aya 0 Report post Posted November 29, 2006 laaa, saya bukan tanya pasal coding kat org mesrahosting tu, advanced script tu maksud dia bukan coding. Quote Share this post Link to post Share on other sites
penjual_sayur 0 Report post Posted November 29, 2006 ye ke. takpelah aya, cuma lenkali hati2 je kan. dah pernah dilayan camtu (saya pun nasihat kat diri sendiri ni..).. cam fivioent ckp, sbb upload file tu takkan menyebabkan hdd rosak pun... Quote Share this post Link to post Share on other sites
zsuperxtreme 0 Report post Posted November 29, 2006 Kalau aku jadi korang dah lama aku destroy company tu dengan 1 line code. Quote Share this post Link to post Share on other sites
aya 0 Report post Posted November 29, 2006 Kalau aku jadi korang dah lama aku destroy company tu dengan 1 line code.eee dasyat tuh! Sabo! sabo! jangan terlalu xtreme.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
alieN_005 0 Report post Posted November 29, 2006 Kalau aku jadi korang dah lama aku destroy company tu dengan 1 line code.hahaha... apa kata ko test sekali duLu zsuperxtreme... ntah2 syarikat tuh x sedo dia kena.... hahahahaha...hac.king is art... Quote Share this post Link to post Share on other sites
penjual_sayur 0 Report post Posted November 29, 2006 laaa, saya bukan tanya pasal coding kat org mesrahosting tu, advanced script tu maksud dia bukan coding. eh aya, sebenarnya aya terasa ngan saya ke sbb saya ckp ttg tu? sorry, saya mtk maaf. Saya tak bermaksud pun point kepada aya.Maksud saya, cam kalo tanya mesra bab technical, maybe diorang leh layan lg la sbb mmg under bidang kuasa diorang (tp still kes hubby saya dulu pun diorang cakap tak tahu nak setel padahal ia hanya sbb takde user je, takkan takleh bgtau solution nyer suh tambah user). Tp kalo bab cam error dlm scripting /coding ke, diorang tak brp nak layan. Saya assume program hubby saya ada error kat DB sbb takde user, so saya consider bab coding/scripting la tu, tp sbnrnya ada juga sedikit teknikal (di mana org mesra boleh aje kalo nak bgtau solution sbb error tu adalah krn tak add user - common problem/error.). Saya mintak maaf skali lg kalau aya terasa. Erk.. perkataan jakun tu sbnrnya bukan pun saya kata kat aya. Satu lagi kan, bila call/contact org mesra tu yg mmg tak mesra langsung, jgn bgtau yg kita jakun sgt. Nanti diorang suka lagi nak hentam sukati smbil perli2 kejakunan kita. Sbb itulah masa saya report masalah ahad lalu tu, org yg jawab SMS tu reply dgn cara kasar sbb dia ingat saya jakun.Saya kasi general advice sahaja ni, sbb diorang kalau tahu kita ni spt rabun ttg hosting, sebolehnya diorang nak salahkan kita balik (suh kita jadi takut aa kut..). Mcm kes saya tu dia kasi alasan dah test dgn GPRS la konon tp takde masalah spt yg saya bgtau. (Dia nak kelentong sbb maybe ingat saya ni jakun). Mcm kes aya pula, diorang plak sukati ckp sbb aya dah silap upload file smpi server diorang crash (mmg ngarut sgt aa alasan tu, cam fivioent taip tu, hdd tu mmg susah nak rosak sbb upload file je) :Lagi satu, sepatutnya susah sangat nak rosakkan HDD pasal upload file smile.gifUnless kalau server tuh terhempas (masa nak maintainance ke). Itu je maksud saya. Harap aya tak ambil hati ye...Maafkan saya. Quote Share this post Link to post Share on other sites
fivio 0 Report post Posted November 29, 2006 Hello,Ya betul apa yang dicakap oleh ayu Sebenarnya takleh nak comment sangat dalam hal ini. Conflict of interest karang .Terima Kasih, Quote Share this post Link to post Share on other sites
aya 0 Report post Posted December 2, 2006 eh aya, sebenarnya aya terasa ngan saya ke sbb saya ckp ttg tu? sorry, saya mtk maaf. Saya tak bermaksud pun point kepada aya.ish mana ada terasa ati. sikit pon takder.... saya ni open minded. so, if there are some advices come to me, ooo it much appreciated.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
corallinkz 0 Report post Posted December 3, 2006 wah...aku baca ayat kor aya, makin takut aku nak order/test drive hosting kat situ. sebab sebelum nie aku tengok site yg hosted under dier laju semacam je, x taw la plak ade krisis dalaman HDD n server dier tue. herm, tp sbgai syarikat hosting, spatutnya beri khidmat terbaik, elakkan ckp x taw, at least ckp awk bole wat rujukan kat etc2. lagi2 kalo guna nama domain mesra, mesti kena mesra. adeh..nie la kelemahan syarikat melayu. ego Quote Share this post Link to post Share on other sites
aya 0 Report post Posted December 4, 2006 wah...aku baca ayat kor aya, makin takut aku nak order/test drive hosting kat situ. sebab sebelum nie aku tengok site yg hosted under dier laju semacam je, x taw la plak ade krisis dalaman HDD n server dier tue. herm, tp sbgai syarikat hosting, spatutnya beri khidmat terbaik, elakkan ckp x taw, at least ckp awk bole wat rujukan kat etc2. lagi2 kalo guna nama domain mesra, mesti kena mesra. adeh..nie la kelemahan syarikat melayu. egotu lah. saya pon tak tau benornye service company ni camni. ayat sindiran yg saya terima masa chat dgn staff dia ari tu saya terima dengan seadanya, ye la kita ni novice kureng pengetahuan lagi dlm mengendalikan hosting. saya pikir mmg camni la kot sume company bg layanan. tapi lepas akak ayu bgtau kisah dia, saya dpt kesedaran skit yg mmg tak patut ada service camtu. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ejoe 0 Report post Posted January 23, 2007 (edited) korang bacala aper aku chat ngan service mesrahostingsesaper tahu email ceo/bos mesrahosting atau org atas sekali sebab aku nak forward** You are now speaking with Administrator, MesraHosting.net Support. **Administrator : Selamat datang ke Pusat Bantuan Pelanggan Mesra, Boleh saya bantu anda? ejoe : ok sy nak tau prosedur tukar name serverejoe : sy ader domain sjr.com.my daftar melalui mesraAdministrator : jadi apa yang boleh saya bantu ? Administrator : tukar name server kemana ? ejoe : skrang ni sjr guna linux server dr hosting lainejoe : so domain still nak guna yang sama lagiAdministrator : sekejap saya check Administrator : sjr.com.my guna linux hosting dari company lain ? Administrator : tak lah .. ejoe : yupAdministrator : sjr sekarang guna windows hosting dari mesra ejoe : yg tu saya tahuejoe : pihak pengurusan sjr nak tukar ke linux hosting dr server lainAdministrator : jadi apa yanbg u nak saya bantu sekarang ? ejoe : so sy ditugaskan tuk point domain ke server baruejoe : sy nak tahu prosedur camne nak tukarejoe : sebab hanya mesra ader ekses ke tecnical user dlm mynicAdministrator : well .. entah le .. nak saya tolong ke tak ni ye .. saya ada username password ni .. hehe ejoe : ok just pointkan ke name server cam dibawahejoe : ns1.ejoehosting.comejoe : ns2.ejoehosting.comAdministrator : hehe Administrator : tak semudah tu ejoe : en nak buat atau tidakejoe : nak sy forwardkan ke pihak atasan?Administrator : atasan tu ke pihak apa ye ? Administrator : polis ? mcmc ? atau [email protected] ? Administrator : hehe Administrator : mcm ni lah cerita nya .. u nak tukar dns senang senang tanpa pengesahan dari owner mana boleh .. so apa u perlu buat adalah .. contact lah [email protected] atau [email protected] sendiri yang contact kami ..itu lah baru proper way .. mana boleh .. hoiii .. ko tololong tukar DNS domain ni kejap .. orang ni sekarang hosting dengan aku la .. Administrator : u tak puas hati dengan penjelasan saya .. silakan buat aduan ke [email protected] .. kerana itu juga email saya Administrator : hehe ejoe : rasanya encik kena pakai spek laejoe : skrang email dia ialah [email protected]ejoe : sekejap lg sy akan paste pernyataan saudara dekat forum kayejoe : nanti sy bg linkAdministrator : tak kisah Administrator : normal le melayu punya konsep jatuh menjatuh kan Administrator : hehehe Administrator : alhamdulillah .. 9 tahun mesra naik ..tak pernah jatuh menjatuh kan sesiapa ejoe : kalo tak menjatuhkan tp memalukan melayuejoe : org tanya bebaik dia jawap cam cipanejoe : inilah company melayuAdministrator : ha ha ha .. kan nama lagi mesra Administrator : dan itu juga le company melayu .. perasa Administrator : kan ?> Administrator : hari ini kita menjatuh kan ..esok esok ada lah orang menjatuh kan pulak .. percaya aje dengan janji allah Administrator : ok ? Administrator : tapi satu la silap u i nak tegur sikit Administrator : u sebagai admin domain tu Administrator : tapi kenaoa u tak assign new tech ? Administrator : u logon aje as admin di mynic tu .. then assign diri u sendiri sebagai new technical contact Administrator : tak betul ke ? Administrator : tak elok mengtaa orang tak pakai spek .. saya ni pakai spek tau .. ha ha ha .. dan satu lagi kalau u nak tau .. akaun infi dia mmg email [email protected] .. tak mcm di mynic info ..tapi pelik .. u tau nak tukar email di mynic ,..tapi u tak tukar pulak atau assign new tech .. hmmm Administrator : err.. jangan lupa tau .. email pada saya mana url u submit kat forum ye .. seronok juga saya nak tengok ....balas ? tak .. saya tak suka .. konsep mesra dari dulu tak suka membalas apa saja pun perbuatan orang pada kami .. alhamdulillah .. kami berjaya Administrator : selamat berjumpa lagi ye .. assalamualaikum Edited January 25, 2007 by ejoe Quote Share this post Link to post Share on other sites
fivio 0 Report post Posted January 24, 2007 Sesungguhnya tiada apa yang kekal termasuklah hosting.Tapi sebenarnya, apa yang mesra cakap tuh ada betul. Onwer email (registrar) kena contact sendiri. Dari situ baru semua boleh jalan. Dari pandangan mata admin, kita kena bersikap sentiasa berjaga-jaga. So kena ikut proper la, biar ada email bertulis sebagai bukti yang owner request tukar DNS. So, dari situ memang betul la. Ejoe pun mesti la taknak kan kalau ada orang request tuh DNS atas 'nama' ejoe Tapi bila dah masuk bab melayu tikam melayu ni, penat lak baca chat log ni Pasal tak releven langsung. Customer always right, tak kisah le melayu ke cina ke india ke Salam, Quote Share this post Link to post Share on other sites
pcbase 1 Report post Posted January 24, 2007 DNS kan boleh tukar sendiri ?MYNIC tak ada domain kontrol panel ke ?abis kalau admin/hosting tu mati macamana ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
mohdfadly 24 Report post Posted January 24, 2007 MyNIC memang ada panel dia sendiri. Ni kes register domain sekali dengan hosting la ni. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ejoe 0 Report post Posted January 24, 2007 masalah ni berlaku bila org yg mula2 start wat web ni amik hosting+domain ngan mesrathen aku dpt job tuk redesign + guna hosting linuxso email admin dia still org lama bukannya aku..so aku tak tau ape2 pasal benda ni bla blatu yg aku tanya service mesra camne prosedur sebab aku dah laman tak guna mynic punya cpanelkalo dia jawab elok2 aku bleh terima ni cam s*** je jawabbtw problem aku dah solve dengan ikhtiar sendiri tanpa bantuan pihak mesra yg "kurang mesra" Quote Share this post Link to post Share on other sites
mohdfadly 24 Report post Posted January 24, 2007 joe, kalau ikut procedure nak tukar DNS memang kena verify dulu dengan owner asal. Tak boleh main tukar gitu-gitu je. Masalah ko ni perlu diselesaikan dulu antara ko dengan pemilik asal domain tu (orang yg register sebelum ni).Macam manapun aku masih tak percaya cara layanan pihak Mesra macam tu. As a hoster dia patut bagi cadangan dan solution. Takkan la disebabkan majoriti customernya ramai dari kalangan budak2 lepasan U / budak2 sekolah maka kita pun kena ikut cara dan gaya penulisan macam budak-budak kan? Tak tau la aku, mungkin itu yg dikatakan mesra kot? Quote Share this post Link to post Share on other sites
ejoe 0 Report post Posted January 24, 2007 ya ya aku faham pasal tu...yg owner asal pon tak tau sebab dia kata semua mesra yg uruskanbila aku check Technical Contact still lg mesra, yg lain2 cam Administrative/Registrant/Billing semua client aku aku ingatkan kalo Technical Contact under mesra dia jer yg bleh wat tu yg aku tanya service support diasblum tu aku dah dpt tukar email dlm Administrative/Registrant/Billing ke email akuthen aku tak perasan plak yg bila aku dah bleh masuk Administrative aku dah bleh tukar Technical Contactalih2 aku g tanya service support la kot2 dia bleh guide aku....tp.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
corallinkz 0 Report post Posted January 24, 2007 mesra yg x mesra lgsung... Quote Share this post Link to post Share on other sites
fivio 0 Report post Posted January 25, 2007 susah juga macam tuh. selain dari prosedure tuh. aku takde comment Quote Share this post Link to post Share on other sites
mohdfadly 24 Report post Posted January 25, 2007 Sepatutnyala diorang kena ada customer service manual macam company-company lain. Jawab ikut buku. Walaupun kadang-kadang boleh buatkan customer tu bosan, tapi sekurang-kurangnya ada la protokol sikit. Quote Share this post Link to post Share on other sites
fivio 0 Report post Posted January 25, 2007 Yang chatting tuh rasanya owner mesrahosting. So, untuk onwer, kitaorg tak ikut buku More to personal service la.Pasal kalau ikut buku jadi macam TMNET customer support la, kita cakap streamyx down, depa dok tanya modem on ke tak etc.Owner atau orang yang tinggi ni jawap ada cara sendiri la. Tapi chat yang kat atas tuh bukan contoh baik actually. Quote Share this post Link to post Share on other sites
sawi 16 Report post Posted January 25, 2007 actually... mesrahosting ni dalam suku tahun pertama 2006 lepas, dia orang ada internal problem.. berkaitan management..tapi taktau apa jadi...sama ada tukar management, atau tukar owner terus... masalah apa pun taktau... kewangan @ lain2...sebab masa tu my hosting+domain tamat tempoh... call mesrahosting (call direct to person yg pernah jumpa aku secara personally masa mula2 register, dlm thn 2003)... call utk mintak dia send invoice segera supaya blh sediakan cek company utk bayar, sbb takmau hosting/domain@website kena suspend... tp dia kata nanti dia send... dia kata jgn risau, dia org takkan suspend... sbb skarang tgh ada internal problem..dlm proses [email protected] tak pasti la... lepas hampir sebulan, baru dapat invoice..settle bayaran...so sejak dari tu...mmg aku perasan.. helpdesk@technical contact mcm over bz + stress... sama ada staff dah tak ramai..dan org yg sama handle mcm2 masalah... atau lain2...mmg bila jawapan mcm chat kat atas tu berlaku... memburukan imej hosting tu sendiri... org yg terkena akan rasa nak migrate bila ada peluang@tamat tempoh..dan akan sebarkan imej buruk pada kawan2 lain...kalau dulu mesrahosting antara hosting aku suka...tp skarang bukan tak suka..cuma ada rasa kesal... Quote Share this post Link to post Share on other sites
anonymous 0 Report post Posted January 25, 2007 Memalukan sungguh Quote Share this post Link to post Share on other sites
angleboy90 0 Report post Posted January 27, 2007 Macam manapun aku masih tak percaya cara layanan pihak Mesra macam tu.hehe kenapa tak percaya bukti di depan mataaku sendiri pernah melanggan dengan diamemang betul apa yang diorang katakan Quote Share this post Link to post Share on other sites
firefolk 0 Report post Posted January 27, 2007 (edited) aku pun pernah 'terkena'. banyak problem yang bila di report, consumer balik akan kena blame. last-last bila trace balik, server prob lah, database lah..harap kalau derang terbaca, boleh jadikan iktibar untuk wat improvement. Edited January 27, 2007 by firefolk Quote Share this post Link to post Share on other sites