Jump to content
Amer

Projek Cd Boot Bartpe(+xpe)

Recommended Posts

apa pendapat anda kalau kita buat cd bartpe khusus untuk forum ni? macam custom build la..letak apa2 plugin(program) yang mana rasa perlu@boleh bagitau plugin nak guna, lepas tu...letak "branding" putera sikit nak bagi dia nampak custum build - mungkin boleh mintak sesaper terer grafik tu tolong buat wallpaper dan sbg..bila semua dah siap, kita pack files bartpe tu, bagi orang download dan build bartpe tu guna cd windows xp masing2..

aku boleh volunteer..dan kalau ada yang berminat nak menolong, boleh join aku buat projek ni...nanti kita bahagi2 tugas..dah lama terfikir pasal idea ni..tapi sebab sibuk dengan keje lain, aku tangguhkan dulu..tapi hujung minggu ni aku tak ada apa2 nak buat, boleh la aku start projek ni slow2.. =)

kalau korang tengok kat atas topik ni, ada satu topik (pinned) pasal bartpe tapi aku rasa ramai orang baca gitu2 je topik tu..tak ramai nak cuba buat..cuma 5-6 orang je...mungkin benda tu agak rumit sikit atau mungkin ada yang nak buat tapi tak sempat..sibuk ngan kerja dsb..tak pe la aku faham..bartpe ni memang berguna terutamanya dalam kes macm pc kita tetiba tak boleh start/boot ke, nak recover data kat hd ke, nak buat low level format ke, nak wipe out hd ke, nak backup hard disk/partitions, nak buat/resize partitions..kes spyware & virus, untuk tujuan maintainence pc dan sebagainya termasuklah untuk reset/unlock password admin..

apa-apa pun..kita dengar dulu respon ahli forum..ok ke tak ok.. =)

---------------------------------

Link download:

PEBuilder-XPE.7z

[mediafire.com]

password: _putera.com

**Cuma basic bartpe-xpe. Takda plugin programs..belum add lagi :P

nota:

1. ekstrak ke partition ntfs (tak mau fat32)

2. build atas windows xp/2003

3. guna cd xp sp2/2003 sbg source

3. kat 'Media output' tu set ke Create ISO image (jangan set ke Burn to CD/DVD)

Kalau ada error atau problem apa2 tu post kat sini ^_^

Edited by aMer

Share this post


Link to post
Share on other sites

ku tlg wat wallpaper

heheheh

arituh aku ade wat bart pe

pastu aku tambah software

tp x jd lak..script slh

siot tol..ko ley ajor aku?

satu ;g..mcm ne nak update antivirus??

cthnyer avira

Edited by Hackezkk

Share this post


Link to post
Share on other sites

huhuhu..upload iso siap2? tak boleh kot..kang tak pasal2 kena saman ngan mikerosof..silap2 kena tutup forum ni..upload files plugin dah le.. =)

tapi kena tengok gak jenis plugins tu..tak boleh ada [waran-tangkap], biskut tawar, dan apa2 yg illegal..kalau plugins tu freeware/sumber terbuka, kita akan letak sekali binary files dia..

kalau plugins tu program shareware/commericalware atau apa2 program yang nak kena masukkan serial atau license key, yang tu kita cuma letak .inf plugin tu je..binary files dia kita tak letak..nanti kalau nak guna plugin ni, cuma anda perlu letakkan files yang diperlukan dalam folder plugin tu..kena install program tu dulu pastu dapat la files dia..salin files tu..

nanti aku pos senarai plugins aku cadang nak letak..

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku akan memberi sokongan kat korang...

tapikan masalahnya....aku tak tau buat bartpe tu..nak baca forum tu panjang sangat. Buatlah tutorial ringkasan drpd perbincangan korang. ungkin aku boleh bantu dimasa depan.

tak yahlah upload kat rapidshare..

apsal korang ni..mcm takut-takut jer...buat bende ni salah ker..!!??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aku pun same, minat nk join tp tk tau ape2 pasal bartpe ni.. x smpt lg nk ngadap tutorial kt forum ni.

tp kalo dpt blajar smbil tlg2 ok gak. so am i in? hehehe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mula2 aku nak ucap tahniah pada aMer kerana mengusulkan cadangan bernas ni... memang aku tunggu2, cadang aritu nak pm ko aje nak mintak bartpe ko yg dah siap :P hehehe! Alang2 ko kat buleh buat yg special utk putera.com, maka lagilah aku berminat utk mendonlodnya!

buat siap-siap ISO + password, upload kat rapidshare.. lepas tu PM link untuk download.

bukan buat terang-terang

Dan aku jugak suka dgn cadangan sedara PoRoToA_GS ni, bukan apa, kalau buat plugin aje, aku punya projek bartpe dulu pun masih dok terbengkalai sampai la ni... kalau dah siap yg ISO ni, kira senang le sikit... :D

Tentang nak sumbangan utk bartpe putera ni, aku ada koleksi wallpaper & bootscreen putera.com, buleh rujuk [& ambil] kat SiNi. Atau andai kata ada nak tambah wording khusus, aku buleh jugak buat yg lain atau touch-up aje yg sedia ada tu... harap2 ada 'hasil' keje aku utk dimuatkan dlm bartpe ni... :P

Edited by annamir

Share this post


Link to post
Share on other sites

aMer

satu cadangan yg bagus,..

saya sokong & akan menyumbang apa yg boleh...

Share this post


Link to post
Share on other sites

terima kasih semua atas sokongan korang semua..mitak maaf la sebenarnya aku kurang setuju dengan idea buat iso siap2 tu sebab pertama..projek ini akan dijalankan secara terbuka dan umum jadi ia perlu ikut cara yang betul dan sah..kita tak mahu cari pasal dengan mikerosof..cuba bayangkan kalau forum ni kena saman dan tutup..nanti kita semua dipersalahkan..tak pasal2 diorang carik aku pulak..lagipun, bila buat macam tu, projek ni nampak macam projek warezz sedangkan apa2 berkaitan warezz tidak dibenarkan di sini..

kenapa projek ni dijalankan secara terbuka?..sebab walaupun projek ni dibuat khusus untuk komuniti forum putera, tak semestinya orang lain tak boleh download jugak..kan..matlamat sampingan di sebalik projek ini selain untuk buat PE cd untuk forum ini ialah untuk menarik lebih ramai orang masuk daftar dan berforum ni forum ini - macm mana diorang nak tau pasal keweujudan forum ni..? - peranan "branding" tu la penting kat sini..sebab itu aku beria-ia nak letak "branding" putera.. =) kalau tak, aku letak nama aku je nanti..ahaks..jadi sebab itu penting bagi kita untuk buat projek ni secara sah supaya tidak melanggar apa2 peraturan/akta hak cipta..kalau tak nanti bagi nama buruk je kat forum ni..aku tak mau la macam tu..

semua plugins akan di package kan..bila korang download, cuma pilih plugin korang nak masukkan dlm PE cd tu dan build guna cd windows masing2..bila plugins tu keluar versi baru, kita akan update plugin tu aje..tak perlu nak update semua..jadi korang boleh download plugin baru tu..secara ringkasnya projek ni adalah BartPE+XPE+ReatogoPE+UBCD4Win..kita gabungkan kesemua versi PE tu jadi satu..semua plugins@programs freeware/sumber terbuka akan disertakan semua files yang diperlukan untuk plugin tu..untuk plugins@programs yang shareware/trialware/commercialware aka nak kena bayar, hanya fail .inf plugin tu saje akan di bagi..maksudnya kat sini korang kena download program tu, istall dan salin fail-fail dia ke folder plugin kalau nak guna plugin tu..dan masukkan serial number atau license key dia kalau perlu..

readme/dokumentasi/help files akan ditulis dan dimasukkan sekali dengan plugins tu..PoRoToA_GS mungkin berminat nak volunteer tulis benda ni.. =) nanti aku edit dan check balik yang mana patut ditambah..

projek ni akan terus aktif dan dikemas kini dari masa ke masa sehingga la aku malas nak buat PE cd lagi dah.. :P masa tu mungkin aku akan serahkan tugas ni kat orang lain pulak..

Edited by aMer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ko kata yg tanda * ni dr koleksi ko, so yg xde bintang tu camana?

Codec punya plugin cam K-Lite penting tak kalau nak guna PE cd ni?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@PoRoToA_GS

tak faham bahagian mana?

projek ni macam BartPE yang korang download tu..dalam package BartPE tu ada apa?..PEBuilder ngan plugins kan..ada plugin lengkap dan ada plugin tak lengkap..orang download, enable memane plugins diorang nak..pastu build guna cd XP diorang sendiri..

Projek ni pun lebih kurang macam tu la..ada PEBuilder dan plugins lengkap dan tak lengkap..Bezanya kita buat custom build..plugins kita letak dlm package tu buat ikut permintaan ahli forum..dan BartPE ni akan guna XPE dan FBWF..ramdisk tak akan diguna..bila dah siap plugins tu..kita pack kan dia..upload..diorang ni akan download..ekstrak..bukak PEBuilder..pilih plugins nak letak dlm cd..pastu build lah guna cd XP..

@annamir

yang * tu aku tersilap tulis kot..* tu sebenarnya untuk yang drivers tu je..plugins aplikasi tu pulak ada yang aku tulis sendiri dan ada yang bukan..

Edited by aMer

Share this post


Link to post
Share on other sites

banayk sangat la part nie.. cuba la duduk dalam satu forum jerk.. aku kengkadang pening gak jadinya.. ye lah.. ngan nak buat try and error, pastu cari fail.. baca lagi manual kat sini.. tapi banyak sangat yg bukak buat pening pala laaa

ape kate ko buat satu jerk.. pastu dah siap satu.. kalau nak bukak kedua.. closed yg satu asal tuh.. bukak lagi satu forum.. sambung.. baru la best.. ni ade dua tiga.. pening seh!!

lain la kalau yg bebetul faham.. huhuhu.. aku ni dah le juniur... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

camne nak masukkan wallpaper tuh.. kena run dulu bart ni atau masukkan dalam plugin atau camne??

yer lah.. kalau dah kena masukkkan dalam plugin.. kena la buat dulu kan baru bleh guna.. huhu..

kalau tak kena buat iso balik semula.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...