Jump to content
Pok_Den

Penternakan Sarang Burung Walit

Recommended Posts

Sekiranya sesiapa di sini ingin jual sarang burung...boleh maklum pada saya di no 012-5230400 atau p.m saya...

Saya ingin membeli sarang burung yang belum atau sudah diproses.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terima Kasih saudara,

Apa yang paling takut dalam business adalah MARKETING.kalau tak keberatan,harap tuan dapat memberi detail quotation kapada saya di email : [email protected] :mellow:

Sekiranya sesiapa di sini ingin jual sarang burung...boleh maklum pada saya di no 012-5230400 atau p.m saya...

Saya ingin membeli sarang burung yang belum atau sudah diproses.

Assalamualaikum Bro..

Dengar memang tido tak lena pasal harga sarang yang mencecah RM7000.00.Saya masih baru dalam bidang ni,kalau lah tuan2 sekelian didalam blog ini yang tahu kat mana saya boleh dapat buyer yang sanggup dgn harga tu,info info la kat budak2 baru belajar cam saya ni..bantuan dari kalian semua amat saya hargai..

Wassalam...

Kepada yang berminat nak menceburkan diri dalam bidang penternakan sarang burung walit nih.. Berikut diperturunkan kadar modal yang diperlukan (Anggaran Aje.. Boleh jadi lebih murah.. kalu guna teknologi 3D)

PELABURAN DAN PULANGAN

Ini adalah anggaran modal berdasarkan bangunan baru dibina, berkeluasan 40'x60' persegi setinggi 3 tingkat

Harta Tetap

Bangunan dan kelengkapan/material = RM 120,000

Modal Pusingan Setahun(Overhead Cost)

1. Kos tenaga buroh = RM 12,000

2. Eletrik dan air = RM 1,000

3. Kos Permulaan Setahun = RM 133,000

Anggaran Hasil Sarang burung (minima)

i) Akhir tahun 1, 0.5 kg X RM 6,000 = RM 3,000

ii) Akhir tahun 2, 7 kg X RM 6,000 = RM 42,000

iii) Akhir tahun 3, 14 kg X RM 6,000 = RM 84,000

iv) Akhir tahun 4, 20 kg X RM 6,000 = RM 120,000

v) Akhir tahun 5, 20 kg X RM 6,000 = RM 120,000

Keuntungan Tahunan

i) Tahun 1, RM 3,000 - (RM 7,000 + RM 25,000) = (- )RM 130,000

ii) Tahun 2, RM 42,000 - (RM 7,000 + RM 29,000) = (-)RM 88,000

iii) Tahun 3, RM 84,000 - RM 7,000 = (-)RM 4,000

iv) Tahun 4, RM 120,000 - RM 7,000 = RM 116,000

v) Tahun 5, RM 120,000 - RM 7,000 = RM 120,000

Nota: Dalam masa 3 tahun modal yang dilabur dapat dipungut kembali sepenuhnya.

Disclaimer(Penafian): Ini hanya anggaran sahaja kejayaan sesuatu projek bergantung kepada daya usaha pengusaha itu sendiri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saya orang baru disini dan berminat untuk mempelajari selok belok mempelihara burung walit. Baru baru ini kawan saya (developer) ada menceritakan bagaimana syarikat nya menguruskan pembangunan rumah walit secara komersial sama seperti penjualan rumah. Syarikat beliau akan membina rumah burng walit dengan konsultan yang didatangkan dari Indonesia dan mereka akan menguruskan pembinaan, pemanggilan, penjagaan dan penuaian seterusnya penjualan sarang burung walit ini dengan keuntungan ditolak kos penyelengaraan. Sistem ini di backing oleh Bank Agro. Bermakna kalau anda ada duit sikit untuk deposit boleh buat pinjaman dengan Agro Bank. CUma bayar interest sebelum penuaian. Bila dah tuai bayaran bulanan akan dicover oleh pendapatan dan dianggarkan pendapatan akan mencecah lebeh RM200K sebulan dari tahun 5 keatas. Sistem ini juga akan berlarutan hingga keanak cucu. Apa pendapat saudara? Ok tak?

Horas001

Share this post


Link to post
Share on other sites

Assalamu’alaikum. Dulu ingat nak masuk bagi sikit komen, tapi lupa pula password, entah macam-mana ingat balik pula baru2 ni. Sebulan yg lepas ada seseorg nak tanya saya berkenaan dgn cara2 utk start rumah walit, tujuannya utk jimatkan kos, yakni tak payah bayar/guna khidmat consultan. Saya cuba balas tapi tak boleh sebab saya ni tak berapa faham sangat dgn kecanggihan IT sekarang ni. Walau bagaimana pun saya yg masih mentah lg ni, nak berkongsi sikit pengalaman yg ada (baru 23 bln, ibarat bayi yg baru nak belajar bercakap). Pok_Den pun ada juga suruh saya kongsi sikit dgn teman2.

Terima kasih Sukawalit. Wah nampaknya awak pon kena tempias lupa password. Nasib baik dapat balik. Bagus lah kongsi pengalaman tentang bidang penternakan sarang burung walit nih. Kebanyakan orang melayu kurang berminat sebab alasan terbesar "kekurangan modal". Tapi kalu skim cepat miskin banyak pulak modal??

Ini spesifikasi RBW Suka Walit. Pok Den edit skit bagi mudah org paham. Boleh kan??

Rumah walit saya terletak di Selangor.. jauh juga rasanya dari laut & sungai

Keluasan : 23’X60’ .

Roving room: 15’X17’.

Di dlmnya ada lagi bilik kecil (8’X8’). <- nie nesting room kot

Lubang masuk: 2’X3’. <- nie mungkin Lobang masuk burung. Lobang antara ruangan atau lobang antara lantai tak de ker??

Suhu, kelembapan & kegelapan mengikut spesifikasi yg dikehendaki.

Nesting Planks: kayu (1â€X4â€) pd ceiling,

Sistem Audio: utk suara dlm 2 dvd 24 jam & suara luar 1 dvd 7 pq – 8 mlm,

Humidifier: (Atas & bawah roving room ada kolam air) <- yang nie cam ner ko buat? air tuh ada megnet ker?

Aroma: Ada beberapa besin guano (najis walit) & air diletakkan di dlmnya

Hormon (sejenis cecair yg di sembur di seluruh bahagian dlm – pd peringkat awal saja

Kos consultan RM40k. Khidmat nasihat ini termasuk reka-bentuk bangunan, pemantauan & jaminan sahingga walit masuk buat sarang. <- Pok Den rasa memang mahal. Kecuali fee nie dah termasuk kos perancang bandar dan wilayah plus 15 agensi yang nak kena godak. Tang jaminan tuh yang mahal sekali. Bayangkan konsultan bagi jaminan asal masuk.. tup-tup 3 ekor jer... Pastu dia suruh SABARRR

Baiklah, sekarang persoalannya nak pakai consultan ke tidak? ... Peringatan; nak guna consultan pun kena berhati2 tak boleh hentam keromo saja.

Harap2 Jabatan Haiwan atau agensi2 kerajaan yg lain berupaya utk memainkan peranan sebagai consultan, tanpa mengenakan caj atau kalau ada pun cuma minimal saja.

Pada masa ini pok den masih tak nampak ada jabatan atau agensi boleh bagi khidmat nasihat secara percuma. Kalo khidmat nasihat bercaj adalah. Tu belum cerita pasal lesen yang mula diperkenalkan. Nost_rounder mungkin lebih tau, kalu tak silap ler..

Seperti yg saya katakan dahulu pulangan drp perusahaan ini agak lama (lihat komen saya pada Nov. 07). Walaupun saya setakat ini dah merasa 2 kali hasil jualannya & yg ke3 akan menyusul tak lama lg, namun sebenarnya utk mendapatkan pulangan bulanan yg tetap ianya cuma berlaku dari thn ke3 (secepatnya) atau thn ke5 (selambat2nya), terkecualilah tempat yg kita buat tu memang lubok walit, ini lain cerita. Macam satu sahabat buat rumah walit di Pulau Jawa, bln ke3 dah jadi OKB. Rumah tak siap lagi walit dah tak sabar2 nak masuk!! Saya rasa bab tunggu lama inilah yg menyebabkan banyak org kita tak berapa minat. Maaf sekali lagi, banyak yg minat macam yg Pak Man Telo buat dulu, ingat lagi tak? Utk maklumat, saya diberitahu oleh seseorg bahawa ada seorg pengusaha Cina yg dikenalinya mempunyai rumah walit yg terletak di selatan tanah air, yg saiznya lebih besar dari yg saya punya & berusia 5 thn. Percayakah tuan kalau saya katakan bahawa tauke Cina tu dapat hasil bulanannya sebanyak RM100k? Kalau saya tunggu sampai 5 thn, tak tahulah berapa saya akan perolehi. Jgn tamak, kalau dapat 5-10% drp itu pun dah kira Alhamdulillah, syukran jazilan!!

Kalau kita tinjau di tingkat atas rumah2 kedai di merata tempat di negara kita ini (kecuali KL, Putra Jaya & cities yg seumpamanya), contohnya bandar Klang, jumlah rumah walitnya memang banyak sekali (bukti bahawa industri ini mendpt sambutan “gilaâ€) & jgn terperanjat kalau ternampak pengusaha2 Cina (yg saya lihatlah) sanggup menjadikan tingkat atas rumah kedai di tengah kota (Klang ni mungkin dlm 10 thn lg bertaraf bandaraya) yg baru dibeli dgn harga jutaan RM (yakni rumah kedai yg baru siap dibina), untuk rumah walit. Bangunan baru dipinggir kota tak hairan sangat (macam gambar yg Pok_Den tunjuk). Amacam, kita berani tak? Baiklah bg yg mampu ayoh, mari kita mulakan. Mungkin satu hari nanti, ada satu pertubuhan baru yg bernama, Persatuan Pengusaha2 Walit Melayu Semenanjung Malaysia atau yg lebih besar lagi, Persatuan Pengusaha2 Walit Bumiputra Seluruh Malaysia. Harap2 waktu itu saya dapat jadi salah seorg ahlinya pun jadilah. Manalah tahu, Presidennya pula ialah Pok_Den!! Ampun maaf & salam hormat dari saya, WASSALAM.

Hik..hik.. pandai jer ko yer sukawalit.. ader plak kita jadi Presiden. Nie cam kabinet bayangan pulak. Apa pon sangat berinovasi dan punya wawasan besar. Pok Den doakan semoga sukawalit terus berjaya dan jangan lupa ajar anak melayu bisnis nih dengan ikhlas.

Edited by pok_den2000

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sekiranya sesiapa di sini ingin jual sarang burung...boleh maklum pada saya di no 012-5230400 atau p.m saya...

Saya ingin membeli sarang burung yang belum atau sudah diproses.

Alhamdulillah.. nosts_rounder dah upgrade jadi buyer pulak, sejak bila jadi pembeli sarang burung walit nih? Hmm nak sarang dah proses atau belum?? harga Plak cam ner?

Dah tak kerja ngan PBT lagik ker?? Hmm banyak soal pulak.

#Kepada pemilik rumah burung walit.. sudi² kan lah bertanya ngan nosrts_rounder.. tengah mencari tuh.. boleh dapat harga sedap skit.. sekilo RM6500 pon jadi lah. Biasalah adat jual beli, si penjual nak harga mahal, si pembeli nak harga murah..dah lumrah alam.#

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lain2 benda teknikal tak payahlah sebut sebab Pok_Den dah banyak beritahu dulu. Kalau kita kumpul semua maklumat yg telah dibicangkan dahulu oleh Pok-Den & beberapa cerdik-pandai yg lain, maka sekarang ini kita dah tahu segala ilmu tentang walit. Apa yg perlu ialah, lets start.

Assalamualaikum Sukawalit, setelah Pok Den baca balik posting awak, tetiba jer nak tegur terutama ayat bergaris diatas.

1. Bidang nie adalah satu bidang semudah ABC123 tetapi hasilnya boleh jadi 1+1 = 11 atau 2+2 = 1. (Eh apa pulak nih?? Pok Den tengah mabuk laut ker??) Nah.. maksudnya apa yang telah Pok Den perturunkan tuh adalah benda basic yang perlu ada atau check list untuk menjalankan urusan penternakan sarang burung walit.

2. Cuba perhatikan balik Panduan Amalan Pertanian Baik (APB) Penternakan Sarang Burung Walit yang dikeluarkan oleh Jabatan Veteriner, Apa yang Pok Den paham adalah banyak nya JANGAN.. JANGAN.. JANGAN.. jadi yang boleh apa dia?? Lepas tuh tanya balik, yang BOLEH tuh untuk walit atau untuk MANUSIA. (Lepas nie Pok Den akan ulas APB Walit, betul² untuk walit atau untuk manusia)

3. Jadi apabila sukawalit kata 'kita dah tahu semua ilmu tentang walit' adalah satu kesilapan besar sebaliknya hanya 1% peratus sahaja dari nilai ilmu sebenar penternakan burung walit nih. Seperkara lagi.. ada berapa ramai yang tahu statistik sebenar projek penternakan sarang walit nih yang GAGAL?? atau statistik BERJAYA hanya selepas pemilik Rumah Burung Walit (RBW) beralih tangan?? atau statistik GAGAL pengusaha lebih 5 tahun, berapa ramai??

.. Saya sendiri merasakan apabila melihat walit berterbangan & keluar masuk lubang rumahnya menjadikan jiwa saya tenteram sekali. Kepada rakan2 yg sering mengalami tekanan, cuba gunakan kaedah yg saya alami ini. Kalau tengok walit org lain mungkin tak sehebat yg sendiri punya. Jadi kena mulakanlah...

Ini satu lagi kaedah menentang stress iaitu terapi walit. Kenapa jiwa sukawalit jadi tenteram apabila melihat walit beterbangan keluar masuk di Lubang Masuk Burung (LMB) jawapannya mudah saja #Lumrah ALam# setiap yang berkaitan dengan Keluar Masuk memang indah.. cuba bayangkan masuk terus.. boleh jadi penyakit akut tuh. selain tuh.. DUIT indah bukan. (Metafora: "waduh bu, panen sarang musim ini 100kilo.. gimana yah"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sesiapa ingin beli CD suara burung walit boleh email saya pada [email protected] untuk detail selanjutnya.

Okey. ari nie pok den tergerak ati nak membantu sesama melayu n bumiputra..

Testing.. testing.. Pengumuman

Kepada semua warga tanya@putra, Pok Den berhajat menyedekahkan "1 CD suara Burung Walit -Test Location" Market Price RM250.00 untuk kegunaan menguji lokasi sama ada kawasan tuh sesuai untuk penternakan walit atau tidak. Terhad kepada 100 orang pertama.. first come first basis.

Syarat-syaratnya Tun/Tan Sri/Datuk/Dato'/Tuan/Puan/Abang/Kakak/Adik.. (fhewww.. cam panjang jer) kenalah mendaftarkan diri kat thread ni dengan menyebutkan maklumat berikut:

1. Nama Penuh

2. Alamat Surat menyurat ..rumah atau pejabat, seluruh dunia (P.O.Box tak layan)

3. id yahoo messenger (nie utk kegunaan pok den nak meneruskan silaturrahim)

4. Nyatakan 10 ayat mudah kenapa nakkan CD nih. cthnya ... saja suka². <- ha! yg nie pok den tak layan.

Pendaftaran bermula ari nie sehingga 16 Septermber 2008 dengan penghantaran pertama pada 31 Ogos 2008 hingga 30 Novermber 2008.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okey. ari nie pok den tergerak ati nak membantu sesama melayu n bumiputra..

Testing.. testing.. Pengumuman

Kepada semua warga tanya@putra, Pok Den berhajat menyedekahkan "1 CD suara Burung Walit -Test Location" Market Price RM250.00 untuk kegunaan menguji lokasi sama ada kawasan tuh sesuai untuk penternakan walit atau tidak. Terhad kepada 100 orang pertama.. first come first basis.

Syarat-syaratnya Tun/Tan Sri/Datuk/Dato'/Tuan/Puan/Abang/Kakak/Adik.. (fhewww.. cam panjang jer) kenalah mendaftarkan diri kat thread ni dengan menyebutkan maklumat berikut:

1. Nama Penuh

2. Alamat Surat menyurat ..rumah atau pejabat, seluruh dunia (P.O.Box tak layan)

3. id yahoo messenger (nie utk kegunaan pok den nak meneruskan silaturrahim)

4. Nyatakan 10 ayat mudah kenapa nakkan CD nih. cthnya ... saja suka². <- ha! yg nie pok den tak layan.

Pendaftaran bermula ari nie sehingga 16 Septermber 2008 dengan penghantaran pertama pada 31 Ogos 2008 hingga 30 Novermber 2008.

salam Pok Den..saya berminat...saya dlm 100 pertama lg ke?daftar sini ke Pok Den? tapi Pok Den saye dok kat jepun..study kat sini...cam ne pok den nak anta kat saya..buleh pos sampai ke jepun ke?( lebih2 plak mujur org bg free pon mujur,..sory saje je tanye kot2 klu sudi hehe) tak pon Pok Den anta dlm format mp3 ke? anta pakai emel ke download link ke?

1. Mohd Nizar bin Mhd Razali

2.ni alamat kat jepon lah tp gak. (hehe, klu2 Pok Den sudi...)

3. [email protected]

4. saye nak cd ni sbb berminat bak ceburi bisnes ni..skang ni saye nak kumpul modak dlu..kendian bile nak ckup tu baru nak stat.saye mintak cd ni skang takut pas ni payoh doh nak cri cd free cam ni...tu rase baik mintak slalu...alang2 Pok Den nak bg free tu. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okey. ari nie pok den tergerak ati nak membantu sesama melayu n bumiputra..

Testing.. testing.. Pengumuman

Kepada semua warga tanya@putra, Pok Den berhajat menyedekahkan "1 CD suara Burung Walit -Test Location" Market Price RM250.00 untuk kegunaan menguji lokasi sama ada kawasan tuh sesuai untuk penternakan walit atau tidak. Terhad kepada 100 orang pertama.. first come first basis.

Syarat-syaratnya Tun/Tan Sri/Datuk/Dato'/Tuan/Puan/Abang/Kakak/Adik.. (fhewww.. cam panjang jer) kenalah mendaftarkan diri kat thread ni dengan menyebutkan maklumat berikut:

1. Nama Penuh

2. Alamat Surat menyurat ..rumah atau pejabat, seluruh dunia (P.O.Box tak layan)

3. id yahoo messenger (nie utk kegunaan pok den nak meneruskan silaturrahim)

4. Nyatakan 10 ayat mudah kenapa nakkan CD nih. cthnya ... saja suka². <- ha! yg nie pok den tak layan.

Pendaftaran bermula ari nie sehingga 16 Septermber 2008 dengan penghantaran pertama pada 31 Ogos 2008 hingga 30 Novermber 2008.

Salam Pok Den.

1. Adnan Bin Shamdin

2.Alamat: 03-G-35,block 35,Cendana Apartment,Tmn.Bukit Subang,Sek.U16,40160 Shah Alam.

3. [email protected]

4. Saya nak sangat cd ni sebab nak buat test lokasi kat kampong di tapah perak,jika sesuai nak buat BH,nak beli kat luar mahal & mutu suara belum tentu baik,pakai konsaltan lagi mahal,kalau free alhamdulilah Pok Den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. hafiz bin yacob

2. j9379,taman maju,77000 jasin,melaka.

3. [email protected]

4. saya ingin mendatkan suara burung walit,kerana saya berminat untuk menceburi bidang ini.dgn ini saya perlukan cd ini untuk mencubanya di ladang ayah saya.harap pok den boleh beri cd tu kpd saya. terima kasih pok den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sori lama tak jenguk, Alhamdulillah ada juga yang berminat rupanya.

bearfoot (Mohd Nizar). Pok Den kan dah tulis terang² alamat surat menyurat seluruh dunia pon tak pe. kalo MP3 sori tak layan. Nanti dah dapat cd awak buat ler sendiri apa ko nak.. kalo pitching lari sendiri tanggung.

Bagi alamat kalo nak CD nih.

Salam Pok Den.

1. Adnan Bin Shamdin

2.Alamat: 03-G-35,block 35,Cendana Apartment,Tmn.Bukit Subang,Sek.U16,40160 Shah Alam.

3. [email protected]

4. Saya nak sangat cd ni sebab nak buat test lokasi kat kampong di tapah perak,jika sesuai nak buat BH,nak beli kat luar mahal & mutu suara belum tentu baik,pakai konsaltan lagi mahal,kalau free alhamdulilah Pok Den.

1. Ok ponyuk penghantaran akan dibuat dalam masa 14 hari, semak peti surat anda dalam tempoh ini. Tolong maklum balik dalam forum nih tarikh terima.

1. hafiz bin yacob

2. j9379,taman maju,77000 jasin,melaka.

3. [email protected]

4. saya ingin mendatkan suara burung walit,kerana saya berminat untuk menceburi bidang ini.dgn ini saya perlukan cd ini untuk mencubanya di ladang ayah saya.harap pok den boleh beri cd tu kpd saya. terima kasih pok den.

2. Ok hafiz0118 penghantaran akan dibuat dalam masa 14 hari, semak peti surat anda dalam tempoh ini. Tolong maklum balik dalam forum nih tarikh terima.

Edited by pok_den2000

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terima Kasih saudara,

Apa yang paling takut dalam business adalah MARKETING.kalau tak keberatan,harap tuan dapat memberi detail quotation kapada saya di email : [email protected] :mellow:

Assalamualaikum Bro..

Dengar memang tido tak lena pasal harga sarang yang mencecah RM7000.00.Saya masih baru dalam bidang ni,kalau lah tuan2 sekelian didalam blog ini yang tahu kat mana saya boleh dapat buyer yang sanggup dgn harga tu,info info la kat budak2 baru belajar cam saya ni..bantuan dari kalian semua amat saya hargai..

Wassalam...

Assalamualaikum..saya org baru dftar dlm forum ni dan berminat dgn perusahaan sarang burung ini. Persoalan saya sama seperti yg telah dihantar sblm ini. Bercerita tentang keuntungan memang lumayan. Tetapi bagaimana kita hndak memasarkan/menjual sarang-sarang burung kita tu selepas dituai? Adakah permintaannya terlalu tnggi sehingga akan ada sahaja pihak yang akan membeli sarang burung ini? Diharap rakan2 sekalian dapat membantu kami yang tidak ketahuan ini. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okey. ari nie pok den tergerak ati nak membantu sesama melayu n bumiputra..

Testing.. testing.. Pengumuman

Kepada semua warga tanya@putra, Pok Den berhajat menyedekahkan "1 CD suara Burung Walit -Test Location" Market Price RM250.00 untuk kegunaan menguji lokasi sama ada kawasan tuh sesuai untuk penternakan walit atau tidak. Terhad kepada 100 orang pertama.. first come first basis.

Syarat-syaratnya Tun/Tan Sri/Datuk/Dato'/Tuan/Puan/Abang/Kakak/Adik.. (fhewww.. cam panjang jer) kenalah mendaftarkan diri kat thread ni dengan menyebutkan maklumat berikut:

1. Nama Penuh

2. Alamat Surat menyurat ..rumah atau pejabat, seluruh dunia (P.O.Box tak layan)

3. id yahoo messenger (nie utk kegunaan pok den nak meneruskan silaturrahim)

4. Nyatakan 10 ayat mudah kenapa nakkan CD nih. cthnya ... saja suka². <- ha! yg nie pok den tak layan.

Pendaftaran bermula ari nie sehingga 16 Septermber 2008 dengan penghantaran pertama pada 31 Ogos 2008 hingga 30 Novermber 2008.

Saya amat berminat utk memiliki CD bunyi burung.

1 ) Amir Aswad B. Mohd Ayob

2 ) No.5,Lorong Sri Damak 59,Tmn. Andalas Jaya,41200 Klang,Selangor.

3 ) [email protected] ( Skype: aerodramed )

4 ) Harga diluar terlalu mahal dan sukar utk memprolehi bunyi yang baik utk memanggil burung.

Harap dengan adanya sumbangan CD dari Pok Den dapat membantu saya mengenal pasti lokasi

dengan lebih baik.

Jasa baik Pok Den hanya Tuhan shj dapat membalasnya.Terima Kasih..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sori lama tak jenguk, Alhamdulillah ada juga yang berminat rupanya.

bearfoot (Mohd Nizar). Pok Den kan dah tulis terang² alamat surat menyurat seluruh dunia pon tak pe. kalo MP3 sori tak layan. Nanti dah dapat cd awak buat ler sendiri apa ko nak.. kalo pitching lari sendiri tanggung.

Bagi alamat kalo nak CD nih.

kalu cam tu pok den no alamat saya...terima kasih banyak2 pokden..jasa baik pokden akan dikenang...tambah lg bln ramadan ni lg berkat insyaallah...hehe

A-202,Takashi Hongo-cho,

Aza Higashi Ue 75-5,

Toyohashi,Aichi,

441-8153 Japan.

terima kasih sekali lg pokden :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salam. Pok Den, saya pun mahu.

1)Mohd Fahmi Bin Jailani

2)No.4, Jalan Manis 7, Taman Manis, 86400, Parit Raja, Batu Pahat, Johor.

3)fahmijai ([email protected])

4)Setelah membuat pembacaan&pemerhatian mngenai burung ni,saya dapati ada bebrapa lokasi yg berpotensi di kawasan saya.Jd saya nk kasi test skit utk mengesahkan pmerhatian saya tuh..Ceh,mcm saintis lak plak ckp.hehe

Ape2 pun,terima kasih diucapkan kpd POKDEN yg telah banyk mmbantu.Kami semua menghargainya. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salam Pok Den, Saya turut berminat.

1. Ariffin Bin Mohamed Sodli

2. Lot 2223, Lorong Haji Mokhtar, Kampung Jenjarom 42600 Banting Kuala Langat Selangor.

[email protected]

4.Saya memang merancang untuk membina rumah sarang burung walit nie Pak Den kat belakang kebun saya di Banting dan untuk test line jika tempat tersebut memang stategik untuk mendirikan umah burung tu.

Saya tunggu bungkusan dari Pok Den ni....Terima Kasih

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salam Pok Den,

Moga Allah melimpahi rezeki lebih banyak lagi pada Pok Den yang sangat bermurah hati.

maklumat diri:

1) Mohd Nor Hisham b. Ahmad

2) No 136 Jalan Permai 3 Taman Desa Permai Lunas 09600 Kulim Kedah

3) [email protected]

4) Saya ingin memcuba di lokasi kebun saya di Kedah. Dengan kemudahan ini berharap dapat mencuba di kebun adik beradik di Selangor/N9/Perak. Minta minta satu keluarga boleh sembang pasal burung walit ni.

Terima kasih.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Assalamualaikum..saya org baru dftar dlm forum ni dan berminat dgn perusahaan sarang burung ini. Persoalan saya sama seperti yg telah dihantar sblm ini. Bercerita tentang keuntungan memang lumayan.

Tetapi bagaimana kita hndak memasarkan/menjual sarang-sarang burung kita tu selepas dituai?

Jangan Takut.. pembeli akan datang sendiri ke tempat awak jika betul awak ada jual sarang burung walit. Dan tidak terkecuali makhluk kepala hitam bertangan panjang. hehehe...

Adakah permintaannya terlalu tnggi sehingga akan ada sahaja pihak yang akan membeli sarang burung ini?

Dah adat berniaga.. perinsip supply and demand kena pakai ler.. kalo harga murah ko simpan jer tak pun makan sendiri leh awet muda pe..

Diharap rakan2 sekalian dapat membantu kami yang tidak ketahuan ini. :rolleyes:

Pok Den jawab dengan ayat merah kat atas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

as,kum pok den,saya pun berminatlah dgn penternakan sarang burung walit ni pok den,saya kat sabah ni,nak testla mana tau ada burung walit kat kawasan saya ni,haraf2 pok den blehla derma kan satu cd suara burung walit tu kat saya.

1.arel aiman bin zainizam

2.no 31 lorong ujana kingfisher,88450 kota kinabalu.

[email protected]

4.mana lah tau kat kawasan saya ni ada burung walit tu,blehla saya bergelar usahawan sarang burung walit mcm pok den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Assalamulaikum Pok Den, saya orang baru kat forum nie. Tapi amat berminat sangat penternakan walit nie.

1. Noorizam bin Mohd

2. No 23 Taman Desa 2, Parit Iman, 83000 Batu Pahat, johor

3. [email protected]

4. Saya ingin memceburi bidang penternakan walit nie. Dekat tanah org tua saya di muar, nak beli CD kat luar mahal. Harap sangat pok_den2000 sudi membantu.

terima kasih

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Mohd Nizar bin Mhd Razali

2. A-202,Takashi Hongo-cho,

Aza Higashi Ue 75-5,

Toyohashi,Aichi,

441-8153 Japan

3. [email protected]

4. saye nak cd ni sbb berminat bak ceburi bisnes ni..skang ni saye nak kumpul modak dlu..kendian bile nak ckup tu baru nak stat.saye mintak cd ni skang takut pas ni payoh doh nak cri cd free cam ni...tu rase baik mintak slalu...alang2 Pok Den nak bg free tu. :rolleyes:

1. Ok bearfoot penghantaran akan dibuat dalam masa 14 hari, semak peti surat anda selepas

tempoh ini. Tolong maklum balik dalam forum nih tarikh terima.

1 ) Amir Aswad B. Mohd Ayob

2 ) No.5,Lorong Sri Damak 59,Tmn. Andalas Jaya,41200 Klang,Selangor.

3 ) [email protected] ( Skype: aerodramed )

4 ) Harga diluar terlalu mahal dan sukar utk memprolehi bunyi yang baik utk memanggil burung.

Harap dengan adanya sumbangan CD dari Pok Den dapat membantu saya mengenal pasti lokasi

dengan lebih baik. Jasa baik Pok Den hanya Tuhan shj dapat membalasnya.Terima Kasih..

1. Ok amer green penghantaran akan dibuat dalam masa 14 haribila-bila masa sebelum 31 dis 2008, , semak peti surat anda selepas dalam

tempoh ini. Tolong maklum balik dalam forum nih tarikh terima.

salam Pak Den..

1. Wan Sabri Wan Mahmood

2. batu 1 1/2, 18/1574, padang bongor, jalan Pengkalan chepa 15400 kota bharu kelantan

3. [email protected]

4. Saya nak acu try test kat kampung saya, banyak tak burung kat sana...

terima kasih

1. Ok To'Wan penghantaran akan dibuat dalam masa 14 haribila-bila masa sebelum 31 dis 2008, , semak peti surat anda selepas dalam

tempoh ini. Tolong maklum balik dalam forum nih tarikh terima.

Salam. Pok Den, saya pun mahu.

1)Mohd Fahmi Bin Jailani

2)No.4, Jalan Manis 7, Taman Manis, 86400, Parit Raja, Batu Pahat, Johor.

3)fahmijai ([email protected])

4)Setelah membuat pembacaan&pemerhatian mngenai burung ni, saya dapati ada bebrapa lokasi yg berpotensi di kawasan saya. Jd saya nk kasi test skit utk mengesahkan pmerhatian saya tuh..Ceh,mcm saintis lak plak ckp.hehe

Ape2 pun,terima kasih diucapkan kpd POKDEN yg telah banyk mmbantu.Kami semua menghargainya.

1. Ok fahmijailani penghantaran akan dibuat dalam masa 14 haribila-bila masa sebelum 31 dis 2008, , semak peti surat anda selepas dalam

tempoh ini. Tolong maklum balik dalam forum nih tarikh terima.

Salam Pok Den, Saya turut berminat.

1. Ariffin Bin Mohamed Sodli

2. Lot 2223, Lorong Haji Mokhtar, Kampung Jenjarom 42600 Banting Kuala Langat Selangor.

3. [email protected]

4. Saya memang merancang untuk membina rumah sarang burung walit nie Pak Den kat belakang kebun saya di Banting dan untuk test line jika tempat tersebut memang stategik untuk mendirikan umah burung tu. Saya tunggu bungkusan dari Pok Den ni....Terima Kasih

1. Ok Mr Joe penghantaran akan dibuat dalam masa 14 haribila-bila masa sebelum 31 dis 2008, , semak peti surat anda selepas dalam

tempoh ini. Tolong maklum balik dalam forum nih tarikh terima.

Salam Pok Den,

Moga Allah melimpahi rezeki lebih banyak lagi pada Pok Den yang sangat bermurah hati.

maklumat diri:

1) Mohd Nor Hisham b. Ahmad

2) No 136 Jalan Permai 3 Taman Desa Permai Lunas 09600 Kulim Kedah

3) [email protected]

4) Saya ingin memcuba di lokasi kebun saya di Kedah. Dengan kemudahan ini berharap dapat mencuba di kebun adik beradik di Selangor/N9/Perak. Minta minta satu keluarga boleh sembang pasal burung walit ni.

1. Ok ajiicam penghantaran akan dibuat dalam masa 14 haribila-bila masa sebelum 31 dis 2008, , semak peti surat anda selepas dalam

tempoh ini. Tolong maklum balik dalam forum nih tarikh terima.

as,kum pok den,saya pun berminatlah dgn penternakan sarang burung walit ni pok den,saya kat sabah ni,nak testla mana tau ada burung walit kat kawasan saya ni,haraf2 pok den blehla derma kan satu cd suara burung walit tu kat saya.

1.arel aiman bin zainizam

2.no 31 lorong ujana kingfisher,88450 kota kinabalu.

[email protected]

4.mana lah tau kat kawasan saya ni ada burung walit tu,blehla saya bergelar usahawan sarang burung walit mcm pok den.

1. Ok anaksama20 penghantaran akan dibuat dalam masa 14 haribila-bila masa sebelum 31 dis 2008, , semak peti surat anda selepas dalam

tempoh ini. Tolong maklum balik dalam forum nih tarikh terima. sama pen kom tu aa. Kami te' sama pen, meeh ta' Johor Bahru.

Edited by pok_den2000

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Mohd Nizar bin Mhd Razali

2. A-202,Takashi Hongo-cho,

Aza Higashi Ue 75-5,

Toyohashi,Aichi,

441-8153 Japan

3. [email protected]

4. saye nak cd ni sbb berminat bak ceburi bisnes ni..skang ni saye nak kumpul modak dlu..kendian bile nak ckup tu baru nak stat.saye mintak cd ni skang takut pas ni payoh doh nak cri cd free cam ni...tu rase baik mintak slalu...alang2 Pok Den nak bg free tu. :rolleyes:

1. Ok bearfoot penghantaran akan dibuat dalam masa 14 hari, semak peti surat anda selepas

tempoh ini. Tolong maklum balik dalam forum nih tarikh terima.

1 ) Amir Aswad B. Mohd Ayob

2 ) No.5,Lorong Sri Damak 59,Tmn. Andalas Jaya,41200 Klang,Selangor.

3 ) [email protected] ( Skype: aerodramed )

4 ) Harga diluar terlalu mahal dan sukar utk memprolehi bunyi yang baik utk memanggil burung.

Harap dengan adanya sumbangan CD dari Pok Den dapat membantu saya mengenal pasti lokasi

dengan lebih baik. Jasa baik Pok Den hanya Tuhan shj dapat membalasnya.Terima Kasih..

1. Ok amer green penghantaran akan dibuat dalam masa 14 hari, semak peti surat anda selepas

tempoh ini. Tolong maklum balik dalam forum nih tarikh terima.

salam Pak Den..

1. Wan Sabri Wan Mahmood

2. batu 1 1/2, 18/1574, padang bongor, jalan Pengkalan chepa 15400 kota bharu kelantan

3. [email protected]

4. Saya nak acu try test kat kampung saya, banyak tak burung kat sana...

terima kasih

1. Ok To'Wan penghantaran akan dibuat dalam masa 14 hari, semak peti surat anda selepas

tempoh ini. Tolong maklum balik dalam forum nih tarikh terima.

Salam. Pok Den, saya pun mahu.

1)Mohd Fahmi Bin Jailani

2)No.4, Jalan Manis 7, Taman Manis, 86400, Parit Raja, Batu Pahat, Johor.

3)fahmijai ([email protected])

4)Setelah membuat pembacaan&pemerhatian mngenai burung ni, saya dapati ada bebrapa lokasi yg berpotensi di kawasan saya. Jd saya nk kasi test skit utk mengesahkan pmerhatian saya tuh..Ceh,mcm saintis lak plak ckp.hehe

Ape2 pun,terima kasih diucapkan kpd POKDEN yg telah banyk mmbantu.Kami semua menghargainya.

1. Ok fahmijailani penghantaran akan dibuat dalam masa 14 hari, semak peti surat anda selepas

tempoh ini. Tolong maklum balik dalam forum nih tarikh terima.

Salam Pok Den, Saya turut berminat.

1. Ariffin Bin Mohamed Sodli

2. Lot 2223, Lorong Haji Mokhtar, Kampung Jenjarom 42600 Banting Kuala Langat Selangor.

3. [email protected]

4. Saya memang merancang untuk membina rumah sarang burung walit nie Pak Den kat belakang kebun saya di Banting dan untuk test line jika tempat tersebut memang stategik untuk mendirikan umah burung tu. Saya tunggu bungkusan dari Pok Den ni....Terima Kasih

1. Ok Mr Joe penghantaran akan dibuat dalam masa 14 hari, semak peti surat anda selepas

tempoh ini. Tolong maklum balik dalam forum nih tarikh terima.

Salam Pok Den,

Moga Allah melimpahi rezeki lebih banyak lagi pada Pok Den yang sangat bermurah hati.

maklumat diri:

1) Mohd Nor Hisham b. Ahmad

2) No 136 Jalan Permai 3 Taman Desa Permai Lunas 09600 Kulim Kedah

3) [email protected]

4) Saya ingin memcuba di lokasi kebun saya di Kedah. Dengan kemudahan ini berharap dapat mencuba di kebun adik beradik di Selangor/N9/Perak. Minta minta satu keluarga boleh sembang pasal burung walit ni.

1. Ok ajiicam penghantaran akan dibuat dalam masa 14 hari, semak peti surat anda selepas

tempoh ini. Tolong maklum balik dalam forum nih tarikh terima.

as,kum pok den,saya pun berminatlah dgn penternakan sarang burung walit ni pok den,saya kat sabah ni,nak testla mana tau ada burung walit kat kawasan saya ni,haraf2 pok den blehla derma kan satu cd suara burung walit tu kat saya.

1.arel aiman bin zainizam

2.no 31 lorong ujana kingfisher,88450 kota kinabalu.

[email protected]

4.mana lah tau kat kawasan saya ni ada burung walit tu,blehla saya bergelar usahawan sarang burung walit mcm pok den.

1. Ok anaksama20 penghantaran akan dibuat dalam masa 14 hari, semak peti surat anda selepas

tempoh ini. Tolong maklum balik dalam forum nih tarikh terima. sama pen kom tu aa. Kami te' sama pen, meeh ta' Johor Bahru.

mangan sup sarang memanuk no kiti pok den,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salam Pok Den.

Di dahului dengan ucapan terima kasih untuk cd walit yg akan di terima InsyAllah.

Saya perhatikan ditempat saya ada burung yg membuat sarang dari rumput walaupun bentuk sarang sama macam sarang walit. Adakah ini di panggil burung serenti. Mereka di dapati membuat sarang di bawah atap di luar rumah.

Adakah kalau ada burung serenti akan ada kumpulan burung walit?.Kalau betul Serenti habitat hidupnya tak sama ke dengan walit yg perlukan kegelapan dan humidity?

Maaf soalan budak baru belajar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...