Jump to content
blackmachine

Streamyx Slow Sangat..

Recommended Posts

aku punya kes.. boleh connect tapi x buleh browse...

1 TAHUN baru settle.. 1 TAHUN beb.. mana tak bengang?..

bayar bulan2.... tapi x buleh pakai... balik2.. no report  baru... balik2 no report baru... 1 TAHUN beb....

*luahan perasaan akO...

apsal plak no report baru? kenapa tak refer no report lama? even kes lama dah setel pun, ko refer jer nombor tu, cakap masalah tu datang semula (kalo kes yang sama la). jadi, tak payah la nak explain berulang kali. kalo tak silap aku, kalo nombor report tu berulang kali naik, diorang akan tuka status report tu jadik urgent (vip la kiranya), so masalah ko akan diberikan keutamaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku rasa, klau dah teruk sangat sampai setahun baru setel, call helpline punya banyak.. mengabihkan duit or naikkan bil jer.. baik pi telekom / clickers terus.. serang kat sana tongue.gif

p/s td aku saja call helpline.. aku citer semua masalah (saja2 jer), budak tue nama danial (xpasti laa dia nie spesis mix ke tidak), klau speaking english mmg berabuk.. tp malay.. mmg tercungap2 dia nak ckp.. apa nak ckp pun tak reti. mcm dia baru kerja jer smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku rasa, klau dah teruk sangat sampai setahun baru setel, call helpline punya banyak.. mengabihkan duit or naikkan bil jer.. baik pi telekom / clickers terus.. serang kat sana tongue.gif

diorang akan kata yang diorang takleh buat apa apa. diorang tak ada kuasa untuk terima report. diorang akan kata lagi, call helpline. tu la kata diorang

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku punya kes.. boleh connect tapi x buleh browse...

1 TAHUN baru settle.. 1 TAHUN beb.. mana tak bengang?..

bayar bulan2.... tapi x buleh pakai... balik2.. no report  baru... balik2 no report baru... 1 TAHUN beb....

*luahan perasaan akO...

so aku nak tau ape penyelesaian yg ko dpt n diorg buat??? sume da ok ke?? dlm proses setaun tu ape yg tmnut buat?? n ape sbenarnye punca kepade masalah ko??? cite sket so senang utk kitorang pehni kalo kene bende yg same tros amik tindakan drastik hahahaha laugh.gif

lg satu nak tanye abeh bill streamyx yg ko bayar bulan2 tu tmnut x waive balik ke? byk tu kalo dikire 1 tahun bayar tp x pakai...brape ratus 12x66 ??? itu kalo rm66 kalo rm88 ke atas untung besar tmnut

Edited by kingotromen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Report kat Kementerian Dalam Negeri & Hal Ehwal Pengguna ok ke? Tak pun....report kat Polis...aku dah buntu nie....

Share this post


Link to post
Share on other sites

apsal plak no report baru? kenapa tak refer no report lama? even kes lama dah setel pun, ko refer jer nombor tu, cakap masalah tu datang semula (kalo kes yang sama la). jadi, tak payah la nak explain berulang kali. kalo tak silap aku, kalo nombor report tu berulang kali naik, diorang akan tuka status report tu jadik urgent (vip la kiranya), so masalah ko akan diberikan keutamaan

salam...

smile.gif baru ari ni aku nampak thread ni memohon aku untuk bls. dan bg info pasal kes aku tu... maklum le.. "view new post" putera ni masih lagi pending perkhidmatannya.. hehhehe

ok la..

aku citer sikit la yer pasal kes aku ni...

camni.....

oktober 2004 ... aku register stimix.. aku ambik pakage rm 44 = 60 jam... kononnya nak test dulu la line stimix ni best ke x ke... kalau ok... aku upgrade la...

pasang sendiri..setting sendiri...

pastu aku pun tel hotline dia mintak dia activatekan line aku sbb aku nak line aku diactivatekan pada hujung bulan.. so senang la aku nak bayar bill nanti kan.... lepas call.. diaorg kata incik kena tunggu 3 hari untuk activate line.... ok..

aku tunggu 3 hari.. (tah kenapa lama sgt nak activate line aku pun x tau....)..

sepanjang 3 hari tu.. aku peratikan yang "dsl light" aku tu.. blinking... errrrmm maybe line lom activate kot.... masuk hari keempat dan seterusnya hari ketujuh.. dsl light aku masih lagi blinking....

aku pun talipon la hotline diaorg lagi bgtau problem dsl light tu blinking...setelah diberi tunjuk ajar yg mengarut (flush dns.... cabut nic.. pasang balik.. etc etc..)

masih jugak x buleh.... aku call balik.. then diaorg buat report number...

3 hari kena tunggu....

ok.. fine.. aku tunggu 3 hari... masih x der perubahan.... aku call lagi (aku refer no report yg diberikan sebelum ni..).. diaorg kata .."eh.. x buleh lagi ke?.." ermm..

mengkut maklumat yang aku dapat....daripada operator tu... techician buat report bahawa kes aku dah settle.. dan aku dah dimaklumkan melalui talipon..(padahal x...pun...).. so aku buat report baru.....

begitulah seterusnya sehingga 2 minggu... tech kata dah settle.. padahal belum settle.. ermm... ader la aku dekat 10 kali aku call hotline.... setiap kali diberikan report baru sbb dlm report sebelumnya dikatakan prob aku dah selesai....

selepas 2 minggu.. kes dsl light blinking = settle.... buleh connect (via router mode / dial mode). x der prob.. tapi bila tang browsing.... ermm cam siall.... download speed aku = 5 BYTE... 5 byte beb... gile apa... laju pulak dial -up aku...

camner aku check?.. aku check dlm router management... nak check kat speedometer ?.. jgn harap la.. nak bukak google pun makan masa 5 minit..

*FYI = line tel umah aku = line baru...mmg aku pasang line ni khas untuk streamyx/bilik aku.... line fibre optic....

seperti biasa... call hotline... dan begitulah seterusnya hinggalah oktober 2005...

aku dah bercakap dgn 6 org supervisor.... 5 org pegawai kat clikers...tech telekom yang jaga port.... (lebih dari 20 kali.. sampai doiaorg dah maleh nak cakap dgn aku....) supervisor kat head kuaters kat shah alam tu.... semua aku dah cakap.. sampai aku pun x tau dah nak tulis.. byk lagi aku nak senaraikan.. tapi dah x ingat....

aku juga bercakap dgn diaorg yg jaga server kat seremban ni.. 2 3 kali... pun masih x settle....

tech dari ibu pejabat pun ada dtg umah aku 4 kali.. (kali ke 5 diaorg x moo dtg...) masa dtg korang faham2 la... semua hard ware aku jer yang problem katanyaheehe... aku cakap" ok.. i can accept if u say that all the problem came form my hardware... but.. before i change any of my hardware.. proof it first..." hehee (tech tu cina... kira otai la kononya dlm hal streamyx ni...)....

then dia pun pakai la laptop dia... modem dia.. etc etc..

connecttion still camtu.... ermm hardware aku yg problem ke?,, hgeehheh

kemudian dia kata dia nak gi check kat port jap.. sampai la skrg dia x call aku.... kalau aku call.. dia reject call aku hahahha...

tau2... bila aku call hotline... dia kata problem aku dah solve.. dah aku pun dah dimaklumkan pasal hal tu.. uik?.. bila masa pulak aku kata solved?.. hehe tactic lama nampak?...

begitulah seterusnya ... bukak report.. tech kata report solved.... bukak balik repot baru... solved lagik.... *aku rasa ni menjawab soalan kat atas tu... kenapa aku x refer jer report2 number lama?.. sbb report lama dah closed.. so kena bukak report baru.. gitulah adernya....

mintak rebet pulak?.. smile.gif aku perpuluh2 email aku send kat bill department... mintak rebet atas kes aku ni?.. email send... tapi?.. no reply.. nak bill aku tetap sama.... bila aku call billing deparment.. diaorg susurh aku send email... send lagi.. begitulah seterusnya...

aku pun bengang..... bill talipon aku x bayar.... so talipon aku kena pootng la..

aku report lagi pasal streamyx.,.. ehh.. kena bayar bill talipon dulu rupanya... baru buleh buat report... ermmm aku bayar la... harap2 kes streamyx aku akan settle... dah bayar pun jadik gak camtu... aduiiii....

so begitulah seterusnya... (bab maki2 /// aku malas la nak cakap kat sini kan...) so aku taip elok2 jer le ni....smile.gif

tah macammana.. sebelum raya baru2 ni.. kat sini ujan lebat 3 hari... lepas jer ujan... speed streamyx aku.. terus hantam sampai skrg.... (selepas 1 tahun...)

*siap leh download smallville (benda yang aku dah lama nak buat masa apply streamyx dulu.... heran gak.. apasal baru skrg kan?..

so kesimpulannya...

1. tech PENIPU besar.... bila ader report.. diaorg akan kata kes solved.. hinggalah ko kena follow up 4 5 kali selepas untuk dapat buat report baru...

satu lagi yg aku perasan.. diaorg akan kata dia call korang tapi x angkat.../ umah xder org.... (padahal ko ada kat umah) atau diaorg lansung x dtg umah ko untuk check....then tiba2.. report solved?...

******************************

aku x tau nak taip camner dah.. heheh serabut ayat aku ni.. kalau korang x faham.. tanya lagik yek... aku taip dlm keaadaan emosi ni... jadik marah pulak aku ni bila citer hal ni... bukan marah kat korang arr.. aku marah kat stimix ni.. heehhh

that's why.. kalau lah ader alternatif bagi streamyx ni kat kawasan aku ni....

aku adalah antara org yg terawal yang akan memohon...

smile.gif

sekian terima kasih heheh

Share this post


Link to post
Share on other sites

scummyx mmg truk nak mamposs kata sorg membe aku....tu yg x jd apply tu...still gune dial up lg aku...huhu...nak wat camne alternatif xder

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 tahun eh...1st ranking tu....!!!

Takpe la, lain kali kalau ada problem call helpline, cakap elok-elok dengan diorang. Waaaaaa kakakakakakaka sungguh takbleh tahan dgn ayat keramat ni.

+ Kalau hantar link ni kat tmnet best jugak. smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

[

kalo tak silap aku, kalo nombor report tu berulang kali naik, diorang akan tuka status report tu jadik urgent (vip la kiranya), so masalah ko akan diberikan keutamaan

ermm... hehehhee aku punya kes ni.. tah baper kali dah high priority....

kalau ader atas lagi dari high priority tu... mungkin aku akan dapat level tu....

dah tak tau level apa dah kes aku ni.. mungkin kena letak 1 lagi level kot.. "maharaja high priority" kot hehehhe

tapi.. seperti biasa.. staff tmnet... tech.. semua kan phd. dlm hal2 ni hehehe

warghhhhhh geram2....... apa2 pun... helpline = sak.... tech = sak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isk .. isk .. teringat kes berhari-hari modem asyik x dapat connect.

Ya ya .. bila call je tmnet ... perkara pertama skali die suruh buat ..

1. Ada blink blink kat modem ke? Kalau ader, encik restart dulu modem tu. Lepas tu, mula la ngarut suh check dalam modem tu. T_T

2. Encik pakai spliter ke? Kalau ade , encik cabut wayar kat semua talian telefon dan tunggu 10 minit. On kan modem dan tengok. Lepas tu, jika ada masalah telefon kami semula. <--- sampai 3 kali telefon

3. Yang paling sengal nyer solution semasa menelefon hari keempat , encik amek telefon dan sambungkan terus ke connector (kotak putih) dan cube dengar .. ade bunyi telefon ke? Kalau tade , encik leh call telekom hotline. <----- Isk isk .. betapa pandainya tech nih. ape kah perasaan anda sekiranya anda sendiri adalah orang telekom (Doket/Kabel) dan tech ni memandai kata yang anda tidak reti mendengar bunyi dengan betul.

4. Still x dapat jugak, dan lepas tu tepon balik dan mula cakap keras untuk hari kelima . Barulah dapat buat report (report ni hanya untuk tech kat tmnet dan bukannya untuk kakitangan ADSL) , amek nombor report dan still tade perubahan.

5. Lepas berhari-hari, panggil kawan dari telekom (ADSL) dan diorang check ... pakai pass diorang leh jalan..... pakai pass sendiri x leh ... mula la pening sket orang ADSL tu .... last last .. diorang telefon bahagian sane .... rupanya orang tmnet sendiri yang silap (diorang x reset sistem untuk username [tidak berkaitan dengan password] ) .Terus settel . Alangkah mudahnya kalau awal2 lagi wat camni.

Persoalan :

1) Aperkah gunanya report kalau tader pape perubahan yang diorang buat ..dan susah sangatkah nak panggil orang ADSL tu datang bantu settle problem. Agaknye kalau bayar .. baru datang ke?

Isk .. isk .. betapa seksanya untuk satu masalah kecil .. apatah lagi kalau masalah besar. T_T

Edited by Izani

Share this post


Link to post
Share on other sites

pasal report bersepah2 tu aku da tau sgt...coz diorg yg kat helpline tu buat report jek bukan diorg pi repair..yg pi repair technician tp kalo technician yg di assign utk case korg tu pemalas..diorg just close jek report tu n bg alasan2 ngarut..so bile korg call techline tu diorg cek report n ape yg technician tu type dlm report tu, diorg akan ckp mende same kat korg..so kalo technician tu nipu..techline pon terpakse nipu korg coz diorg pon tau kompom korg marah kat diorg pada hal yg buat masalahnye technician tu...korg salah org le nak lepas marah...huahauhauahuahua jgn serang aku pi serang helpline tu xpon technician tmnet tu sendiri wakakaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

ermm... hehehhee aku punya kes ni.. tah baper kali dah high priority....

kalau ader atas lagi dari high priority tu... mungkin aku akan dapat level tu....

dah tak tau level apa dah kes aku ni.. mungkin kena letak 1 lagi level kot.. "maharaja high priority" kot hehehhe

tapi.. seperti biasa.. staff tmnet... tech.. semua kan phd. dlm hal2 ni hehehe

warghhhhhh geram2....... apa2 pun... helpline = sak.... tech = sak

hahahaha high priority tu baru lvl 2, lvl 1 critical ...dasyatla ko..alih2 lepas ujan tros elok...tp bill utk setahun ko x dpt pakai ko bayar sume ke?? tmnut x pulangkan balik?? dasyat2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buang karan je citer pajang lebar kat sini...takde beza pun dgn citer kat staf helpline...

Elok la tu...helpline salahkan technician...technician salahkan helpline. Encik kingotromen salahkan kastemer...haha memacam betul...mesti satu kompeni nih...smile.gif

Err....Tmnut tu apa ye?

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku x salahkan sesape..blank ko ni x paham la...aku cume terangkan situasi sbenarnye..korg marah marah helpline tu mcm le helpline tu yg pi kat port cek..satu kompeni?? aku bukan keje under tmnet la...

erk xpenah plak member aku cite technician salahkan helpline??? technician streamyx penah cite kat ko ke yg dak2 helpline wat salah dgn technician tu??

weih blank ko mcm nak bikin panas jek ngan aku?? xpuas ati ker? jom turun kajang makan sate lg kenyang tp ko bayar wakakakakaka da da da aku xmo nak gado2 pasal org lain..aku plak kene..

Edited by kingotromen

Share this post


Link to post
Share on other sites

pasal report bersepah2 tu aku da tau sgt...coz diorg yg kat helpline tu buat report jek bukan diorg pi repair..yg pi repair technician tp kalo technician yg di assign utk case korg tu pemalas..diorg just close jek report tu n bg alasan2 ngarut..so bile korg call techline tu diorg cek report n ape yg technician tu type dlm report tu, diorg akan ckp mende same kat korg..so kalo technician tu nipu..techline pon terpakse nipu korg coz diorg pon tau kompom korg marah kat diorg pada hal yg buat masalahnye technician tu...korg salah org le nak lepas marah...huahauhauahuahua jgn serang aku pi serang helpline tu xpon technician tmnet tu sendiri wakakaka

ini mmg dah lama aku faham dan aku tau.. kalau susah2 sgt... tak payah buat hotline... buat jerk tech hotline... ni bila aku mintak tech punya department x mau bagi pulak... sememamgnya costumer x leh cakap direct dgn tech department.... mau x mau kena mengadap hotline .... so... kalau x mau kena maki dan kena marah dgn custumer... pass jer la kat tech dept...biar senang custumer maki tech dept...

solution.. : buat "tech hotline.." so... tukang ambik report selamat dari kena maki...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahahaha high priority tu baru lvl 2, lvl 1 critical ...dasyatla ko..alih2 lepas ujan tros elok...tp bill utk setahun ko x dpt pakai ko bayar sume ke?? tmnut x pulangkan balik?? dasyat2

FYI aku dah dpat level critical sebanyak 25 kali..... problem solved? ke ada lagi atas dari LEVEL CRITICAL (maharaja LEVEL CRITICAL)... NO NO NO !!

Bill setahun dapat balik tak?.. ader rebet tak?.. = NO NO NO NO !!!!

Edited by isfann

Share this post


Link to post
Share on other sites

Internet melalui wayar letrik biasa telah dicipta, tapi masalah lain plak, speed terlalu laju, bleh tengok movie online lagik, tapi boleh merosakkan hard disk kot?? (ntahla, mungkin guna modem khas).

Ianya masih dalam perbincangan ngan telekom ngan tnb, pasal cost mahal, kena pasang modem kat setiap terminal :omg:.

Ntah la mungkin 10 tahun lagik kot.

Malaysia negara pertama berjaya menciptanyer...

Share this post


Link to post
Share on other sites

huhuhu.. bende ni memang akan terus berlaku sebab banyak layer untuk setiap kes!! satu layer lambat.. nak sampai ke layer lain.. huhuhu.. makin lambat le!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Internet melalui wayar letrik biasa telah dicipta, tapi masalah lain plak, speed terlalu laju, bleh tengok movie online lagik, tapi boleh merosakkan hard disk kot?? (ntahla, mungkin guna modem khas).

Ianya masih dalam perbincangan ngan telekom ngan tnb, pasal cost mahal, kena pasang modem kat setiap terminal :omg:.

Ntah la mungkin 10 tahun lagik kot.

Malaysia negara pertama berjaya menciptanyer...

ko komfrem ker malaysia yang menciptanya? serau aku, malaysia berjaya membuat formula untuk naikkan speed broadband tu, bukan cipta kaedah broadband pakai letrik. ko search 'broadband via electric' kat google, ko akan dapat banyak result. ada beberapa negara dah mula pakai pun benda nie

Share this post


Link to post
Share on other sites

blank ko ni x paham la...aku cume terangkan situasi sbenarnye..korg marah marah helpline tu mcm le helpline tu yg pi kat port cek..

Ye ke aku tak paham? part mana yg aku tak paham tu?

Cuba ko citer sikit camne nak buat report terus kat technician? Nampak sgt ko tak penah jadi kastemer streamyx yang berurusan dgn helpline utk buat report. Kalau tak ko takan cakap camtu.

Terlanjur dah kecoh2 ni meh aku citer bg ko paham. Kitorang (kastemer) hanya boleh report kerosakan melalui helpline. So apa yang helpline buat kitorang tak perlu amik tau. Yang penting line ok seperti yang dijanjikan. Technician kelepet ke buat report palsu ke tu hal rumah tangga korang, takde kena mengena dgn kitorang. So tak payah nak terang apa tugas technician apa tugas helpline, kitorang tak perlu tahu & memang tanak amik tahu.

Masa report kat helpine ade penah diorang suruh cakap direct ke technician? Takde kan? So buat apa kitorang nak bebel pasal technician kalau problem tak satle. (Takan ko ada kes dgn ABU ko nak pegi salahkan ALI walaupun ALI yang jaga ABU...) Boleh paham ke tak ni? dah habis ayat aku pakai.....

erk xpenah plak member aku cite technician salahkan helpline???technician streamyx penah cite kat ko ke yg dak2 helpline wat salah dgn technician tu??

Ko tak payah tanya soalan bodoh la. Aku takan tulis kalau benda tu tak penah berlaku.

weih blank ko mcm nak bikin panas jek ngan aku?? xpuas ati ker? jom turun kajang makan sate lg kenyang tp ko bayar wakakakakaka da da da aku xmo nak gado2 pasal org lain..aku plak kene..

Aku cuma cakap benda yg betul. Kalau ko rasa panas nak terima semua ni apa aku boleh buat. Itulah kebenaran bidang tugas member2 ko wahai encik kingotromen.

Dah la...aku malas nak taip lagi kalau mindset ko still takleh ubah. Ko baca je la kes yang panjang lebar tu, hentikan gelak ko dan pikir sendiri.

p/s : Takde halnya setakat nak belanja ko makan sate, tapi kajang tu jauh bebenor la aku nak pegi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terlanjur dah kecoh2 ni meh aku citer bg ko paham. Kitorang (kastemer) hanya boleh report kerosakan melalui helpline. So apa yang helpline buat kitorang tak perlu amik tau. Yang penting line ok seperti yang dijanjikan. Technician kelepet ke buat report palsu ke tu hal rumah tangga korang, takde kena mengena dgn kitorang. So tak payah nak terang apa tugas technician apa tugas helpline, kitorang tak perlu tahu & memang tanak amik tahu.

100 % setuju.... kitaorg x perlu tau hal rumahtangga korang...... apa yang aku tau.. aku nak bila aku report..... problem aku solved..

bukan nak carik sapa salah... itu semua hal rumahtangga korang,,,,,,,

Share this post


Link to post
Share on other sites

tapi kalau kito/korang tau flow diagram pemprosesan dia aku rase lagi senang korang nak memahami kehendak tindak balas!!

takde la lepas tu korang menyalahkan sesiapa!! huhuhu

ala.. salah siapa ke atau ape ke.. yg penting kerja!! takde kerja semua tak jalan!! eahaks!! yg custemer keje dia call!! yg teknikal keje nye repair, yg custemer servis keje nye amik report and kasi teknikal walaupun tak releven!!, and so on ler.. banyak layer wooo!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

apsal salahkan streamyx lak. saya rasa skrang ni banyak server down (pasal cuaca kot)?. kat rumah saya pakai modem 56K jadi 38.8 kbps sebelum ni 48 atau 49 kbps kekadang tu dia disconnected. kat cc pun sama. saya download software kat sana pun lembab (keluar mesej time out)

Selamat Hari Raya....

Share this post


Link to post
Share on other sites

donlod kat cc xle kire la coz kalo ramai user gune pc utk tenet jd slow le..tp pasal cuace xtau la plak ade efek x kat streamyx coz kat umah aku elok jek pakai xkire mase

aku gelak bile korg maki2 kat sini n kat org helpline buat report bersepah tp puncanye dr equipment korg sendiri..mmg relevan la y problem korg solved lambat...

korg tau x care2 nak tweak2 registry, pasal mtu n mru tuh..streamyx kate 70% da dpt kire ok..aku xpuas atih..dulu pc lame aku pakai almost 90% aku dpt dr package aku..skrg asyik bwh 400Kbits jek..package aku 512kbits

p/s blank ko tinggal kat mane?? jauh ek nak pi kajang..ampeh xle nak ngepow ko

Edited by kingotromen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...