Jump to content
zsuperxtreme

Download Wysiwyg Model Game Design

Recommended Posts

Sesapa yang nak buat model untuk game kelab boleh lah gunakan tools ini. Kalau model korang nampak ok dalam Sistem nie, maksudnya model korang boleh dipakai dalam game dan boleh lah post kat aku model korang tu.. Tools nie dibuat atas permintaan our modeller Vibrunnica, sbb bila dia model pastu masuk game semua jadi upside down, so tools nie byk membantu

DOWNLOAD : Kajian_Animasi.zip [3.64mb]

Kajian_Animasi.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sbb model default tu takde animation dive dengan duck.... kalau korang buat model tu nanti korang tambah animation dive dengan duck, so dia akan animate.... ini bukan bug... cuma default model tu takde that part of animation.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Owh... kena export kepada mdl...

Cara 1.

- Lukis model pada 3dsmax

- Export 3ds

- Import 3ds ke dalam 3d Game Studio (MED)

- Buat bone dan animation

- Save (MDL)

Cara 2

- Lukis model pada 3dsmax

- Buat Bone Animation

- Export as *.x

- Import .X ke dalam 3dgs (MED)

- Save (MDL)

Cara 3.

- Lukis model pada 3dsmax

- Cari exporter plug in untuk (*.mdl)

*EDIT : exporter pllug in untuk 3dsmax4 ada, tapi yang 8, aku tak jumpa lagi.

Edited by zsuperxtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dark Crow... aku ada cara lagi satu

Alat yang kena ada

1. 3dsmax8

2. Panda Directx Exporter (DOWNLOAD :PandaDirectXMaxExporter4.8.63.0.zip)

3. MakeMDL (DOWNLOAD : MakeMDL)

Cara.

1. Buat model

2. Export guna panda *.x export kepada *.x

3. Import *.x Guna MakeMDL, export kepada *.MDL

Edited by zsuperxtreme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fuhhh... canggih betul alat testing nie. Kalo alat nie boleh letak bone dan animation secara automatik lagi power.. hehehe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

naper arr den selalu ketinggalan dalam 3d nie... yer la... faktor penghalang adalah kemampuan komputer den sendiri... orang selalu kata, kalau ada kemahuan di situ ada jalan, yer ker? kalo nak load 3dMax pun ambik maa 10 minit, ni kan nak render model tersebut,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waaa ok thanks Zsuper. Aku rasa aku buat cara terbaru ko tu, export .X. Nanti aku buat model testing dengan bone. Oh, ya camna dengan nama bagi setiap bone tu? Bole letak apa2 saja ke?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nama bagi setiap bone tu boleh letak apa saja, yang penting animation..... biasa animasi dalam mdl ni adalah seperti berikut

sampel cara nak namakan frame

FRAME1 = stand1

FRAME2 = stand2

FRAME3 = walk1

FRAME4 = walk2

FRAME5 = walk3

FRAME6 = run1

FRAME7 = run2

FRAME8 = run3

FRAME9 = attack1

FRAME10 = attack2

berdasarkan nak bagi nama kat frame, ko boleh refer kat button tu... contoh stand, walk, run....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waaa ni sudah bagus!! Game nak buat ek? Ko bole ke programme game tumbuk2 3rd person view. Buat game gaduh cam Fight Club. Siap kalau kena tumbuk muka tersembur darah!! Foooh!!! Layan!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh mcm straight fighter la ek... oooo.... apalagi.... kasi bikin... kalau ko bleh buat model tu semua... aku boleh code kan programming nye.... tapi dengan syarat (pas sistem kajian animasi)

Share this post


Link to post
Share on other sites

assalamualaikum...

zx nk tanya... frame 'STAND' tuh maksudnya 'IDLE' ker? (berdiri wat bodo ) :o

bagus zx tool nih... dapat tahu piawai model nk masok game ko...hehe :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

W'salam

Ha ah frame stand==idle....iaitu berdiri dan wat bodo...hehehe... cuma make sure ko labelkan frame tu "stand".. sbb aku ikut standard.

Tools nie mmg bagus, sbb aku pun pakai tools nie... hehehehe... sbb dia adalah WYSIWYG... (what you see is what you get) - dlm game..... Maksudnya kalau korang masukkan file tu ke dalam game takderlah berlaku masalah animasi, texture, atau bone sbb korang dah solve kan masalah tu guna sistem nie..

PS: Yang tengah rajin pakai sistem ni adalah our modeller Vibrunnica... kira sistem nie dah jadi part of tools untuk dia buat game dengan aku. Tanpa tools nie mahu jadi masalah besar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sebuah robot yang cun. Bagus betul ler vibrunica nie, memang macam2 makhluk dia boleh design... Robot 2 kaki nie cuma boleh jalan dan berlari je lah kan... nak merangkak dan berenang takde tangan plak.. hehehe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh! ya Zsuper aku akan ikut cara ni

Cara 2

- Lukis model pada 3dsmax

- Buat Bone Animation

- Export as *.x

- Import .X ke dalam 3dgs (MED)

- Save (MDL)

Tapi aku rasa aku buat sampai step export ke .X lepas tu aku pass ko file tu pastu ko buatkan langkah seterusnya bole? Sebab aku takde installler 3DGS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ko tapker arr.. Proc Pentium.. den proc celeron...

600mhz lak tu....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...