Jump to content
Sign in to follow this  
keypo

Lampu Dsl Selalu Kelip

Recommended Posts

lampu DSL streamyx aku selalu sangat berkelip kelip ..tolong aku please ..dah macam macam cara aku wat untuk mengatasi masalah ini,tak nampak takda perubahan ...dulu tak macam ni tau,sejak akhir akhir ni dah makin teruk , aku tengok ..berkelip kelip setiap 10 minit pulak tu ...tolong aku ..
aku pakai MODEM RIGER DB102 ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
[b]
Call 100 lepas awak connect to internet. Tapi awak dah cakap semua dah buat, direct line to modem dah cuba? Cable tukar2, cabut dah ketatkan balik etc.
[/b]

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mungkin ada 2 kemungkinan lampu DSL berkelip2.
Pertama, masalah wiring rumah, mungkin soket telefon pada dinding tu bermasalah, atau wayar telefon bermasalah, atau wiring rumah dah uzur dan perlu diganti.
Kedua, masalah line telefon, mungkin ada kerosakan di port.

Cara selesaikan,
pertama, cuba usik2 wayar telefon / soket pada dinding, mungkin ada yang tak jejak, atau tak ketat.
Kedua, buat aduan kepada TM Careline 100.

Share this post


Link to post
Share on other sites
itu hari ada tech telekom ganti semua wayar n modem nya sekali ..okla jugak stabil tapi lama lama masalah kelip muncul balik la ...ke ni ada masalah lappy aku ...?..
ada sesapa boleh tolong jelas tak?
terima kasih

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote name='keypo' date='26 May 2010 - 12:37 AM' timestamp='1274805421' post='1033099']
itu hari ada tech telekom ganti semua wayar n modem nya sekali ..okla jugak stabil tapi lama lama masalah kelip muncul balik la ...ke ni ada masalah lappy aku ...?..
ada sesapa boleh tolong jelas tak?
terima kasih
[/quote]
yang aku perasan la kan...kalau rumah ko lot banglo...rumah ko setengah juta ko beli mmg line ko ok dan stabil.cam aku kat sini rumah ni dah 10 tahun lebih.rumah teres biasa.sama prob cam ko.line DSL berkelip..pastu line telephone bising..incoming call masuk putus automatik...

aku pernah kerja kat shopping kompleks.line dia pakai RM 66..dia punya speed dan stabiliti perghhh bro..stabil giler...aku rasa la kan nak kena pindahkan `technology` wiring telephone tu la.erti kata lain nak kena pakai wiring telephone yang mahal...masalahnya ada ke wiring telephone yang mahal? rasa aku semua sama je.

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalau adsl selalu klip2, selalunya masalah line yg tak bagus.. line internet streamyx bukannya 100% ok sepanjang hari.. mesti ada masa line yg tak bagus punya.. modem aku selalu blinking jugak kadang2.. aku call tm suruh technician diorang cek.. rupa2 ada sotting kat box utama d tiang telefon.. ampeh..

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmm, aku pun pernah jadi macam ni juga dulu. dekat 3 bulan aku merana juga ler. semua troubleshooting dah buat (direct connection, ip config, buat dialler baru n macam2 lagi)masalah yang aku dapat detect ialah, [b]adapter untuk modem tu tak cukup support untuk modem aku ni[/b] (masa tu tertukar adapter dengan modem satu lagi). so, aku tukar balik adapter yang sama sesuai untuk modem aku tu. ok ja! :rolleyes:

p/s : nanti kalau tak boleh juga, lebih baik kau call 100 n panggil technician datang ke rumah kau, tengok apa masalahnya.


note :
kes2 macam ni, aku rasa benda yang penting dulu kena check antaranya
1) pemasangan modem dengan adapter adalah betul
2) check modem, kadang2 modem yang rosak boleh jadi
3) splitter tu kadang2 boleh rosak juga

Share this post


Link to post
Share on other sites
tu la kekadang aku naik pelik ngan problem line internet aku nie ..kejap ada dan kejap takda ..begitulah yang terjadi ngan problem aku nie..
aritu technician telah mengantikan semua modem,splitter,wajar,dan sebagainya untuk mengatasi prob aku ni ..
tup tup selang kemudian,pagitu ok la nampak smooth je n then bila petang menjelma ..lampu dsl dan telefon rumah ..terus problem ..
adakah laptop aku yang problem?..kalau laptop aku problem,apa kena mengena pulak ngan lampu dsl yang terus berkelip kelip ?..

Share this post


Link to post
Share on other sites
cuba check plug dan extension anda...

cuba try tukar plug /tukar tempat.. dan extension..

sebab dulu .. aku pun cmnih gak.. tapi rupa-rupanya.. extension aku yg rosak sikit[tak boleh guna banyak power/eletric]

Share this post


Link to post
Share on other sites
ko kol 100 pastu ko cakap ko da wat commom troubleshoot..cam flushdns,direct connection(tak pakai splitter) dan macam2 lagi la.. pastu ko mintak die open report suh technican TM datang umah..cakap kat die..tak nak kontraktor tapi TECH under TM sendiri.. sbb aku penah kene camni..tapi Kontrator yang datang..da la windows 7 pun tak kenal pastu suka2 cakap aku nye komputer rosak..last2 dorang dapat detct yang kat server tu rosak..aku suh dorang kabel check dari server sampai umah aku sbb aku de 2 masalah..speed ngan connection asik putus.. ko suh je dorang wat camtu..ko ada hak sebagai pengguna..

Share this post


Link to post
Share on other sites
kalau DSL blinking jarang masalah berpunca dr Laptop. Selalunya masalah pada TM side.
mungkin masalah di DSLAM@exchange atau connection di kabinet TM.
Solution kena call TM utk fix. Kalau masalah dgn DSLAM amik masa lebih 1 bln.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Salam. aq baru jer kena masalah yg sama even worst slalu blink2 dan dc, tp dh setel. mmg aku dh ikut step2 dia la, cam kol 100, sampai aku gi TM Point ugut (secara halus dan beradab la) nak terminate if masalah berlanjutan.

mmg betul kata sesetengah member2 kita ni. if sampai tech dia dh smpai umah ko, dh check suma wayar line ok, tukar modem pun ok, pastu still masalah lagi ==> mmg masalah port kat kawasan anda.

aku tau dgn sahih kerana:

1) sebelum ni aku duduk kat kawasan lain (kawasan Y), Streamyx mmg best. bila pindah jer ke kawasan X ni saip buat wayar line baru (pasal aku renovate umah), even dh lebih masa dari acvtivation period ada prob la pulak. bila tech dtg umah aku for da 1st time, dia suh aku pasang splitter kat SEMUA pecahan telefon line (nombor tepon satu jer, tp aku separate line ntuk bawah nyer tepon satu and atas ntuk modem; watever lah kan u guyz paham la kan?).

aku hanya pasang splitter pada modem kat atas, bawah yg ada tepon tak pasang. pastu aku cabar dia (dgn cara yg elok la) pasal rumah lama aku ok jer ngan setting yg betul2 sama, dia tanya, "Dulu u duduk mana?" aku jawab la, "dulu sya duduk kat kawasan Y"..dia balas, "Oh, pasal itu tmpt dekat ngan station dan sudah upgrade". aku tanya, "bila sini mau upgrade?"..malu alah dia ngan aku. yg aku hangin dgn TM la bukan ngan tech tu (tech tu subcon jer), masa aku gi TM tukar alamat, staff dia tak check pun kat aku dan aku pun lupa(tp dia kena la lebih igtkn utk customer) akan status
kawasan baru tu. aku hanya tau bila aku tukar ke pakej BBuster tuh; barulah staff (yg lain) tu tunjuk kat screen PC dia yg kawasan aku nih ada prob sket, tp still boleh2 alang..mmg aku bising la lepas tu....tp aku cakap elok2 la, jgn salah paham plak.

2) aku ada sembang ngan manager TM Point tu pada minggu yg berikutnya. dia ngaku yg kawasan aku baru pindah mg belum upgrade sepenuhnya. dari cara dia cakap, mmg subcon or contractor depa kena buat. entah bila.

So, after series of masalah2 lain yg timbul(malas nak citer kang korang bosan plak) dan monitoring oleh officer dier yg slalu kol, last2 mai satu tech ni (yg lain). dia mai dia test2 gitu2 tukar modem aku. dia kata modem aku dah lama dan maybe dh rosak. yg bestnyer alat tester dia masa tuh habis bateri, so dia just gamble bagi aku modem lain suh try. masa tuh nampak ok la. iyer la aku test skejap je just bukak email, baca utusan dsbnya. takan dia nak lepak tunggu aku download movie kot.maybe ada gak prob ngan modem lama aku..TETAPI skali....pada malam hari..dia wat hal balik...baru test downlod free flash game terus dc...then pastu terus slalu dc.

esoknya tu officer TM kol. aku ngadu la..tulatnya tu plak. tech yg tukar modem tu singgah depan umah aku tanya prob dok ada ka, then dia blah ngan laju bawak van (cam bengang dan malu ja maybe pasai kena push ngan TM) ntuk pi godek2 kat port. malam tu, stimix aku terus ok smpai skang.

Alhamdullilah. moralnya ialah, jgn putus asa, berani tapi beradab dan mengadu secara betul. Sekian.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dulu kedai aku ada mslh camni...TM asyik kata problem dari aku...pastu aku geram aku suh dorg tukar wayar line tepon aku kat tiang lain...terus ok sampai skrg...xde mslh adsl blinking atau internet connection x stabil...geram betul aku ngan TM ni...dorg ingt pengguna bodo sgt...buatla try n error yg dorg suh buat, ganti modem la, jgn pakai splitter mcm2 gi aku buat tp mslh...last2 mmg betul agakkan aku mslh wire yg dorg sambut tu dari tiang yg mmg kabel dia bermslh...hampeh betull...elok dorg lantik aku jd technician TM klu dorg bodo camni...geram aku dbuatnye...

[quote name='parangjiwa' date='15 August 2010 - 01:48 AM' timestamp='1281808131' post='1044897']

Alhamdullilah. moralnya ialah, jgn putus asa, berani tapi beradab dan mengadu secara betul. Sekian.
[/quote]

haha aku klu ngadu pasal mslh streamyx ni utk 3 kali pertama aku ckp elok2...msk kali ke 4 aku terus maki hamun...klu dorg buat keje lambat aku keep tepon dorg berkali2 satu hari tu...siap ugut saman dorg doakan dorg bankrap...tup tap hari tu gak streamyx aku elok...dorg ni sbrnye bukan ape...kadng2 dorg punye operator cam belagak pandai tp sbnrnya noob jer...ada satu operator tu suh aku buat la try n erro yg dorg suh buat...aku kata sume aku da buat tinggal aku lum dtg tmpat dorg jer lg nak tgk setting dorg...senyap terus operator tu...aku tgk TM punye servis ni kenkdg lambat nak mampus...leh lak tgk pakej yg kita ambil...klu pakej rumah atau SOHO dlm 24 jam baru ok...bg yg ambil pakej fix IP yg mahal nak mampus tu dlm ms 3 jam dorg leh setelkan mslh...kan ke pelik tu...bg aku as a customer xde mslh klu nak naik angin dgn penyedia perkhidmatan yg pening camni...pas aku slalu marah2 alhamdulillah kini kedai aku tdk lagi mengalami mslh streamyx acap kali...kdg2 dlm 3 bulan atau 5 bulan baru berlaku tp just for a few hours...so camne aku nak ckp xleh berbudi bahasa sgt ngan dorg ni...klu x dorg pijak pala kita...sorila klu aku ckp agk meninggi suara... Edited by haziqnet

Share this post


Link to post
Share on other sites
aku baru je kena stimik umah kat kg tak boleh connect, adsl tak blinking so line for sure ok. so aku pn tepon, tak sempat dia suruh buat yang macam selalu kena buat tu, awal2 aku dah cakap "saya dah buat dah troubleshooting semua tu" , dan2 terus dia buat report. sebelum ni kalau buat report dia bagi no report tu and selang 1 2 hari ada technician call tanya dah ok ke tak. skang main sms je. emm.. janji stimik umah ok udah le :)

jangan malu nak call 100

Share this post


Link to post
Share on other sites
hehehe..hamba paham sesetengah member2 kita bengang giler ngan masalah stimix ni. tp perlu diingatkan bahwa bukan semua directly staff stimix/TM. cthnya yg kita kol 100 yg operator biasa tu. yg tu company lain tu. TM outsource kat depa keja operator nih. aku tau pasal aku penah gi interview kat sana dan member aku ada sorang dua keja sana. dia pun bengang pasal most cutomers apa2 hal akan maki depa, dan yg bestnya kadang2 diorang sendiri mmg tak tau nak trouble shoot pasal masalah tu masalah baru dan kadang2 memang tanggungjawab TM (mcm masalah bil) plus TM tak brief depa.

yg technician tu plak tak pasti..tp masa aku sembang2 ngan manager (ker assitant manager) dia sebut "kontraktor"..so...apa2 hal TM tuding jari ke org lain..apa yg aku dpti komunikasi antara 3 elemen ni kena dipertingkatkan lagi provided dipantau TM pasal dia yg main player dalm product stimix dan telefon nih. therefore apa2 hal TM la kena usaha lebih memantau dan bertanggungjawab. pasal customer hanya paham TM ~ bukannya company XYZ techincian atau company PQR helpdesk/operator.

namun begitu hamba tetap bersyukur Alhamdulillah dan trimas TM. semoga lebih majulah hendaknya stimix dan TM...seriously buckle up ya? if ada msalah teruk lg, mmg hamba akan terminate bila cukup haul yer...jgn marah...itu hak kami sbg customer...

Share this post


Link to post
Share on other sites
emm aku kira masuk ni dah lebih 10 orang tech yang handle problem aku ni , yg menghairankan aku ialah dorang nampak nya tak pandai nak wat kerja ..padahal tiap tiap bulan bil bil bulanan aku bayar penuh .. aku amik pakej 2MB ..RM140.00 sebulan ...aku hangin betul lah ..
cuba korang tengok statement payment history aku , langsung tak penah miss malah aku bayar lebih lagi ..

[URL=http://img13.imageshack.us/i/25140889.png/][IMG]http://img13.imageshack.us/img13/7192/25140889.png[/IMG][/URL]

dan hari ni jugak technican yang ke 11 datang cuba untuk handle problem aku ni .. maka aku pon bertanya kepada beliau

[URL=http://img832.imageshack.us/i/imgyy.jpg/][IMG]http://img832.imageshack.us/img832/5734/imgyy.jpg[/IMG][/URL]

saya - kenapa ye kenkadang saya langsung tak leh browser padahal connection ada ?
tech - kenkadang boleh jadi juga sistem hang , dan bytes masih tidak cukup (takkan sebegitu kerap)

[URL=http://img820.imageshack.us/i/prtscrcapture2.jpg/][IMG]http://img820.imageshack.us/img820/7744/prtscrcapture2.jpg[/IMG][/URL]

saya - kenapa ye modem saya selalu sangat blinking padahal semuanya sudah berganti?
tech - kerana modem tersebut tidak boleh diletakkan diatas simen .. Edited by keypo

Share this post


Link to post
Share on other sites
heheh..modem tak boleh letak atas simen..ada kebenaran jgk..dulu aku pon sama letak ats simen..kononnya tak
nak bg panas la..kan simen sejuk..ternyata..hang memanjang..so aku tukar step..aku gantung kat dinding kayu..

terbukti..tak hang dah pastu..boleh pakai la jawapan tu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...