Jump to content
zsuperxtreme

Kelab Bina Game

Recommended Posts

helo, lamer gak aku x jenguk kat sini... any aku skrg pun tgh dlm permulaan tuk prjk tbaru aku slps prjk haji dan umrah tuh siap...

kali nih aku tgh cuba tuk buat shooting game.. kire cam CS lar.. baru nak design stage 1. kalo dah siap design insya Allah aku akan bagi scrshoot kat sini.

stroyline

lokasi : bandar x

masa : tahun 2008

secara ringkasnya cite ini mengisahkan sebuah kampeni multinational kat malaysia yang melupuskan agen kimia berbahaya bernama bahan y secara haram disuatu lokasi yang berhampiran dengan tadahan air untuk bandar x. di sebabkan perkara ini, bhn y tersebut telah perlahan2 meresapi sistem pembekalan air bagi bandar x dan telah meracuni sebahagian besar penduduknya

bagaimanapun penduduk bandar ini tidak mati tetapi bahan y ini telah memusnahkan sel2 otak yang mengawal kewarasan seseorang menyebabkan mereka menjadi makhluk yang paling ganas.

anda sebagai salah seorang daripada pasukan elit UTK telah ditugaskan untuk memasuki bandar x untuk menyiasat keadaan sebenar. sebelum pasukan anda, pihak atasan telah pun menghantar beberapa unit kecil pasukan elit dari pada PASKAL, GGK dan UTK sendiri tetapi tiada seorangpun yang dapat kembali untuk melaporkan keadaan sebenar.

stage 1

title: landing

lokasi : deretan2 kedai kecil di suatu tempat di pinggir bandar x

helo yang membawa pasukan anda telah diserang oleh objek yg x dikenali dan telah terhempas. bgmanapun selaku ahli pasukan elit anda telah berjaya menyelamatkan diri. bgmanapun anda telah terpisah dengan ahli2 lain dan kehilangan hampir kesemuanya peralatan dan senjata yang anda bawa.

con.....

tuh lar lebey kurang game ni punya story, skrg stage 1 tgh aku cuba tuk siapkan..

nanti lar aku bagi screenshoot kt sini..

btw, aku tengok games korang tgh berkembang maju... arap2 game tuh dpt dikormesilkan..... malaysia buleh..

adiex

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huu ramai gak game designer kat sini. ok la tu. Maaf yer sebab game design berhenti seketika. Tapi lepas nie projek nie akan berjalan dengan lancar.. for Adiex dan Hoyoyo, good luck untuk projek korang.

wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amster, aku rase pun mcm tuh gak lar... kalo ade sesapa yang ade idea tuk storyline game nih leh kongsi x... aku tgh kering idea nih....

btw, mybe esok aku akan kasik scrnshoot game aku tuh.. stage 1 dah hampir 90 % siap didesign..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teruskan mencari idea baru untuk menghasilkan game yang menarik dan akan memberi motivasi dan menimbulkan minat kepada yang lain-lain untuk sama-sama menerokai pengalaman merekabentuk game yang hebat dan terbaik....

Share this post


Link to post
Share on other sites

heloo, kengkawan....

sori lar sebab belum lagik dapat uplodkan scrnshot spt yang sy kata ari tuh.. stak sket kat design n coding game stage satu tuh.. insya Allah dlm masa terdekat nih saya cuba uploadkan.. tuk nak jelaskan lagik kt sini saya sertakan beberapa lagik info mengenai games nih..

benda2 yang ada dlm stage 1

lokasi : berada diluar deretan kedai2 spt hotel, supermarket, dll

masa : malam

lain2 : ada box & container, tiang2 elektrik, papantanda2 kedai

burning barrel ( tong drum terbakar ), explode drum jika terkena tembakan, tingkap yang akan pecah bila di tembak.. dan beberapa AI npc.

gambaran antaramuka : lebih kurang ngan zon mati iaitu ader Hud tuk senjata, HUD tuk health panel, tambahan sikit ader radar n compass ( masih dalam pengekodan skrip )..

model : baru siapkan 4 model senjata iaitu m4a1 carbine, m249 machinegun, pistol, shotgun dan pisau.. model2 nih masih lom perfect..

tambahan : fungsi tuk night vision telah dmasukkan..

tuh jer laaa yg sempat aku siapkan buat mase nih... dlm tempoh teerdekat beberapa scrnshoot akan aku upload kt sini..

Share this post


Link to post
Share on other sites

memula sekali aku nak mintak maap lar kt suma ahli kelab bina game.. cz aku dsbbkan aku dh lama x jenguk topik nih. sampaikan aku terlepas baca update yg sdr zsprme bagi tuh.. aku x tau yg aku termasuk dlm programmer game zon mati tuh.. sori lar... dh terlanjur aku design satu game baru.. so nampaknya x dapatlar aku join korang..

aku nak post scrnshoot game yg tngh buat. stage 1.. sori lar game nih aku buat sekadar suka2 jer.. ( buat sorang2 jar ), x pakai team cam game haji ari tuh..

game nih x der tajuk lagi bt aku cdgkan bagi nama 'the silent city'. dier nyer jalan cerita dah aku bagi kat atas..

ni dia 2 scrnshoot...

user posted image

user posted image

lokasi diluar deretan kedai2 pinggir bandar x

suasana dah nak malam

antara benda yang terdapat kt game nih.. spt senjata, kotak2, tong drum... kotak ubat mcm kat bwh...

user posted image

terdapat gak efek spt tong drum terbakar...

user posted image

dan fungsi teropong malam aka night version

user posted image

fungsi2 lain yan terdapat dlm permainan:

movement :

maju = W

undur = S

kanan = D

kiri = A

lompat = SPACE

tunduk = ctrl

use : E ( tuk bukak pntu, pickup senjata, medic kit )

lokasi senjata :

1 = pistol

2 =pisau

3= belum ada - tngh cuba buat model mp5

4 = raifel

5 = machinegun

N = night version

fungsi radar, HUD senjata, health panel dan ammo

langit yang bergerak

explode item.. perasan x drum yang berwarna merah cap api kt scrnshoot atas.. benda tuh bile ditembak akan meletup dan jika player berdiri dekat.. nyawa akn berkurang.. kalu terlalu dekat akan mati...

cermin akan pecah kalu ditembak..

lampu akan terpadam kalu ditembak

flickering lamp.. lampu berkelip2 mcm lampu jln yng dah nak rosak... aku tmbhkan fungsi nih tuk menambahkan menjadikan stage tu lebih horror...

lift masih x berapa menjadik dier nyer coding...

smoke effect-buat satu benda tuh mengeluarkan asap...

senjata yang telah bleh berfungsi ( setiap senjata mempunyai bunyi berbeza mengikut jenis dan HUD yang berbeza )

m4a1 carbine

glock pistole

pisau

machinegun

senapang patah-shotgun

fungsi yang tengah cuba di masukkan kedalam game

kompass.

intelligent lift- bila tekan button lift tuh akan turun / naik bergantung kepada kedudukan tingkat( bangunan ) player

AI enemy... aku dah buat satu skrip. bile kite dekat atau kuar bunyi tapak kaki atau tembak musuh, dia akan balas balik sama ada musuh yang guna senjata api atau parang.. sapa kalah akan mati.. bila musuh mati body dier perlahan2 hilang...

tapi AI tuh masih bodo lar.. he he...

flying object- cadang nak buat jet atau objek lain melintas kat atas kepala....

snipergun- code dier beza skit dari senjata biasa

ok lar... itu jer lar erba sedikit game ni.. sori ayat tunggang tebalik.. aku tngh malas nak menaip nih...

kalo blh korang bagik lar respon.. cadangan ker.. komen ker.. apa2 lah yang patut tuk perbaiki game nih.. apa2 yang kurang mcm i/face x menarik ker... keduduk HUD x betul ker... effect x menarik ker... ape2 lar.. yang penting ianye blh nak improvekan lagi game nih..

sori lar sebab x dpt bagi demo.. cz game masih dlm peringkat permulaan..

p/s : sori admin cz anto bebanyak gambar..

adiex

Share this post


Link to post
Share on other sites

kt bwh plak scrnshoot untuk pertukaran level.. dan model2 senajata kt stage 1_a

ni..

he he... ader lagik.. x ler anto sekali... admin x bagi smile.gif

gambor tuk tukar level dan model2 senjata..

user posted image

konsep pertukaran level senang jer.. bila bukak pintu dan masuk kedalamnya

stage 1_b akan di load... pintu pertama akan ditutup dan x blh lagik dibuka dan pintu kedua dah bleh dibuka....

Share this post


Link to post
Share on other sites

wa ka ka..... kantoi la pulak... he he.....

hoyoyo88: engine a5 mmg yg dah built in.. but engine asal msh x perfect... kalo betul2 nak buat game kene modify or buat engine sendirik.. kat A5 yangt dah built in termasuk movement, AI npc, weapon coding, menu.. but, kalo nak pakai mende nih bulat2 memang x kan menghasilkan sebuah game yang baik....

tuk game kat atas aku dah banyak modify diernyer engine.. bleh dikatakan 70-80 peratus, termasuk memasukkan coding yang x ada dlm engine asal a5. ini termasuk :

movement : tuko speed, key,

menu : tukor 100%, menu coding lama memang x cun dan akan paparkan cuma satu splash screen + ingame menu, x ada main menu, x ada credit, x bleh masukkan .avi files.... aku tuko semua coding dier supaya dpt memaparkan 3 splash screen + 1 .avi files.. + 1 main_menu + 1 ingame menu + credits

AI npc : pakai coding baru, coz coding npc kt engine asal x berapa AI.

weapon code : code asal x blh memaparkan panel tuk senjata.. mempunyai bunyik yang sama tuk suma senjata, x ada function reload... code ni aku tlh modify 60-70% dan bercadang tuk menambahkan lagik beberapa code baru spt code tuk animation tuk reload cam kt CS,

code2 lain cam effect api, asap x ade dlm engine asal.. code ini aku amik dari gstudio website.. tapi ikut pengalaman aku hampir 90% coding yang aku amik x dpt digunakan, ade error.. so, tepaksa lar buat modify atau lebih senang buat jer code sendirik..

so, walaupun game ni aku buat gune game development tools yang siap dah built in.. tapi aku rasa kepada sesapa yang betul2 dah cuba, software nih hanya bleh memenuhi antara 30-40% keperluan asas tuk menghasilkan satu game dari segi engine dan coding2 lain.. yang lain2 suma kena buat sendirik....

memang engine A6 tuh lebih baik.. dah try trial version.. memang dari segi design dah di improve kan tapi dari segi engine masih lagi pada peringkat asas.. lagik pun a5 yg aku gune skrg tuh original ooooo.... smile.gif

ahli kelab yg lain dialu2kan tuk buat komen... cz nk naikkan balik motivasi tuk sambung game nih... mcm dah malas nak sambung... he he.. huh.gif

thanks pada sdr hoyoyo80..

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku blajar sdikit C dari C-script a5 ni la...yg aku tak suka cuma SATU jer ttg a5/a6...kena guna primitif untuk level:P lecehnyer:P sbb tu aku godek visualbasic dgn directx 7,sukati aku la nak guna apa bila ada enjin sndiri:P

kalau nak buat game komersial rasanya smua sfware utk buat kena ada license(maybe)...3d maybe guna MAX or Maya so taklehla [lanun] yer tak..Compiler pun sama jugak kot...sbb tu better buat projek freeware...dah konfiden bleh la carik modal:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

betui tuh.. betui tuh.. coz kalo nak komesil kan kena suma 100% ori, tak dak ciplak or amik ape2 pun dari existing project / game.. kalo bleh pun kena lar carik yg freeware nyer...

tntg a5/a6, aku rase better gune nih daripade gune vb or dx, cz cuber bygkan dlm vb / dx nak wat satu block pun dah kire memayahkan.. bt kalu dlm a5 memang kire senang tuk nak design level... kira jimatkan tenaga dan masa... tang script tuh, aku rase a5 banyak kelebihan... cume kena betul2 explore dan betul2 tau style coding dlm tuh.... banyak perkara yang lebih senang dibuat dlm engine a5 berbanding ngan lain2 tuh....

satu jer keburukan software 3d games nih.. bukan senang ak carik references, even kt tenet... buku palk dah merata aku carik kt area kl nih.. satu pun x ada..

anyw, project zon mati tuh pasal senyap jer... kering idea ker ke tengah dv stage baru...

good luck lar pade korng, terutamanye master zxsupreme.. jangan putui asa.. malaysia boleh ( 3x)

p/s: level1_stageb akan menyusul kendian...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waa korang memang dasat la!!

Respek korang!!!!!

Anyway korang ader x program membina game (support diarex 3D 6)

dan tutorial nya sekali?

Ader x

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoyoyo,

Aku lama dah study hoyoyo sambil kerja, kira kerja nie nak cari duit untuk belajar la. aku tengok kau dan adiex terer buat game, memang korang nie kerja buat game ker?

Adiex,

Aku dah try tengok A6, berapa banyak punya susah daaa. tapi aku cuba sekali jerla la, mungkin kena banyak practice kot.

Game Update

***********

1. New Texture

2. Lampu

Game memang amik masa nak siap, so harap ahli dalam kelab nie takkan putus asa bila forum nie slow skit. walaupun slow ia tetap bergerak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aku mmg takleh pegang pc lagi until bulan 4,so sabar jer la...

aku cadang kalau ngko bleh code dlm C++ tinggal jer engine VB tu,guna Ogre3d engine,free jer...smua effect aku rasa engine ni dah ada(bump,toon,water shader etc) utk menambah ke-best-an fps tu,ada gak free engine macam Irrlicht...org tak byk guna sbb lari dari C++ jer...tp lebih cepat nak bangunkan berbanding ngko code dari 0 guna directx..

PS: aku akan terus jadi 3d modeller projek ni...tp sabarla...sibuk...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok aku kembali lagi dengan projek kita yang havoc nie... pada member-member baru yang ingin participate dialu - alukan. Bagi geng lama, jom kembali sambung game yang dijanjikan... biggrin.gif.... seperti yang aku kata, hanging banging but work still in progress. Sila lihat wajah baru zon kematian. Projek kita takkan mati, tapi kadangkala dia tido kejap. Programmer dan graphic designer yang junior, baru lepas amik kelas programming, baru belajar , atau tak tahu langsung tapi ada belajar math pun dialu-alukan untuk menjayakan projek nie.

Stage 1: Makmal

user posted image

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...