Jump to content
aya

Webhost Problem

Recommended Posts

ye ke. takpelah aya, cuma lenkali hati2 je kan. dah pernah dilayan camtu (saya pun nasihat kat diri sendiri ni..).. cam fivioent ckp, sbb upload file tu takkan menyebabkan hdd rosak pun...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalau aku jadi korang dah lama aku destroy company tu dengan 1 line code.

hahaha... apa kata ko test sekali duLu zsuperxtreme... ntah2 syarikat tuh x sedo dia kena.... hahahahaha...

hac.king is art...

Share this post


Link to post
Share on other sites

laaa, saya bukan tanya pasal coding kat org mesrahosting tu, advanced script tu maksud dia bukan coding. :(

eh aya, sebenarnya aya terasa ngan saya ke sbb saya ckp ttg tu?

sorry, saya mtk maaf. Saya tak bermaksud pun point kepada aya.

Maksud saya, cam kalo tanya mesra bab technical, maybe diorang leh layan lg la sbb mmg under bidang kuasa diorang (tp still kes hubby saya dulu pun diorang cakap tak tahu nak setel padahal ia hanya sbb takde user je, takkan takleh bgtau solution nyer suh tambah user).

Tp kalo bab cam error dlm scripting /coding ke, diorang tak brp nak layan. Saya assume program hubby saya ada error kat DB sbb takde user, so saya consider bab coding/scripting la tu, tp sbnrnya ada juga sedikit teknikal (di mana org mesra boleh aje kalo nak bgtau solution sbb error tu adalah krn tak add user - common problem/error.).

Saya mintak maaf skali lg kalau aya terasa. Erk.. perkataan jakun tu sbnrnya bukan pun saya kata kat aya.

Satu lagi kan, bila call/contact org mesra tu yg mmg tak mesra langsung, jgn bgtau yg kita jakun sgt. Nanti diorang suka lagi nak hentam sukati smbil perli2 kejakunan kita. Sbb itulah masa saya report masalah ahad lalu tu, org yg jawab SMS tu reply dgn cara kasar sbb dia ingat saya jakun.

Saya kasi general advice sahaja ni, sbb diorang kalau tahu kita ni spt rabun ttg hosting, sebolehnya diorang nak salahkan kita balik (suh kita jadi takut aa kut..). Mcm kes saya tu dia kasi alasan dah test dgn GPRS la konon tp takde masalah spt yg saya bgtau. (Dia nak kelentong sbb maybe ingat saya ni jakun). Mcm kes aya pula, diorang plak sukati ckp sbb aya dah silap upload file smpi server diorang crash (mmg ngarut sgt aa alasan tu, cam fivioent taip tu, hdd tu mmg susah nak rosak sbb upload file je) :

Lagi satu, sepatutnya susah sangat nak rosakkan HDD pasal upload file smile.gif

Unless kalau server tuh terhempas (masa nak maintainance ke).

Itu je maksud saya. Harap aya tak ambil hati ye...Maafkan saya.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eh aya, sebenarnya aya terasa ngan saya ke sbb saya ckp ttg tu?

sorry, saya mtk maaf. Saya tak bermaksud pun point kepada aya.

ish mana ada terasa ati. sikit pon takder.... saya ni open minded. so, if there are some advices come to me, ooo it much appreciated.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wah...

aku baca ayat kor aya, makin takut aku nak order/test drive hosting kat situ. sebab sebelum nie aku tengok site yg hosted under dier laju semacam je, x taw la plak ade krisis dalaman HDD n server dier tue. herm, tp sbgai syarikat hosting, spatutnya beri khidmat terbaik, elakkan ckp x taw, at least ckp awk bole wat rujukan kat etc2. lagi2 kalo guna nama domain mesra, mesti kena mesra. adeh..nie la kelemahan syarikat melayu. ego

Share this post


Link to post
Share on other sites

wah...

aku baca ayat kor aya, makin takut aku nak order/test drive hosting kat situ. sebab sebelum nie aku tengok site yg hosted under dier laju semacam je, x taw la plak ade krisis dalaman HDD n server dier tue. herm, tp sbgai syarikat hosting, spatutnya beri khidmat terbaik, elakkan ckp x taw, at least ckp awk bole wat rujukan kat etc2. lagi2 kalo guna nama domain mesra, mesti kena mesra. adeh..nie la kelemahan syarikat melayu. ego

tu lah. saya pon tak tau benornye service company ni camni. ayat sindiran yg saya terima masa chat dgn staff dia ari tu saya terima dengan seadanya, ye la kita ni novice kureng pengetahuan lagi dlm mengendalikan hosting. saya pikir mmg camni la kot sume company bg layanan. tapi lepas akak ayu bgtau kisah dia, saya dpt kesedaran skit yg mmg tak patut ada service camtu. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

korang bacala aper aku chat ngan service mesrahosting

sesaper tahu email ceo/bos mesrahosting atau org atas sekali sebab aku nak forward

** You are now speaking with Administrator, MesraHosting.net Support. **

Administrator : Selamat datang ke Pusat Bantuan Pelanggan Mesra, Boleh saya bantu anda?

ejoe : ok sy nak tau prosedur tukar name server

ejoe : sy ader domain sjr.com.my daftar melalui mesra

Administrator : jadi apa yang boleh saya bantu ?

Administrator : tukar name server kemana ?

ejoe : skrang ni sjr guna linux server dr hosting lain

ejoe : so domain still nak guna yang sama lagi

Administrator : sekejap saya check

Administrator : sjr.com.my guna linux hosting dari company lain ?

Administrator : tak lah ..

ejoe : yup

Administrator : sjr sekarang guna windows hosting dari mesra

ejoe : yg tu saya tahu

ejoe : pihak pengurusan sjr nak tukar ke linux hosting dr server lain

Administrator : jadi apa yanbg u nak saya bantu sekarang ?

ejoe : so sy ditugaskan tuk point domain ke server baru

ejoe : sy nak tahu prosedur camne nak tukar

ejoe : sebab hanya mesra ader ekses ke tecnical user dlm mynic

Administrator : well .. entah le .. nak saya tolong ke tak ni ye .. saya ada username password ni .. hehe

ejoe : ok just pointkan ke name server cam dibawah

ejoe : ns1.ejoehosting.com

ejoe : ns2.ejoehosting.com

Administrator : hehe

Administrator : tak semudah tu

ejoe : en nak buat atau tidak

ejoe : nak sy forwardkan ke pihak atasan?

Administrator : atasan tu ke pihak apa ye ?

Administrator : polis ? mcmc ? atau [email protected] ?

Administrator : hehe

Administrator : mcm ni lah cerita nya .. u nak tukar dns senang senang tanpa pengesahan dari owner mana boleh .. so apa u perlu buat adalah .. contact lah [email protected] atau [email protected] sendiri yang contact kami ..itu lah baru proper way .. mana boleh .. hoiii .. ko tololong tukar DNS domain ni kejap .. orang ni sekarang hosting dengan aku la ..

Administrator : u tak puas hati dengan penjelasan saya .. silakan buat aduan ke [email protected] .. kerana itu juga email saya

Administrator : hehe

ejoe : rasanya encik kena pakai spek la

ejoe : skrang email dia ialah [email protected]

ejoe : sekejap lg sy akan paste pernyataan saudara dekat forum kay

ejoe : nanti sy bg link

Administrator : tak kisah

Administrator : normal le melayu punya konsep jatuh menjatuh kan

Administrator : hehehe

Administrator : alhamdulillah .. 9 tahun mesra naik ..tak pernah jatuh menjatuh kan sesiapa

ejoe : kalo tak menjatuhkan tp memalukan melayu

ejoe : org tanya bebaik dia jawap cam cipan

ejoe : inilah company melayu

Administrator : ha ha ha .. kan nama lagi mesra

Administrator : dan itu juga le company melayu .. perasa

Administrator : kan ?>

Administrator : hari ini kita menjatuh kan ..esok esok ada lah orang menjatuh kan pulak .. percaya aje dengan janji allah

Administrator : ok ?

Administrator : tapi satu la silap u i nak tegur sikit

Administrator : u sebagai admin domain tu

Administrator : tapi kenaoa u tak assign new tech ?

Administrator : u logon aje as admin di mynic tu .. then assign diri u sendiri sebagai new technical contact

Administrator : tak betul ke ?

Administrator : tak elok mengtaa orang tak pakai spek .. saya ni pakai spek tau .. ha ha ha .. dan satu lagi kalau u nak tau .. akaun infi dia mmg email [email protected] .. tak mcm di mynic info ..tapi pelik .. u tau nak tukar email di mynic ,..tapi u tak tukar pulak atau assign new tech .. hmmm

Administrator : err.. jangan lupa tau .. email pada saya mana url u submit kat forum ye .. seronok juga saya nak tengok ....balas ? tak .. saya tak suka .. konsep mesra dari dulu tak suka membalas apa saja pun perbuatan orang pada kami .. alhamdulillah .. kami berjaya

Administrator : selamat berjumpa lagi ye .. assalamualaikum

Edited by ejoe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sesungguhnya tiada apa yang kekal termasuklah hosting.

Tapi sebenarnya, apa yang mesra cakap tuh ada betul. Onwer email (registrar) kena contact sendiri. Dari situ baru semua boleh jalan. Dari pandangan mata admin, kita kena bersikap sentiasa berjaga-jaga. So kena ikut proper la, biar ada email bertulis sebagai bukti yang owner request tukar DNS. So, dari situ memang betul la. Ejoe pun mesti la taknak kan kalau ada orang request tuh DNS atas 'nama' ejoe :)

Tapi bila dah masuk bab melayu tikam melayu ni, penat lak baca chat log ni :(

Pasal tak releven langsung. Customer always right, tak kisah le melayu ke cina ke india ke :)

Salam,

Share this post


Link to post
Share on other sites

DNS kan boleh tukar sendiri ?

MYNIC tak ada domain kontrol panel ke ?

abis kalau admin/hosting tu mati macamana ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

masalah ni berlaku bila org yg mula2 start wat web ni amik hosting+domain ngan mesra

then aku dpt job tuk redesign + guna hosting linux

so email admin dia still org lama bukannya aku..so aku tak tau ape2 pasal benda ni bla bla

tu yg aku tanya service mesra camne prosedur sebab aku dah laman tak guna mynic punya cpanel

kalo dia jawab elok2 aku bleh terima ni cam s*** je jawab

btw problem aku dah solve dengan ikhtiar sendiri tanpa bantuan pihak mesra yg "kurang mesra"

Share this post


Link to post
Share on other sites

joe, kalau ikut procedure nak tukar DNS memang kena verify dulu dengan owner asal. Tak boleh main tukar gitu-gitu je. Masalah ko ni perlu diselesaikan dulu antara ko dengan pemilik asal domain tu (orang yg register sebelum ni).

Macam manapun aku masih tak percaya cara layanan pihak Mesra macam tu. As a hoster dia patut bagi cadangan dan solution. Takkan la disebabkan majoriti customernya ramai dari kalangan budak2 lepasan U / budak2 sekolah maka kita pun kena ikut cara dan gaya penulisan macam budak-budak kan? Tak tau la aku, mungkin itu yg dikatakan mesra kot?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ya ya aku faham pasal tu...yg owner asal pon tak tau sebab dia kata semua mesra yg uruskan

bila aku check Technical Contact still lg mesra, yg lain2 cam Administrative/Registrant/Billing semua client aku

aku ingatkan kalo Technical Contact under mesra dia jer yg bleh wat tu yg aku tanya service support dia

sblum tu aku dah dpt tukar email dlm Administrative/Registrant/Billing ke email aku

then aku tak perasan plak yg bila aku dah bleh masuk Administrative aku dah bleh tukar Technical Contact

alih2 aku g tanya service support la kot2 dia bleh guide aku....tp....

Share this post


Link to post
Share on other sites

mesra yg x mesra lgsung...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sepatutnyala diorang kena ada customer service manual macam company-company lain. Jawab ikut buku. Walaupun kadang-kadang boleh buatkan customer tu bosan, tapi sekurang-kurangnya ada la protokol sikit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yang chatting tuh rasanya owner mesrahosting. So, untuk onwer, kitaorg tak ikut buku :) More to personal service la.

Pasal kalau ikut buku jadi macam TMNET customer support la, kita cakap streamyx down, depa dok tanya modem on ke tak etc.

Owner atau orang yang tinggi ni jawap ada cara sendiri la. Tapi chat yang kat atas tuh bukan contoh baik actually.

Share this post


Link to post
Share on other sites

actually... mesrahosting ni dalam suku tahun pertama 2006 lepas, dia orang ada internal problem.. berkaitan management..

tapi taktau apa jadi...sama ada tukar management, atau tukar owner terus... masalah apa pun taktau... kewangan @ lain2...

sebab masa tu my hosting+domain tamat tempoh... call mesrahosting (call direct to person yg pernah jumpa aku secara personally masa mula2 register, dlm thn 2003)... call utk mintak dia send invoice segera supaya blh sediakan cek company utk bayar, sbb takmau hosting/domain@website kena suspend... tp dia kata nanti dia send... dia kata jgn risau, dia org takkan suspend... sbb skarang tgh ada internal problem..dlm proses [email protected] tak pasti la... lepas hampir sebulan, baru dapat invoice..settle bayaran...

so sejak dari tu...mmg aku perasan.. helpdesk@technical contact mcm over bz + stress... sama ada staff dah tak ramai..dan org yg sama handle mcm2 masalah... atau lain2...

mmg bila jawapan mcm chat kat atas tu berlaku... memburukan imej hosting tu sendiri... org yg terkena akan rasa nak migrate bila ada peluang@tamat tempoh..dan akan sebarkan imej buruk pada kawan2 lain...

kalau dulu mesrahosting antara hosting aku suka...tp skarang bukan tak suka..cuma ada rasa kesal...

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku pun pernah 'terkena'. banyak problem yang bila di report, consumer balik akan kena blame. last-last bila trace balik, server prob lah, database lah..

harap kalau derang terbaca, boleh jadikan iktibar untuk wat improvement.

Edited by firefolk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...