Jump to content
Sign in to follow this  
SAM

Pelaburan Hari Tua Tanam Pokok Jutawan/gaharu

Recommended Posts

Sudahkah anda bersedia untuk bekalan ekonomi hari tua. Nak menyekolahkan anak?nak selesaikan pinjaman perumahan,kenderaan,peribadi,kad kredit, nak mengerjakan haji dll.

Saya membuat penilaian untuk diri sendiri ketika ini, perbelanjaan sehari (dapur,makan minum,tambang anak sekolah,wang saku dll. hampir RM70,kalau sebulan termasuk bayaran bank,kenderaan,perumahan RM3500 lebih bayangkan setahun RM42000 .kalau 25 tahun lagi RM1050000 atau RM1.05juta. Itu kalau badan kuat dan sihat ,kalau sakit dan tak bekerja bagaimana?

Cuma yang nampak dalam keadaan apa yang mahal adalah EMAS, IKAN KELISA, DAN POKOK GAHARU. Tahukah anda pokok gaharu lebih bernilai dari emas dan ikan kelisa. Sepokok gaharu hutan memerlukan 20tahun-100 tahun untuk menghasilkan minyak yang bernilai RM20 ribu-RM1juta mengikut gred dan jenis poko. Ianya hidup dihutan hujan sekitar ASIA. Penemuan terbaru tempoh matang dapat dipendekan dengan teknik suntik atau inokulan pada tahun ke 3 atau ke lima. Pada tahun ke 6 ianya sudah mengeluarkan hasil sepokok RM1000-RM8000(samada nak dijual pokok atau dijadikan minyak).Kalau kita tanam 1 ekar atau 1000 pokok hasil boleh mencecah RM6.3 juta hasil jualan minyaknya. Dimalaysia yang banyak ada terjual anak pokok jenis malaccenses,crassna dan sub integra. Dan yang paling baik dari baka luar adalah dari jenis Sub integra. Jika anda ingin maklumat dan mendapatkan bekalan anak benih sekitar KL/Lembah Klang sila SMS/Cal 012-671 0953 atau lawati http://www.dapat.net/agrotechsupplyandservices

Edited by SAM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mana tuan tanah ni. . nak tanya sikit

Harga benih sepokok berapa?. . .

Dari spesis jenis apakah yg disyorkan?. . .

Siapakah yg akan menanam pokok ini sekiranya saya membeli dari kamu?. . .

Apa adakah pemantauan dan penjagaan susulan dari pihak tuan?. . .

Kos suntikan Inokulan siapa yg lakukan dan siapa yang tanggung?. . .

Berapakah harga tatkala tempoh pokok matang?. . .

Adakah setiap pokok yg ditebang akan dinilai dengan cara timbangan/kg atau belian terus pada harga pokok?. . .

Apakah jaminan bahawa setiap pokok tersebut akan terjual semula?. . .

Sekian. . .Contact No saya 019-2246252.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terlebih dahulu saya nak mohon maaf kerana lewat reply kerana masaalah server putra.com

Jawapan untuk pertanyaan en. rusdi1981

nie.. aku nak tanya nie.. pokok tu matang brape tahun?? pastu.. lepas mengeluarkan hasil.. brape lama plak bleh keluarkan hasil?

Biasanya gaharu memerlukan masa matang antara 20-100 tahun. Dengan adanya teknologi secara suntikan/inducement/inokulan tempoh matangnya dapat dipendekan sekurang2nya pada tahun ke 6/7. Masa suntik pada tahun ke3/5 masa hasilnya diperolehi pada tahun ke 6/7. Jika dilambatkan masa tuaiannya kualiti lagi baik dan hasil bertambah banyak. Selepas ditebang lebih kurang 5 kaki dari bawah tunas baru akan tumbuh dan perlu di suntik semula pd tahun ke 11 dan dipetik hasil pada tahun ke 12 seperti di atas. Maklumat yang saya perolehi hasil tuaian hanya untuk 2 kali sahaja.

Jawapan untuk pertanyaan rokhyui

lagi satu aku nk tnya braper hrga satu anak pokok

Harga sepokok anak gaharu jenis sub integra saya jual dalam RM20 sepokok (harga pada masa ini ,dan mungkin berubah mengikut stok bekalan semasa) minimum order 5 pokok untuk sekitar Taman Putra Perdana Puchong/ Gombak

Jawapan untuk pertanyaan puteracave

boleh bgtau macamana cara2 penanamannya?market mmg bagus ke bende ni?nnti semua org menanam pokok ni...pasaran jd tepu dan harga akan turun..betul ke?

Cara penanamannya untuk 1 ekar boleh 1000 pokok dengan jarak 6' x 6' dengan keluasan 2' x 2' x 2' .Selepas dimasukan baja besama tanah yang di korek dan ditimbus semula sehingga tinggal paras poly back. Letakan anak pokok di tengah dan tibus balik bahagian tepi, .Ikatkan kayu untuk menahan anak pokok dari tombang atau patah,ikat dengan keaadaan longgar untuk pembesaran selesa. baja boleh guna organik atau baja khas. dan jenis tanam tinggal cuma elakan dari pokok yang melilit sekitar anak pokok untuk menghalang tumbesaran.

Market tiada masalah pihak pembekal utama atau pihak lain ada yang membeli. angaran market seleps inducement tahun ke lima dan dituai pada tahun ke 6 . sepokok antara RM800-1000,kayu RM20 sekilo,minyak Rm800 pertola (angaran minima 8 tola). Tentang harga turun saya tak berani nak jamin ,tetapi setakat ini tak jadi masalah sebab pasaran luas. Apa pun ada risikonya tapi tak lah sampai tak laku atau jatuh merudum, difahamkan setiap anak gadis arab yang ingin berkahwin perlukan RM90,000 untuk gaharu(RM20000,minyak dilumur 2 hari sebelum perkahwinan dan selebihnya utk kegunaan tetamu yang hadir.

Jawapan untuk sani boy

Mana tuan tanah ni. . nak tanya sikit ada cuma lambat balas sikit sorry

Harga benih sepokok berapa?. . .

buat masa ni saya jual RM20 sepokok ,minima 5 pokok

Dari spesis jenis apakah yg disyorkan?. . .

Spesis yang disyorkan jenis crassna/sub integra sebab hasilnya cepat antara 6-7 tahun dah boleh tuai

Siapakah yg akan menanam pokok ini sekiranya saya membeli dari kamu?. . .

anda boleh tanam sendiri tak jadi masalah syarat tanah jangan ada air bertakung/banjir,cara tanam yang senang

Apa adakah pemantauan dan penjagaan susulan dari pihak tuan?. . .

kalau ada permasalah boleh tanya jika saya tak tahu saya cuba rujuk pada mereka yang lebih arif,atau ada masalah yang timbul beritahu kami ,kami cuba menanganinya

Kos suntikan Inokulan siapa yg lakukan dan siapa yang tanggung?. . .

kos suntikan inokulan tangungan tuan punya pokok sendiri,suntikan boleh dibuat oleh pihak pembekal utama kami

Berapakah harga tatkala tempoh pokok matang?. . .

Jangkaan sepokok RM800-1000 sepokok,jual kilo RM20 sekilo,jual minyak RM800 pertola

Adakah setiap pokok yg ditebang akan dinilai dengan cara timbangan/kg atau belian terus pada harga pokok?. . .

Kalau cara timbang Angaran RM15-20 sekilogram atau sepokok RM800-1000

Apakah jaminan bahawa setiap pokok tersebut akan terjual semula?. . .

Jaminannya pokok yang dibeli dari kami akan dibeli oleh pembekal utama.Pada masa ini kita hanya dapat menampung 20% permintaan dari arab,dan mereka perlukan sebanyak mungkin. Tetapi hanya mereka yang yakin dan sangup menanggung risiko sahaja boleh menanam pokok ini.

Saya berharap soalan anda terjawab semoga anda faham dan selamat mencuba .langkah pertama yang susah sebelum langkah yang seterusnya. Sikap berhati-hati dan mencari info terlebih dahulu agah langkah yang sebaik-baiknya.TK

JAWAB JGN TAK JAWAB
Edited by SAM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...