dari forum lowyat: http://www.lowyat.net/v2/

MENU BAHAGIAN MUKA DEPAN..

Laman Utama | English | Tanya | Artikel

hm..menu ni patutnya tak boleh buat linked text, nampak sempoi sangat..sebaliknya buat button..atau tab..dan menu tak berguna boleh buang dari situ macam chat, game, ringtone..ada orang nak klik ke?

BERITA/INFO TERBARU

saya rasa kekadang berita/artikel yang dipaparkan kat muka depan tu tak berapa menarik dibaca dan persis laporan berita sektor korporat IT..betul..setengah orang tak berapa suka baca artikel macam ni sebab mungkin tahap artikel tu orang korporat je boleh faham..cuba tulis artikel it yang sesuai dan lebih ringan untuk bacaan semua peringkat umur ahli forum..contoh pasal gadget je, perisian ke, hardware terbaru ke..cara penulisan tu harap boleh guna gaya bahasa yang simple dan santai macam orang biasa tulis kat blog teknologi/it..boleh rujuk blog-blog it/teknologi..jangan lupa letak ruangan untuk pos komen pada setiap artikel tu..

sekian..

Share this post


Link to post
Share on other sites

bagi akula...

ada baik ada buruk..

klu sumbat mcm2,nnt jadik berat..

lagi2 klu pengguna yg guna dial up..

kesian dorg..

lagi2 yg ada animasi dan flash...

klu ringan xpe..klu berat?

kna fikirkn sume ahli.. xsume pki streamyx@broadband..

ada yg guna dial up..

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku tak penah ke mainpage tuh cuma teruih taip forum.putera.com/tanya jeks. tapi cam idea kat ataih nih aku setuju sangat ler, kena bubuh flash content sket biar nampak interactive. and then ader sumer menu yang user friendly untuk ke sesuatu destinasi, cam tanya, tutorial and so on

Share this post


Link to post
Share on other sites

main page tu.. klo guna java pon ok gak..

klo scroll tu.. biar la isi kandungan je yg di scroll...

logo ngn bahagian tepi tu kasik statik

Share this post


Link to post
Share on other sites

laman utama putera.com ni jarang ahli atau bukan ahli masuk sebab takdak benda menarik yang boleh di explore,sebab tu mereka terus ke dalam tanya/putera.com.jadi bagi menarik ahli dan bukan ahli putera.com ni sentiasa lawat homepage tu,perubahan perlu dibuat dalam masa terdekat ni.forum tanya/putera.com tak perlu apa2 perubahan sebab dah memang cantik dan comfortable.

cadangan:

laman utama;warna tu nampak masam sangat.kurang menyerlahkan keceriaan forum ni yang masih muda dan bertenaga.patut ubah kepada warna2 yang muda & happening untuk tarik orang tengok.wujudkan jugak sidebar bermanfaat seperti yang dicadangkan amer.letak link2 berguna sebagai rujukan user dan bukan user.yang ni untuk tarik orang guna kepelbagaian fungsi yang ada kat homepage macam yang ada kat homepage putera.net tapi link yang berkaitan it saja.

satu lagi,putera.com jugak boleh menonjolkan identiti malaysia kat forum ni dengan mempamerkan bendera malaysia di bahagian atas,bawah atau tepi kat homepage.mungkin menarik atau tak kalau dipamerkan ikut pandangan orang lain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terima kasih, teruskan memberi idea.

Sementara itu, biar saya beri pendapat saya mengenai cadangan2 yg telah dikemukakan. Yg mana saya tak respon tu tidak bermaksud saya tidak suka, tapi ingin lihat pandangan lain dulu.

Dekat homepage .. muka surat depan .. ditambah dengan berita2 terkini yang dilengkapi gambar2 terbaru ... dan mungkin boleh ditambah dengan hasil karya warga Putera yang sudi menyumbang grafik2/lukisan2 karya diorang .. :)

P/s: tapi kalau leh, problem2 bug diperhalusi terlebih dahulu? Contoh -1 new messages .. huhuhu

Berita-berita terkini & gambar terbaru agak terhad kerana kekurangan sumber. Jika nak letak karya grafik ahli, bolehkah ahli2 menyumbang secara constant dan berkualiti? Bugs akan diselesaikan dari masa ke masa.

sais body laman utama tu dilebarkan seperti sais body tanya@putera.

cuba tukar warna tema yang tak crowded, simple dan menarik

size akan dipertimbangkan untuk dibesarkan. skim warna perlu cari yg sesuai dengan logo.

berita kat depan tu mcm dah out of date la.

sori, buat masa ni, tak cukup kaki dan tangan untuk update kerap.

rasanya petikan pendek artikel tak perlu dipaparkan di page depan, cukup link sahaja...dan untuk berita terbaru barulah diletakkan sedutan menarik dari artikel...

link posting terbaru...ok, xde masalah...cumanya kalau boleh disetkan macam di putera.com/tanya jugak...klik untuk ke posting terbaru yang belum dibaca...xperlu nak selak page selalu...

saya berpandangan theme putera.com (page depan, bukannya forum) perlukan suntikan baru, khususnya warna..agak kelam, x best..ruangan forum ni ok...

petikan artikel akan dipertimbangkan untuk jadi pendek. link akan diusahakan supaya point kepada post terbaru. warna agak kelam mungkin kerana size body kecil yg menyebabkan warna background overrule.

ok bagi pendapat saya , putera.com ini perlu ditouch dgn more color yg lebih segar ... like warna biru ni rasa macam menyuramkan skit .. lagi satu, ruang depan di forum Putera.com tu yg membabitkan pengumuman kena di shortkan skit .. kalau tak dapat nak dipendekan pun, apa kata pilih pengumuman yg penting penting sahaja..

kena tambah ruangan berkaitan hasil tangan warga Putera.com .. kira mcm publisiti skit tentang hasil yg dihasilkan itu..

Biru juga warna segar, mungkin boleh suggest tone yg lebih baik. Pengumuman mmg pendek: 1 atau 2 shj. Publisiti utk karya ahli tidak ada masalah besar.

takde ker coding utk promote site nie?

akan diusahakan.

Bagi ruangan tanya@putera aku rasa tak perlu kepada perubahan,

Buat intro flash [with skip function!] yang simple tetapi menggambarkan apa itu putera.com [<10 saat je!] kemudian

baru masuk main page.

Main page tu mungkin boleh setkan kepada theme ala2 vista ke [tapi kekalkan warna biru korporat putera.com ni]...

tanya@putera kita biar dulu, sebab kita nak fokus Laman Utama.

Intro flash agak kurang sesuai untuk sebuah portal.

Untuk theme design, kita mmg perlukan sumbangan org2 mcm annamir.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...bukan nak kutuk ke apa, ...

Tak perlu timbulkan isu kutuk2, kita buat brainstorming secara rasional.

DESIGN MUKA DEPAN

kalau boleh buat la style web 2.0 sikit biar nampak moden dan ikut peredaran zaman

SIDEBAR

pasal penggunaan sidebar tu, saya tengok ruang dalam sidebar tu tidak dimanfaatkan sepenuhnya ...

TOPIK HANGAT/TERKINI

buat frame/table untuk letak kandungan topik hangat/terkini - frame/table tu kena ikut kesesuaian design muka depan forum takut nanti nampak tak serasi..idea frame ni dari forum lowyat: http://www.lowyat.net/v2/

MENU BAHAGIAN MUKA DEPAN..

Laman Utama | English | Tanya | Artikel

hm..menu ni patutnya tak boleh buat linked text, nampak sempoi sangat..sebaliknya buat button..atau tab..dan menu tak berguna boleh buang dari situ macam chat, game, ringtone..ada orang nak klik ke?

BERITA/INFO TERBARU

saya rasa kekadang berita/artikel yang dipaparkan kat muka depan tu tak berapa menarik dibaca dan persis laporan berita sektor korporat IT..betul..setengah orang tak berapa suka baca artikel macam ni sebab mungkin tahap artikel tu orang korporat je boleh faham..cuba tulis artikel it yang sesuai dan lebih ringan untuk bacaan semua peringkat umur ahli forum..contoh pasal gadget je, perisian ke, hardware terbaru ke..cara penulisan tu harap boleh guna gaya bahasa yang simple dan santai macam orang biasa tulis kat blog teknologi/it..boleh rujuk blog-blog it/teknologi..jangan lupa letak ruangan untuk pos komen pada setiap artikel tu..

sekian..

"style web 2.0" adalah satu konsep yg wajar diberi perhatian.

side bar yg ada skrg mmg kurang kemas & byk boleh diperbaiki, tapi kita kekurangan content. Link ke luar dari website ini wajar diminimumkan terutama di muka hadapan.

topik terkini = topik yang mempunyai reply terbaru

topik hangat= topik yang orang banyak reply

topik hangat/terkini mmg dalam table tapi sekarang invisibe

Top menu adalah teks kerana simplicity, tapi akan dipertimbang utk dipendekkan.

Ruangan berita mmg 100% berita korporat sebab tak ada feed lain. Kalau ada ahli yg rajin tulis, tak ada masalah.

klu sumbat mcm2,nnt jadik berat..

lagi2 klu pengguna yg guna dial up..

Tak semua re-design akan merugikan pengguna dial-up

laman utama putera.com ni jarang ahli atau bukan ahli masuk sebab takdak benda menarik yang boleh di explore,sebab tu mereka terus ke dalam tanya/

Saya akan pastikan pada masa akan datang, kalau sesiapa yg tak masuk atau menjenguk ke laman utama, mereka akan terasa kerugian :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

yerla laman utama boleh bilang ngn jari jer aku klik.Bookmark aku - Tanya@putera

...laman utama takder tarikan.kena ade perkara yg menarik kat situ yg takder kat Tanya.Selagi takder benda menarik kat situ,Tanya@putera payah nk dilepaskan walau sekejap...huuu...

Edited by kembara

Share this post


Link to post
Share on other sites

yerla laman utama boleh bilang ngn jari jer aku klik.Bookmark aku - Tanya@putera

...laman utama takder tarikan.kena ade perkara yg menarik kat situ yg takder kat Tanya.Selagi takder benda menarik kat situ,Tanya@putera payah nk dilepaskan walau sekejap...huuu...

setuju......

Share this post


Link to post
Share on other sites

lupa plak pasal design....

ni pendapat jer...

1.header - selain drpd logo putera,masukkan grafik skit...nmpk kosong sgt.

2.menu - bleh buat stail butang.simpel takper.(atau nk try apple style?)

3.web page ni,lagi simpel lagi profesional org kate.jd interface tu terhad sebenarnya utk di ubah.lainla kalau kite buat web utk game.cuma tryla tambah divider nipis (line bukan corak ker aper)kat mane2 perlu utk asingkan antara contents.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masuk tahun ni dah lebih kurang 7 tahun . aku rasa memang perlu buat perubahan yang besar pada main page... check kat bawah kronologi / timeline wajah putera.com 1999 - 2006

http://web.archive.org/web/*/http://forum.putera.com

Pada pendapat aku layout putera perlu diubah dari "center block style" kepada full page style cth macam http://www.cnet.com. Ini akan memerikan ruang kepada content yang lebih luas.

Atau menggunakan mana-mana CMS yang baru yang bersesuaian supaya content dapat diupdate/diurus dengan lebih mudah dan lebih berkesan

Grafik perlu but tak perlu berlebihan....

Edited by tasek16

Share this post


Link to post
Share on other sites

idea tgh mai.....

cadangan tambahan:

1.buat link ke laman2 tech tempatan atau luar.mcm ader berita tech terbaru atau menarik.

utk link tu letak gambar la skit...update la dr mase ke semase.

2.ntah.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muka depan putera 2002 saya rasa agak baik berbanding sekarang:

http://web.archive.org/web/20020523043345/http://putera.com/

Sebab ape menarik?? Sebab content.. Ada tips, review.. dan setiap bahagian2 tu diasingkan dengan agak kemas.. Orang akan tertarik pada content2 macam tue..

Pada muka depan putera sekarang ni saya hampir tak perasan ada senarai rencana (ni pon dah kali ke berapa view) sebab sama jer dengan latest news.. Dan senarai tue terlampau panjang.. Malas nak scroll.. Muka depan lebih baik banyak informasi tetapi padat dan tidak berserabut..

Bab template ramai dah bagi komen jadi saya tak komen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku cadangkan tema wat kaler milky orange

baru segar skitt

cth: pergh.com

p/s:laman depan putera.com dulu2 mcm site mesra.net ow cari.com.my lerr

heheh

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku pon nak bagi pendapat sket... sejak aku kenal putera dari 2002.... mmg perlu satu refreshment utk main page utama putera.com...

1. warna

-pd aku, bukan stakat nak tukar tone baru jer utk main page, perlu jugak tone baru utk logo, supaya nampak balance and vibrant...

2. layout

- aku setuju sgt web style 2.0 utk webpage utama putera. tp dgn web style 2.0, aku raser xyah bubuh flash pon dah kire ok. sebab pada aku first impression supaye 'x menyusahkan pengguna dialup ngan flash' ade kat putera. aku x nak jd cam www.emoe.gov.my. serious, dahle flash dier x blend ngan background webpage tuh, kene ngan flash yg lame camtu. baik xyah bubuh flash.

3. sidebar.

-pd aku xyah wujud top poster tu pon xpe. maybe top poster tu akan menggalakkan certain new users utk 'menyepam' lebih dari 'memberi maklumat' semata2 nak mengejar top poster. aku x tau si hackezkk tu nak mengejar top poster ke aper dulu. (jgn mare hackezkk!!!). mungkin leh buat sudut 'tips hari ni'. xyah update hari2. buat cam software yg ader skang. dier cycle je tip yg ader. :P buat sket style vista ader calendar ngan jam kat sebelah kiri @ kanan..... pautan/link buat style tabbed button...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terima kasih di atas pelbagai idea yg diberi. Keprihatinan anda akan membantu saya membawa Putera.com lebih maju kehadapan.

Teruskan memberi idea!

pencarian idea belum berakhir, suarakan pendapat anda untuk mewujudkan Putera.com yg lebih baik!

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...