Jump to content
Sign in to follow this  
azuan

Pengkompilan C

Recommended Posts

aku nak tanya sikit.

boleh ke source code yang ditulis untuk dikompil dalam unix platform (ambil la linux contohnya) kita compile dalam windows platform guna perisian macam borland c ke, turbo ke atau apa apa perisian compiler untuk windows? ni kalau nak cerita selain dari guna cygwin. sebab aku compile source ni guna cygwin gagal. sedangkan compile dalam linux lepas. aku ada terbaca kalau nak compile source tu dalam compiler win32 kena ada windows.h lepastu kena edit sikit2 line dalam sourcefile tu. ada sesapa ada idea ke? yang penah buat ke? ataupun naktaknak aku kena jugak guna cygwin tu. abihtu kalau cygwin pun taklepas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

boleh. tapi...

pastikan library yg digunakan ada didalam kompiler baru.

jika library yg digunakan ada didalam kompiler baru, bagaimana pula dengan cara panggilan fungsinya? sama?

adakah program itu ada guna user interface? jika ada, ada ke ui tu dalam windows platform?

pastikan koding standard yg digunakan disokong oleh kompiler baru eg c99.

memang cygwin adalah linux compiler emulator. tapi emulator tak sama ngan the real thing. issue arises. just have to deal with it. trace back every error. tapi kalau guna cygwin pun tak boleh settle, apatah lagi kalau nak guna compiler laiin(vc, bc dll)

imho, thats about it.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kadang2 code utk linux dia akan include kernel punya code, misalnya nak check kernel version atau kadang2 nak check distro apa.. tu yg tak compatible dgn windows..

dari pengalaman aku yg sangat cetek dgn Linux.. bro sharuzzaman yg terer itu mungkin dapat bantu.. smile.gif

bak kata bro sharuzzaman, bagi error message kat sini itulah yg sebaik2nya..

Share this post


Link to post
Share on other sites

nanti aku bubuh error dia oi. tungguuuuuuuuuuuuuuuu

+ tambahan

sekarang ni apa yang aku tau, freebsd boleh execute linux binary/precompiled binary kalau dia ada install pakej tu. linux pun boleh run win32 application kalau dia ada install pakej macam wine.

ada tak sebarang program untuk windows yang membenarkan precompiled/binary linux run dalam windows platform? kalau ada ni lagi mudah takpayah la aku susah2 compile unix source untuk jadikan dia windows binary.

Edited by azuan

Share this post


Link to post
Share on other sites

aper kata ko pasang PC emulator cam VMWare/Bosch/etc dan install linux. Dengan tu ko takyah laa susah2 compile unix source untuk jadikan dia windows binary.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tak tak tak. aku rasa ko tak dapat gambaran sebenar apa maksud aku ancient one.

aku bukannya nak wujudkan unix platform dalam windows. kalau macamtu memang la aku install vmware, colinux, virtual pc dan sebagainya.

aku cuma nak "ala ala wine". wine membenarkan win32 application run dalam linux platform.

kira ni kes terbalik la. sekarang ni memang aku dah cari satu dunia apa apa add-ons atau program yang boleh jadikan windows boleh execute binary/precompile linux binary. tak jumpa pun. memandangkan apa yang aku baca kat MSDN berkenaan camana nak tukar unix sourcecode kepada windows sourcecode amat memeningkan, dan compile dalam cygwin pulak kantoi (keluar error undefined reference blablabla), ada tak apa apa program yang boleh convert source code ni supaya compatible dengan compiler c untuk windows? biggrin.gif kira lebih kurang macam program yang boleh convert asp kepada php. kira jalan mudah la ni.. waaaaaaaaaaaah ah ah ahahahhahaaâ„¢

jawapan perlulah diberikan dalam bentuk objektif, ya atau tidak laugh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

aku paham maksud ko. dalam windows, subsystem utama adalah win32. biasanya kalau kita nak run application selain win32, kena ader subsystem dia laa, contohnya os/2 subsystem untuk run os/2 nyer program, posix subsystem dan sebagainya. so kalau hang nak 'wine untuk linux' dalam windows, hang kena laa cari/buat, e.g, 'elf subsystem' untuk windows so bleh laa kita run elf exe dalam windows. aku tak tau ader orang tengah develop ke tak. pandai2 laa cari sendiri..

kalau hang nyer kod tak guna linux specific functions atau libraries yang khas hanya ada untuk linux sistem payah gak nak convert. kalau kod hang guna std c senang jer tuh. rajin2 laa membaca

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...