Jump to content


Photo

Cara Memasang Jubin


  • Please log in to reply
30 replies to this topic

#1 sas5593

sas5593

    Ahli

  • Members
  • 59 posts

Posted 11 August 2008 - 03:02 PM

Assalamulaikum....... sahabat2 PUTERA semua, saya bercadang nak pasang jubin dikawasan bilik mandi dan dindingnya. Ada sesiapa yang boleh tolong dari cara pemilihan jubin, bancuhan simen, memasang kannya dan kekemasanya. Saya nak cuba pasang sendiri, jimat sikit kosnya.
Kalau ada dukumen yang boleh d/load lagi senang nak rujuk tolong ye... kekawan.
jimatkan minyak anda, click dibawah,FREE MEMBER/INFO
http://www.eco2u.Biz/?x=sas5593

#2 am_eniey™

am_eniey™

    Ahli Rajin

  • Members
  • 781 posts

Posted 11 August 2008 - 03:34 PM

try googling for it !!! good luck !
أشهد أن لا إله إلاَّ الله وَ أشهد أن محمد رسول الله

#3 sas5593

sas5593

    Ahli

  • Members
  • 59 posts

Posted 11 August 2008 - 04:45 PM

QUOTE(am_eniey @ Aug 11 2008, 02:34 PM) <{POST_SNAPBACK}>
try googling for it !!! good luck !



dah try tapi takada yang ok, semua nya sikit2 je...., ada member yg leh tolong....
jimatkan minyak anda, click dibawah,FREE MEMBER/INFO
http://www.eco2u.Biz/?x=sas5593

#4 LanoV

LanoV

    Ahli Sangat Rajin

  • Moderator
  • 4550 posts

Posted 11 August 2008 - 04:50 PM

Kena tanya kat kedai2 jubin tu dulu.. sekarang nie macam2 jenis jubin ada, ada yang sesuai untuk bilik air (tak licin) dan sebagainya. Jangan pilih sebarang plak. Pastu nak tampal jubin pun kena mahir bab2 pasang2 nie,... ko tanya ler kedai jubin tu sendiri.. mesti ada kontraktor yang boleh pasangkan punya. biggrin.gif

Time is relative, imagination is infinite...


#5 Mr_Iz

Mr_Iz

    Ahli Rajin

  • Members
  • 2091 posts

Posted 11 August 2008 - 05:42 PM

QUOTE(sas5593 @ Aug 11 2008, 02:02 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Assalamulaikum....... sahabat2 PUTERA semua, saya bercadang nak pasang jubin dikawasan bilik mandi dan dindingnya. Ada sesiapa yang boleh tolong dari cara pemilihan jubin, bancuhan simen, memasang kannya dan kekemasanya. Saya nak cuba pasang sendiri, jimat sikit kosnya.
Kalau ada dukumen yang boleh d/load lagi senang nak rujuk tolong ye... kekawan.


kalo ko nak pasang sendiri ko kena mahir bab nie..jadi 2 mmg boleh jadi tapi buruk nanti kalo x de experience..alat kene complete..nak pilih jubin g kedai die..nti ade la contoh buku n jubin 2 nti..pastikan pilih jubin yang kesat untuk bilik mandi manakala dinding 2 amik yang licin..dan berkilat..antara lantai dan dinding pilih jubin yang warna hampir sama..tapi jgn yang sama..nti kurang cantik..ini pendapat saya lah..tpulang lah..kalu kamu rasa cantik boleh la..colour lak amik yang cerah jgn ambil yang suram..elakkan ambil jubin color putih walaupun cerah..pade bilik mandi..nti nampak kotor serta kekuningan..

...|| QUALITY AND SAFETY FIRST ||...


#6 Inaly

Inaly

    Ahli

  • Members
  • 192 posts

Posted 11 August 2008 - 06:43 PM

rolleyes.gif
Kau kena gi intai tgk tukang rumah buat kerja tuh..
Baru kau boleh blajar..

blush.gif
Aku rasa tak ada tukang rumah yg join putera nih..
Dia kan pakar rumah...mana dia tahu pasal komputer....
Anak2 diorang tak tau la pulak.....
Kot2 ada antara diorang yg bole kasi tau...

blink.gif
Tp ikut pngalaman aku, kau kena ada alat utk potong jubin tu ikut ruang yg
kecik dari saiz jubin tuh macam kat celah-celah dan sudut2 dinding tuh...
Kalu tk, tk cantik laa...


rolleyes.gif
Kalu ada yg boleh kasi tahu detail, baguih gak...
Aku pn nk blaja...Boleh pasang sndri jubin kat umah baru aku..
Jimat setengah kos....

#7 Mr_Iz

Mr_Iz

    Ahli Rajin

  • Members
  • 2091 posts

Posted 11 August 2008 - 08:49 PM

QUOTE(Inaly @ Aug 11 2008, 05:43 PM) <{POST_SNAPBACK}>
rolleyes.gif
Kau kena gi intai tgk tukang rumah buat kerja tuh..
Baru kau boleh blajar..

blush.gif
Aku rasa tak ada tukang rumah yg join putera nih..
Dia kan pakar rumah...mana dia tahu pasal komputer....
Anak2 diorang tak tau la pulak.....
Kot2 ada antara diorang yg bole kasi tau...

blink.gif
Tp ikut pngalaman aku, kau kena ada alat utk potong jubin tu ikut ruang yg
kecik dari saiz jubin tuh macam kat celah-celah dan sudut2 dinding tuh...
Kalu tk, tk cantik laa...


rolleyes.gif
Kalu ada yg boleh kasi tahu detail, baguih gak...
Aku pn nk blaja...Boleh pasang sndri jubin kat umah baru aku..
Jimat setengah kos....


eh2..x semestinya..zaman skrng zaman celik IT..x semestinya Tukang Rumah x pandai IT..org keje buruh pun tau gune internet..heheh tongue.gif

bukan setakat tgk tapi kene cuba buat..tgk je x leh buat cantik2..senget la..mcm2 la..

Yer mmg nak potong jubin mmg kena ade alat pemotong..mahal alat 2 x silap..paling murah dlm RM70 x silap..tp x ok la..mata cepat tumpul..mmg leh pakai sekali je..pkai pun kene pandai kalo x pecah nti..kalo nak wat ko kene asah lak pakai mesin nak wat bentuk separuh bulat ke ape bentuk yang x lurus..ermm cam 2 la..simen lak ko kene tepek kat jubin 2 full jgn main cincai nti ade ruang kosong bolej pecah tile nti kalo pijak..

...|| QUALITY AND SAFETY FIRST ||...


#8 sas5593

sas5593

    Ahli

  • Members
  • 59 posts

Posted 12 August 2008 - 08:43 AM

Semalam aku dah gi tengok dia pasang jubin kat sekolah bini aku, aku jeling2 je, tengik macam senang aje..... tepek simen pas tu ketuk2 ngan peleper simen tu bagi rata dah siap, tu yang conpiden leh buat sendiri tu.

2 ari lepas aku g beli alat yang potong jubin macam ko orang cakap tu.... memang tul mahal kat rm 100 gak tapi yang ni matanya leh tukar.

Tapi nak bancuh simentu camane ha... nisbah nya tu. Nak tanya indonesia tu malu lak sebab dia keja macam lipas kudung lagi pun toke di ada kat ctu malas ra... Ada sesiapa yang belajar sek teknik kat cni? tentu pakarkan.....

Kalau indonesia leh buat koi pun boleh rasanya...... tapi tu ra nak belajar teori dulu dari forum ni.. laugh.gif
jimatkan minyak anda, click dibawah,FREE MEMBER/INFO
http://www.eco2u.Biz/?x=sas5593

#9 Mr_Iz

Mr_Iz

    Ahli Rajin

  • Members
  • 2091 posts

Posted 12 August 2008 - 11:05 AM

QUOTE(sas5593 @ Aug 12 2008, 07:43 AM) <{POST_SNAPBACK}>
Semalam aku dah gi tengok dia pasang jubin kat sekolah bini aku, aku jeling2 je, tengik macam senang aje..... tepek simen pas tu ketuk2 ngan peleper simen tu bagi rata dah siap, tu yang conpiden leh buat sendiri tu.

2 ari lepas aku g beli alat yang potong jubin macam ko orang cakap tu.... memang tul mahal kat rm 100 gak tapi yang ni matanya leh tukar.

Tapi nak bancuh simentu camane ha... nisbah nya tu. Nak tanya indonesia tu malu lak sebab dia keja macam lipas kudung lagi pun toke di ada kat ctu malas ra... Ada sesiapa yang belajar sek teknik kat cni? tentu pakarkan.....

Kalau indonesia leh buat koi pun boleh rasanya...... tapi tu ra nak belajar teori dulu dari forum ni.. laugh.gif


kalo cam 2 cubalah..Tips>>nak pasang jubin kat lantai bilik air ko x leh buat rata..kene ade kecerunan siket tp jgn sampai nampak kecerunan 2..pastikan bahagian kecerunan rendah 2 kat tempat lubang air keluar..nak pasang jubin bilik air x leh rata mcam lantai biase kat ruang tamu..pasang kene sama..x leh ade yang kedalam ade yang tinggi..nti bertakung air..kalu buat btul2 insyaAllah jadi bro..buat la cantik2 sama je..baru puas hati bro..bini ko pun puji ko pandai..hehehe laugh.gif

Pasal simen/mortarAgak2 je bro..kalo sesetengah indon 2 dieorg bukan guna nisbah pun..ko bukan nak bancuh konkrit nak guna nisbah..konkrit kalo x ikut nisbah x jadi..slalunya dieorg guna nisbah bile nak bancuh konkrit 2 pun engineer projek 2 yang tentukan..mortar utk jubin agak2 je..jgn terlampau lembik n keras..tpulang la pada kau..biar kasi bergam siket baru kukuh..ntah la ade ke x org dlm jurusan binaan bangunan or civil dlm nie..aku dlm jurusan elektrik..tp ade la pengalaman siket dlm belajar Quantity Survey..boleh la ceritakan siket..lebih2 x tau gak..

btw bro org pahang ke?

Edited by SiR_FAiZ, 12 August 2008 - 11:13 AM.

...|| QUALITY AND SAFETY FIRST ||...


#10 sas5593

sas5593

    Ahli

  • Members
  • 59 posts

Posted 12 August 2008 - 01:25 PM

QUOTE(SiR_FAiZ @ Aug 12 2008, 10:05 AM) <{POST_SNAPBACK}>
kalo cam 2 cubalah..Tips>>nak pasang jubin kat lantai bilik air ko x leh buat rata..kene ade kecerunan siket tp jgn sampai nampak kecerunan 2..pastikan bahagian kecerunan rendah 2 kat tempat lubang air keluar..nak pasang jubin bilik air x leh rata mcam lantai biase kat ruang tamu..pasang kene sama..x leh ade yang kedalam ade yang tinggi..nti bertakung air..kalu buat btul2 insyaAllah jadi bro..buat la cantik2 sama je..baru puas hati bro..bini ko pun puji ko pandai..hehehe laugh.gif

Pasal simen/mortarAgak2 je bro..kalo sesetengah indon 2 dieorg bukan guna nisbah pun..ko bukan nak bancuh konkrit nak guna nisbah..konkrit kalo x ikut nisbah x jadi..slalunya dieorg guna nisbah bile nak bancuh konkrit 2 pun engineer projek 2 yang tentukan..mortar utk jubin agak2 je..jgn terlampau lembik n keras..tpulang la pada kau..biar kasi bergam siket baru kukuh..ntah la ade ke x org dlm jurusan binaan bangunan or civil dlm nie..aku dlm jurusan elektrik..tp ade la pengalaman siket dlm belajar Quantity Survey..boleh la ceritakan siket..lebih2 x tau gak..

btw bro org pahang ke?


Ha.... betul saya org. pahang kat T'loh, bandar ikan patin, mgu lepas aku balik ingat nak kait buah mutan tapi dan masak ngat.... lembik banyak makan dek tebuan.... Faiz orag mane..... TQ banyak beri tip..

Tapi camane nak tau kecerunannya... nak pakai timbang air juga ke? atau main agak je.... nanti bini aku complaint bernanah telinga ooiiii....
Satu lagi nak buat plaster simen tu kena bancuh ngan pasir atau simenaje?

Aku tau ramai nak suruh aku bagi kontraktor je yang buat..... tapi aku x kira nak juga buat sendiri.... kalau ada tip baguih..... bagi tau lah yek.... biggrin.gif
jimatkan minyak anda, click dibawah,FREE MEMBER/INFO
http://www.eco2u.Biz/?x=sas5593

#11 Mr_Iz

Mr_Iz

    Ahli Rajin

  • Members
  • 2091 posts

Posted 12 August 2008 - 01:46 PM

QUOTE(sas5593 @ Aug 12 2008, 12:25 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Ha.... betul saya org. pahang kat T'loh, bandar ikan patin, mgu lepas aku balik ingat nak kait buah mutan tapi dan masak ngat.... lembik banyak makan dek tebuan.... Faiz orag mane..... TQ banyak beri tip..

Tapi camane nak tau kecerunannya... nak pakai timbang air juga ke? atau main agak je.... nanti bini aku complaint bernanah telinga ooiiii....
Satu lagi nak buat plaster simen tu kena bancuh ngan pasir atau simenaje?

Aku tau ramai nak suruh aku bagi kontraktor je yang buat..... tapi aku x kira nak juga buat sendiri.... kalau ada tip baguih..... bagi tau lah yek.... biggrin.gif


hah..samelah bro..koi org bandar ikan patin gak laugh.gif hahaha..tp x de kat tmeloh skrng..mutan kat umah koi da abis da sempat la merase time tgh masak rolleyes.gif ..Nak buat pakai simen aje x yah pasir pun x pe..timbang air mmg kene pkai bro..tp kecerunan 2 jgn la sampai nampak..siket je..agak2 je..jgn bagi nampak cam tinggi sebelah dah le..sblm nie bilir air aok x de jubin ke??kalo x de aok kene calor kan lantai simen 2..calar2 kasar..bagi simen 2 melekat bile aok tepek mozek ..

Edited by SiR_FAiZ, 12 August 2008 - 01:48 PM.

...|| QUALITY AND SAFETY FIRST ||...


#12 K.I.T.T

K.I.T.T

    Ahli Rajin

  • Members
  • 1612 posts

Posted 12 August 2008 - 09:21 PM

QUOTE(sas5593 @ Aug 11 2008, 03:02 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Assalamulaikum....... sahabat2 PUTERA semua, saya bercadang nak pasang jubin dikawasan bilik mandi dan dindingnya. Ada sesiapa yang boleh tolong dari cara pemilihan jubin, bancuhan simen, memasang kannya dan kekemasanya. Saya nak cuba pasang sendiri, jimat sikit kosnya.
Kalau ada dukumen yang boleh d/load lagi senang nak rujuk tolong ye... kekawan.

kalau ada jubin lama kena pecah dulu kan?


I am Knight Industial Two thousand or you can call me K.I.T.T. My serial number is alpha data 227529. I am unthorized to allow my central processing unit.

#13 Mr_Iz

Mr_Iz

    Ahli Rajin

  • Members
  • 2091 posts

Posted 12 August 2008 - 09:59 PM

QUOTE(K.I.T.T @ Aug 12 2008, 09:21 PM) <{POST_SNAPBACK}>
kalau ada jubin lama kena pecah dulu kan?


kalau boleh pecahkan la..Tips>>nak pasang jubin mulakan di dinding selepas 2 baru lantai..bukan ape kalu start dari lantai nti perlu jubin keras dahulu untuk pasang jubin di dinding..kan da bazir masa nak tggu jubin pd lantai keras..nti nak buat yang dinding 2 kene pijak lantai..x keras cam ne nak pijak biggrin.gif ..dan satu lagi pasang dari atas dahulu..baru sama..ok.. cool.gif

Edited by SiR_FAiZ, 12 August 2008 - 10:01 PM.

...|| QUALITY AND SAFETY FIRST ||...


#14 kilas

kilas

    Ahli

  • Members
  • 327 posts

Posted 13 August 2008 - 12:20 AM

Hahaha...aku bukan expert sangat tapi masa muda remaja dulu biasa jadi 'rodong' , tolong tukang rumah.

Nak pasang jubin ko kena ada:-

1. Jubin (kalau boleh beli yang mahal sikit dalam rm 1.50 ke atas sebab jubin murah selalunya tak sama tepat sudut tepi dia)
2. Simen
3. Pengangkat simen tu (tak tahulah nama apa dia) Benda alah tiga segi tu.
4. Perata simen (tak tahu gak nama apa) Benda ni, 4 segi, kalau untuk plaster tepi dia tu tajam jer, kalau untuk lekat jubin cari yang bergerigi tepi dia.
5. Alat Timbang air (sangat penting, sebab untuk memasang jubin bukan sesuatu yang senang untuk kita "mengagak" berapa banayk simen yang perlu di letakkan di bawah.
6. baldi simen(untuk letak simen)
7. tukul
8. Tali
9. Paku simen satu atau dua inci
10. Kalau untuk dinding kena ada batang aluminium sebagai "kaki" Harga dalam rm30 ke rm40

Cara-caranya...(payah nak citer dalam bahasa tulisan ni)

Okay, kalau lantai, mula sekali susun satu-satu jubin dari dinding kanan ke kiri dan atas ke bawah menjadi satu barisan sebagai ukuran. Kalau boleh muat satu jubin, dari "hujung tepi" kanan dan kiri, atas dan bawah,,tali diletakkan selepasnya (satu keping jubin itu) sampai dapat "panjang dan lebar" untuk ukuran. Kira satu tali melintang dari kiri ke kanan dan satu tali memanjang dari atas ke bawah. (sorry susah nak diterangkan) (tali tu macam biasalah ikat pada paku dan pakukan ke lantai)

Lekat jubin:
Untuk melekat jubin ni, pertama sekali letak kat hujung tali yang bertemu tu, (sebelah kanan atau kiri) sebaris melintang dan sebaris memanjang.

1.Ambil simen yang sudah siap dibancuh(cara-cara bancuh simen, masukkan air dahulu, kira-kira separuh baldi simen tu, pastu baru masuk simen. Kacau sehingga likat, pekat macam tanah liat lepas kena hujan) , letakkan pada lantai, tarik "perata simen bergerigi" pada simen untuk untuk meratakan sambil menjadikan simen itu berombak.

2. Letakkan jubin atas simen berombak itu, Ketuk dengan bawah tukul (pemegang dia, kayu atau getah atau tukul getah tu, jangan gunakan kepala besi dia tu, pecah jubin-jubin tu nanti) untuk meratakan.

3. Ukur dengan penimbang air untuk tengok kecerunan dia. Kemudian boleh lekatkan jubin yang seterusnya mengikut tali tadi.

4. Untuk perhatian, Cuci semua kotoran atas jubin dengan air , (kalau boleh pakai span) sebelum ia menjadi keras.


Kalau nak pasang kat dinding, Batang aluminium kena lekat kat dinding (ukurannya kira sekeping jubin atau 2 keping jubin dari bawah). Dinding kena ketuk sedikit dengan tukul pada setiap tempat keping jubin yang hendak di lekatkan, (kalau tak jubin tak akan lekat) . Letak simen pada belakang jubin serata mungkin dan lekat pada dinding, didirikan atas batang aluminium itu tadi. Buatlah begitu seterusnya.

Okay, itu jer asas. yang susah memasang jubin hanyalah nak mencantikkan dia dan 'sakit pinggang woooo'.

ok, chow.


#15 K.I.T.T

K.I.T.T

    Ahli Rajin

  • Members
  • 1612 posts

Posted 13 August 2008 - 12:36 AM

aku sebenarnya cita2 aku nak jadik kontraktor tapi ntah macam mana sesat jadik tech pc plak hehehe

by the way juz nak tanya kenapa aku selalu perhati ada jubin yg macam tenggelam nampak lubang??? lubang tuh gelap kekadnag air leh masuk dlam tuh pastu bertakung.....nih kualiti barang ke atau yg buat tuh x betul?? mak aku kata simen x cukup pastu letak pasir banyak jerk.........

pastu lubang tuh makin membesar dari 1 pi ke 3 sekarang sebesar tapak kaki.......bebetul kat tepi mangkuk tandas......so kalau nak baung najis susah la......




satu lagi aku nak tanya.......kalau dinding retak@merekah leh tutup balik ke? then cat ada berapa jenis? aku nak cat kalis air....x mau cendawan cat apa yg sesuai?



kalau lantai ada jubin kita ketuk2 bunyi kosong.....(ada yg kosong ada yg keras) tuh nak salahkan siapa??? pemasang atau barang? pasal aku selalu masuk rumah orang aku suka hentak2 kaki atas lantai.....nak dengar kosong atau ada isi....selalu aku denagar kosong rumah kos rendah@PPRT ada bunyi kosong gitu.........

kalau rumah besar2 like Semi D xde plak bunyi2 tuh......




macam mana tangki air diatas syiling boleh runtuh kat ruang tamu? (kes nih mmg ada keluar suratkhabar kan???)



aku suka perhati orang buat rumah2 dari seketul batu akhirnya membuatkan aku terpegun
I am Knight Industial Two thousand or you can call me K.I.T.T. My serial number is alpha data 227529. I am unthorized to allow my central processing unit.

#16 kilas

kilas

    Ahli

  • Members
  • 327 posts

Posted 13 August 2008 - 12:52 AM

QUOTE(K.I.T.T @ Aug 13 2008, 12:36 AM) <{POST_SNAPBACK}>
aku sebenarnya cita2 aku nak jadik kontraktor tapi ntah macam mana sesat jadik tech pc plak hehehe

by the way juz nak tanya kenapa aku selalu perhati ada jubin yg macam tenggelam nampak lubang??? lubang tuh gelap kekadnag air leh masuk dlam tuh pastu bertakung.....nih kualiti barang ke atau yg buat tuh x betul?? mak aku kata simen x cukup pastu letak pasir banyak jerk.........

pastu lubang tuh makin membesar dari 1 pi ke 3 sekarang sebesar tapak kaki.......bebetul kat tepi mangkuk tandas......so kalau nak baung najis susah la......




satu lagi aku nak tanya.......kalau dinding retak@merekah leh tutup balik ke? then cat ada berapa jenis? aku nak cat kalis air....x mau cendawan cat apa yg sesuai?



kalau lantai ada jubin kita ketuk2 bunyi kosong.....(ada yg kosong ada yg keras) tuh nak salahkan siapa??? pemasang atau barang? pasal aku selalu masuk rumah orang aku suka hentak2 kaki atas lantai.....nak dengar kosong atau ada isi....selalu aku denagar kosong rumah kos rendah@PPRT ada bunyi kosong gitu.........

kalau rumah besar2 like Semi D xde plak bunyi2 tuh......




macam mana tangki air diatas syiling boleh runtuh kat ruang tamu? (kes nih mmg ada keluar suratkhabar kan???)



aku suka perhati orang buat rumah2 dari seketul batu akhirnya membuatkan aku terpegun

Aku jawab satu-satu..

Soalan pertama ni aku tak faham. Lubang di celah-celah jubin ker ? Atau jubin tu dah runtuh dan berlubang. Kalau runtuh berlubang maknanya, lantai tak kuat, maksudnya, dia lekat jubin pada tanah keras jer, atau lantai dia nipis sangat.

Kalau retak boleh tutup balik, tapi kerja teruk sikitlah, kitorang panggil "plaster". Boleh plaster, tapi selalu kena panggil tukang, sebab nak ratakan plaster tu bukan senang...
Cat banyak sangat jenis. Cat mahal selalunya, semua kalis air. Ambillah nippon paint tu....

Semuanya salah pemasang. Kalau ada bunyi kosong tu maknanya, simen tak ada (simen tak diletakkan secara rata, selalu terjadi sebab nak cepat)atau tertinggal kayu dibawah jubin tu.

Sebab dia pakai kayu lama atau kayu kecik sebagai pelapik tangki air tu.


#17 K.I.T.T

K.I.T.T

    Ahli Rajin

  • Members
  • 1612 posts

Posted 13 August 2008 - 01:16 AM

yg lantai lubang tuh dia runtuh.....kat tandas.....mula2 sikit jerk....xpe lagi kemudian makin besar.....pastu air bertakung....aku dah simen tuh hari pastu dia macam mendap balik....macam tenggelam......pastu kan lantai yg aku simen tuh mmg macam bertingkat dia ada yg bawah dia ada yg atas,....

yg atas tuh berlubang2 then satu lagi sudut lantai tuh aku alirkan air then aku tgk air leh masuk kat tepi2 tuh kekadang ada macam lipas atau lipan keluar masuk ikut situ........apa sebenarnya berlaku? selamat diguna atau idak?

kekadang kalau aku amik hammer aku hentak sekali dia akan bolos ke bawah.....bukan sikit bolos nya....dah la tandas ada satu jerk


ok soal bumbung plak.......kalau bumbung simen bocor tuh macam mana nak setel? selalu hujan tadah air ngan baldi jerk......nak panggil orang repair takut kena tipu plak.....


betul ke kalau syiling plaster ada corak2 cantik wiring kena buat kat luar? x leh tebuk masuk ke plaster tuh??



then pasal batu bata yg digunakan membina rumah.....ada rumah lama batu bata dia bentuk segiempat tepat.....macam batu blok ....apa beza ngan batu warna merah atau warna kelabu tuh?? kualiti ke?



biasa bab2 renovation nih yg untung tuh barang ke atau kerja pemasangan?
I am Knight Industial Two thousand or you can call me K.I.T.T. My serial number is alpha data 227529. I am unthorized to allow my central processing unit.

#18 Mr_Iz

Mr_Iz

    Ahli Rajin

  • Members
  • 2091 posts

Posted 13 August 2008 - 01:29 AM

QUOTE(K.I.T.T @ Aug 13 2008, 12:36 AM) <{POST_SNAPBACK}>
aku sebenarnya cita2 aku nak jadik kontraktor tapi ntah macam mana sesat jadik tech pc plak hehehe

by the way juz nak tanya kenapa aku selalu perhati ada jubin yg macam tenggelam nampak lubang??? lubang tuh gelap kekadnag air leh masuk dlam tuh pastu bertakung.....nih kualiti barang ke atau yg buat tuh x betul?? mak aku kata simen x cukup pastu letak pasir banyak jerk.........

pastu lubang tuh makin membesar dari 1 pi ke 3 sekarang sebesar tapak kaki.......bebetul kat tepi mangkuk tandas......so kalau nak baung najis susah la......


2 mungkin sebab simen sikit kat bawah jubin 2 sikit banyak ruang kosong ..serta x dibuat dgn betul..kadang2 simen boleh terhakis kat celah2 WC sbb tempat 2 banyak najis disebabkan guna pembasmi kuman yang ade asid dan menyebabkan terhakis..


satu lagi aku nak tanya.......kalau dinding retak@merekah leh tutup balik ke? then cat ada berapa jenis? aku nak cat kalis air....x mau cendawan cat apa yg sesuai?

dinding retak atau rekah sebab foundation mendap ke dalam tanah..
kalo retak kecil beli je plaster dlm tin 2..kalo teruk plaster baru aja..


kalau lantai ada jubin kita ketuk2 bunyi kosong.....(ada yg kosong ada yg keras) tuh nak salahkan siapa??? pemasang atau barang? pasal aku selalu masuk rumah orang aku suka hentak2 kaki atas lantai.....nak dengar kosong atau ada isi....selalu aku denagar kosong rumah kos rendah@PPRT ada bunyi kosong gitu.........

kalau rumah besar2 like Semi D xde plak bunyi2 tuh......

tgk rumah dan kos nyer la bro tentunya..rumah murah tentu guna barang murah begitu sebaliknya.. mengenai jubin rasenyer leh salahkan kontraktor dan anak buahnyer..nak jimat katekan..anak buah pulak buat cincai2..seperti nak tepek simen kat mozek diorg x tepek habis..hanya sedikit sahaja..sbb 2 berbunyi bile diketuk disebabkan banyak ruang kosong dibawahnyer..



macam mana tangki air diatas syiling boleh runtuh kat ruang tamu? (kes nih mmg ada keluar suratkhabar kan???)

nie boleh salahkan engineer kontraktor dan labournya..engineer tidak mebuat perkiraan yang betul untuk menangung bebanan objek..kontraktor pulak pilih bahan murah dan kurang berkualiti..labour buat cincai..



aku suka perhati orang buat rumah2 dari seketul batu akhirnya membuatkan aku terpegun

tengoklah saper arkitek,engineer,Quantity surveyor,kontraktor, interior design serta yang berkaitan.. biggrin.gif

Edited by SiR_FAiZ, 13 August 2008 - 01:51 AM.

...|| QUALITY AND SAFETY FIRST ||...


#19 Mr_Iz

Mr_Iz

    Ahli Rajin

  • Members
  • 2091 posts

Posted 13 August 2008 - 01:43 AM

QUOTE(K.I.T.T @ Aug 13 2008, 01:16 AM) <{POST_SNAPBACK}>
yg lantai lubang tuh dia runtuh.....kat tandas.....mula2 sikit jerk....xpe lagi kemudian makin besar.....pastu air bertakung....aku dah simen tuh hari pastu dia macam mendap balik....macam tenggelam......pastu kan lantai yg aku simen tuh mmg macam bertingkat dia ada yg bawah dia ada yg atas,....

yg atas tuh berlubang2 then satu lagi sudut lantai tuh aku alirkan air then aku tgk air leh masuk kat tepi2 tuh kekadang ada macam lipas atau lipan keluar masuk ikut situ........apa sebenarnya berlaku? selamat diguna atau idak?

kekadang kalau aku amik hammer aku hentak sekali dia akan bolos ke bawah.....bukan sikit bolos nya....dah la tandas ada satu jerk

hehe..x paham lah bro soalan ko.. laugh.gif

ok soal bumbung plak.......kalau bumbung simen bocor tuh macam mana nak setel? selalu hujan tadah air ngan baldi jerk......nak panggil orang repair takut kena tipu plak.....

bumbung bocor buat sendiri aje..beli je gam dalam tin..gam 2 kaler hitam..

betul ke kalau syiling plaster ada corak2 cantik wiring kena buat kat luar? x leh tebuk masuk ke plaster tuh??
wiring cam ne ko maksudkan..ade banyak jenis wiring boleh terangkan detail lagi..kat luar 2 cam ne?


then pasal batu bata yg digunakan membina rumah.....ada rumah lama batu bata dia bentuk segiempat tepat.....macam batu blok ....apa beza ngan batu warna merah atau warna kelabu tuh?? kualiti ke?

tentunya batu bata tanah liat yang warna kemerah merah 2 kuat serta berkualiti..sbb die dibakar..batu kelabu sebab ringan..nak buat bangunan bertingkat kene pkai batu bata merah x leh pakai bata kaler kelabu 2 sebab x padu..bata blok plak bersaiz besar..jimat masa x perlu pkai banyak bata nak buat rumah..


biasa bab2 renovation nih yg untung tuh barang ke atau kerja pemasangan?

maksud kau???

Edited by SiR_FAiZ, 13 August 2008 - 01:48 AM.

...|| QUALITY AND SAFETY FIRST ||...


#20 sas5593

sas5593

    Ahli

  • Members
  • 59 posts

Posted 13 August 2008 - 08:57 AM

ph34r.gif Terimakasih kepada semua yang memberi tips, senang ckit keja koi......,rasa bersemangat la pulok....

selepas siap dipasang jubin macamane nak bagi masukkan simen pada celah2 antara jubin tu...., tengok kat umah orang tu sama je....., ada kala putih ada hitam ..... camane ha....

confirm ha.... cuma bancuh simen aje.... x payah campur pasir.???
jimatkan minyak anda, click dibawah,FREE MEMBER/INFO
http://www.eco2u.Biz/?x=sas5593

#21 Mr_Iz

Mr_Iz

    Ahli Rajin

  • Members
  • 2091 posts

Posted 13 August 2008 - 12:13 PM

QUOTE(sas5593 @ Aug 13 2008, 08:57 AM) <{POST_SNAPBACK}>
ph34r.gif Terimakasih kepada semua yang memberi tips, senang ckit keja koi......,rasa bersemangat la pulok....

selepas siap dipasang jubin macamane nak bagi masukkan simen pada celah2 antara jubin tu...., tengok kat umah orang tu sama je....., ada kala putih ada hitam ..... camane ha....

confirm ha.... cuma bancuh simen aje.... x payah campur pasir.???


Xyah pkai pasir la..tp bancuh simen kene likat la..Yang celah jubin 2 ko kene la beli simen colour ..kalo ko pilih jubin hijau ko kene cari simen colour hijau..baru cantik..bro bancuh siment 2 pas 2 sapukan kat celah2 jubin pakai perata simen 2..pas 2 lap dgn span basah kat kawasan jubin 2..lap secara lembut..pastikan simen colour 2 melekat dan hanya ade kat celah2 jubin je..

...|| QUALITY AND SAFETY FIRST ||...


#22 kilas

kilas

    Ahli

  • Members
  • 327 posts

Posted 14 August 2008 - 06:04 AM

QUOTE(sas5593 @ Aug 13 2008, 08:57 AM) <{POST_SNAPBACK}>
ph34r.gif Terimakasih kepada semua yang memberi tips, senang ckit keja koi......,rasa bersemangat la pulok....

selepas siap dipasang jubin macamane nak bagi masukkan simen pada celah2 antara jubin tu...., tengok kat umah orang tu sama je....., ada kala putih ada hitam ..... camane ha....

confirm ha.... cuma bancuh simen aje.... x payah campur pasir.???


Untuk celah-celah jubin tu, ko kena bancuh simen jadi cair, macam orang buat kek. (mungkin cair sikit lagi kot) Pastu penuhkanlah celah-celah jubin tu. (Kalau simen biasa) Kalau warna dia dah jadi dekat warna putih tu, ko basuhlah (lap ngan span basah) jubin tu.

Warna simen tu, ikut suka ko lah, selalunya aku pakai simen biasa tu jer.....

#23 kilas

kilas

    Ahli

  • Members
  • 327 posts

Posted 14 August 2008 - 06:22 AM

QUOTE(K.I.T.T @ Aug 13 2008, 01:16 AM) <{POST_SNAPBACK}>
yg lantai lubang tuh dia runtuh.....kat tandas.....mula2 sikit jerk....xpe lagi kemudian makin besar.....pastu air bertakung....aku dah simen tuh hari pastu dia macam mendap balik....macam tenggelam......pastu kan lantai yg aku simen tuh mmg macam bertingkat dia ada yg bawah dia ada yg atas,....

yg atas tuh berlubang2 then satu lagi sudut lantai tuh aku alirkan air then aku tgk air leh masuk kat tepi2 tuh kekadang ada macam lipas atau lipan keluar masuk ikut situ........apa sebenarnya berlaku? selamat diguna atau idak?

kekadang kalau aku amik hammer aku hentak sekali dia akan bolos ke bawah.....bukan sikit bolos nya....dah la tandas ada satu jerk


ok soal bumbung plak.......kalau bumbung simen bocor tuh macam mana nak setel? selalu hujan tadah air ngan baldi jerk......nak panggil orang repair takut kena tipu plak.....


betul ke kalau syiling plaster ada corak2 cantik wiring kena buat kat luar? x leh tebuk masuk ke plaster tuh??



then pasal batu bata yg digunakan membina rumah.....ada rumah lama batu bata dia bentuk segiempat tepat.....macam batu blok ....apa beza ngan batu warna merah atau warna kelabu tuh?? kualiti ke?



biasa bab2 renovation nih yg untung tuh barang ke atau kerja pemasangan?


Aku jawab yang kat no 1 tu jer, yang lain tu, sir faiz dah jawab.

Aku pun tak berapa faham situasi yang ko hadapi ni, tapi aku rasa jerlah nampak macam tapak dia dah tak ada. Kalau kena macam ni, ko kena ketuk balik lantai ko, (cari tempat yang brbunyi kosong) dan beli pasir, lepas tu tambun kat tempat yang bocor tu.Kemudian baru simen balik.

Biasanya tandas memang jadi macam ni, lagi-lagi tandas perumahan, sebab tapak tu diorang tak compact betul-betul. Jadi ada laluan air dibawah lantai/jubin ko tu.

Biasanya, kalau kena macam ni, kitorang akan buat lantai baru, maknanya ketuk habis lantai tu, buat tapak balik dan simen/pasng jubin semula. Sebab nak tutup laluan air tu.

#24 K.I.T.T

K.I.T.T

    Ahli Rajin

  • Members
  • 1612 posts

Posted 14 August 2008 - 06:50 AM

QUOTE(kilas @ Aug 14 2008, 06:22 AM) <{POST_SNAPBACK}>
Aku pun tak berapa faham situasi yang ko hadapi ni, tapi aku rasa jerlah nampak macam tapak dia dah tak ada. Kalau kena macam ni, ko kena ketuk balik lantai ko, (cari tempat yang brbunyi kosong) dan beli pasir, lepas tu tambun kat tempat yang bocor tu.Kemudian baru simen balik.

Biasanya tandas memang jadi macam ni, lagi-lagi tandas perumahan, sebab tapak tu diorang tak compact betul-betul. Jadi ada laluan air dibawah lantai/jubin ko tu.

Biasanya, kalau kena macam ni, kitorang akan buat lantai baru, maknanya ketuk habis lantai tu, buat tapak balik dan simen/pasng jubin semula. Sebab nak tutup laluan air tu.

aku amik hammer ketuk kat lantai tandas nak tengok tenggelam(bolos) atau idak.....tapi ada yg bolos ada yg kukuh bila 3 kali ketuk

rasa aku la kalau pecahkan sahaja lantai tuh then nak kena renew balik pecah sahaja dah ada kos kan??



orang kata buat renovation@kontraktor rumah ada untung.....maksud aku untung tuh dari segi barang atau dari segi bab2 pemasangan??

TS jangan jadik macam aku nanti.....habis lantai kotor aku kerjakan....mak aku dah bising dah ph34r.gif elok x jugak kotor ngan rosknya lebih......tampal sini sana lubang tampal sana sini lubang.......


kalau asalnya sebuah bilik tidur tuh kecik boleh x kita tukar bilik tidur tuh ke bilik air? mean buat pipe buat lubang jamban.......then kalau bilik tidur tuh kat tingkat atas leh ke dijadikan ke bilik air? ......

kalau boleh nak pakai mangkuk tandas duduk .....murah skit kan?
I am Knight Industial Two thousand or you can call me K.I.T.T. My serial number is alpha data 227529. I am unthorized to allow my central processing unit.

#25 Mr_Iz

Mr_Iz

    Ahli Rajin

  • Members
  • 2091 posts

Posted 14 August 2008 - 12:06 PM

QUOTE(K.I.T.T @ Aug 14 2008, 06:50 AM) <{POST_SNAPBACK}>
aku amik hammer ketuk kat lantai tandas nak tengok tenggelam(bolos) atau idak.....tapi ada yg bolos ada yg kukuh bila 3 kali ketuk

rasa aku la kalau pecahkan sahaja lantai tuh then nak kena renew balik pecah sahaja dah ada kos kan??



orang kata buat renovation@kontraktor rumah ada untung.....maksud aku untung tuh dari segi barang atau dari segi bab2 pemasangan??

TS jangan jadik macam aku nanti.....habis lantai kotor aku kerjakan....mak aku dah bising dah ph34r.gif elok x jugak kotor ngan rosknya lebih......tampal sini sana lubang tampal sana sini lubang.......


kalau asalnya sebuah bilik tidur tuh kecik boleh x kita tukar bilik tidur tuh ke bilik air? mean buat pipe buat lubang jamban.......then kalau bilik tidur tuh kat tingkat atas leh ke dijadikan ke bilik air? ......

kalau boleh nak pakai mangkuk tandas duduk .....murah skit kan?


kau letak screen short kat cini sng sikit..hehe
aku rase ko buat lantai baru lah bro..pecahkankan jubin2 lama 2..pas 2 buat lantai baru n pasang jubin baru..pecah pun mmg da ade kos rasenya..
pas 2 upah kontraktor..ko tgk diorg buat..x puas hati ko tegur jer..

mengnai bilik tidor 2 boleh buat..tp kene ubahsuai lagi la..pasang paip lagi..tebuk lantai nak buat lubang nak pasang paip dari WC..
mangkuk tandas duduk lagi mahal dari mangkuk tandas cangkung..bergantung pada bahan..kalo yang seramik mmg mahal..

Edited by SiR_FAiZ, 14 August 2008 - 12:07 PM.

...|| QUALITY AND SAFETY FIRST ||...