zsuperxtreme 0 Report post Posted August 9, 2004 Aku nie tak pandai tu yang tanye soalan paling bengong di dunia.. hahahaOk sekarang aku code Direct 3D.... Semua dah ok.. boleh import object dari *.X file.... masalahnye bila aku dah design object tu siap animasinye... lepas aku convert dari file *.3DS ke *.X guna pakcik PANDA punye software aku import ke dalam code aku ... macam biasalah.. tapi lepas aku test power... gambo jadi tunggang langgang... texture pun hilang... aku tengok pakcik MICROSOFT bikin objek takyah tempek texture dalam code.. dia just ada *.X punye file jer.... ini yang memeninkan aku nie.... WHY WHY TELL ME NOW...WAAaaAAAAAaaa.... pastu... nak kena bikin BONE ker? supaya every object yang aku lukis tak berterabur dalam directx.....ringkasan1. Camne nak design "accurate" objek untuk diconvert kepada *.x ??2. Kalau nak make sure object2 tak lari nak kena buat BONE ker??3. Kenapa ada error bila permukaan bagi objek diubah??Korang jangan la suruh aku tanya game developer kat luar sana.. aku nie bukannya mahir sangat. setakat bahasa melayu tu aku paham la... hahaha... bila kena explain bahasa inggeris serupa masuk telinga kanan kuar telinga kiri.... aduhh... hahaha Quote Share this post Link to post Share on other sites
C-Fu 0 Report post Posted August 9, 2004 ko kod direct3d gune bahasa ape la, C++? vb?gile la camtu ako pon takleh nak jawab. pasal ako blaja sume pon dalam omputeh. Quote Share this post Link to post Share on other sites
zsuperxtreme 0 Report post Posted August 10, 2004 OH c-fu....Ini kod wa guna VB... kalau c-fu nak explain dalam bhs C pun takper... wa boleh paham. Oh C-fu belajar bahasa inggeris ek.. hehehe.. apekate c-fu explain pada aku dalam bahasa ibunda... sebab serase patik c-fu pandai bahasa ibunda... hahaha.Ok... wa lukis object guna TrueSpace ... pastu wa directly save object as *.x ... or guna pakcik PANDA. pastu bila dah design sometime pakcik PANDA cakap... "error : pale pakcik bengong sebab fail nie buat kepala pakcik migrain". Wa tak tahu apsal pakcik PANDA migrain... sampai kena restart pakcik PC.C-fu.. lu boleh ajar wa camne nak buat ALPHA BLENDING untuk Dx7.. aku tahu Dx7 TIADAAA!!!!! alpha blending... tapi dengar khabar koding pakcik HARDWARE boleh pakai.. tapi kena bikin sendiri... camne ek???C-fu ada idea tak camne kita nak code kan movement yang melibatkan bone bagi object dalam Direct3d..(explain jer guna apa apa language)...sebab wa taknak bikin animasi dulu baru attach dalam wa punye code..Kerjasama pakcik C-Fu amat saya hargai kerana sanggup melayan HAMBA YANG KURANG PANDAI ini. Quote Share this post Link to post Share on other sites
encik pot pet 0 Report post Posted August 10, 2004 wa wa wa tu bahasa ibunda lu ke? Quote Share this post Link to post Share on other sites
C-Fu 0 Report post Posted August 11, 2004 langsung ako tak paham sebende pon.texture ko pakai bmp ke idak nih? Quote Share this post Link to post Share on other sites
'ra 0 Report post Posted August 11, 2004 (edited) masalahnye bila aku dah design object tu siap animasinye... lepas aku convert dari file *.3DS ke *.X guna pakcik PANDA punye software aku import ke dalam code aku ... macam biasalah.. tapi lepas aku test power... gambo jadi tunggang langgang... texture pun hilang... aku tengok pakcik MICROSOFT bikin objek takyah tempek texture dalam code.. dia just ada *.X punye file jer.... ini yang memeninkan aku nie.... WHY WHY TELL ME NOW...WAAaaAAAAAaaa.... pastu... nak kena bikin BONE ker? supaya every object yang aku lukis tak berterabur dalam directx.....Aku ade sikit info pasai convert *.3ds ke format *.x:Guna software conv3ds, convert dengan switch -A Conv3ds.exe -A file3d.3ds Dan load guna IDirect3DRMAnimationSet::Load. Kalau di punya textures terbalik ke atau tunggang langgang ke, tambah lagi swith -r Conv3ds.exe -A -r file3d.3ds Biasanya file .3ds yang save dari Lightwave kena guna switch ni pasal dia punya surface adalah terbalik. Lagi satu kalau nak senang edit sebelum guna, mana tau kan missing texture file, tambah switch -x untuk hasilnya dalam format teks. Jadi senanglah sikit nak manual edit. Conv3ds.exe -A -r -x file3d.3ds Huruf besar dan kecil mesti sama dengan contoh di atas. Kalau tak, jadi lain pulak... Edited August 11, 2004 by 'ra Quote Share this post Link to post Share on other sites
zsuperxtreme 0 Report post Posted August 12, 2004 Nice answer RA...Erm.. penjelasan yang bijak... Tima kasih daun keladi... budi baik dikenang nanti... kalau ada soalan kita jumpa lagi...Wa salute you RA.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
hoyoyo80 3 Report post Posted August 12, 2004 Errr...export dari max ke milkshape pastu .X...lagik snang...kompom siap dgn texture dan animasi..tak pun guna CharacterFX... Quote Share this post Link to post Share on other sites
'ra 0 Report post Posted August 12, 2004 Tima kasih daun keladi...Kalau belanja makan ais-krim keladi tu sedap gak... Korang buat projek animasi/game canggih-canggih ni, postkan lah dia punya 'screenshot' kat sini. Boleh gak buat pembakar semangat... Quote Share this post Link to post Share on other sites