Jump to content
tasek16

Water Fuel Technology

Recommended Posts

Aku tak pasti samada kebanyakkan kita alert tentang benda ni. Tapi teknologi memang wujud dan memang berhasil sebagai pengganti bahan bakar seperti petrol, dieasel dan seumpamanya.

Secara am nya teknolgi ini memanipulate kadungan dalam dalam air (Oksigen dan hidrogen) untuk menghasil tenaga. more info boleh di dapati di google:

http://www.google.com/search?hl=en&q=w...G=Google+Search

Ok masalah nya sekarang adakah negara-negara pengeluar dan syarikat minyak utama dunia "endorse" teknologi ni. Dari segi persekitaran "water fuel" lebih bersih, kerana akan ditukar kembali kepada air dan akan mengseimbangkan kadar suhu, peratusan kelembapan alam sekitar, Dari segi ekonomi air jauh lebih murah dan mudah di dapati di mana-mana. Atau jika teknologi ini diguna pakai harga air akan melambung.

So mari kita bincang pasal "Water fuel technology" dari segi pro dan kontra. BTW korang semua boleh lihat videclip pasal teknologi ni di http://www.rratch.com/Misc/WaterFuel/WaterFuel.wmv

(dipetik dari http://www.dcs-media.com/technology/Detail...?ArticleId=333)

atau di http://www.youtube.com/results?search_query=Water-Fuel

Edited by tasek16

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bendani aku rase mcm dah tengok kat Astro.

Kebaikan salah satunye ialah air yg kluar dari ekzos kete tu bleh minum dan air dia sgt masin. Aku rase bendeni mungkin akan disekat kot pasal akan merugikan syarikat Minyak. Bas pun ade yg gune teknologi ni. Lagi satu dia tak menghasilkan bunyi yg kuat dan sangat2 mesra alam.

Aku rase harga air takkan naiklah pasal dia mane bleh letak terus air dalamtu. Air dia akan diproses di kilang terlebih dahulu. Lagipun air belambak kat mane2.

Yg tak bestnya kete dia kurang lajulah.

klau salah tolong btulkanlah. aku dah tak brape ngatlah. nak pergi link yg ko bagi tu rase malas nak bace. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

berbaloikah guna tech water fuel ni jika na dibandingkan dgn Petro ? memanglaa pengguanan tu nak jimat gak,money tu nak jimat gak,so,kena tgok gak quality dier camnerr.Klau pkai Water tu memnglaa bagus ,aku pon setuju,tapi dapatkah kat Negara kita boleh menggunakan tech tu menggantikan petroleum ?skrang ni negara kita dah tekan tenaga alternatif lai nuntu kmenggantikan Petro seperti Solar,Biomass,.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alhamdulillah, aku rasa bagus le tasek sebab berani buka topik nih..

Sebenarnya alhamdulillah, sekadar berkongsi.. aku bukan pandai sangat bab2 nih..

Cuma pendapat aku, kalau nak guna air jadikan bahan api boleh guna konsep elektrolisis (pernah tengok projek sains masa sekolah dulu).

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrolysis

Eksperimen mudah nih cuma perlu guna bateri 6 volt ke atas.

Cuba ambil sediakan satu gelas, isi air dengan campuran garam (elektrolit), dan masukkan dua batang logam dalam air tersebut. Pastikan dua batang logam tersebut dialirkan elektrik bersumberkan bateri tersebut.

Dalam proses tersebut akan nampak le gelembung gas pada dua logam tersebut (Gas oksigen dan hidrogen).

Nih konsep asas je, aku pernah try di rumah dan menjadi..

Rasanya kalau aplikasi dalam automotif tak perlu buat enjin baru, cuma macam mana nak pastikan kadar campuran gas hidrogen dan oksigen tersebut tinggi.. Dan keselamatan sebab hidrogen mudah meletup dan macam mana nak pastikan kadar campuran air tuh (elektrolit).

Lagi satu aku pernah baca artikel ada orang Amerika pernah modifikasi kereta jenis Chevrolet pakai air je.. Tapi kerajaan Amerika tak bagi dia 'mass pro' produk dia nih.. Dah mati dah pun, dan sume dokumentation pasal projek dia hilang..

P/s:Hmm, sapa berani buat projek nih dan komersialkan memang kena tekanan le.. Kompeni besar2 yang jual minyak.

Edited by MuzzamMiL

Share this post


Link to post
Share on other sites

pernah tgk astro, rancangan mythbuster (betul ke eja)...

mcm material dia test utk run enjin petrol/diesel tanpa tukar enjin@buat modifikasi yg besar...

tujuan dia nak tgk mcm mana nak jimatkan minyak...

-mula2 dia try guna mcm2 produk yg konon blh jimt myk... mcm pil, tablet, addictive yg tambah dlm tank petrol...

-then cuba guna micro compressor la.. magnet yg lekat pada saluran petrol...bla..bla...

semua gagal...tak menampak penjimatan minyak...kalau ada amat sikit... so jadi BUSTED...

-then dia ada uji guna hidrogen... enjin blh hdp... tp kemudian meletup pada satu tahap...

-last sekali dia ada cuba gunakan minyak masak yg dah diguna... dia pegi kedai makanan segera... mcm mcD...mintak myk yg dah nak buang tu..bwk blk lab... tapis...then gunakan utk kereta enjin diesel... hasilnya... enjin hidup...boleh berjalan...pickup kurang skt...tp ttp boleh memecut... dari sudut penjimatan...amat jimat... cuma yg tak tahan nak menapis minyak tu...maklumlah minyak yg dah guna utk goreng mcm2...mesti banyak bahan asing...

sape2 pernah tgk..atau ada simpan video ni...blh kongsi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

nak pakai air ker minyak masak?

kalau kita pakai air, alamat semua kenderaan berenjin sekarang alamat jadi besi buruk :lol:

kena tukar enjin,dlllah

kalau pakai minyak masak, nanti nak makan makanan bergoreng sangat susah sebab org dah guna dlm enjin :lol:

tapi kalau nak cuba pakai air, kita ubahsuai enjin sikitlah. tapi jgn komersil, buat dlm rahsia

test dlm setahun, bawalah kenderaan kita tu pergi & balik kerja hari2. kalau boleh cuba bawa pada jalan yg sibuk.

tengok enjin tahan ker tak :D

lepas tu, baru kita buat komersil. tengok apa jadi? kalau boleh ubahsuai enjin sedia ada lagi bagus. tak perlu tukar kenderaan.

tukar enjin aje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saya cuba nak faham benda ni. Kalau ikut teori yang saya faham, air tidak mengandungi tenaga (0 kalories). Dalam badan kita, air hanya sebagai pemangkin yang menjadi transport untuk membawa bahan-bahan keperluan keseluruh badan. Setakat ini yang saya tahu tenaga dari air hanya di dapati melalui empangan, itupun sebenarnya tenaga keupayaan kerana air tersebut berada di tempat yang tinggi dan bukannya tenaga dari air. Saya betul-betul tabik kalau ada orang boleh menghasilkan tenaga daripada air, maksudnya kalau kereta, bubuh air, start dan jalan, tak kiralah enjin nak reka macam mana. Hebat woi!

Bila baca artikel ni saya cuba search sikit unttuk mendapatkan maklumat lanjut. Yang saya faham begini, mereka menggunakan proses hidrolisis untuk mengasingkan hidrogen dan oksigen menggunakan tenaga elektrik. Sebenarnya tenaga di sini adalah tenaga elektrik dan bukannya air, sama seperti enjin stim di mana air hanya sebagai alat pernukar tenaga. Rasanya lebih baik sambung terus tenaga elektrik kepada motor elektrik untuk dapatkan tenaga kenetik . Proses penukaran tenaganya rasanya lebih cekap berbanding menukar tenaga letrik kepada tenaga kimia (gas hidrogen+oksigen) dan kemudian kepada tenaga kenetik menggunakan enjin.

Setahu saya hanya unsur karbon yang mempunyai tenaga secara semulajadi seperti minyak, arang batu, kayu dsb. Yang kita makan hari-hari (nasi) ialah karbohidrat iaitu karbon yang terlarut di dalam air, sebab tu bila makan nasi kita jadi kuat dan bertenaga. Entahlah kalau korang ada pendapat lain, tapi bagi saya air tetap bukan sumber tenaga, cuma alat penukar tenaga. Kalau air ada tenaga buat apa kita susah-susah gali minyak?

Edited by CFoo++

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cerita pakai air ni.. Pernah dengar x seorang professor d malaysia buat experiment kereta pakai air , yakni kereta tersebut bukannya pakai air 100% akan tetapi pakai minyak petrol juga. Kalu salah d perbetulkan.

Mengikut pengalaman saya memakai teknologi ni memenag penggunaan petrol menurun kepada hampir 60% dan 40% lagi diambil alih oleh air. Kereta ( 7 series 2800CC ) dari shah alam Ke IPOH kebiasannya minyak 120-140 tetapi setelah memakai sistem ni hampir 70-80 minyak pakai.. Puas hati betul.

Cuma bila diperkenalkan dan d bagi tahu rakan-2 semuanya cakap tahyul pada masa 2005-2006 Dalam masa 2 tahun tu banyak dugaan dan tomahan yang tidak sedap didengar. Alhamdulilah pada 2007 ni ramai rakan saya yg mengutuk telah memakai sistem ini. Setelah saya memakai sistem ni selama hampir 2 tahun dengan penjimatan yang banyak cuma perlu sediakan satu tong air ( 5 litter atau 10 litter atau ikut sesedap hati nak bawa berapa besar ) dibelakang bonet. Air dalam tong digalakan menggunakan Air reverse Osmosis ( 20 sen seliter ) Kalu x ada air RO , air paip pun jadi akan sebaik-2nya klorin perlu disingkirkan terlebih dahulu bagi menggelakkan bahagian enjin rosak ( terkakis )

Pada masa sekarang model kereta ( kaburator atau injet ) telah dipasang sistem ini adalah

1.Wira

2.Honda CRV

3.Perdana

4.BMW ( 7 & 5 Series )

5.Ford Laser / mazda

6.Kancil

7.Kelisa

rakan-2 camana, bole terima teknologi ni?? :lol:

Saya bukan menjual sistem ini , cuma nak bagi tahu bahawasanya benda ni ada R & D cuma x ada sokongan dari mana-mana pihak

Edited by khairul8008

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cuma bila diperkenalkan dan d bagi tahu rakan-2 semuanya cakap tahyul pada masa 2005-2006 Dalam masa 2

tahun tu banyak dugaan dan tomahan yang tidak sedap didengar. Alhamdulilah pada 2007 ni ramai rakan saya yg mengutuk telah memakai sistem ini. Setelah saya memakai sistem ni selama hampir 2 tahun dengan penjimatan yang banyak cuma perlu sediakan satu tong air ( 5 litter atau 10 litter atau ikut sesedap hati nak bawa berapa besar ) dibelakang bonet. Air dalam tong digalakan menggunakan Air reverse Osmosis ( 20 sen seliter ) Kalu x ada air RO , air paip pun jadi akan sebaik-2nya klorin perlu disingkirkan terlebih dahulu bagi menggelakkan bahagian enjin rosak ( terkakis )

Alhamdulillah,

terima kasih khairul sebab berkongsi dengan semua..

Cuma nak tanya kalau pasang sistem ni lepas ke dengan jpj??

Keselamatan macam mana?

Ada gerenti?

Berminat nak tahu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cerita pakai air ni.. Pernah dengar x seorang professor d malaysia buat experiment kereta pakai air , yakni kereta tersebut bukannya pakai air 100% akan tetapi pakai minyak petrol juga. Kalu salah d perbetulkan.

Mengikut pengalaman saya memakai teknologi ni memenag penggunaan petrol menurun kepada hampir 60% dan 40% lagi diambil alih oleh air. Kereta ( 7 series 2800CC ) dari shah alam Ke IPOH kebiasannya minyak 120-140 tetapi setelah memakai sistem ni hampir 70-80 minyak pakai.. Puas hati betul.

Cuma bila diperkenalkan dan d bagi tahu rakan-2 semuanya cakap tahyul pada masa 2005-2006 Dalam masa 2 tahun tu banyak dugaan dan tomahan yang tidak sedap didengar. Alhamdulilah pada 2007 ni ramai rakan saya yg mengutuk telah memakai sistem ini. Setelah saya memakai sistem ni selama hampir 2 tahun dengan penjimatan yang banyak cuma perlu sediakan satu tong air ( 5 litter atau 10 litter atau ikut sesedap hati nak bawa berapa besar ) dibelakang bonet. Air dalam tong digalakan menggunakan Air reverse Osmosis ( 20 sen seliter ) Kalu x ada air RO , air paip pun jadi akan sebaik-2nya klorin perlu disingkirkan terlebih dahulu bagi menggelakkan bahagian enjin rosak ( terkakis )

Pada masa sekarang model kereta ( kaburator atau injet ) telah dipasang sistem ini adalah

1.Wira

2.Honda CRV

3.Perdana

4.BMW ( 7 & 5 Series )

5.Ford Laser / mazda

6.Kancil

7.Kelisa

rakan-2 camana, bole terima teknologi ni?? :lol:

Saya bukan menjual sistem ini , cuma nak bagi tahu bahawasanya benda ni ada R & D cuma x ada sokongan dari mana-mana pihak

khairul8008, ko ada gambar pasal teknologi ni? tak pun link kpd mana2 website?

kalau boleh try, apa salahnya. kosnya mahal tak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salam,

Saya baru saja terbaca yang syarikat JNSSB yang jual alat jimat minyak stromberg tu dalam proses

nak komersial kan teknologi ni. Sejauh mana kejayaan proses ni masih belum diketahui. Saya sedikit sebanyak

telah mengkaji teori waterfuel ni akan kelogikannya kerana ia bercanggah dengan teori fizik. Untuk menghasilkan hidrogen dari eletrolisis memerlukan tenaga yang amat besar sedangkan waterfuel ni menggunakan sedikit tenaga sahaja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

BETUL TU... JNSSB akan jd pengedar tunggal untulk memasarkan produk ni.. dikenali sebagai HFT... pada pertengahan bulan april ni akan di pasarkan ... majulah JNSSB untuk negara... hehehe lg 1, kite kena bangga skit sebab orang malaysia, anak melayu yang cipta produk ni... iaitu Dr. Halim... dan pengedarnya, JNSSB syarikat milikan penuh Bumiputera... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

khairul8008, ko ada gambar pasal teknologi ni? tak pun link kpd mana2 website?

kalau boleh try, apa salahnya. kosnya mahal tak?

nanti sy cuba uploadkan Insyallah. Kos nya sekarang sy x pasti cz dah 2 tahun pakai . Tapi apa yg pastinya disebabkan banyak perubahan telah dibuat mungkin lebih apa yg saya bayar dulu. 2 thun lepas dlm RM200 sekarang dan 2007 entah lah berapa kenaikkannya

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cuma bila diperkenalkan dan d bagi tahu rakan-2 semuanya cakap tahyul pada masa 2005-2006 Dalam masa 2

Alhamdulillah,

terima kasih khairul sebab berkongsi dengan semua..

Cuma nak tanya kalau pasang sistem ni lepas ke dengan jpj??

Keselamatan macam mana?

Ada gerenti?

Berminat nak tahu..

so far aku x pernah buat checking d JPJ. keselamatn rasanya x ada apa-apa , cuma kelemahannya kita kena bawak tong air. Genrenti x ada. Cuma kalu pakai x ada perubahan , kena set balik. sebaiknyya kereta pakai kaburetor banyak perbezaan dari injet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nanti sy cuba uploadkan Insyallah. Kos nya sekarang sy x pasti cz dah 2 tahun pakai . Tapi apa yg pastinya disebabkan banyak perubahan telah dibuat mungkin lebih apa yg saya bayar dulu. 2 thun lepas dlm RM200 sekarang dan 2007 entah lah berapa kenaikkannya

Gambar sepertimana yang dijanjikan

438491498_60d0298448_o.jpg

438491500_b50ad22b14_o.jpg

Edited by khairul8008

Share this post


Link to post
Share on other sites

kpd : safwan_tech

Teknologi HFT anda telah tengok? Kalu ada apa-apa preview boleh la hantar di sini utk makluman semua.

Kpd : amin007 , MuzzamMiL dan rakan-rakan lain

Harap gambar ni dapt memberi sedikit gambaran. Sy nak cerita detail pun x pandai cz sy ni pengguna aja. Setakat yg diketahui , air dari tangki simpanan ditukar dgn satu alat "converter" sebelum dimasukkan kedalam enjin dan dalam tu Petrol dan Gas dari air tersebut tercampur sekali sebelum masuk dalam kebuk pembakaran

Gambar tersebut adalah dari model BMW 7 Series. Kalau sapa pernah pakai kenderaan ni sure tahu akan "kedarahnya" teguk minyak !

Lepas sy pakai wahhh jimat betul .. ( sebelum petrol naik minyak ) tapi sekarang pun masih jimat lagi...

Harap teknolologi HFT dari JNSSB lebih baik dari sistem ini. Mungkin boleh lagi menjimatkan petrol . Sy sokong dengan kemajuan yg dicapai oleh rakan kita .

Teknologi yg sy pakai ni agak x sempurna disebabkan banyak partnya besar-besar dan kabel dan hostnya berselirat disebabkan secara manual. Sy dah lama x mengikut perkembangan revolusi teknologi ni disebabkan sy dah berpuashati dengan cara ni.

Selepas membaca "thred" ni sy rasa nak berkongsi pengalaman. Harap x ada rakan-rakan yang marah akan pendedehan ni. So sy tanyakan rakan apa cerita alat ni ? Dia cakap teknologi ni hampir-2 sempurna , sekarang valve , meter , hos dan bekasnya cantik dan sesuai nak diletakkan dikenderaan. Sekarang systemnya hidup secara automatik dan nisbah air dan petrol telah stabil.

Bezanya kereta sy dengan automatik , dihidupkan secara manual , nak pakai sistem ni kena pulas valve macam nak buka paip air :lol:

Itu la seba sedikit preview tentang teknologi ni.

Wassalam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alhamdulillah, terima kasih Khairul sebab preview gambar ni.

Aku betul-betul teruja bila tengok gambar nih.

Tapi masalahnya keta takde lagi cuma pakai motor je..

Insya-ALLAH kalau dapat kerja bulan 8, nih boleh le pelan-pelan ameen.

Insya-ALLAH, pada sahabat-sahabat berminat nak ketahui tentang 'water fuel project' insya-ALLAH boleh kita kongsikan sama-sama..

Ada info menarik yang aku tak paste lagi disini, hehehe..

Nanti aku pastekan info, Insya-ALLAH.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kpd : safwan_tech

Teknologi HFT anda telah tengok? Kalu ada apa-apa preview boleh la hantar di sini utk makluman semua.

salam... to saudara "khairul8008"

saya belum pernah tengok produk tu lg, tp kompeni JNSSB akan jd pengedar produk ni di malaysia (atau di luar negara)... saya dapat tau mungkin produk ni akan di pasang pada semua kenderaan tnb dan telekom.. ape2 hal pun, berita yang tepat akan di ketahui dalam pertengahan bulan april ni.. jnssb akan menandatangani perjanjian usahasama dengan pencipta hft, dr. halim pada pertengahan april ni.. mugkin sistem hft ciptaan dr. halim lebih maju dan lebih ringkas.. agaknye lah.. insyaallah kalau ader berita @ gambar nye nanti, sy akan kongsi bersama2 saudara2 sekalian di sini.. insyaallah.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku pun berharap tech ni dapat di implement denagn kos installation yang berpatutan. Sebab benda ni bagus untuk semua. Bagi aku kenaikkan harga petrol hanya dapat dinikmati oleh segolongan saja. BUT kalau penjimatan untuk kos petrol semua akan dapat rasa..dari yang kaya sampai ke yang tak kaya ..So kos sara hidup pada paras yang munasabah, kuasa beli akan betambah, kos barangan keperluan pada tahap yang rendah. ...so benda ni long run pada pendapat aku akan boost ekonomi negara gak..cuma aku harap tech ni dapat di kembangkan ke smua orang tanpa ada isu-isu yang di politikkan.....

Edited by tasek16

Share this post


Link to post
Share on other sites

Insya-ALLAH, pada sahabat-sahabat berminat nak ketahui tentang 'water fuel project' insya-ALLAH boleh kita kongsikan sama-sama..

Ada info menarik yang aku tak paste lagi disini, hehehe..

Nanti aku pastekan info, Insya-ALLAH.

Nak tau juga....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Assalamualaikum wbk..

Seperti dijanjikan nih video projek yang menggunakan gas Hidrogen sebagai bahan api..

HydroTruck

Hmm, satu lagi projek Hydro Power Car..

metro.jpg

1991 Geo Metro

The goal is to create a car that will get 100 mpg. Using off the shelf materials

with the use of hydrogen, solar,and kinetic energy. I Belive this can be done on a HOD (hydrogen on demand) system to free the world of slavery to the big oil company$ They say it can't be done! I say it can! Hydrogen powerd cars are old news, we all know that a car can be powerd by h2 but it is the H.O.D. that I seek to share with the World

HydroPowerCar

Share this post


Link to post
Share on other sites

tq for the links

Bagi aku teknologi ni sepatutnya dah lama di commercialised kan. BUT something yang aku rasa kenapa diorang dok tangguh. Salah satunya oil means power. Sebab tu kita boleh tengok sekarang kenapa kuasa besar do beria-ria nak control telaga minyak yang ada kat dunia ni. Kalau sumber tenaga yang baru murah dan boleh di dapati di mana-mana apa yang diorang controlkan...macam air kat mana-mana pun ada air....tak kan diorang diorang nak control hujan kot ...pendapat aku laaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...