Jump to content
shahz

Bisnes Berkonsepkan Tolong Menolong..

Recommended Posts

Salam,

Quote :

adeyh....hadis tu bukan nabi sendiri yg kuarkan ke???

Keluar dari mulut dan perbuatan Nabi Muhammad s.a.w. Tetapi, semuanya diilhamkan oleh Allah s.w.t. Bukannya DICIPTA sendiri

Quote dari post #140

hadis adalah ayat yang nabi cipta sendiri bukan dtg dari buku atau kitab.....so pepaham jelah maksud aku...

Dalil semua dah dibentangkan.

Salam,

Share this post


Link to post
Share on other sites

salam...

mintak maap la ekk kalau saya nie memandai ke.. mengacau ke..

semalam baru jek jln2 cuci mata kat thread nie.. pagi tadik, tgk ada paper pasal 'darling' eksiden, rupenye paper semalam.. hahahahahaha.. dan dalam paper tuh plak, ada berita pasal QuestNet nie.. berita seperti kat bawah, saya pastekan dari bharian.com.my . is it the 'same' QuestNet yg dok stori dlm nie ekk?? (inginkan kepastian.. :unsure: )

=====copy dari http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/...085049/Article/ ==========

Usahawan Malaysia kena tahan di India

CHENNAI: Seorang usahawan wanita Malaysia yang mengetuai sebuah syarikat pemasaran jualan langsung pelbagai peringkat (MLM) di sini ditahan polis Chennai kerana didakwa melakukan penipuan.

Polis turut mengeluarkan butiran kepada semua balai polis di negara itu bagi mengesan pengasas syarikat berkenaan, dipercayai seorang rakyat Malaysia bergelar Datuk bagi membantu siasatan.

Timbalan Pesuruhjaya Polis India (Pesuruhjaya Polis Chennai) G Sampath Kumar, berkata wanita berusia 45 tahun itu ditahan malam tadi selepas polis menerima banyak aduan daripada pelabur terhadap syarikat itu, QuestNet, yang mana wanita berkenaan adalah pengarah urusannya.

Katanya, polis turut menahan enam pekerja dan menyita premis syarikat itu.

Sampath berkata, siasatan awal mendapati syarikat itu didakwa gagal menunaikan janji membayar pulangan kepada mereka yang membuat pelaburan dengan syarikat berkenaan.

“Sehingga ini, kami menerima 1,837 aduan terhadap QuestNet, bukan saja dari Chennai tetapi juga bahagian lain di Tamil Nadu dan Andhara Pradesh,†katanya kepada Bernama, semalam.

Sampath berkata, polis turut mendaftarkan satu kes terhadap Datuk dari Malaysia itu berdasarkan aduan yang diterima.

“Kami meletakkan dia (Datuk) sebagai suspek nombor satu dalam senarai buruan polis manakala suspek lain adalah wanita itu dan enam pekerja kerana pecah amanah,†katanya.

Polis juga merampas pelbagai siling emas seberat 87 kilogram (kg) dan siling perak seberat 889 kg, pelbagai jenis jam tangan dan telefon bimbit bernilai jutaan ringgit dari premis syarikat itu.

Sampath berkata, polis Chennai juga mahu menghubungi Datuk Vijay Eswaran, pengasas syarikat induk QI yang berpusat di Hong Kong bagi membantu siasatan kes itu. - Bernama

==============================

Share this post


Link to post
Share on other sites

bagaimana dengan ini??

Apa itu Hadis?

- Perkara yang disandarkan kepada Nabi S.A.W samada dari kata-kata, perbuatan, pengakuan, sifat akhlak, sifat semulajadi atau penghakiman sehinggalah kepada semua gerak-geri Rasulullah s.a.w jaga dan tidur.

Source: GooGle

Definition and Usage

Linguistically the word ‘hadith’ means: that which is new from amongst things or a piece of information conveyed either in a small quantity or large. The Arabic plural is aḥÄdÄ«th. In English academic usage, hadith is often both singular and plural.[citation needed] And hadith is what is spoken by the speaker. Tahdith is the infinitive, or verbal noun, of the original verb form . Therefore, hadith is not the infinitive,[1] rather it is a noun.[2]

In Islamic terminology, the term hadith refers to reports about the statements or actions of the Islamic prophet Muhammad, or about his tacit approval of something said or done in his presence.[3] Classical hadith specialist Ibn Hajar says that the intended meaning of "hadith" in religious tradition is something attributed to Muhammad, as opposed to the Qur'an.[4] Other associated words possess similar meanings: "khabar" (news, information) often refers to reports about Muhammad, but sometimes refers to traditions about his companions (sahÄba) and their successors from the following generation (tÄbi'Ä«n); conversely, "athar" (trace, vestige) usually refers to traditions about the companions and successors, though sometimes connotes traditions about Muhammad. The word sunnah (custom) is also used in reference to a normative custom of Muhammad or the early Muslim community.[3]

Source: Wikipedia

Edited by ROBOTs!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ni ape citer lak ni...?

masuk berita harian ni.

waaaa..... byknye emas.

xpe la

xde pon larangan lampirkan rujukan hadis dlm topik ni. so, ape masalahnye rujuk hadis?

nak rujuk, rujuk la.

x nak rujuk wat x tau je la. kan senang. ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

hihihi.. ni mesti ada wartawan yang terbaca topik kat dlm forum ni.. dulu masa kes swishcassh, abfund dulu pun sebelum kluar TV3 news, meletup dulu kat forum putera ni kan.. forum-froum lain pun masa tu blom kecoh lagi tapi putera.com dah highlight dulu.. huhu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salam,

Robots ... hadis itu memang perbuatan, perkataan Nabi Muhammad s.a.w dari A- Z. Pasal setiap gerak geri dia menjadi sunnah kepada umat Islam.

Ko refer dengan Google dan wikipedia. Aku refer dengan AL-QURAN. Kalau nak ikut kesahihan dalil, AL-QURAN jadi rujukan utama.

Bukti menunjukkan Hadis itu BUKANNYA CIPTAAN NABI MUHAMMAD S.A.W.

-----------------------------------------

[53: 1-4]

Demi bintang semasa ia menjunam, - Rakan kamu (Nabi Muhammad yang kamu tuduh dengan berbagai tuduhan itu), tidaklah ia menyeleweng (dari jalan yang benar), dan ia pula tidak sesat (dengan kepercayaan yang salah).

Dan ia tidak memperkatakan (sesuatu yang berhubung dengan ugama Islam) menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri. Segala yang diperkatakannya itu (sama ada Al-Quran atau hadis) tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya.

[49: 7]

Dan ketahuilah! Bahawasanya dalam kalangan kamu ada Rasulullah (maka janganlah kemahuan atau pendapat kamu mendahului pentadbirannya); kalaulah ia menurut kehendak kamu dalam kebanyakan perkara, tentulah kamu akan mengalami kesukaran; akan tetapi (Rasulullah tidak menurut melainkan perkara yang diwahyukan kepadanya, dan kamu wahai orang-orang yang beriman hendaklah bersyukur kerana) Allah menjadikan iman suatu perkara yang kamu cintai serta di perhiaskannya dalam hati kamu, dan menjadikan kekufuran dan perbuatan fasik serta perbuatan derhaka itu: perkara-perkara yang kamu benci; mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang tetap menurut jalan yang lurus; -

----------------------------------------------------------------------------

Maksud dalam Google dan Wikipedia itu dah betul, tetapi masih tidak tepat lagi.

Hadis bermaksud ;

1. Perbuatan

2. Percakapan

3. Setuju dalam diam.

Source : http://www.youngmuslims.ca/online_library/...ran/Ch1S2s4.htm

Akan tetapi, segala perbuatan Nabi Muhammad s.a.w bukannya dia CIPTA sendiri. Tetapi diilhamkan dan diwahyukan dari Allah s.w.t.

Source : Surah Al-Najm ayat 1 - 4

Sila gunakan Al-Quran atau Hadis untuk rujuk perkara berkaitan agama dan kehidupan etc. Then baru la ke Pakcik Google kita (lepas check article Islam)

Salam,

Edited by fivioent

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sudahlaahhhh. Aku nasihatkan kat korang semua toksah la join benda2 mengarut macam ni. Setakat ada sijil SSM ke, ada sijil AJL ke tak bermakna aktiviti pengambilan deposit secara haram dari orang ramai tanpa lesen dan aktiviti skim cepat kaya piramid tak boleh dilaksanakan. Setakat tunjuk sijil SSM & AJL semua orang boleh tunjuk. Itu cuma alat utk mengabui mata orang ramai jer. Yg penting, orang ramai kena kaji perjalanan aktiviti (Yg kononnya perniagaan, tapi ada konsep tolong menolong pulak) secara terperinci. Sekarang ni dah banyak penipu yg menggunakan surat SSM & AJL. Setakat guna nama tan sri, dato, tun, raja, tengku ustaz, lawyer, hakim, akauntan, profesor, menteri perdana menteri semua orang boleh guna. Itu semua umpan saja.

tak nak masuk tak apa, dan sape cakap bende ni haram , teruskan dengan pendapat anda tu ok, kalau tak nak join dah laa, tak pe, tapi nak tanye laa, sampai bila kita nak jadi macam ni je ( bagi orang yang kurang berduit) , sape yang nak bayar semua bil2 tu (bil air, api , rumah , kereta dan lain2). ade ke mereka yang kaya akan bantu kita bila kita susah macam tu ? percayalah takkan ada sesape yang akan bantu kita. tapi kita kene cari jalan macam mane nak selesaikan semua masalah tu kan. so carilah jalan. jangan dok diam. ada sepotong ayat dari alah berkata :BAHAWASENYA SESUATU UMAT ITU TAKKAN BERUBAH , JIKA UMAT ITU SENDIRI TAK INGIN MENGUBAHNYE SENDIRI, jadi fahamkan lah ayat itu.

Matlamat Tidak Menghalalkan Cara

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salam,

Tertarik untuk kembali membalas topik ini. Ini ialah Hadis 40 dari Imam An-Nawawi.

HADIS KE-6

Sesungguhnya yang halal itu jelas

Dan sesungguhnya yang haram itu jelas

Dan diantara keduanya terdapat yang syubhat

Tidak diketahui oleh kebanyakan orang

Barangsiapa menjaga yang syubhat

Sesungguhnya dia telah membersihkan agamanya

Dan maruah dirinya

Dan barangsiapa yang terjatuh ke syubhat

Maka dia telah terjatuh ke yang haram

Umpama pengembala disekeliling kawasan larangan

Dibimbangi dia menceroboh masuk ke dalamnya

Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan

Ketahuilah bahawa sempadan Allah adalah yang haram

Ketahuilah dalam setiap jasad ada seketul daging

Sekiranya ia baik maka baiklah jasad seluruhnya

Dan sekiranya ia rosak, maka rosaklah jasad seluruhnya

Ketahuilah, ia adalah hati.

hadis6.png

Nak dengar lagu nyanyi kumpulan Nasyid Xifu yang nyanyikan hadis ini sebijik sebijik.

Lagu Xifu - Halal Haram Hati

Dipetik dari blog : http://leokid.wordpress.com/

Salam,

Edited by fivioent

Share this post


Link to post
Share on other sites

yo bro...

adoi la...

yg xleh potong pendapatan org atas tu sistem piramid la. bukan MLM.

yg korang buat ni sistem binari le.

xnk tunjuk SSM. kompom bawah akta jualan langsung kan...? haha...

Apa2 pon kita buat sume ok, asalkan tidah menyalahi undang2. kalau nak buat sesuatu tak kiralah goreng pisang ke ape ke, asalkan kita 'BUAT JANGAN BERENTI' gali satu lubang je, walaupon sikit2 lama2 dalam juga lubang tu, dari kita dok gali banyak2 lubang, penat je lubang sume tak dalam pastu jadi lah perigi bute, so kepada sape2 yang minat nak berniaga, pilihlah satu jenis perniagaan yang anda minat, pastu BUAT JANGAN BERENTI walau mula2 untung tak seberapa lama2 banyak juge, Kalau tak jadi muhasabah diri lebih baik, mesti ade silap kat mane2. saya sokong kepada sume jenis perniagaan dan teruskan usaha kepada semua yang minat berniaga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Qn tu sama ke ngan Lampe Berger atau DCHL. saya baru ajerrr di jemput oleh rakan untuk memasuki bisnes ni. so saya perlukan pendapat anda semua.tq

Lamp Berger - DCHL? hohohohoho jgn cari nahas dik oiiii.. Itu program dah banyak menghancurkan orang Islam. Dah ramai orang Islam yg kena main dgn ahli2 & upline serta leader DCHL. Kebanyakan yg jadi mangsa permainan adalah kakitangan kerajaan yg dah buat loan berpuluh ribu ringgit semata-mata nak join program tu. Toksah la cari nahas dgn Lamp Berger-DCHL. Ini adalah program money game & skimc epat kaya yg berselindung di sebalik nama perniagaan MLM.

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(irda2008 @ May 7 2008, 05:02 PM) <{POST_SNAPBACK}>
salam...
mintak maap la ekk kalau saya nie memandai ke.. mengacau ke..
semalam baru jek jln2 cuci mata kat thread nie.. pagi tadik, tgk ada paper pasal 'darling' eksiden, rupenye paper semalam.. hahahahahaha.. dan dalam paper tuh plak, ada berita pasal QuestNet nie.. berita seperti kat bawah, saya pastekan dari bharian.com.my . is it the 'same' QuestNet yg dok stori dlm nie ekk?? (inginkan kepastian.. unsure.gif )


=====copy dari http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/...085049/Article/ ==========

Usahawan Malaysia kena tahan di India


CHENNAI: Seorang usahawan wanita Malaysia yang mengetuai sebuah syarikat pemasaran jualan langsung pelbagai peringkat (MLM) di sini ditahan polis Chennai kerana didakwa melakukan penipuan.

Polis turut mengeluarkan butiran kepada semua balai polis di negara itu bagi mengesan pengasas syarikat berkenaan, dipercayai seorang rakyat Malaysia bergelar Datuk bagi membantu siasatan.

Timbalan Pesuruhjaya Polis India (Pesuruhjaya Polis Chennai) G Sampath Kumar, berkata wanita berusia 45 tahun itu ditahan malam tadi selepas polis menerima banyak aduan daripada pelabur terhadap syarikat itu, QuestNet, yang mana wanita berkenaan adalah pengarah urusannya.



Katanya, polis turut menahan enam pekerja dan menyita premis syarikat itu.

Sampath berkata, siasatan awal mendapati syarikat itu didakwa gagal menunaikan janji membayar pulangan kepada mereka yang membuat pelaburan dengan syarikat berkenaan.

“Sehingga ini, kami menerima 1,837 aduan terhadap QuestNet, bukan saja dari Chennai tetapi juga bahagian lain di Tamil Nadu dan Andhara Pradesh,” katanya kepada Bernama, semalam.

Sampath berkata, polis turut mendaftarkan satu kes terhadap Datuk dari Malaysia itu berdasarkan aduan yang diterima.

“Kami meletakkan dia (Datuk) sebagai suspek nombor satu dalam senarai buruan polis manakala suspek lain adalah wanita itu dan enam pekerja kerana pecah amanah,” katanya.

Polis juga merampas pelbagai siling emas seberat 87 kilogram (kg) dan siling perak seberat 889 kg, pelbagai jenis jam tangan dan telefon bimbit bernilai jutaan ringgit dari premis syarikat itu.

Sampath berkata, polis Chennai juga mahu menghubungi Datuk Vijay Eswaran, pengasas syarikat induk QI yang berpusat di Hong Kong bagi membantu siasatan kes itu. - Bernama


==============================





hye... saya bleh jawab semua tu... anda rujuk tak kes tu selepas Datuk dibicarakan? Dalam surat khabar utusan menunjukkan Datuk tidak bersalah.. itu hanya kontroversi... Biaselah... BIznes bagus mesti ade je org yg iri hati... Klu datuk pecah amanah takkan partner2 sy smua dpt komisyen dgb adil? klu datuk pecah amanah, tkkn Qn bleh menjadi penaja utama utk GP2, F1 di monacco, IBF dll? Kalau awk bminat nk tahu.. awk bley ctc sy -> [email protected] ----sebarang pertanyaan biarlah bertanya org yg arif tntg isu ni....


QUOTE(zafsya @ May 15 2008, 12:04 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Apa2 pon kita buat sume ok, asalkan tidah menyalahi undang2. kalau nak buat sesuatu tak kiralah goreng pisang ke ape ke, asalkan kita 'BUAT JANGAN BERENTI' gali satu lubang je, walaupon sikit2 lama2 dalam juga lubang tu, dari kita dok gali banyak2 lubang, penat je lubang sume tak dalam pastu jadi lah perigi bute, so kepada sape2 yang minat nak berniaga, pilihlah satu jenis perniagaan yang anda minat, pastu BUAT JANGAN BERENTI walau mula2 untung tak seberapa lama2 banyak juge, Kalau tak jadi muhasabah diri lebih baik, mesti ade silap kat mane2. saya sokong kepada sume jenis perniagaan dan teruskan usaha kepada semua yang minat berniaga.



Questnet bkn MLM n bukan piramid scheme.. Klu MLM org atas akan makin kaya... TP dlm Qn, org bwh bleh potong pndptn org atas atas usahanya sndri... klu ingin tahu ngn lebey lanjut bley emel sy... SLh satu biznes yg adil di sisi undang2 islam n hak asasi manusia... [email protected]

Share this post


Link to post
Share on other sites
QUOTE(missyy @ Oct 30 2008, 03:32 PM) <{POST_SNAPBACK}>
hye... saya bleh jawab semua tu... anda rujuk tak kes tu selepas Datuk dibicarakan? Dalam surat khabar utusan menunjukkan Datuk tidak bersalah.. itu hanya kontroversi... Biaselah... BIznes bagus mesti ade je org yg iri hati... Klu datuk pecah amanah takkan partner2 sy smua dpt komisyen dgb adil? klu datuk pecah amanah, tkkn Qn bleh menjadi penaja utama utk GP2, F1 di monacco, IBF dll? Kalau awk bminat nk tahu.. awk bley ctc sy -> [email protected] ----sebarang pertanyaan biarlah bertanya org yg arif tntg isu ni....





Questnet bkn MLM n bukan piramid scheme.. Klu MLM org atas akan makin kaya... TP dlm Qn, org bwh bleh potong pndptn org atas atas usahanya sndri... klu ingin tahu ngn lebey lanjut bley emel sy... SLh satu biznes yg adil di sisi undang2 islam n hak asasi manusia... [email protected]


ko join ke eh??
dpt pulangan ke??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Senang cerita laaa...kut sapa yang tak berminat dengan mlm nih...xksh laa coz itu diri masing2 pendapat masing2...

Mlm nih bknnya lps join dok diam jerk...kene usaha...mcm klu kita wat bisnes apa pun...kene la usaha..cari customer...ramai da yang berjaya dan ada juga yang gagal...kita kene ingat...gagal sekali bkn gagal selama-lamanya..mungkin rezeki orang yang gagal tuh bkn daripada mlm nih...mungkin rezeki dier kt tempat lain...bagi yg pernah join tp belum nmpk hasil ker aper ker..teruskan usaha anda...mlm nih anda kene bergerak...dapat xdpt lencita.yg penting anda bergerak..drpd xgerak lgsg..memang la xdpt ape..pk2 kan..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Forum Pertanian adalah Perniagaan:

http://gem.socialgo.com/forum.html

Global Excellent Marketing Sdn Bhd(GEM) Golden Swiftlet / Walet Emas – Perunding, Pembangunan & Pengurusan Industri Sarang Burung Layang-layang (walet/walit), Pakar Rekabentuk Rumah Burung Layang-layang (walet/walit). -

http://gem.tl.my

Sertai GEM Community secara percuma. Satu tapak untuk para Usahawan - usahawan berkongsi-kongsi maklumat dan pendapat (Forum, Blog,Direktori, Iklan Percuma DLL) dalam bidang yang ceburi seperti Pertanian, Ternakan DLL.

http://gem.socialgo.com

Direktori Pertanian Malaysia – Himpunan Weblog Pertanian & Penternakan Malaysia –

www.pertanianmalaysia.blogspot.com


Forum Pertanian adalah Perniagaan:

http://gem.socialgo.com/forum.html

Global Excellent Marketing Sdn Bhd(GEM) Golden Swiftlet / Walet Emas – Perunding, Pembangunan & Pengurusan Industri Sarang Burung Layang-layang (walet/walit), Pakar Rekabentuk Rumah Burung Layang-layang (walet/walit). -

http://gem.tl.my

Sertai GEM Community secara percuma. Satu tapak untuk para Usahawan - usahawan berkongsi-kongsi maklumat dan pendapat (Forum, Blog,Direktori, Iklan Percuma DLL) dalam bidang yang ceburi seperti Pertanian, Ternakan DLL.

http://gem.socialgo.com

Direktori Pertanian Malaysia – Himpunan Weblog Pertanian & Penternakan Malaysia –

www.pertanianmalaysia.blogspot.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...