Jump to content
Sign in to follow this  
Moderator2

Kelas Al-Quran Dewasa / Kanak-Kanak @ Panchor, Seremban N.9

Recommended Posts

BaitulMukmin adalah sebuah institusi akademik Islamiah yang menawarkan pengajian Al-Quran di Panchor Seremban Negeri Sembilan secara Talaqi pada hujung minggu.

Kelas pengajian kami terbahagi kepada kategori Dewasa (Lelaki / Perempuan) DAN Kanak-Kanak.

Tempoh pengajian tiada had (minimum 1 bulan) bergantung kepada tahap penguasaan pelajar/permintaan pelajar (pelajar boleh mengambil masa yang selesa untuk khatam)


Sesuai untuk golongan :


- Dewasa Lelaki
- Dewasa Wanita
- Kanak-Kanak
- Pelajar
- Keluarga
- Korporat



Untuk maklumat lanjut sila ke ->> http://www.baitulmukmin.co.vu/




.....mengenai belajar al quran online belajar mengaji al quran belajar tajwid al quran belajar tarannum al quran belajar membaca al quran belajar bahasa al quran belajar baca al quran belajar quran belajar membaca al quran online cara mudah belajar al quran belajar mengaji al quran online belajar alquran cara belajar al quran mari belajar al quran belajar mukadam kelas belajar al quran software belajar membaca al quran alquran.com alquram belajar al quran percuma http://www.alquraan belajar quran al baghdadi hukum belajar al quran belajar tafsir al quran belajar al quran bertajwid al quaraan belajar menghafal al quran aplikasi belajar al quran belajar baca al quran online al quram alqoran al quran kelas al quran al baghdadi kelas kemahiran al quran kelas membaca al quran kelas talaqqi al quran

Edited by Moderator2

Share this post


Link to post
Share on other sites

[B]BaitulMukmin is a central unit institution that offers homebased Al-Quran recitation course @ Panchor Seremban Negeri Sembilan

Our classes are divided into Male and Female for adult's Category as well as children's Category

The course duration has no limit (minimum 1 month) depending on  student's own budget and ability. (Student may take as much time needed  to "khatam" comfortably)[/B]

[B][COLOR=#008000]Suitable for :[/COLOR][/B]

- Adult Male
- Adult Female
- Children
- Student
- Family
- Corporate


[B]For more information please visit this website >> [/B][B][URL]http://www.baitulmukmin.co.vu/[/URL][/B]




[COLOR=#FFFFFF].....mengenai belajar al quran online belajar  mengaji al quran belajar tajwid al quran belajar tarannum al quran  belajar membaca al quran belajar bahasa al quran belajar baca al quran  belajar quran belajar membaca al quran online cara mudah belajar al  quran belajar mengaji al quran online belajar alquran cara belajar al  quran mari belajar al quran belajar mukadam kelas belajar al quran  software belajar membaca al quran alquran.com alquram belajar al quran  percuma [URL]http://www.alquraan[/URL]  belajar quran al baghdadi hukum belajar al quran belajar tafsir al  quran belajar al quran bertajwid al quaraan belajar menghafal al quran  aplikasi belajar al quran belajar baca al quran online al quram alqoran  al quran kelas al quran al baghdadi kelas kemahiran al quran kelas  membaca al quran kelas talaqqi al quran[/COLOR]

Edited by Moderator2

Share this post


Link to post
Share on other sites
HUKUM NUN SUKUN/TANWIN
 

Perbedaan Nun sukun atau Tanwin adalah sama dalam lafadz tetapi lain dalam tulisan. Adapun hukum Nun sukun atau Tanwin dibagi menjadi 6 macam, antara lain:

  1. Idghom Bighunnah

Idghom     : memasukkan
Bighunnah : dengan mendengung
Artinya: apabila ada Nun sukun atau Tanwin bertemu dengan salah satu huruf hijaiyyah yang berjumlah 4 huruf, antara lain:ي  ن م و atau biasa di singkat dengan bunyi يَنْمُوْ
Contoh:
مَنْ يَقُوْ لُ ( نْ- ي )           فَلَنْ نَِّزيْدَ كُمْ ( نْ- ن )
فَتْحًا مُبِيْنًا ( _ً  – م)           مِنْ وَّرَائِهِمْ ( نْ- و )

  1. Idghom Bilaghunnah

Idghom         : memasukkan
Bilaghunnah : dengan tanpa mendengung
Artinya: apabila ada Nun sukun atau Tanwin bertemu dengan salah satu huruf hijaiyyah yang berjumlah 2 huruf, antara lain: ل dan ر
Contoh:
مِنْ لَدُ نْكَ ( نْ- ل )                   غَفُوْرٌرَحِيْمٌ ( _ٌ – ر)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Qalqalah artinya memantul. Huruf Qalqalah ada lima, antara lain:

ق ط ب ج د biasa disingkat dengan bunyi   قَطْبُ جَدٍّ

Contoh:

ق- يَقْرَ أُ          ط- يَطْهَرُ           ب- يَبْخَلُ           ج- يَجْعَلُ           د- يَدْ خُلُ

Qalqalah dibagi dua:

  1. Qalqalah Sughra

Adalah: huruf Qalqalah yang matinya asli, sebagaimana contoh diatas.

  1. Qalqalah Kubra

Adalah: huruf Qalqalah yang matinya disebabkan waqaf.

Contoh:

خَلَقَ dibaca   خَلَقْ               اَحَدٌ dibaca اَحَدْ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panduan Belajar Tarannum




Ada yang bertanyakan bagaimanakah cara belajar tarannum dengan cepat dan mudah. :-) Memang sifat semulajadi manusia mahukan sesuatu dengan cara yang cepat dan mudah macam mee segera. Ada juga Ustaz yang menganjurkan belajar Tarannum Cara Mudah dan Cepat. Bagaimanapun keberkesanannya pada saya menjadi persoalan.

Adakah belajar tarannum itu sukar? Jika diajukan pertanyaan itu pada saya, jawapan saya adalah Tidak. Sebabnya anak-anak yang berumur bawah 12 tahun ramai yang dapat menguasai ilmu Tarannum. Jika sukar ...pasti mereka tidak akan mampu menguasainya.
Apakah sebenarnya "kata kunci" untuk mempelajari ilmu ini. Pada saya adalah "Usaha yang berterusan" menjadi titik tolak kepada semua kejayaan. Peruntukkan sedikit masa untuk mempelajari ilmu ini. 30 minit selepas Maghrib sudah lebih dari mencukupi.

Mempelajari tarannum tidak dapat dipelajari dalam masa seminggu atau sebulan. Ianya akan mengambil masa bertahun untuk menjadi Qari/Qariah yang baik. Datuk Faizul yang menjadi Johan Antarabangsa pada tahun 2003 telah berulangalik daripada Jerantut Pahang kerumah Tn Guru Nik Jaafar di Pasir Mas Kelantan selama lebih kurang 5 tahun sebelum menyertai Tilawah pada tahun 2003 tersebut.


Bagi yang baru mempelajari Tarannum saya mempunyai sedikit panduan untuk di kongsikan.

1. Persiapan minda iaitu ikhlas belajar kerana Allah. Membaca Al-Quran itu amat tinggi ganjarannya daripada Allah. Sila rujuk kitab-kitab yang banyak sekali sekali menceritakan kelebihan Al-Quran ini. Dalam Internet pun banyak diceritakan.

2. Belajar Tarannum dengan sabar dan penuh minat. Jangan terburu-buru mengejar untuk menghabiskan 7 lagu semuanya tetapi akhirnya 1 lagu pun tidak melekat didalam minda dan tidak dapat dikuasai.

3. Belajar lagu Harakat demi harakat. Ulang harakat yang sama berulang kali tanpa rasa jemu sehingga iramanya melekat di dalam diri. Saya selalu memberikan contoh semasa memasuki darjah 1 sekolah rendah dahulu. Kita tidak diajar untuk menyanyikan lagu Negaraku. Setiap kali perhimpunan, pelajar senior akan menyanyikan lagu tersebut dan kita sebagai pelajar yang baru masuk akan dengar dengan penuh penghayatan sebabnya kita tak boleh bercakap semasa lagu Negaraku dinyanyikan. Lama-kelamaan kita dapat menyanyikan lagu tersebut !!! Betul tak?? Begitulah juga dengan irama lagu Tarannum... Jangan harapkan sewaktu didalam kelas sahaja. Sebaliknya perlu membuat ulangkaji semasa dirumah. Oleh sebab itu rakaman semasa didalam kelas Amat perlu untuk tujuan ulangkaji..... Rakaman kelas pertama bersama Ustaz Hafaz (Naib Johan AQ2) masih saya simpan sehingga ke hari ini. Mungkin semasa kelas kita tidak dapat “menyerap” /menghayati irama yang diajarkan, tapi bila kita balik dan dengar berulang-ulang kali, kita akan mula faham irama lagu berkenaan.

4. Jangan malu untuk cuba melagukan lagu yang diajarkan. Biarpun iramanya sumbang..Tanpa mencuba, kita tidak akan berjaya. Tidak ada orang yang dapat terus berlari. Semua orang bermula dari merangkak, kemudian berjalan dan berlari….Kemudian setelah difahami lagu-lagu yang diajarkan itu, cuba lagukan kepada ayat-ayat lain yang tidak pernah diajarkan…Inilah sebenarnya yang kita mahukan. Dapat melagukan apa juga lagu didalam mana-mana ayat tanpa sebarang masalah.

5. Dapatkan irama yang asas terlebih dahulu, kemudian baru berusaha kearah mencanggihkan bacaan dengan memasukkan unsur-unsur tambahan seperti Burdah halus, Wuslah, Ikhtilal dan mempelajari cabang-cabang lagu yang lain. Ini akan memakan masa bertahun-tahun pastinya.

6. Dapatkan guru-guru yang mempunyai ilmu tarannum untuk membimbing kita mempelajari ilmu ini. Mempelajari daripada komputer, VCD dan kaset hanyalah sebagai tambahan dan ulangkaji sahaja. Guru-guru akan memberikan tunjuk ajar yang lebih berkesan dalam memahami ilmu ini.

Itu adalah sedikit panduan yang dapat dikongsikan buat masa ini…

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hukum lam ta’rif (alif lam)
Berdasarkan cara pembacaannya ini, alif lam dibagi menjadi dua macam :


- Alif Lam Qamariyah, yakni alif lam harus dibaca jelas ketika menghadapi huruf-huruf berikut: ء ـ ب ـ غ ـ ح ـ ج ـ ك ـ و ـ خ ـ ف ـ ع ـ ق ـ ي ـ م ـ ه
Contoh : الْخَالِقُ ـ الْعِلْمُ ـ الْقَادِرُ ـ الْمَرْجَانْ ـ الْجَنَّةُ




- Alif Lam Syamsiyah, yakni alif lam harus dibaca idgham (masuk ke dalam huruf berikutnya) apabila bertemu dengan huruf-huruf berikut:
ط ـ ث ـ ص ـ ر ـ ت ـ ض ـ ذ ـ ن ـ د ـ س ـ ظ ـ ز ـ ش ـ ل
Contoh: النُّوْرُ ـ الدِّيْنُ ـ الصَّلاَةُ ـ اللَّيْلُ
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By hanatasya
      - Kelas Bahasa Inggeris Dewasa & Tuisyen MUeT / iELTs (RM 69 shj!) => http://www.MyCambridge.blogspot.My   - Khidmat Proofread & Terjemahan Melayu - English > Buku / Jurnal / Tesis / Abstrak / Assignment / Speech / Artikel

      - Service Transcribe - tukar audio / video ke >> Microsoft Words Text
        Prosedur Tempahan :   a. Emelkan ke >> [email protected] :

      - Dokumen yang ingin diterjemah / proofread 
      - ATAU  Audio / Video yang perlu di Transcribe
         
      b. Kami akan reply dengan "Quote Harga" serta akaun pembayaran.
      c. Hantar deposit ke akaun pembayaran dan kerja akan dimulakan.
      d. Hasil kerja yang telah siap akan dihantar selepas baki dijelaskan.     *Sijil Penterjemah dan Surat Pengesahan ada disediakan. **Resit juga tersedia untuk tujuan claim.       Antara pelanggan yang mengunakan khidmat kami:

      1. Senior research fellow, Social Security Research Centre, University of Malaya

      2. Jabatan Geografi & Alam Sekitar, Fakulti Sains Kemanusiaan Universiti Pendidikan Sultan Idris, 35900 Tanjong Malim, Perak, MALAYSIA

      3. Research Management Center , Faculty of Medicine, University of Malaya 50603, Kuala Lumpur, Malaysia         #Diskaun untuk UM, UPSI, UPM, UiTM, UKM, UTM, UTeM, UNIMAS, UMS, UMP, UUM, UNIMAP, UMK, UniSZA, UPNM, UMT, USAS, UTHM , etc.       *****Share INFO ini dengan rakan Anda !
    • By AinKaoruWong
      Adakah anda masih ragu-ragu dengan penguasaan Bahasa Inggeris anda? masih teragak-agak untuk membuat pembentangan atau temuduga dalam Bahasa Inggeris?    KELAS ENGLISH DEWASA MYCAMBRIDGE- Untuk Kerja, Perniagaan, Melancong, Berhijrah, Mewakili syarikat- Cuti Sekolah- Semester break Universiti / Kolej- Tuisyen MUeT / iELTS- Tuition English SPM, PT3, STPM, STAM, SPM Ulangan Kadungan: WRITING, SPEAKING, READING dan LISTENING - Terbuka untuk mereka yang langsung tidak tahu bercakap B.I Jumlah Pelajar : 1 ~ 4 orang / kelas - pelajar tidak perlu malu utk speaking ! Kehadiran & Cuti : Kelas biasa adalah fleksibel, 4 minggu dikira 1 bulan, contohnya pelajar boleh bermula pertengahan bulan September dan habis awal Disember, dan hanya hadir 4 minggu kelas - dikira 1 bulan. Lokasi : SELURUH Malaysia (KLang, Shah Alam, Seremban, Kuala Lumpur, Putrajaya, Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Perak, Kedah, Penang, Perlis, Kelantan, Terengganu, Pahang, Sarawak, Sabah), Singapura dan Brunei.  KATEGORI KELAS (Di Rumah / Center)Biasa : 5 Bulan (bergantung kepada kemampuan pelajar) Express : 18 jam (1 Bulan ATAU 3 hari ) Online : Boleh mengambil masa yang sesuai untuk belajar walaupun di tengah malam / Tidak perlu bersusah payah datang ke pusat belajar.  Maklumat Lanjut >> http://MyCambridge.blogspot.my   . 
    • By Moderator2
      KLFX menawarkan Kelas FCPO (Dagangan Hadapan Kelapa Sawit) dari Beginner sehingga Advance :

      Kandungan Kelas:

      · Cara step by step untuk bermula dalam dunia FCPO melalui IB

      · Cara nak dapat Data Import Export & cara exploitasinya bagi mengurangkan risiko kerugian DAN mendapat keuntungan yang lebih Konsisten

      · Cara Scalping FCPO mengunakan Momentum Pullback Strategy

      · Analisis Dalian Soy Data dan impaknya terhadap FCPO




      KELEBIHAN FCPO BERBANDING SAHAM

      1. MODAL RENDAH
      Modal serendah RM3,000 sahaja boleh mula trade FCPO !
      Setiap 1 lot kontrak FCPO tu sebenarnya ada 25tan minyak sawit mentah sebenar.
      RM3,000 x 25tan = RM75,000. Jadi tanpa perlu ada 25tan minyak sawit yang sebenar, anda sudah berurusniaga 25tan minyak sawit sebenarnya.

      2. KEUNTUNGAN YANG TINGGI
      1 mata pergerakkan harga dalam FCPO bersamaan dengan RM25 setiap lot, jika perubahan 100 mata bersamaan dengan RM2,500. Setiap hari purata pergerakkan antara 30-40 mata naik dan turun !

      3. KEUNTUNGAN 2 HALA
      Yang ini KELEBIHAN yang paling disukai trader FCPO. Harga NAIK boleh untung, kalau Harga TURUN pun boleh untung. Sama juga, tak ada ilmu tak ada untung..ok

      4. FOKUS KEPADA 1 PERKARA
      FCPO ni mudah, tak banyak nak kaji , cuma kaji data import export dan lihat sejarah pergerakkan harga yang lama untuk jangka kemungkinan pergerakkan harga akan datang. FOKUS hanya kepada 1 perkara sahaja iaitu FCPO, dalam saham ada hampir 1000 syarikat tersenarai di Bursa Malaysia, untuk dikaji.



      Kursus boleh diambil secara Online / WhatsApp Video Call ATAU Kelas Bersemuka Seluruh Malaysia

      Maklumat lanjut >> https://KLFX.blogspot.My 
       ursussaham belajar membaca harga saham hari ini belajar membaca indeks saham prosedur membeli saham belajar main saham saham online main saham belajar saham online cara bermain saham belajar main saham online harga saham cara membeli saham jual beli saham broker saham info saham bskl saham pelaburan menguntungkan pelaburan jangka panjang value investment value investing strategy analisa teknikal saham fundamental saham kursus saham belajar membaca harga saham hari ini belajar membaca indeks saham prosedur membeli saham belajar main saham saham online main saham belajar saham online cara bermain saham belajar main saham online harga saham cara membeli saham jual beli saham broker saham info saham bskl saham pelaburan menguntungkan pelaburan jangka panjang value investment value investing strategy analisa teknikal saham fundamental saham kursus saham belajar membaca harga saham hari ini belajar membaca indeks saham prosedur membeli saham belajar main saham saham online main saham belajar saham online cara bermain saham belajar main saham online harga saham cara membeli saham jual beli saham broker saham info saham bskl saham pelaburan menguntungkan pelaburan jangka panjang value investment value investing strategy analisa teknikal saham fundamental sahapalm oil futures fcpo trading fcpo chart malaysia futures trading how to trade futures in malaysia palm oil price futures trading malaysia crude palm oil futures futures trading in malaysia crude palm oil futures fcpo cpo futures trading cpo futures futures crude palm oil futures malaysia fcpo malaysia crude palm oil price trade fcpo what is crude palm oil future crude palm oil crude palm oil futures trading oil price bursan malaysia future trading malaysia palm oil malaysia palm oil prices bursa futures crude palm oil futures malaysia crude palm oil fkli futures bursa malaysia cpo futures palm oil industry malaysian futures crude palm oil price chart palm oil in malaysia malaysia crude palm oil online trading malaysia cpo price palm oil price chart gold trading malaysia oil palm crude palm oil future palm oil trading companies palm oil futures market oil palm oil price chart palm oil trading crude palm oil in malaysia trading palm oil palm oil hq palm oil mill soybean oil futures palm oil futures Malaysia  palm oil futures fcpo trading fcpo chart malaysia futures trading how to trade futures in malaysia palm oil price futures trading malaysia crude palm oil futures futures trading in malaysia crude palm oil futures fcpo cpo futures trading cpo futures futures crude palm oil futures malaysia fcpo malaysia crude palm oil price trade fcpo what is crude palm oil future crude palm oil crude palm oil futures trading oil price bursan malaysia future trading malaysia palm oil malaysia palm oil prices bursa futures crude palm oil futures malaysia crude palm oil fkli futures bursa malaysia cpo futures palm oil industry malaysian futures crude palm oil price chart palm oil in malaysia malaysia crude palm oil online trading malaysia cpo price palm oil price chart gold trading malaysia oil palm crude palm oil future palm oil trading companies palm oil futures market oil palm oil price chart palm oil trading crude palm oil in malaysia trading palm oil palm oil hq palm oil mill soybean oil futures palm oil futures Malaysia palm oil futures fcpo trading fcpo chart malaysia futures trading how to trade futures in malaysia palm oil price futures trading malaysia crude palm oil futures futures trading in malaysia crude palm oil futures fcpo cpo futures trading cpo futures futures crude palm oil futures malaysia fcpo malaysia crude palm oil price trade fcpo what is crude palm oil future crude palm oil crude palm oil futures trading oil price bursan malaysia future trading malaysia palm oil malaysia palm oil prices bursa futures crude palm oil futures malaysia crude palm oil fkli futures bursa malaysia cpo futures palm oil industry malaysian futures crude palm oil price chart palm oil in malaysia malaysia crude palm oil online trading malaysia cpo price palm oil price chart gold trading malaysia oil palm crude palm oil future palm oil trading companies palm oil futures market oil
       
×
×
  • Create New...