Jump to content
Sign in to follow this  
zsuperxtreme

Direct 3d - Camne Nak Bikin Object Sesuai?

Recommended Posts

Aku nie tak pandai tu yang tanye soalan paling bengong di dunia.. hahaha

Ok sekarang aku code Direct 3D.... Semua dah ok.. boleh import object dari *.X file.... masalahnye bila aku dah design object tu siap animasinye... lepas aku convert dari file *.3DS ke *.X guna pakcik PANDA punye software aku import ke dalam code aku ... macam biasalah.. tapi lepas aku test power... gambo jadi tunggang langgang... texture pun hilang... aku tengok pakcik MICROSOFT bikin objek takyah tempek texture dalam code.. dia just ada *.X punye file jer.... ini yang memeninkan aku nie.... WHY WHY TELL ME NOW...WAAaaAAAAAaaa.... pastu... nak kena bikin BONE ker? supaya every object yang aku lukis tak berterabur dalam directx.....

ringkasan

1. Camne nak design "accurate" objek untuk diconvert kepada *.x ??

2. Kalau nak make sure object2 tak lari nak kena buat BONE ker??

3. Kenapa ada error bila permukaan bagi objek diubah??

Korang jangan la suruh aku tanya game developer kat luar sana.. aku nie bukannya mahir sangat. setakat bahasa melayu tu aku paham la... hahaha... bila kena explain bahasa inggeris serupa masuk telinga kanan kuar telinga kiri.... aduhh... hahaha

Share this post


Link to post
Share on other sites

ko kod direct3d gune bahasa ape la, C++? vb?

gile la camtu ako pon takleh nak jawab. pasal ako blaja sume pon dalam omputeh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OH c-fu....

Ini kod wa guna VB... kalau c-fu nak explain dalam bhs C pun takper... wa boleh paham. Oh C-fu belajar bahasa inggeris ek.. hehehe.. apekate c-fu explain pada aku dalam bahasa ibunda... sebab serase patik c-fu pandai bahasa ibunda... hahaha.

Ok... wa lukis object guna TrueSpace ... pastu wa directly save object as *.x ... or guna pakcik PANDA. pastu bila dah design sometime pakcik PANDA cakap... "error : pale pakcik bengong sebab fail nie buat kepala pakcik migrain". Wa tak tahu apsal pakcik PANDA migrain... sampai kena restart pakcik PC.

C-fu.. lu boleh ajar wa camne nak buat ALPHA BLENDING untuk Dx7.. aku tahu Dx7 TIADAAA!!!!! alpha blending... tapi dengar khabar koding pakcik HARDWARE boleh pakai.. tapi kena bikin sendiri... camne ek???

C-fu ada idea tak camne kita nak code kan movement yang melibatkan bone bagi object dalam Direct3d..(explain jer guna apa apa language)...sebab wa taknak bikin animasi dulu baru attach dalam wa punye code..

Kerjasama pakcik C-Fu amat saya hargai kerana sanggup melayan HAMBA YANG KURANG PANDAI ini.

Share this post


Link to post
Share on other sites

langsung ako tak paham sebende pon.

texture ko pakai bmp ke idak nih?

Share this post


Link to post
Share on other sites

masalahnye bila aku dah design object tu siap animasinye... lepas aku convert dari file *.3DS ke *.X guna pakcik PANDA punye software aku import ke dalam code aku ... macam biasalah.. tapi lepas aku test power... gambo jadi tunggang langgang... texture pun hilang... aku tengok pakcik MICROSOFT bikin objek takyah tempek texture dalam code.. dia just ada *.X punye file jer.... ini yang memeninkan aku nie.... WHY WHY TELL ME NOW...WAAaaAAAAAaaa.... pastu... nak kena bikin BONE ker? supaya every object yang aku lukis tak berterabur dalam directx.....

Aku ade sikit info pasai convert *.3ds ke format *.x:

Guna software conv3ds, convert dengan switch -A

Conv3ds.exe -A file3d.3ds
Dan load guna IDirect3DRMAnimationSet::Load. Kalau di punya textures terbalik ke atau tunggang langgang ke, tambah lagi swith -r
Conv3ds.exe -A -r file3d.3ds
Biasanya file .3ds yang save dari Lightwave kena guna switch ni pasal dia punya surface adalah terbalik. Lagi satu kalau nak senang edit sebelum guna, mana tau kan missing texture file, tambah switch -x untuk hasilnya dalam format teks. Jadi senanglah sikit nak manual edit.
Conv3ds.exe -A -r -x file3d.3ds

Huruf besar dan kecil mesti sama dengan contoh di atas. Kalau tak, jadi lain pulak... wink.gif

Edited by 'ra

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tima kasih daun keladi...

Kalau belanja makan ais-krim keladi tu sedap gak... biggrin.gif

Korang buat projek animasi/game canggih-canggih ni, postkan lah dia punya 'screenshot' kat sini. Boleh gak buat pembakar semangat... wink.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...