Jump to content
roszaidah

Oop

Recommended Posts

akum, bleh tolong saya x??saya tak paham aper maksud object oriented nih dalam C++...apa definisi OOP nih kurang jelas maksudnya...pastuh kan nak tau la void tu digunakan utk situation yg camana??tima kasih sesapa sudi bantu

Share this post


Link to post
Share on other sites

akum, bleh tolong saya x??saya tak paham aper maksud object oriented nih dalam C++...apa definisi OOP nih kurang jelas maksudnya...pastuh kan nak tau la void tu digunakan utk situation yg camana??tima kasih sesapa sudi bantu

Pada asasnya di dalam aturcara komputer terdapat dua komponen iaitu data dan kod. Begini... kod gunakan untuk memanipulasi data, misalnya:

---

struct Roda

{

.....

} // Data roda

Pusing(Roda); // Arahan pusing digunakan untuk memanipulasi data Roda.

---

Ini contoh arahan C bukan OOP. Di dalam OOP, kod dan data dikumpulkan menjadi objek. Misalnya:

---

struct Roda

{

// data

......

// Code

void Pusing();

};

// Cara gunanya begini

Roda R;

R.Pusing();

---

Hasilnya sama seperti kod pertama tadi. Kelebihan OOP adalah lebih mudah difahami dan diurus. Iainya juga bersesuaian dengan kehidupana harian kota yang berteraskan objek. Kereta, rumah, kawan-kawan, kerusi, meja, komputer dll semuanya adalah objek.

void digunakan apabila mengisytihar fungsi yang tidak memulangkan nilai misalanya:

---

void Pusing();

---

void juga digunakan untuk mengistihar fungsi yung tidak menerima apa-apa argumen misalnya:

---

void Pusing(void);

// Cam ni pun sama

void Pusing();

---

void juga digunakan untuk menisytihar pointer yang belum ditentukan jenisnya. Ini dobenarkan kerana semua pointer (tak kira point pada apa), mempunyai saiz yang sama. Contoh:

---

void* pTakTau;

---

// kemudian boleh di assing spt berikut

---

char* pTau;

pTau = (char*) pTakTau

--

Ok.

Edited by CFoo++

Share this post


Link to post
Share on other sites

oop ...

1. ada class - private; public;

private kira tmpt declare variable (more general)

public ambik alih tugas sebagai function..

sebab guna void, simple dan x memeningkan... just kalu nak ask user to input ke, @ display output... hermm..

Share this post


Link to post
Share on other sites

oop secara general:

1. semua benda adalah object (Orang)

2. setiap objek ada kelakuan/attribute (makan(), minum(), tido())

3. ada pelbagai jenis subObject (OrangMelayu, OrangCina)

tu je la secara basic nya..

sila tambah lagi sape2 :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Karakteristik object-oriented (analysis/design/program)

1) Encapsulation

2) Inheritance

3) Polymorphism

Encapsulation

----------------

Konsep-konsep dan solutions didalam program tersebut dikumpul ke-bentuk interaksi antara objek.

Objek-objek pula mempunyai antara muka yg menyembunyikan coding details.

contoh macam dalam C++, interface dalam bentuk class definition dalam header file.

Sesiapa yg ingin menggunakan object tersebut tidak perlu mendalami source code, cukup dengan information yg ada didalam definisi class.

Inheritence

-------------

Objek-objek yg diujudkan boleh mempunyai hubungan diantara satu sama lain dalam bentuk heirarchy - anak-anak dan bapa. (parent class , child class). Dimana class bapa memberi definisi asas kepada interface dan behavior sesuatu objek. Tetapi object baru yg dipanggil class anak boleh diujudkan dari class bapa dengan menambah dan juga mengubah behavior asal yg diberi oleh class bapa.

Contoh class bapa ialah class kenderaan. Dari class kenderaan kita boleh ujudkan class baru yg mewakili kereta, motosikal,dan basikal - yg merupakan jenis kenderaan yg lebih specific.

Polymorphism

----------------

Mekanism utk membangunkan "generic" program.

Katakan saya sedang membangunkan satu function untuk menguji kenderaan.

Maka, instead of mengujudkan 3 function yg berlainan - test_kereta, test_moto, dan test_basikal

Saya boleh tulis satu function test_kenderaan yg boleh menguji apa juga objek asalkan ianya berasal dari kelas anak kepada kenderaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Encapsulation

- macam contoh Orang tadi, kita tak perlu la tau macam mana otot2 menggerakkan tulang nak bagi kita bergerak/berjalan/etc..

- kita cuma perlu tau, makan() minum() dll..

2. Inheritance

- macam aku cakap post di atas, no 3 :lol: (lupa nama, da lama tinggal)

3. Polymorphism

- macam Inheritance di atas, polymorphism tu subOrang

- dari Orang, kita boleh buat OrangMelayu, OrangCina dll..

- jadi, skang ni kita boleh kata

Orang --> OrangMelayu [Inheritance]
OrangMelayu --> Orang [Polymorphism]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...