Jump to content

coppa

Learning
  • Content Count

    24
  • Joined

  • Last visited

Posts posted by coppa


  1. bolehka bincang perkara buruk n baik spt ni?.. sedangkn sudah terang2 hukumnya.

    aku rasanya tak perlu bincang mengenai kebaikan dan keburukan, pasal ni dah sebijik cam bincang kebaikan dan keburukan sesuatu hukum yg telah ditetapkan olehNya.

    ape bezanya kalu bincang kebaikan/keburukan berkahwin? dengan kebaikan/keburukan berkahwin 4?.. sedangkan memang jelas perkahwinan tu membawa berkat.


  2. baik bagi anugerah DATUK ni kat Puan Norlina Alwi.. yang tubuhkan Pernim, dn bela anak lebih 30 orang anak yg hidap AIDS. sumbangan dia lagi besar dari SRK tu...

    m_30norlina.jpg

    http://www.pernim.com

    Puan Hjh Norlina Hj Alawi hanya menjalankan perniagaan Katering sebagai sumber pendapatan dan suaminya pula berkerja sebagai anggota tentera. Melalui dua sumber pendapatan inilah dikongsi bersama bagi membela nasib anak-anak pesakit HIV/AIDS yang memerlukan perlindungan dan pelajaran setakat yang termampu. Semuanya adalah kehendak Tuhan yang mengerakan hati, lantaran rasa keinsafan dan kesedaran bahawa mereka juga adalah makluk Allah yang bergelar insan yang mempunyai hati dan perasaan.

    norlinaalawi.jpg:rolleyes:


  3. Ler ikut pengalaman korang, takkan tak pernah jumpa cikgu agresif? Masa aku darjah 6, sekolah agama SAR, ustaz aku siap lempang-lempang pelajar kalau tak dapat eja perkataan Arab. Sekolah menengah, cikgu disiplin aku siap lempang+helikopter+terajang perut pelajar atas tuduhan membuli (cuma tuduhan, belum confirm lagi). Cikgu disiplin kedua aku siap belasah pelajar sampai muka lebam-lebam+berdarah bibir sebab tak pi prep class atas alasan demam dan dia tak caya kat budak tu. Tu baru berapa orang, ada lagi tu, cerita kat sini memang tak habis. Kalau tanya aku ler, rotan tu macam kena gigit nyamuk je. Nyesal aku dulu aku penakut, aku takut nak buat report ke apa, lagipun aku tak pernah kena.

    mostly anak2 cikgu yang melampau sangat marah camni..takkan jadi orang..

    yang aku jumpe cikgu displin aku suke lempang pelajar.. kalau pelajar belum tentu salah, dia lempang dulu baru tanya.. giler ke aper?// lempang tangan tu naik paras dada, tinggi hayunan dia, pekak telinga 1 hari nanti.

    tapi ntahla anak dia memang kene sumpahla ngan budak2 sekola kot, baru darjah 1 dah tau cakap2 lucah, kesat ..

    ada cikgu lain yang macam ni pun anaknya cam bohsia ke aper, garang sangat kt anak orang tak ingat tapi anak sendiri ntahlah ape silapnya.

    ada 1 cikgu sekola agama aku (baru meninggal tahun lepas), anaknya jadi maknyah, hormon suntik kat dada, dulu waktu balik siap lalu depan sekola agama dengan pakwenya, cikgu ni memang budak2 sumpah seranah..garang giler... ada aku nampak sendiri sorang budak pempuan baru darjah 4 kene hantuk kepala kat dinding blackboard.. nangis2 budak tu, kesalahan cuma salah hukum tajwid masa baca al-quran... GILER ke aper!!, ngajar quran siap hantuk kepala orang.. aku masa tu darjah 4 sekelas dengan budak tu.

    hakikatnya kalu buat jahat kat orang, memang kene balas satu hari nanti, aku sokong kalu cikgu marah2, lempang, rotan kalu ada sebabnya, tapi janganla cam kat atas ni, memang kene sumpahla dengan budak2 sekola,


  4. Marhaba&Salam all..

    nak tanya, n tolong beri jawapan ek.. masa i nak pakai webcam kat skype and YM, cam i tak berfungsi. lampu kat laptop i menyala kalo webcam tu active, tapi orang takleh tgk i dari cam i.. naperrrr???? ape ka masalahnyeer? kalo i install software webcam tu dari acer driver, lambat pulak shut down, kekadang sampai 2 hari pon belum tentu shut down, hanya kuar skrin windows is shutting down spanjang masa. pastu kekadang kuar pulak skrin biru. then bila i uninstall software webcam yg i install, boleh pulak shut down.tapi bila i pakai webcam, org takleh nampak i. naperrr?? adakah, i plu install balik software tu ???? nanti lambat pulak shut down... poning ni :(:blink::wacko:<_<:excl: Help meeee .....

    Salami...

    owh..acer gemstone.. sya pn pakai model tu..

    1. gune XP ke vista?

    mgkin vista sbb amik driver dari acer driver - cd , kite ni gune xp,

    2, kalau view webcam dari windows explorer dpt view tk?


  5. alhamdulillah, tk smpai 24 jam aku post sblum ni, dh ada info ttg makcik pc, thanks pd saudara/i kte d mimos..

    --------- sumber mstar.com.my----------

    MakCik PC, komputer direka untuk makcik dan pakcik

    27-02-2008 06:52:14 PM

    Oleh MAHANUM ABDUL AZIZ

    KUALA LUMPUR: Siapa sahaja tua atau muda, warga kampung atau bandar boleh membeli komputer peribadi (PC) tablet kos rendah kepunyaan Malaysia yang diberi nama MakCik PC untuk melayari internet dengan mudah.

    MakCik PC yang direka khas oleh Mimos Bhd untuk membantu merapatkan jurang digital antara kawasan bandar dan luar bandar itu mungkin merupakan PC paling nipis di dunia, yang beratnya hanya 800 gram dan barangkali berharga serendah RM500 apabila ia memasuki pasaran dalam tahun ini.

    Pengurus kanan bagi pengurusan portfolio teknologi Mimos, Shahidan Abdullah, berkata agensi kerajaan itu sedang menyiapkan reka bentuk bagi produk itu.

    Skrin paparannya ialah peti TV yang sedia ada di kebanyakan rumah, manakala skrin PC tablet itu menunjukkan ikon yang memberikan panduan kepada penggunanya.

    "Sekarang ini pada asasnya kami sedang membuat sentuhan akhir bagi mempertingkatkan keupayaan produk ini. Ia akan siap Mei ini," katanya kepada Bernama dalam satu temubual di sini.

    Menurutnya, Mimos akan bekerjasama dengan peserta industri tempatan untuk mengeluarkannya.

    Shahidan berkata ilham untuk membangunkan MakCik PC dicetuskan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang, pada Ogos tahun lepas, meminta Mimos membangunkan sebuah PC kos rendah untuk merapatkan jurang digital di negara ini.

    Dengan menganggap permintaan ini sebagai satu cabaran, katanya, Mimos mengambil masa hanya dua bulan untuk menukar gagasan itu menjadi satu produk, berbanding tempoh biasa sembilan hingga 18 bulan untuk membangunkan produk.

    "MakCik PC disasarkan kepada masyarakat luar bandar dan yang berusia. Ia direka khusus untuk mengurangkan fobia terhadap teknologi di kalangan sebilangan besar mereka," katanya.

    MakCik PC akan bertindak sebagai gerbang laluan ke internet, dengan membawa kandungan internet ke peti TV. Ia juga dilengkapi keupayaan WiFi dan WiMax untuk membolehkan penyambungan di kawasan terpencil.

    Shahidan menjelaskan bahawa tujuannya adalah untuk membangunkan produk itu bukan sebagai PC sebenar, tetapi lebih kepada alat celik teknologi maklumat (IT).

    Ini bererti orang yang tidak mempunyai kemahiran IT boleh menggunakannya dengan mudah, katanya.

    Beliau berkata peranti itu mudah untuk digunakan kerana pengguna hanya perlu menekan butang atau menyentuh skrin PC tablet itu untuk melayari internet.

    "Alat ini mudah digunakan. Segalanya berasaskan ikon dan tidak memerlukan papan kekunci atau tetikus," jelasnya.

    Shahidan berharap penduduk luar bandar khususnya golongan pertengahan umur, yang biasanya mendapati penggunaan komputer sesuatu yang rumit, akan mengubah pemikiran mereka tentang menggunakan komputer apabila MakCik PC berada di pasaran.

    Menjelaskan lebih lanjut, beliau berkata sebagai contoh, alat itu akan mempunyai pautan dengan kandungan komuniti seperti Agri-Bazar dan K-Masjid.

    Katanya menerusi Agri-Bazar, penduduk luar bandar boleh menjalankan perniagaan secara online manakala melalui K-Masjid mereka boleh mengakses khutbah Jumaat dari rumah.

    Alat itu akan juga dilengkapi keupayaan suara melalui protokol internet (VoIP) yang membolehkan pengguna berbual melalui telefon, katanya.

    Prototaip MakCik PC dipamerkan pada Persidangan dan Pameran Inovasi Kebangsaan (Nice) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini November lepas.

    Shahidan berkata ketika itu Mimos menerima sambutan yang baik bagi MakCik PC dan berharap minat ini akan berterusan hingga produk itu dilancarkan dalam pasaran.

    "Berdasarkan sambutan pada pameran itu, orang ramai mahu membelinya. Baru-baru ini kami mengadakan pameran di Terengganu, dan ramai pengunjung pertengahan umur bertanya bila mereka boleh membeli PC itu," kata beliau.

    Sebagai peranti digital kos rendah, MakCik PC akan dijual dengan harga serendah RM500-RM550 seunit.

    Selain merapatkan jurang digital, kata Shahidan, Mimos berharap dengan membangunkan MakCik PC ia dapat membantu kerajaan mewujudkan lebih banyak pekerjaan dan perniagaan di negara ini.

    "Pada asasnya, apa yang kami lakukan ialah membangunkan(MakCik PC) dan kemudian memindahkan pengetahuan itu kepada industri tempatan. Penerima teknologi itu akan membuatnya.

    "Akan ada penerima teknologi yang membangunkan kandungan dan perisian, serta mengadakan penyambungan. Ini adalah perkara-perkara yang kami sediakan bagi industri tempatan," jelas beliau.

    Di samping itu, Mimos juga sedang membangunkan komputer peribadi tablet kefungsian dan mudah alih kos rendah dipanggil CyberTablet yang disasarkan kepada pelajar sekolah rendah dan menengah.

    Ia bertujuan menambah baik pengalaman pengajaran dan pembelajaran di sekolah dengan menyediakan perkhidmatan interaktif, atas permintaan, mengikut kehendak, serta mendapatkan balik maklumat peribadi.

    Dalam soal ini, seiringan dengan usaha Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi, Mimos bekerjasama rapat dengan Kementerian Pelajaran dan penyedia kandungan untuk membolehkan capaian kandungan dibuat melalui Knowledge-GRID Malaysia. BERNAMA


  6. assalamualaikumm

    td masa aku drive tadi dengar la berita radio kat sinar.fm.MIMOS kluar kan pc harga Rm500 lebih..

    terkejut gak aku dgr harga tu.

    nama pc tu MAK-CIK PC.. ada sape2 dpt sumber maklumat berkenaan MAK-CIK PC ni ?

    mcm mana pulak spec dia..apasal nama dia mak-cik mimos letak ni

    hehehehehe

    kongsi2 yea sumber maklumat klau sapa2 tau..klau ada gambar skli best gak..leh tengokk mcm

    mana rupe nyer nie..

    tima kasih

    p/s : sorry mod klau dh ada bincang dh topic ni aku search x jumpe..

    Spoiler :
    betulker dh jual?,.. tapi napa ye tkde msuk dlm paper/tv..konfuse aku..

    aku baru complain makcik pc smlm dlm board tu..

    edited: oh..aku baru jumpe news dlm mstar.com.my, link dlm board atas..

    'Makcik PC'- adalah codename , nama betul Cyberwind


  7. dulu aku pn ada masalah ni,

    cara senang

    - tak yah update :P, asal bole berjalan gnu/linux tu kire dh oke, pada pndngn akula.. kalu setakat update default installation rsa tk perlu utk msa terdekat.

    - sebab kalula dh install mcm2 apps, compile sendiri, mesti byk dependencies hell smpai beribu2 lemon.. so kesimpulannya tkyah update package dulu..

    cara susah

    - kalau gune yum, edit repos yum tu refer ke file://mnt/blablba , utk default ISO mount cdrom. so, kalau update package dia terus ke ISO distro yg baru bukan msuk tenet, kira cm ala2 offline lah ni.. ni bagus kalau nk update distro dr. version 1 ke 2 ke...

    - kalau update custom apps yg compile/install sendiri, kene baca README file requirement2nyer,FAQ, Makefile?, install byk2 package yg ada tnda '-devel' dari default CD, senang skit nk compile apps..

    - kalau gune apt, mgkin ada cara cm gune yum tadi, aku tk gune ubuntu, tapi prnah install. mgkinla kot, cube godek2 setting apt..

    okeih , good luck


  8. aku igt 1st time aku public speaking.. mmg failed,

    pastu, lama2 dh biasa, anggap je orang kt depan tu budak2 tadika yg tengah terganga mulut smpai kuar air liur... hohohoho...

    bagus public speaking ni, nanti ko dh besar, senang nk presentation dpn kuliah.. :)

    good luck..


  9. kenapala senyap je makcik pc ni,

    aku tk kisah sgt psl nama makcik

    cuma, apasal lancarkan dulu , tapi takde pages khas pun utk makcik pc dlm website mimos?..

    mimos ni tk cukup tenaga web developer ker?, atau malas nk buat?, tk cukup pekerje, post je dlm forum putera, berlambak yg menanti.

    pastu skarang dh bulan 2-2008 dah, ape dah jadi dgn projek ni? lancar tahun lepas.. hebat lak tu, smpai PM sendiri lancarkan..

    kalau tgk apple lancar produk, tkdepun president US terlibat, kalau aritu juga dia britau aritu juga dia jual atau lancarkn atau britau sekian2 date....

    tapi makcik pc..........................

    lastly, aku tau mmg ada pekerja mimos yg terlibat ngn projek tu mgkin tengah baca topik yg kite bincangkan ni, apesal tk warwarkn lagi psl makcik info dlm forum kee.... ruangan comment kee..., apesal malas sgt nk balas mesej kitaorang.. ? tkknla tkde sorang kakitangan mimos tk kenal langsung putera.com ni?

    aku sokong apa yg mimos cuba buat, cuma jgnla hangat2 taik ayam...

    yg keje mimos tu semua kalangan engineer n terpelajar bijak pandai... come on, tkkn nk tampilkn imej taik2 ayam cmni..

    cmni tkbestla nnti... apela orang kampung kata nnti..

    :unsure:


  10. A'kum,

    Minta bantauan saudara -sedari untuk membantu saya mencari kereta yang telah hilang.

    Jenis :

    Sambungan.....

    Kereta saya yang hilang tersebut :

    Jenis : Proton Gen-2 (Kelabu)

    Plate Number: WNH 5975

    SESIAPA YANG MENJUMPAI KERETA TERSEBUT ATAU MEMBERI MAKLUMAT SEHINGGA TERJUMPANYA KERETA TERSEBUT AKAN DIBERI GANJARAN TUNAI.

    TERIMA KASIH

    byk2 bersbar, mgkn ade hikmah, mne tau dgn kete tu akn nyebabkn accident, ntah2 yg pencuri tu pn eksiden dlm kete tu pstu mati..

    p/s: bile la proton/perodua nk embedded GPS tracking dlm ketenya.. kalu semua kete national ade kn bagus..


  11. tak puas ati aku, bile kosovo istihar merdeka 18/19 feb 2008 tu, abis serbia marah, tak igt penjenayah perang byk dr negara dia..

    pstu dibakarnya kedutaan us yg sokong kosovo, even aku tk suke US, tapi aku rase melampau sgtlah..

    skrg utara kosovo pn nk dikacau..

    risau lak , perang meletus lagi..

    pstu dlm youtube, byk plak propaganda serbia ni.. eeeiii... serbia ni cm yakjuk makjuk lak..

    http://news.google.com.my/news?hl=en&q...sa=N&tab=wn


  12. agknya sebab nilah APPLE dh mula gune SSD dr harddisk, sbb katanya tkde bad sector /laju gile babas dr harddisk..

    skrg dh 64Gbyte SSD, mintak2 harganya turun..

    aku pn pernah try repair 4,5 bijik harddisk, tap semuanya ikut nasib, ada yg bole, ada yg tkle.. tapi Jgn cube try disc/platter kt model lain, psl platter tu design utk read disc yg direka khas utk modelnye..


  13. Setau aku bende tue kalo nak beli kat china je yang ade...

    sebab sedara aku beli kat china....memang boleh split kepada 5 tv berlainan dengan pakai satu card & Decoder jer....

    Astro memang x nak memperkenalkan bende nie kat kat masyarakat malaysia sebab diorang takut rugi...

    sebab 1 decoder boleh guna oleh 5 Family(5 rumah) dan bayaran bulanan nye kepada satu decoder sahaja...so kat sini la ruginye astro... :lol:

    owhh.. ko dh try ek?, tapi model ape yg boleh ek, takut kalu beli kang astro dh ubah bios dia ke ape, abis hangus 200 , 300 ratus rm..

    betul tu, leh jimat psl 1 decoder je, tkpe astro dah kayo sgt dah.. anandan krisnan- tokey astro, pun dh lonjak jadi 2nd org terkayo d malaysia... :lol:


  14. Still limited, local tv tak de.

    Bloomberg news dia , tak mcm format astro. Pure news

    Tapi bila dpt connection streaming dia bagus.

    Walaupun tak berapa best, tapi setakat layan boring duduk kat opis boleh lee. Tengok 2 movie, bola dan lain2.

    sila klik bawah ni

    Visit My Website

    tq.

    ehh.. sapa tanya sapa ni.. konfuse gue.. :lol:

    pada akula, kalau @stronet jadi, bolela pakai software tu kt malaysia, tapi ni kalu speed streaming cm kapal selam, gmba pn sangkut2, sofware ni byk yg free kt internet,


  15. aku penin la.. ada orang kata boleh.. ada yang kata tak bleh.. dia orang cakap guna software WinUha ataupun KGB Archiver. cuba korang baca dekat forum lowyat ni http://forum.lowyat.net/topic/403654

    jawapan tu depend pada kandungan data yg dicompress..

    kalu dia compress 700Mbyte data text jadi 200Mbyte lebih, tu mmg normal..

    tapi kalu dia compress 700Mbyte data DVD file jadi 200Mbyte.. tu mmg klentong..

    kalaulah benar software tu bole compress smpai jadi 2Mbyte, mesti dah awal2 sofware developer tu tulis kt page depan

    "Compress 700Mbyte to 2Mbyte!!.., download now" , masalahnya bender tu tk berlaku, KGBarchiver pun tulis dlm faq dia.

    Is it possible to compress files from hundreds of megabytes to few megabytes?

    Usually not. It can be done, but only if the data being compressed isn't very differential. This means you can compress text with good a ratio (there are only 26 lower-case characters, 26 upper-case characters and 10 numbers plus a few standard symbols like '!@#$...',and usually no more than 64 different symbols in standard text, but every symbol is saved using 8 or 16 bits, which gives 256 or 65536 combinations per symbol), but you cannot compress graphics or music very well.

    pastu lihat page test dlm kgb archiver

    KGB Archiver 2 tests

    file ditest = Test data: Calgary Corpus

    pstu dia

    compress data sizenyer - 3068KB ........... jadi 608KB - ratio compression cume 19%

    compress JPEG images size - 8Mbyte ........... jadi 7Mbyte - ratio ,, 90%

    compress MP3 file -11.8Mb ........... jadi 11.3Mbyte - ratio... 95.5%

    jadi mustahil kalu ada org leh compress video, mp3 jadi 1,2Mbyte sedangkn kgb pun tkbole buat

    aku rasa, org sekarang lebih byk tumpu buat storage/harddisk 1TByte lebih dr buat compression cmni. so belilah 1Tbyte harddisk.. :P

    so, sape2 yg kata dia leh compress 700Mbyte smpai jadi 2Mbyte kenela buktikn ngn screen capture(video capture- dari mule compress smpai uncompress) , kalu tak tu cume klentong jer...

    :lol:


  16. besar ni je keter? padan dengan harga la..urm kalau lori langgar sedap ni :lol:

    semua kete kalu langgar pun ada yg hancur,penyet, mati,

    \

    yg penting kete tata dh ikut standard piawaian dia, kete tu kete production bukannya prototypes, pre-production yg mcm sesetengah IPTA kite buat kete solar pastu sumbat dlm BILIK STOR atau jadi barang perhiasan....

    boleh ke melaysia buat kete camni?, yg penting back to basic, apa keperluan kete tur?, nk tmbah sport-rim, speaker, tmba

    h kepak,tmbah lampu, make-up smpai beribu2.. pd yg teringin nk kete mesti hanya nk yg basic,

    kalaula proton, perodua betul2 nk bantu rakyat malaysia, diorg patutnya jual murah di malaysia n mahal kt luar negara, ni tak,

    "kera dihutan disusukn, anak dirumah kelaparan'..


  17. betul2, mender ni tk mustahil cume amik masa je..

    dulu pun mase keter dicipta, punyala bising satu kampung, semua orang kutuk2, lebih2 lagi tokey2 kuda2 , kerete kuda,

    skrg zmn dh berubah, semua nk naik kete..

    cume amik masa nk ubah mentaliti org


  18. fail tipu tu, iso - 700Mbyte tu mmg ada structure file installer, tapi semua kosong,

    sebab tu bole compress smpai 2Mbyte.

    cara dia buat, dia uat certain file tu ikut byte pstu rename jadi nama file

    cm lam linux pn leh create images 2,3Mbyte ///tapi kosong data. kalu bukak apa2 file gune HEX viewer mmg kosong.

    ni dah macam Mampatkan Proton Gen. 2 jadi besi sekeping besar tapak tangan.. mustahil.. :lol:

×
×
  • Create New...